Permalänk
Medlem

Jag stod länge och väl och fingrade på Media Markts 14-tummare, Asus Eee PC 900 och Acer Aspire One. 14-tummarna är fina, väge rinte så mycket, typ 2 kg, vilket visserligen är dubbelt så mycket som AA1, men ändå överkomligt om man ska springa runt med datorn. Eee PC 900 dissar jag rakt av pga tangentbordet. Det är nära på omöjligt att skriva ordentligt på det. Asus har krymt ihop tangentbordet för mycket helt enkelt. Hur som helst så bestämde jag mig efter moget övervägande att köpa en Acer Aspire One. Här är lite ris och ros om AA1 så här långt efter att jag har använt den några timmar.

Jag börjar med det som jag tycker är bra. Tangentbordet är så stort att man utan problem skriver ordentligt redan efter några timmars träning.
AA1s operativsystem Linpus Lite är faktiskt riktigt bra och snyggt. Man ska inte låta sig skrämmas av att det är Linux för utseendet är så pedagogiskt att ingen människa som har sett en dator förut kan misslyckas med att skicka mail, surfa på nätet, titta på film, lyssna på musik eller skriva ett dokument i ordbehandlingsprogrammet OpenOffice. En annan positiv sak som även slog mig redan inledningsvis när jag testade Media Markts demoex det var AA1s 8,9-tums skärm. Den är visserligen liten och hade gärna fått vara 1-2-tum större, men den är iaf bra i färgerna och bilden. Kontrasten verkar bra och det är helt enkelt en fullgod skärm i miniatyr. Ja, vad sak jag säga mer. Det var förresten löjligt enkelt att komma igång med datorn, packa upp den på 1 minut, trycka i batteriet, sätta i sladden i dväggeuttaget och sedan trycka på on-knappen på datorn. Därefter fick jag svara på några superenkela frågor om land och tid mm, sedan var det bara att tuta och köra. Jag har inget trådlöst nätverk utan pluggade in en vanlig nätverkskabel från Bredbandsbolagets jack. Det gick som smort, inga problem.
Jag vet inte vad jag ska säga om datorn mer annat än att den är snygg, känns gedigen, dvs som en riktig dator fast i miniformat.

Nu kommer jag till det tråkiga. Linux är int eLinux om det inte krävs lite Terminalhackande för att få datorn att fungera ordentligt. Efter att jag startat datorn och valt språk och sedan för säkerhets skull ställt in svenskt tangentbord än en gång så märker jag att å,ä och ö inte fungerar. Dessutom ligger frågetecknet under fel tangent och lite andra tecken finns inte under rätt tangent. Jag googlar lite och hittar ett Terminalhack som fixar problemet. Nu fungerar det svenska tangentbordet utmärkt. Det här är INTE bra. Hur ska vanligt folk som aldrig har hört talas om Linux komma runt det här problemet? Jag är helt säker på att en hel del AA1-köpare kommer att slita sitt hår pga det här. Man måste ju liksom ha svenska tangentbord.

Det var första nackdelen, andra nackdelen är att skärmen trots allt är lite liten, tycker jag. Dessutom tycke rjag att texten är lite “dassig” i Firefox. Jag vet inte om detta beror på Fx inställningar för problemet finns nämligen inte ute i övriga OS. Jo, förresten, i pdf-läsaren tycker jag mig se samma lite gråaktiga, oskarpa text. Jag vet att man i Ubuntu kan göra så att texten i OS blir skarpare genom att lägga till några inställiningar i en fil, kanske är det något liknande som krävs i Linpus Lite. Jag hoppas det iaf, annars tycker jag det är ett litet, litet minus. Dessutom tycke rjag att texten, elle regentligen skärmen är snäppet för liten. Jag har tex ökat på textstorleken i Fx för att kunna läsa texten i webbläsaren ordentligt. Det gör jag normalt inte på en vanlig bildskärm.
En annan nackdel som jag märker när jag skriver så här mycket text som jag gör just nu på AA1, det är att man väldigt lätt kommer åt touchpaden med tummarna händerna när man skriver, vilket leder till att man hoppar ur textfältet och hamnar någon annan stans på sidan. Man måste helt enkelt hela tiden akta sig för att tafsa på touchpaden samtidigt som man skriver en längre text. Det är lite omstädigt, men man kanske får in tekniken med tiden.
AA1s touchpad imponerar inte direkt. Framförallt tycker jag INTE att det är en bra idé att sätta knapparna på touchpaden på sidorna istället för strax under. Vad är det för dumt påfund. Det borde dom väl själva begripa att det inte är lika smidigt, men, men, det är bara en liten detalj.

