Datorbutiken, solid försäkring

Permalänk
Medlem

Datorbutiken, solid försäkring

Köpte en skärm hos datorbutiken för ca 1 månad sen och nu har jag fått ett brev med ett försäkringserbjudande hos solid. Betalar jag 300kr så är den försäkrad för otursskador i 2 år. Då undrar jag om detta är nödvändigt eller räcker den vanliga garantin?

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Garantin täcker bara skador som fanns från början. Garantin täcker aldrig olyckor, t.ex om du råka spilla kaffe över burken.

Jag kan inte säga om försäkringen är värd det, hemförsäkringen täcker också en hel del.

Permalänk
Medlem

Antar att det är en drulleförsäkring (allrisk) du fått erbjudande om?

Den täcker skador som uppstår p.g.a oförutsedda händelser t.ex om du råkar tappa skärmen i golvet eller tappa en hammer på den. Garanti täcker endast ursprungsfel på produkten, t.ex om sakerna inte håller som de ska vid normal användning.

Om du fundera på att ta försäkringen kolla upp hur de bedömer värdeminskning och vad självrisken är på.

EDIT: Hemförsäkringen brukar inte täcka den typ av fel om man inte har tecknat en allriskförsäkring till den. I sådana fall brukar det vara en självrisk på minst 1000kr vilket gör den ganska osmidig för den datorskärm med inköpspris ca. 2000kr (värd 1000kr om 1,5 år ?).

Själv tycker jag det är onödigt att försäkra saker man kan täcka med eget kapital. I längden är försäkringar en förlustaffär för de flesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn
Antar att det är en drulleförsäkring (allrisk) du fått erbjudande om?

Den täcker skador som uppstår p.g.a oförutsedda händelser t.ex om du råkar tappa skärmen i golvet eller tappa en hammer på den. Garanti täcker endast ursprungsfel på produkten, t.ex om sakerna inte håller som de ska vid normal användning.

Om du fundera på att ta försäkringen kolla upp hur de bedömer värdeminskning och vad självrisken är på.

EDIT: Hemförsäkringen brukar inte täcka den typ av fel om man inte har tecknat en allriskförsäkring till den. I sådana fall brukar det vara en självrisk på minst 1000kr vilket gör den ganska osmidig för den datorskärm med inköpspris ca. 2000kr (värd 1000kr om 1,5 år ?).

Själv tycker jag det är onödigt att försäkra saker man kan täcka med eget kapital. I längden är försäkringar en förlustaffär för de flesta.

En vanlig hemförsäkring brukar inneha en drulleförsäkring och att den skulle gå på 1000 i självrisk är inte sant. T.ex. så på min hemförsäkring fick jag betala 250kr i självrisk när jag tappade bort min mobil en kväll med lite för mycket alkohol inblandat. Mobilen var då värderad till strax under 3000. då betalade man den summan och fick sen pengar till att köpa en ny

Så titta upp i din egen hemförsäkring vad som gäller innan du köper en sådan.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Ok får kolla upp det. Men det konstiga är att jag måste betala innan måndag för att få försäkringen jag fick liksom brevet i veckan, inte mycket betänkte tid där inte.

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
Ok får kolla upp det. Men det konstiga är att jag måste betala innan måndag för att få försäkringen jag fick liksom brevet i veckan, inte mycket betänkte tid där inte.

Kort betänketid är en välkänd metod hos många mindre seriösa företag. Nu vet jag dock inte hur seriöst detta företaget är. Men det är en känd metod så att kunden ska göra förhastade beslut, sen är det inte säkert att man kan ångra sig. Läs noga igenom avtalet innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte du den kontant eller via något kreditbolag?

Vill inte säga offentligt vad jag anser om att du får sådana "ebjudanden" i efterhand med ytterst kort betänketid. Datorbutiken får gärna förklara sig om det inte gått via något kreditbolag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

MultiMan m.fl - De erbjudanden som skickas ut baserat på köp hos oss kommer från Solid Försäkringar - ett företag i Resursgruppen.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Hedersmedlem

Inte svar på frågan. Är det pga att folk handlar via Resurs Bank eller skickar ni ut dessa "erbjudanden" oberoende av detta?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
En vanlig hemförsäkring brukar inneha en drulleförsäkring och att den skulle gå på 1000 i självrisk är inte sant.

Nu drömmer och/eller så har du hittat ett magiskt försäkringsbolag med villkor som vida överträffar samtliga stora aktörer på marknaden.

En "vanlig" hemförsäkring innehåller aldrig allrisk, det är alltid ett tillägg, och självrisken ligger ofta mellan 1000 och 1500 pickadoller. Att många sedan väljer att teckna ett allrisktillägg innebär inte att det ingår i hemförsäkringen som grund.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
En vanlig hemförsäkring brukar inneha en drulleförsäkring och att den skulle gå på 1000 i självrisk är inte sant. T.ex. så på min hemförsäkring fick jag betala 250kr i självrisk när jag tappade bort min mobil en kväll med lite för mycket alkohol inblandat. Mobilen var då värderad till strax under 3000. då betalade man den summan och fick sen pengar till att köpa en ny

Så titta upp i din egen hemförsäkring vad som gäller innan du köper en sådan.

