Filöverföring via putty/ssh - hur göra?

Permalänk
Medlem

Filöverföring via putty/ssh - hur göra?

Vill minnas att jag läst någonstans här att man kan skicka och hämta filer från t.ex. sin server via putty.

Hur gör man? Har ett litet hum om hur det skulle kunna gå till men om någon skulle kunna ge ett utförligt exempel så skulle jag bli mkt glad!

mvh
benkaboi

Permalänk

Kolla efter WinSCP istället.

Permalänk
Medlem

Hmm, ok, men varför går inte putty/ssh lika bra som WinSCP?

EDIT: såg nu vad WinSCp var, en ftp har jag redan. Jag vill bara ha något lätt att kunna slänga matlab och andra programmeringsfiler snabbt fram och tillbaka från min server när jag sitter i skolan.

Permalänk
Medlem

scp borde fungera bra då.

Copying file to host:

scp SourceFile user@host:directory/TargetFile

Copying file from host:

scp user@host:directory/SourceFile TargetFile

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hmm, ok, men varför går inte putty/ssh lika bra som WinSCP?

EDIT: såg nu vad WinSCp var, en ftp har jag redan. Jag vill bara ha något lätt att kunna slänga matlab och andra programmeringsfiler snabbt fram och tillbaka från min server när jag sitter i skolan.

Det är inte en ftpklient, det är en scpklient.

Permalänk
Medlem

Om du av någon anledning inte vill/kan installera WinSCP så kan du använda PSCP som följer med PuTTY (om du inte bara tankat putty.exe).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Om du av någon anledning inte vill/kan installera WinSCP så kan du använda PSCP som följer med PuTTY (om du inte bara tankat putty.exe).

jo, jag har bara jag tankat putty.exe. Vilken Putty ska man köra för att få det tillägget och hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Det är ett separat program.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

alltså.. pscp är ett eget program som bara kör scp, det är ett kommando som du får köra från ett cmd fönster och har inget med putty att göra. funktionen du söker är scp, endera winscp eller pscp vilket du nu tycker är behändigast att använda och det går inte att kopiera filer med putty eftersom det bara är en ssh klient.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

De flesta FTP-program klarar detta också, så du behöver inget extra om du redan har det. Välj SFTP eller SSH som anslutningsmetod.

Permalänk
Medlem

Sftpdrive kör jag hemma med mot skolans ssh. Den mountar helt enkelt min ssh som en nätverksenhet i windows.
Och på linux behöver man bara installera sshfs för att kunna mounta.

En stor fördel med det är att du kan stream t.ex. film utan att tanka hela filmen först. Har själv använt det en del för att kunna jobba med php filer snabbt och enkelt. Trycker ctrl+s och filen skickas direkt då och tittar sedan i webben.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Sftpdrive kör jag hemma med mot skolans ssh. Den mountar helt enkelt min ssh som en nätverksenhet i windows.
Och på linux behöver man bara installera sshfs för att kunna mounta.

En stor fördel med det är att du kan stream t.ex. film utan att tanka hela filmen först. Har själv använt det en del för att kunna jobba med php filer snabbt och enkelt. Trycker ctrl+s och filen skickas direkt då och tittar sedan i webben.

men sftpdrive kostar penbgar.. inte alla som har råd med att köpa det.
Om man vill ha ett gratis alternativt så är det att köra på med WinSCP som det har skrivits om tidigare i tråden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MEN de flesta FTP-klienter funkar också. Filezilla, gftp kan köra igenom ssh. Och trådskaparen hade redan en FTP-klient.

Permalänk
Medlem

putty är bara för terminal (och tunnel med iofs.)

pscp eller WinSCP för filöverföring över SSH. WinSCP är helt klart att föredra i Windows.