Den sista nackdelen jag kan komma på det är att jag tycker webbläsaren segar ner lite, lite emellanåt. Jag vet int eom det beror på 512MB RAM, processorn eller någonting helt annat, men det är så att jag har stört mig lite på det och misstänkt att datorn är aningen för seg. Fast jag måste använda den mer för att kunna veta säkert.
Jo, nu kom jag på ytterligare en nackdel - ljudet. Det är verkligen ingen stereoanläggning man har köpt, det är ett som är säkert. Ljudet duger för att höra vad som sägs i en video, för att digga rejält burkigt ljud från musik, men knappast för den som har lite högre krav på ljudkvalitén. Fast, det kanske är att ha lite höga krav på en så liten och förhållandevis billig dator ändå.

Dessutom tycker jag att fläkten viner/piper lite för mycket för att jag ska var nöjd. Datorn är inte tyst, utan man hör ett lite störande ljud hela tiden. Jag tror jag har läst om att man kan göra något åt det på något forum, men minns inte säkert nu.

Nu låter det kanske som om jag är negativ, men det är jag inte, tvärtom är jag imponerad av AA1! För att avsluta min recension en gång för alla med en bra sak så måste jag äga att datorn är lätt. Det är inga som helst problem att bära med sig datorn och det lär jag säkert göra, för smidig att ha med sig är den verkligen! Eller som jag hörde någon i butiken säga: Den är så liten så man kommer att tappa bort den. Det ligger en del i det faktiskt.

Sammanfatntingsvis så tycker jag dock att fördelarna överväger än så länge. Linpus Lite imponerar med snygga ikoner och extremt pedagogiska menyer. Tangentbordet är hel ok, kanske tom bra, definitivt bra i jämförelse med Eee PC 900 iaf. De tär inga problem att skriva den här texten trots att det är den första längre texten jag skriver på AA1. Skärmen är fin, men jag hade gärna velat ha några tum mer. Jaja, jag ska inte bli långrandig, men Linpus Lite är faktiskt snyggt och påminner starkt om Windows XP när det gäller fönsterramar och filhanteraren. Det är med största säkerhet ett medvetet val från upphovsmännen bakom OS:et.

En annan kul grej inträffade. När jag stod där i butiken en halv evighet och fingrade på datorn så kom det fram två tjejer och sa: åh, vad söt. Jag kanske ska tillägga att dom inte syftade på mig, utan på Acer Aspire One. Jag tycker väl inte att den är söt direkt, men den är faktiskt lite cool och mitt tilll en början ganska svala intresse för netbooks har fått sig ett rejält uppsving. Det ska bli oerhört spännande att se vad det kommer frö datorer framöver och jag är ganska säker på att jag kommer vilja byta upp mig framöver. -desärre måste jag avstå, av ekonomiska skäl, men jag har ju en skithäftig dator i dagsläget iaf. Alltid någonting att vara glad över.

Ja, det var min lilla recension, eller svammel om ni så vill, av Acers netbook Aspire One.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt Chycky med din långa recension om AA1. Som AA1 ägare själv så måste jag kommentera lite.

Tangentbordsproblemet löste de väl i.o.m. en uppdatering. Jag minns inte av några problem med det men jag körde live update direkt tror jag. När versioner med denna fixade programvara kommer ut i butik (kanske min redan var) så är det ju inget problem längre.

Och om touchpaden. Man kan ju stänga av den via Fn+F7. Skriver man lite längre text så lönar det ju sig definitivt.

Och angående touchpadknapparnas placering. Jag tycker de sitter väldigt bra där de sitter. Det tar lite längre tid att vänja sig bara helt enkelt.
Du ville ha dem nedanför touchpaden, IDG i sin recension ville ha bort den och ha styrpinne för att få rum med större tangentbord (har jag för mig de skrev).
Jag tycker knapparna på sidan är en bra kompromiss. De borde dock ha placerat lite oanvänt utrymme mellan dem och touchpadden. Hade man haft knapparna nedanför hade det ju varit omöjligt.