Jaså, där ser man. Låter som du har en riktigt bra försäkring, kanske det är tid för mig och byta :). Vad har du för försäkringsbolag?

Permalänk
Medlem

Så ni tycker då att jag ska teckna denna försäkring?

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
Så ni tycker då att jag ska teckna denna försäkring?

Jag tycker att du bör se upp och läsa igenom avtalet väldigt noga ifall du ändå har tanke på att ta försäkringen.

Permalänk
Hedersmedlem

Genom att teckna försäkringen bidrar du till att alla andra som handlar av datorbutiken också blir spammade med liknande "erbjudanden".

Varför anser du dig behöva en extra försäkring?

Har du kontrollerat vilken garanti skärmen har? Vilken garanti datorbutiken erbjuder som standard?
Lagen ger dig 6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt som minimum.

Vilken skärm är det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

X00L: Har läst igenom det och de verkar inte vara allt för bra, kan testa scanna in det i datorn och lägga upp en bild så ni får se.

MultiMan: Egentligen känner jag inte för en extra försäkring, har inte tänkt att tappa eller välta den. Men man vet ju aldrig när såna saker händer.

Asus VW222U 22"
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASVW222U
Alltså inte en av dom dyrare skärmarna.

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag tar bara försäkringar mot saker jag inte klarar av att betala ifall olyckan är framme. Dvs. endast för värdefulla saker så som bil, hus, olycksfallsförsäkring och liknande. I längden är jag övertygad om att man förlorar på att försäkra alla saker. Däremot har jag en allriskförsäkring till min hemförsäkring som då kan hjälpa mig om dyrare saker skulle råka gå sönder här hemma. Som jag tidigare nämnde är självrisken dock för hög för att jag ska ha någon nytta av den vid småsaker.

Jag ser ingen mening med att försäkra sig mot en olycka på en datorskärm alltså. Hur ofta har man sönder saker av misstag egentligen?

Men känns det rätt är du knappast någon dumhet heller det kostar ju bara 300kr förutsatt att det nu inte var någon självrisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Här har du Asus garanti för sina LCD: http://support.asus.com.tw/repair/repair.aspx?no=481&SLanguag...

3år. Givetvis ingen drulleförsäkring, men behöver du det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
En vanlig hemförsäkring brukar inneha en drulleförsäkring och att den skulle gå på 1000 i självrisk är inte sant. T.ex. så på min hemförsäkring fick jag betala 250kr i självrisk när jag tappade bort min mobil en kväll med lite för mycket alkohol inblandat. Mobilen var då värderad till strax under 3000. då betalade man den summan och fick sen pengar till att köpa en ny

Så titta upp i din egen hemförsäkring vad som gäller innan du köper en sådan.

Oj, sån hemförsäkring vill jag också ha för just nu har jag 1500:- i självrisk, värdeminskning och betalar extra för Allrisken.
Måste också byta till din superduper-försäkring.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak när det gäller solid försäkringar som i och för sig är lite off topic men jag tar det ändå.

Jag köpte en TV från Netonnet för två år sedan som skulle ha 2 års garanti plus att de körde "dubbel garanti", så fyra år alltså. För ett par veckor sedan fick jag ett brev från Solid där det stod att min garanti snart skulle gå ut och jag fick teckna allriskförsäkring på tv:n för ett par hundra om året. Jag ringer då Netonnet som säger att jag naturligtvis har fyra års garanti men att det vet ju inte Solid. Kändes som ful spel där tycker jag, vem vet vilka som tecknar i tron om att de inte har någon garanti.

ONT: Hur gjorde du Splitich?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Inte svar på frågan. Är det pga att folk handlar via Resurs Bank eller skickar ni ut dessa "erbjudanden" oberoende av detta?

Det är via resursbank som solid får uppgifterna... förövrigt tycker jag resurs är en av de bättre kreditinstituten om man ska tycka bra om dessa företag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Genom att teckna försäkringen bidrar du till att alla andra som handlar av datorbutiken också blir spammade med liknande "erbjudanden".

Det där är faktiskt remarkabelt beteende. DB lämnar info om kunders köp till tredjepart.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det där är faktiskt remarkabelt beteende. DB lämnar info om kunders köp till tredjepart.

Troligtvis är det inte alls så utan att köpet gjorts via Resurs bank för att nyttja delbetalning/faktura. Solid är ett företag i Resursgruppen, db har isåfall inte på något sätt skickat någon information vidare till annan part.

Förövrigt väntar jag och flera andra med spänning (och med stor sannolikhet förgäves) på att Chobi skall avslöja vilket försäkringsbolag han använder för sin hemförsäkring.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Troligtvis är det inte alls så utan att köpet gjorts via Resurs bank för att nyttja delbetalning/faktura. Solid är ett företag i Resursgruppen, db har isåfall inte på något sätt skickat någon information vidare till annan part.

