Permalänk
Medlem

Fly landet.

Godkväll Godkväll!

Vad finns det för möjligheter att sticka till ett valfritt land utan att någon kan ta reda på vart man befinner sig. Jag snackar nu inte om en 2 veckors solsemester för att slippa vardagen utan att flytta utomlands. Om jag skulle ta tåget över till Köpenhamn ikväll och ta första flyget till Nya Zeeland, hur gör jag detta för att inte fastna i något register så jag blir omöjlig att spåra? Nej jag har inte rånat någon bank... Är 100% seriös.

Permalänk

Nu när du skrivit här så vet dom

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

flyg är det väl svårt med.
lättare att undgå register om man tar tåg tror jag. måste det vara nya zeeland du ska till?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit flyget till t ex Bangkok eller Marseille. Sedan ta mig med båt(mer anonymt än flyg) till den ostasiatiska övärlden respektive Afrika eller Mellanöstern. Man tar sig alltså till någon stor eller lämplig stad med många resemöjligheter. Sedan utgå därifrån till ungefärlig destination.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Problemet är väl främst hur man ska försörja sig när man väl har kommit fram?

Alltså skulle jag fly till ett ställe där jag redan har kontakter på, t.ex. har jag kontakt med gamla utbytesstudenter lite varstans i världen som skulle kunna hjälpa mig med ett skitjobb.
Nå, någon sådant skulle jag aldrig hitta på då livet där skulle bli sämre än fängelse här i sverige. Har man muckat med fel pojkar här i sverige så kan man gå till polisen och få skyddat identitet. Visst inte helt säkert, men jag tror knappast någon skulle lägga ner så mycket arbete för att hitta en nobody som jag..

*edit*
Annars är det bara fly och inte glömma att inte ta med mobil, kontokort etc... Om man bara tar ett flyg till Afrika så tror jag ingen kommer bry sig så mycket om att leta, även om man använde sitt kontokort när man betalade biljetten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Om man vill "försvinna" är Argentina det bästa, alla är invandrare och det finns inga register. (polisen bryr sig också inte, samt är mutbara:P)

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Re: Fly landet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Nej jag har inte rånat någon bank... Är 100% seriös.

Nu gjorde du mig extremt nyfiken...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
flyg är det väl svårt med.
lättare att undgå register om man tar tåg tror jag. måste det vara nya zeeland du ska till?

Ja det måste vara Nya Zeeland!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jag skulle tagit flyget till t ex Bangkok eller Marseille. Sedan ta mig med båt(mer anonymt än flyg) till den ostasiatiska övärlden respektive Afrika eller Mellanöstern. Man tar sig alltså till någon stor eller lämplig stad med många resemöjligheter. Sedan utgå därifrån till ungefärlig destination.

Jag har också funderat kring det här med att flyga någonstans sedan resa vidare med bil, båt, tåg för att sedan flyga vidare. Tex flyga till Thailand, ta sig neråt mot singapore och vidare med båt ner till Bali exempelvis. Sen ta sig över till Öst Timor och vidare med båt till Australien. Därifrån kan man ta sig med båt till Nya Zeeland. Problemet är bara att Australien är ett jobbigt land, man kan säkert ta sig dit men allting registreras. I slutändan måste man ändå fixa Visum i Nya Zeeland vilket också måste registreras någonstans väl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Problemet är väl främst hur man ska försörja sig när man väl har kommit fram?

Alltså skulle jag fly till ett ställe där jag redan har kontakter på, t.ex. har jag kontakt med gamla utbytesstudenter lite varstans i världen som skulle kunna hjälpa mig med ett skitjobb.
Nå, någon sådant skulle jag aldrig hitta på då livet där skulle bli sämre än fängelse här i sverige. Har man muckat med fel pojkar här i sverige så kan man gå till polisen och få skyddat identitet. Visst inte helt säkert, men jag tror knappast någon skulle lägga ner så mycket arbete för att hitta en nobody som jag..

*edit*
Annars är det bara fly och inte glömma att inte ta med mobil, kontokort etc... Om man bara tar ett flyg till Afrika så tror jag ingen kommer bry sig så mycket om att leta, även om man använde sitt kontokort när man betalade biljetten.