Jag kan bara hålla med om tangentbordslayouten är fantastisk. Enda lilla minuset (men man kan ju inte begära allt i den här storleken) är att home och end kräver Fn-tangenten. Jag använder de knapparna rätt ofta men sen lär man sig att trycka på den med.
En lustig detalj som jag inte behövde lära mig med min 15,4" laptop var att klicka på knapparn med naglarna. Eftersom ytan utanför tangentbordet på så här små datorer är liten så kan man inte låta händerna glida runt så mycket. Istället märker man att man kan vika ihop lillfingret och trycka ner Fn utan att flytta handen

Att datorn är seg när man surfar kan bero på flash-tunga webbsidor. Adblock plus och andra tillbehör är ett måste för sådana här datorer.

Btw vilken färg var det på datorn du tittade på i affären. Var den vit? Är det den färgen tjejer gillar? AA1 finns ju som rosa men inte i Sverige.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Trevligt Chycky med din långa recension om AA1. Som AA1 ägare själv så måste jag kommentera lite.

Tangentbordsproblemet löste de väl i.o.m. en uppdatering. Jag minns inte av några problem med det men jag körde live update direkt tror jag. När versioner med denna fixade programvara kommer ut i butik (kanske min redan var) så är det ju inget problem längre.

Och om touchpaden. Man kan ju stänga av den via Fn+F7. Skriver man lite längre text så lönar det ju sig definitivt.

Och angående touchpadknapparnas placering. Jag tycker de sitter väldigt bra där de sitter. Det tar lite längre tid att vänja sig bara helt enkelt.
Du ville ha dem nedanför touchpaden, IDG i sin recension ville ha bort den och ha styrpinne för att få rum med större tangentbord (har jag för mig de skrev).
Jag tycker knapparna på sidan är en bra kompromiss. De borde dock ha placerat lite oanvänt utrymme mellan dem och touchpadden. Hade man haft knapparna nedanför hade det ju varit omöjligt.

Jag kan bara hålla med om tangentbordslayouten är fantastisk. Enda lilla minuset (men man kan ju inte begära allt i den här storleken) är att home och end kräver Fn-tangenten. Jag använder de knapparna rätt ofta men sen lär man sig att trycka på den med.
En lustig detalj som jag inte behövde lära mig med min 15,4" laptop var att klicka på knapparn med naglarna. Eftersom ytan utanför tangentbordet på så här små datorer är liten så kan man inte låta händerna glida runt så mycket. Istället märker man att man kan vika ihop lillfingret och trycka ner Fn utan att flytta handen

Att datorn är seg när man surfar kan bero på flash-tunga webbsidor. Adblock plus och andra tillbehör är ett måste för sådana här datorer.

Btw vilken färg var det på datorn du tittade på i affären. Var den vit? Är det den färgen tjejer gillar? AA1 finns ju som rosa men inte i Sverige.

Ok, om jag hålle rmuspekaren över tangentbordsikonen i notidfieringsfältet så se rjag fortfarande att det står English Keyboad. Varför vet jag inte, men det där du sa om att tangentbordet fixade sig vid en uppdatering stämmer kanske annars. Mina problem fanns i början innan uppdateringarna laddats ner och installerats. Jag vet inte längre vad det var som fixade problemet med svenska tecken mm på tangentbordet. Strunt samma, det fungerar ju och om det ska ske automatiskt så är de tju användarvänligt. Klart att det måste göra det, annars kommer folk bli fly förbannade på att tangentbordet inte skriver å, ä och ö.

Fn+F7 var en jäkla bra sak, tack för tipset! Det är en helt ok lösning för att skriva längre texter utan att man kommer åt touchpaden.

Jag stör mig dick fortfarand epå en viss seghet i Firefox. En dsak som jag har märkt är att om man spelar en video på YouTube och samtidigt scrollar en annan sida i en annan flik så hackar ljudet, stannarupp och återkommer först när man slutat använda den andra fliken. Jag använder Adblock Plus, men felet finns där likt förbannat. Det här gillar jag inte alls. Vad beror det på, lite RAM-minne,processorn, eller vad? Jag har vissa fubderingar på att köpa till 1GB i RAM-minne och montera även om det kräver att man mer eller mindre plockar isär halva datorn. Skulle det råda bot på problemet?