Förövrigt väntar jag och flera andra med spänning (och med stor sannolikhet förgäves) på att Chobi skall avslöja vilket försäkringsbolag han använder för sin hemförsäkring.

Han har köpt en monitor och inte bett om någon försäkring. Det är 2 vitt skiljda saker oavsett om företagen ingår i samma koncern.

Skulle jag köpa fönster till mitt hus av ett företag, så hade jag inte gillat om deras systerföretag hade skickat hem fönsterputsare som ringde på min dörr.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
En vanlig hemförsäkring brukar inneha en drulleförsäkring ...............

och hur mycket mer får du betala i premie till din hemförsäkring efter detta?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

MultiMan m.fl - Jag missuppfattade.. Att våra kunder får erbjudande om att köpa till försäkring har ingenting med hur man valt att betala att göra, utan är kopplat till vad man köpt och vad detta kostat. Komponenter och liknande kan inte tilläggsförsäkras, utan det handlar om s.k "Retail-produkter" som är körklara ur kartong, som datorer, skärmar, skrivare, TV-apparater etc.

För att ställa detta mot alternativet - allriskförsäkring, eller "drulleförsäkring".. Omfattningen på en tilläggsförsäkring skiljer sig väsentligt mot en vanlig "drulle" i hemförsäkringen, bland annat då det inte görs någon värdeminskning i tilläggsförsäkringen och att självrisken är väsentligt lägre än på em traditionell allriskförsäkring. En allrisk har ofta en självrisk på 1500:-, tilläggsförsäkringen 200:- vid skada och 500:- om varan inte kan lagas utan ersätts. En allrisk har ofta en värdeminskningsklausul på kanske 20% per år, tilläggsförsäkringen "ingen" utan täcker ny vara med likvärdiga egenskaper.

De flesta skadorna vi hanterar är inte, som man kanske kan tro, att man tappat varan eller så, utan att tangentbordet på en bärbar slutat fungera, att man brutit av ett USB-minne i kontakten eller att en skiva fastnat - skador som en hemförsäkring kanske hade täckt men som blir väldigt dyra att hantera pga den höga sälvrisken och värdeminskningsklausulen.

Vi skickar information om gjorda köp på månadsbasis till Solid. För tecknade försäkringar får vi en liten provision, men det är det lilla i sammanhanget. Vi har resonerat så att dessa försäkringar fyller ett behov mellan "ingen försäkring" och "allriskförsäkring" som de stora tunga försäkringsbolagen valt att inte syssla med, och vi har kunder som efterlyser erbjudandet när det av olika skäl uteblivit.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår jag dig rätt db-mannen, så skickar ni vidare uppgifter om gjorda köp till Solid, oavsett betalningsmetod? Handlar jag med mitt Mastercard, så får Solid uppgifter från er om mitt köp? Är det korrekt uppfattat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Förövrigt väntar jag och flera andra med spänning (och med stor sannolikhet förgäves) på att Chobi skall avslöja vilket försäkringsbolag han använder för sin hemförsäkring.

Våran familj har IF som försäkringsbolag. När jag tittar på deras sida står det som du säger att den lägsta självrisken ligger på 1500. MEN, jag håller oxå i min polisrapport samt försäkringsbesked angående min telefon. Där står det att "skadan" ersätts efter självrisk på 243 kronor. då fick jag tillbaka den summa pengar för mobilen som dom hittat som lägsta" pris. Att sen mobilen var 500kr billigare på pricerunner kan man ha osagt.

"så här ersätts skador"
"Stulna eller skadade saker ersätts som regel med marknadsvärdet, dvs. vad det skulle kosta att köpa motsvarande föremål i begagnat skick. För föremål som är relativt nya – där marknadsvärdet är minst 70 % av nyvärdet – får du ersättning för att köpa nytt om du köper det inom sex månader. I villkoren finns en tabell för hur vi beräknar marknadsvärdet på vissa föremål."

Men jag hade helt fel angående att den ingick, du hade helt rätt om att det var en tilläggsförsäkring. dock så återstår det att jag bara betalade 243 kr i självrisk vid det tillfället

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

MultiMan - Ja, det är rätt uppfattat, men det kräver också att du handlat en vara som kan tilläggsförsäkras.

Chobi - Olika bolag har givetvis olika villkor, och nyttan med att teckna tilläggsförsäkring kan givetvis variera med förekomst och omfattning på en existerande allriskförsäkring.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Vore det inte ett alternativ att låta folk välja om dom vill ha erbjudande om tilläggsförsäkringar snarare än att skicka hem till alla som har köpt varor som omfattas av "erbjudandet" ?

När man lägger vissa varor i kundvagnen får man ju upp en ruta om kompletterande produkter, att ha tiläggsförsäkringen där på t.ex skämar, eller vid utcheckningen känns som ett bättre alternativ. Dessutom miljövänligare!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Yttest dåligt att datorbutiken säljer kundinformation till tredjepart utan att informera kunden om detta.
Är detta ens lagligt? Vill gärna ha en förklaring av dbmannen varför man väljer att inte berätta för kunderna att detta görs.
(Står inget om detta i vilkoren)