Jag snackar inte om att ta mig dit för att leva ett skitliv. Jag vill bara fortsätta mitt liv på Nya Zeeland utan att någon där hemma får reda på vart jag befinner mig. Lämna allting bakom mig, vilket betyder att allt måste gå lagligt till fast ändå att inte registreras någonstans.
Man registreras med all säkerhet överallt man åker med flyg, oberoende av vilket land man åker till. Flyg är riktigt känsligt idag så det måste nog skippas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Om man vill "försvinna" är Argentina det bästa, alla är invandrare och det finns inga register. (polisen bryr sig också inte, samt är mutbara:P)

Jag vill faktiskt inte åka till Argentina. Men bra tips annars

Permalänk
Medlem

Tja, transsibiriska järnvägen till kina och sen till sydostasien via tåg/buss.
Sen båt över, men det är väl passkontroller i hamnar också skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Jag snackar inte om att ta mig dit för att leva ett skitliv. Jag vill bara fortsätta mitt liv på Nya Zeeland utan att någon där hemma får reda på vart jag befinner mig. Lämna allting bakom mig, vilket betyder att allt måste gå lagligt till fast ändå att inte registreras någonstans.
Man registreras med all säkerhet överallt man åker med flyg, oberoende av vilket land man åker till. Flyg är riktigt känsligt idag så det måste nog skippas.

Du måste ha ett visum för att få vistas i Nya Zeeland längre än tre månader. Det registreras hos nyzeeländska myndigheter. Det är inte en omöjlighet att de tar kontakt med svenska myndigheter för att kolla om du t.ex. har en kriminell bakgrund. Nu har jag dock ingen aning om detta faktiskt görs.

Om du inte flyr från myndigheter är pappersspåret inte något nämnvärt bekymmer. Kom bara ihåg skattskyldigheten, tv-avgiften och att bli rensad ur folkbokföringen.

Permalänk

Ta lastbåt till något land och säg att du är flykting utan papper, visst du kommer få svårt om du inte får asyl men det kanske det är värt? Får man veta varför?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ta lastbåt till något land och säg att du är flykting utan papper, visst du kommer få svårt om du inte får asyl men det kanske det är värt? Får man veta varför?

det är väl det lättaste sättet att undgå "systemet"

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ta lastbåt till något land och säg att du är flykting utan papper, visst du kommer få svårt om du inte får asyl men det kanske det är värt? Får man veta varför?

Jo men jag skulle vilja komma in i landet utan framtida bekymmer. Dessutom kan jag inte riskera att vara i landet utan papper då jag förr eller senare med all säkerhet kommer kontrolleras. Det kan ju räkna med att polisen stannar mig för körkortskontroll och ser att jag inte har visum.

Det känns faktiskt lite omöjligt att ta sig in i ett så pass statligt och kontrollerat land som Nya Zeeland. Man måste ha visum eller särskilt tillstånd och det är där det brister då Sverige också har koll på detta.

Ska det verkligen vara så svårt att kunna försvinna från denna värld utan att själsligt lämna kroppen så att säga. Det känns som Afrika och Sydamerika är de lättaste ställena att "försvinna" på. På snudden på omöjligt att radera sitt förflutna.

Permalänk
Medlem

Om det inte är myndigheterna du vill försvinna från är det väl bara att göra det på laglig väg? Köp flygbiljetten i t.ex. Danmark med cash. Sen använder du inget som kan användas för att spåra dig. Dumpa telefonen och allt sånt bara... en privatperson har ju inte direkt möjligheterna att kolla upp alla olika register.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

lycka till komma till Nya Zeeland för austrailien och nya zeeland behöver du visum

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ta lastbåt till något land och säg att du är flykting utan papper, visst du kommer få svårt om du inte får asyl men det kanske det är värt? Får man veta varför?

Jag gissar på att hela hans släkt kom in i hans rum när han hade ett "private moment" och nu vill han undfly sitt förflutna.

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Hehe. Regel nummer 1: Gör det aldrig på släktträffen i ett olåst rum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
lycka till komma till Nya Zeeland för austrailien och nya zeeland behöver du visum

Tack så mycket för informationen! Det där visste jag verkligen inte!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Jag gissar på att hela hans släkt kom in i hans rum när han hade ett "private moment" och nu vill han undfly sitt förflutna.

Haha... Det där hade varit klart pinsamt, dock inte tillräckligt för att ge upp familj och vänner för att aldrig mer återvända. Eller ska jag citera Pumba ur Lejonkungen... "Lämna ditt förflutna framför dig!"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Hehe. Regel nummer 1: Gör det aldrig på släktträffen i ett olåst rum.