Dessutom hackar sändningarna från svt play. Det här håller allvarligt talat inte... Är det RAM-minnet eller vad? Jag kräver av datorn att den ska kunna spela upp webbtv utan att det hackar. Det är inget fel på internetuppkopplingen för jag använder samma lina på min stationära dator och där flyter det på utan minsta problem.

Någon som har ett förslag?

Permalänk
Medlem

Hej,

Har problem med min wifi. Har uppdat mitt trådlösa kort. till senaste uppdat. 224 hade 260 oxå igång innan men felet fortsatte.
Har inga direkta problem med surfandet, kan vara att den inte hittar sidorna ibland men oftast går det bekymmerslöst. Dock har jag problem med min msn, den signar in för att sen signa ut efter ca tio sekunder. Även de gånger jag har förblivit inloggad så tar det mkt lång tid för mina med. att nå fram till kontakten och även för mig att få medelanden.
Ngn som kan hjälpa mig?
Har en 150 med xp, har kört automatiska uppdat. via windows, vad kan jag mer göra?

/B

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BboatB
Hej,

Har problem med min wifi. Har uppdat mitt trådlösa kort. till senaste uppdat. 224 hade 260 oxå igång innan men felet fortsatte.
Har inga direkta problem med surfandet, kan vara att den inte hittar sidorna ibland men oftast går det bekymmerslöst. Dock har jag problem med min msn, den signar in för att sen signa ut efter ca tio sekunder. Även de gånger jag har förblivit inloggad så tar det mkt lång tid för mina med. att nå fram till kontakten och även för mig att få medelanden.
Ngn som kan hjälpa mig?
Har en 150 med xp, har kört automatiska uppdat. via windows, vad kan jag mer göra?

/B

Det låter ju som et tklassiskt problem med den trådlösa uppkopplingen. Det att du loggas ut och in från Live Messenger hela tiden samt att sidorna inet alltid går att ladda in. En kompis Live Messenger betedde sig så innan han fick ordning på det. Han had edock ingen AA1. Jag pratade för övrigt med Acers suport idag och dom sa att kortet för trådlöst Internet krånglat på en del AA1 och att det var ett känt fel som drabbat vissa. Senare idag var jag på Media Markt i GBG och dom bekräftade att dom had efåt tin AA1-datorer med fel på det trådlösa modemet. Fast enligt Acer supporten skulle felet inte finnas längre på dom datorer som är nya i butik.

Förresten, vad säger ni om fläktljudet på Acer Aspire One? Vadhar ni för upplevelser av det, högt, lågt, eller mittemellan, typ?

Permalänk

Jag har inga problem med fläktljudet.Visst hör man det ibland men absolut inte så att det stör.

SvtPlay / Youtube funkar klockrent,har heller inga problem med WiFi-uppkopplingen.
Antar att jag haft tur med just denna maskin

Permalänk

min fläkt har jag aldrig hört.
ni som tycker att firefox segar, är det precis efter ni laddat en ny sida och lampan för hårddisken lyser konstant?

har förresten hittat en billaddare för 300:-
http://www.expansys.se/p.aspx?i=171139

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeNomad
Jag har inga problem med fläktljudet.Visst hör man det ibland men absolut inte så att det stör.

SvtPlay / Youtube funkar klockrent,har heller inga problem med WiFi-uppkopplingen.
Antar att jag haft tur med just denna maskin

Jag tycker att ljudet och bilden är osynkad i svt play. Det känns som om sändningen hackar på något vis. Jag menar inte svt plays vanliga mediafiler utan tex rapports sändningar som öppnas i ett nytt fönster med en ganska stor bild. Samma sak med CNNs videosändningar, det känns osynkat på något vis. Testa gärna på att spela en video på CNNs hemsida.

Permalänk

Sitter nu på min nyinköpta aa1 och är extremt nöjd med den. Tyckte att fläkten lät lite väl mycket men efter lite surfande så var detta problem löst med aa1fancontroler som jag rekommenderar varmt!

Går att hämta på denna sida: http://www.computentsystems.de/aceraspireonefancontrol/

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, har acern inbyggt 3g-modem? Kan jag stoppa in mitt sim kortet från min 3g dosa och tuta och köra?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Hur är det nu, har acern inbyggt 3g-modem? Kan jag stoppa in mitt sim kortet från min 3g dosa och tuta och köra?

Nej.
Skalet har en plats för SIM-kort innanför batteriet men det finns inget modem ännu. Det är planerat och kommer ut i höst. Om man kan uppgradera tidigare AA1 utan 3G-modem är osäkert (så vitt jag vet).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Media Markt i Jönköping verkar ha några inne, fanns en av varje sort framme som demo-ex i alla fall. 3999 resp 2999 kr. Var första gången jag klämde på en, har bara kollat närmare på EEE 900 innan. EEE känns rätt blek när man ställer dem bredvid varandra.

Om man bara hade 3999 att spendera =(

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Ok, på min blogg har jag nu skrivit en lång recension uppdelad på tre inlägg om Acers netbook Aspire One. Kanske gör det någon lite klokare inför ett ev köp.

http://www.klangit.se/2008/10/02/recension-acer-aspire-one-mi...
http://www.klangit.se/2008/10/02/recension-av-acers-minidator...
http://www.klangit.se/2008/10/04/recension-av-acers-minidator...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Jag tycker att ljudet och bilden är osynkad i svt play. Testa gärna på att spela en video på CNNs hemsida.

Jag provade på CNN och de funkade kalas. E du säker på att du har rätt drivrutiner till WLAN, VIDEO osv.? kanske fel Codec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeNomad
Jag provade på CNN och de funkade kalas. E du säker på att du har rätt drivrutiner till WLAN, VIDEO osv.? kanske fel Codec.

vilket är det enklaste och bästa sättet att veta ifall jag har de rätta drivisarna?

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeNomad
Jag provade på CNN och de funkade kalas. E du säker på att du har rätt drivrutiner till WLAN, VIDEO osv.? kanske fel Codec.

Jag surfade med lina och använde inte ens WLAN:et. Jag spelade både svt play och CNN-videon i Firefox medföljande videoseplare (Flash?). Det var alltså standardinställningarna som jag körde med. Jag har 110A-modellen om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Jag har 110A-modellen om det nu spelar någon roll. [/B]

Sitter själv med A150-modellen,men nå`n annan härinne kan säkert testa de här sajterna åt dig.Personligen tror jag inte beror på dom olika modellerna.Grafikkort och processor är ju dom samma,eller hur ?

Har du provat med IE ?

Permalänk
Medlem

EIDT: Tömma datorn på spänning hjälper.

Jag köpte min för bara några dagar sen. Wlanet är väldigt instabilt försvinner helt. Syns inte i enhetshanteraren. Riktigt irriterande och tar flera timmar innan det kommer tillbaka. Testat att köra recovery har ingenting med det att göra. Är det fler än mig som har detta problem?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera BIOS

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Ni som har A150 modellen (120gb hdd), har ni testat hur mycket watt den drar? Jag läste att A110 drar 14w idle och 18w load.

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeNomad
Sitter själv med A150-modellen,men nå`n annan härinne kan säkert testa de här sajterna åt dig.Personligen tror jag inte beror på dom olika modellerna.Grafikkort och processor är ju dom samma,eller hur ?

Har du provat med IE ?

Det är lite svårt att testa IE eftersom jag har 110-modellen med Linpus Lite som OS.

Jag funderar på att uppgradera RAM-minnet från 512MB till totalt 1,5GB. Vilket RAM-minne ska jag köpa till 110-modellen? Jag vill bara dubbelkolla med er så jag slipper montera in fel RAM-minne. Är det någon här som har uppgraderat RAM i 110:an. Är det väldigt svårt eller mest "piligt"?

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Det är lite svårt att testa IE eftersom jag har 110-modellen med Linpus Lite som OS.

Jag funderar på att uppgradera RAM-minnet från 512MB till totalt 1,5GB. Vilket RAM-minne ska jag köpa till 110-modellen? Jag vill bara dubbelkolla med er så jag slipper montera in fel RAM-minne. Är det någon här som har uppgraderat RAM i 110:an. Är det väldigt svårt eller mest "piligt"?

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/

1 GiB PC2-4200-minne eller bättre, av SO-DIMM typ. De kommer köra i den hastigheten ändå även om du köper ett minne som är speccat för högre hastighet.
Billigaste som inet verkar ha är detta
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/a-data-1024...

Det är rätt bökigt men följer man instruktionerna som finns på nätet går det att göra. Se till att ha rätt uppsättning skruvmesjlar, man vill ju inte nöta sönder någon skruv så man inte får dit den/bort den sen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
1 GiB PC2-4200-minne eller bättre, av SO-DIMM typ. De kommer köra i den hastigheten ändå även om du köper ett minne som är speccat för högre hastighet.
Billigaste som inet verkar ha är detta
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/a-data-1024...