Fel!
Regel nummer 1 är: Gör det inte på en släktträff överhuvudtaget, varken själv eller med någon whatsoever!

Permalänk

Om du måste åka till nya zeeland och det krävs visum ser jag bara en bra lösning. Du får åka till ett land med slappa regler och ansöka om medborgarskap/asyl sedan när du blir medborgare där kan du söka visum från dina nya uppgifter. Eftersom du inte säger att du kommer från sverige utan typ etiopien så kommer det inte finnas något spår efter dig:). Sedan får du skaffa nytt acc på swec så vi vet hur det gick ;).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle likvidera alla mina tillgångar. Sedan skaffa mig ett falskt pass med annan identitet och sedan lämna landet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Om du måste åka till nya zeeland och det krävs visum ser jag bara en bra lösning. Du får åka till ett land med slappa regler och ansöka om medborgarskap/asyl sedan när du blir medborgare där kan du söka visum från dina nya uppgifter. Eftersom du inte säger att du kommer från sverige utan typ etiopien så kommer det inte finnas något spår efter dig:). Sedan får du skaffa nytt acc på swec så vi vet hur det gick ;).

För det lär verkligen se ut som att en german kommer från Etiopien

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Om du måste åka till nya zeeland och det krävs visum ser jag bara en bra lösning. Du får åka till ett land med slappa regler och ansöka om medborgarskap/asyl sedan när du blir medborgare där kan du söka visum från dina nya uppgifter. Eftersom du inte säger att du kommer från sverige utan typ etiopien så kommer det inte finnas något spår efter dig:). Sedan får du skaffa nytt acc på swec så vi vet hur det gick ;).

Antagligen vill han komma från nått land som är pålitligt för att lättare få visum. Så Etiopien kanske inte är det bästa förslaget.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Jag skulle likvidera alla mina tillgångar. Sedan skaffa mig ett falskt pass med annan identitet och sedan lämna landet.

Kan säga att det är verkligen inte lätt att föra in stora pengar i Nya Zeeland. Självklart beroende på hur mycket man har men dom är väldigt stränga i tullen, likaså i Australien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Om du måste åka till nya zeeland och det krävs visum ser jag bara en bra lösning. Du får åka till ett land med slappa regler och ansöka om medborgarskap/asyl sedan när du blir medborgare där kan du söka visum från dina nya uppgifter. Eftersom du inte säger att du kommer från sverige utan typ etiopien så kommer det inte finnas något spår efter dig:). Sedan får du skaffa nytt acc på swec så vi vet hur det gick ;).

Det där var faktiskt ingen dum idé. Fruktansvärt omständigt eftersom det tar tid att få bli medborgare i ett nytt land, dessutom måste man ju kunna språket, men det finns ju många engelsktalande länder. Dock återstår ju problemet att folk fortfarande kan söka upp mig i det nya landet, innan jag kan söka visum på NZ. Nej, Etiopien var kanske inte det bästa landet men jag greppar vad du menar.

Permalänk

Förövrigt hoppas jag att du inte egentligen ska till Nya Zeeland, hade varit trist att gå genom allt för att bli spårad av att du skriver vart du ska här ^^.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Förövrigt hoppas jag att du inte egentligen ska till Nya Zeeland, hade varit trist att gå genom allt för att bli spårad av att du skriver vart du ska här ^^.

Haha, klockrent!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

"En ny chans till ett nytt liv..."
http://www.legion-recrute.com/se/

Du blir nog svår att spåra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interstella
"En ny chans till ett nytt liv..."
http://www.legion-recrute.com/se/

Du blir nog svår att spåra.

Fruktansvärt dålig idé....

Permalänk
Medlem

Appropå ingenting, är det inte lite taskigt att bara dra utan att säga nått? Folk kan ju bli oroliga.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Har för mig att man efter en periods boende i Norge kan byta ut sitt Svenska medborgarskap mot ett norskt. Sedan kan du komma tillbaka till Sverige och söka svenskt medborgarskap och isf få ett med ett helt nytt personnummer, eller bara sticka någonstans med sitt norska medborgarskap. Är ju nordensammarbetet som gör detta relativt enkelt, men borde ju i teorin då också gå med något av de andra norden länderna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Fruktansvärt dålig idé....

O andra sidan får du en totalt "clean slate" samt ID och en del dollars.
Bara att hooka upp ett Schweziskt bankkonto så är dina pengar safe.

Visa signatur