Det är rätt bökigt men följer man instruktionerna som finns på nätet går det att göra. Se till att ha rätt uppsättning skruvmesjlar, man vill ju inte nöta sönder någon skruv så man inte får dit den/bort den sen.

Ok, tackar! Det duger fint då alltså, jag bör inte satsa på ett dyrare minne?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
Ok, tackar! Det duger fint då alltså, jag bör inte satsa på ett dyrare minne?

Nej. Det var mycket snabbare än vad som behövs men var samtidigt det billigaste.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jahapp då har jag också joinat skaran av folk med smurtdatorer... Köpte en Apsire 150, rolig leksak. Synd bara att det är så apsvårt att byta minne, lär nog stanna vid 1 gig... Första datorn med Xp Home, vad är nackdelarna gentemot Proffesional? Vinner jag något på att byta till Xp Pro?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

A110 har ju helt klart ett attraktivt pris... Men det är ju det här med att fläkten sägs väsnas... Så...

Funkar "AA1 fan control" även på A110 om man hivar in WindowsXP på den?
Bör gå bra att ställa fläkttriggern på 80 grader, har för mig att Atom är specad till 92 grader eller så.
Risken finns förstås att nån annan krets i chipsetet ballar ur men folk verkar inte ha haft så mycket problem med höga temperaturer vid okynnesreglering...

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Jahapp då har jag också joinat skaran av folk med smurtdatorer... Köpte en Apsire 150, rolig leksak. Synd bara att det är så apsvårt att byta minne, lär nog stanna vid 1 gig... Första datorn med Xp Home, vad är nackdelarna gentemot Proffesional? Vinner jag något på att byta till Xp Pro?

------------------------------------------------------------
Alltså, för upplysningens skull, kör inte jädra crackin-xp som alla andra dumskallar gör, har du köpt ett xp home (som f.ö kostar tusen spänn) så använd det, ingen fördel alls med att byta till xp pro crack-edition (ok, du kanske äger ett men struntsamma).

Kort och gott, xp pro vs xp home, inga nackdelar med nåt utav dem, men att byta för att få nån ny prestandavinst eller liknande, nej.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
------------------------------------------------------------
Alltså, för upplysningens skull, kör inte jädra crackin-xp som alla andra dumskallar gör, har du köpt ett xp home (som f.ö kostar tusen spänn) så använd det, ingen fördel alls med att byta till xp pro crack-edition (ok, du kanske äger ett men struntsamma).

Kort och gott, xp pro vs xp home, inga nackdelar med nåt utav dem, men att byta för att få nån ny prestandavinst eller liknande, nej.

Jag måste erkänna, jag tycker det fungerar smidigt med Home. Den enda skillnaden jag har hittat är att det finns inte Senaste använda dokument i startmenyn...

Hur fungerar det med Ubuntu, la in det via Wubi men fick inte det trådlösa kortet att fungera. Testade guiden på aspireoneuser.com (eller vad det nu heter) och fastnade när man skulle göra "make". Det ville inte helt enkelt, fanns inget target eller vad det nu stod. Var det pga att jag hade lagt in Ubuntu via Wubi, dvs det var ingen "riktig" installation?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

XP Home saknar bland annat stöd för Remote Desktop Server, kryptering och kan inte ansluta till domän.

Har precis provat att köra in XP SP3 på en A110 med P-SSD1800, det är oanvändbart, orkar inte hacka en massa på den då den bara är ett lån i väntan på min LG X110.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl

Har precis provat att köra in XP SP3 på en A110 med P-SSD1800, det är oanvändbart, orkar inte hacka en massa på den då den bara är ett lån i väntan på min LG X110.

Ok, tack, det jag misstänkte. Rätt ironiskt att många SSD-drives i UMPC är så notoriskt slöa (EEE PC 900/16 t.ex. - oh my god), med tanke på att ganska billiga CF-kort som stöder DMA duger rätt gott att boota och köra XP ifrån.

Nä, förmodligen är priset för dessa minidatorer på tok för obekvämt för tillverkarna, verkar inte finnas några marginaler i någon länk av tillverkningen. Är väl därför kvalitén tycks så fruktansvärt ojämn.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns