Kårobligatoriet bra eller dåligt?

Permalänk

Kårobligatoriet bra eller dåligt?

Idag tvingas studenter betala kåravgift till studerandekåren vid högskolan/universitetet, annars får de inte lämna in tentor och riskerar att bli avstängda från skolan. Kåravgiften ligger på runt 700kr/läsåret och många studenter har det fattigt. Att kåren ska få finnas är självklart då vi har föreningsfrihet, så frågan gäller inte det utan tvånget.

Dessutom gillar jag inte attityden att man själv ska ta reda på vilken nytta kåren gör, säljer de en tjänst så får de informera konsumenterna om varför tjänsten är bra för dem, lyckas de inte med det ja då får de inga nya kunder. Nu överlever kåren idag p.g.a. kårobligatoriet, d.v.s. tvinga folk att köpa deras tjänst.

Nå vad tycker ni, det skulle vara intressant att höra argument om varför tvånget är bra. Att kåren såsom fackförbund gör nytta är inget tillräckligt skäl till varför folk ska tvingas gå med i dem. Det sjuka är när folk tvingas betala flera kåravgifter för olika högskolor, eller bara betala till kåren för att de gör en omtenta flera år efter de gick på skolan.

Och problem med skolan går att lösa på egen hand, jag själv har på egen hand fixat "dispans" att läsa en kurs som jag saknade behörighetskraven för, det gick efter lite arbete så jag fick intyg från lärare. -Jag tror knappast kåren i min skola skulle ha kunnat fixat detta åt mig...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Hatar kåravgiften. Borde verkligen vara frivilligt. Jävla fascism att tvinga en att betala.

Permalänk
Medlem

Dåligt såklart...

Jag vet ju inte ens vad det är jag betalar för. Fick bara hem en lapp att det ska betalas. Men fan vad är det jag egentligen betalar för? Usch löjligt... 270 kr åt helvete...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Skulle betala kåravgiften även om den var frivillig men tycker inte att det ska vara ett tvång.

Mest fel blir det ju när man läser flera kurser på distans på flera olika högskolor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Dåligt såklart...

Jag vet ju inte ens vad det är jag betalar för. Fick bara hem en lapp att det ska betalas. Men fan vad är det jag egentligen betalar för? Usch löjligt... 270 kr åt helvete...

Det där med vad de egentligen gör och varför det är så viktigt att de finns, tycker jag kårar generellt är mycket dåliga på att informera om. Detta borde snarare vara något av det viktigaste för dem och deras överlevnad, då kårobligatoriet en dag kan försvinna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Skulle betala kåravgiften även om den var frivillig men tycker inte att det ska vara ett tvång.

Mest fel blir det ju när man läser flera kurser på distans på flera olika högskolor.

Jag skulle också betala kåravgiften om jag läste heltid på en skola, iaf de första åren. Men nu på senare tid så känns det inte så roligt att tvingas betala kåravgifter till olika skolor då och då. Visst får man ett studentkort, men sj-rabatten får man endast om man får har studiestöd vid csn. (sj står ej med på kortet annars)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Jag kan tänka mig att det är lite surt att betala om man har en kass kår som vissa högskolor verkar ha. Jag gissar att SheepPowa läser på GU?

Själv är jag Chalmersist och betalar glatt avgiften då jag ser vad mycket man får tillbaks. Vi har ett stort kårhus som är öppet för alla studenter, jag är medlem i en kårkommitté som han en bra lokal utan hyra tack vare kåren och alla Göteborgare för ju inte glömma att utan chalmers studentkår skulle det inte bli någon cortége.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hehe jo jag läser på GU. Har hört mycket gott om Chalmers när det gäller kårerna, har flera polare som läser där som är nöjda men på GU är det katastrof. Tycker att om man har problem ska det finnas personer att vända sig till ändå även om man inte har betalat, man är ju ändå "medlem" i det universitet som man läser på.

Permalänk

Jag har ingen aning om hur det är på andra universitet/högskolor men jag tycker synd om den student som kommer till Uppsala i framtiden och struntar i att betala kåravgiften (om obligatoriet avskaffas). Den kommer att få det jävligt tråkigt...

Kontentan: betala, annars går ni miste om det roliga under er studietid. Och ja, jag gissar att nationerna/kåren på respektive studieort står för det mesta av det "roliga".

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Jag har ingen aning om hur det är på andra universitet/högskolor men jag tycker synd om den student som kommer till Uppsala i framtiden och struntar i att betala kåravgiften (om obligatoriet avskaffas). Den kommer att få det jävligt tråkigt...

Kontentan: betala, annars går ni miste om det roliga under er studietid. Och ja, jag gissar att nationerna/kåren på respektive studieort står för det mesta av det "roliga".

Jo men ska man bara läsa en kurs på distans så känns det ju dumt att tvingas betala kåravgift. speciellt om man läser på flera olika högskolor/universitet.

Permalänk

Vadå man måste väl inte vara med i någon jävla kår för att ha roligt och träffa folk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Jo men ska man bara läsa en kurs på distans så känns det ju dumt att tvingas betala kåravgift. speciellt om man läser på flera olika högskolor/universitet.

Eller som jag som kanske ska göra en tenta på ett universitet nästa månad, kursen är bara svår och tråkig, ingen direkt nytta mer än 7.5hp extra får jag. Dessutom absolut ingen arbetsgivare någonsin kommer fråga om jag har läst detta ämne med mina nuvarande inriktningar. Inte tusan har jag lust att betala någon hundralapp till kåren för detta, speciellt inte om jag skulle kugga på tentan. Det blir typ bara dagen före plugg, då jag har viktigare saker för mig.. Men hade det varit avgift till skolan för rättning av tenta, så visst hade det varit okej.

Nå jag har listat ut en plan som är helt laglig kanske inte moralisk, men vaf-n denna kår har fått redan fått x antal tusen av mig utan jag knappt har varit på skolan och nu är jag pank. (För att få Godkänt eller högre måste jag betala)

Det där med festande är just sådant som kåren inte ska hålla på med från medlemmarnas obligatoriska pengar. Nollningen är dock ok.

Angående hjälp av kåren så finns det ett bra ordspråk som att "en bra man/kvinna reder sig själv" och det tror stämmer bra på högskolor/universitet. Det är dessutom en bra lärdom inför livet att inte låta myndighetspersoner köra över en. Skulle en lärare vara rasist eller så, kan man bara efter ha spelat in detta gå till aftonbladet.

Jag har själv helt på egen hand förutom läst kurs som jag inte är behörig för(alltså ingen som helst rätt att läsa den), fixat problem med felaktigt betyg, tvingat lärare mot hans vilja att göra en omtenta efter en kurs hade utgått, ersatt en obligatorisk kurs i ena min examen med en helt annan etc. Och jag aldrig ens funderat på att prata med en kår. Samtidigt vet jag kårmedlemmar som har haft problem med skolan och inte fått igenom saker fast de har lagen på deras sida. T.ex. få en kurs räknad från en annan skola, utan tvingas läsa om kursen på skolan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Jag har ingen aning om hur det är på andra universitet/högskolor men jag tycker synd om den student som kommer till Uppsala i framtiden och struntar i att betala kåravgiften (om obligatoriet avskaffas). Den kommer att få det jävligt tråkigt...

Kontentan: betala, annars går ni miste om det roliga under er studietid. Och ja, jag gissar att nationerna/kåren på respektive studieort står för det mesta av det "roliga".

Jag har hittills läst två år på högskola.

Antalet fester och rundor på puben som involverat studentkåren: Noll (0)
Antalet fester och rundor på puben som inte på något sätt har involverat studentkåren? Något hundratal iallafall.

Så, vänligen var tyst om du bara ska snacka skit.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag har hittills läst två år på högskola.

Antalet fester och rundor på puben som involverat studentkåren: Noll (0)
Antalet fester och rundor på puben som inte på något sätt har involverat studentkåren? Något hundratal iallafall.

Så, vänligen var tyst om du bara ska snacka skit.

Det är ju fullt möjligt att kåren inte gör något vettigt på vissa universitet, i linköping anordnar de iaf München Hoben och är allmänt delaktiga i att lära ut festerister (som anordnar i princip alla andra evenemang).
Så även om du inte tror att kårerna gör någonting så har nog de som anordnar festerna på något sätt någon koppling till kåren.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag har hittills läst två år på högskola.

Antalet fester och rundor på puben som involverat studentkåren: Noll (0)
Antalet fester och rundor på puben som inte på något sätt har involverat studentkåren? Något hundratal iallafall.

Så, vänligen var tyst om du bara ska snacka skit.

Är du säker på det? På Chalmers har kåren problem med att folk inte vet exakt vad den gör men utan kåren skulle allt som är roligt med Chalmers försvinna. Så gott som hela föreningslivet skulle vara borta, kårhuset skulle försvinna, vår egna bokaffär skulle vara borta, alla festlokaler borta, chalmersbastun borta, den 100-åriga traditionen Cortegén skulle försvinna, några av norra Europas största fester skulle det inte bli något med, studenternas egna nattklubb borta. Kåren har 66 olika föreningar under sig som engagerar hundratals om studenter.
Jag är ledsen om du har en dålig kår på din högskola men då får man se till att göra något åt det. Kåren drivs av studenter, för studenter.

Vidare kan folk sluta gnälla på dubbla kåravgifter. Man kan få rabatt om man är medlem i flera kårer eller om man läser på distans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har börjat på högskola i år, så jag vet inte än vad som ingår i kåravgift... fattar inte ens varför man skulle betala nolleavgift- fick ju ingenting av det... den täckte ingen av aktiviteter under nollningen och man fick betala för varje lila grej man skulle till.... 400kr försvann bara....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Är du säker på det? På Chalmers har kåren problem med att folk inte vet exakt vad den gör men utan kåren skulle allt som är roligt med Chalmers försvinna. Så gott som hela föreningslivet skulle vara borta, kårhuset skulle försvinna, vår egna bokaffär skulle vara borta, alla festlokaler borta, chalmersbastun borta, den 100-åriga traditionen Cortegén skulle försvinna, några av norra Europas största fester skulle det inte bli något med, studenternas egna nattklubb borta. Kåren har 66 olika föreningar under sig som engagerar hundratals om studenter.
Jag är ledsen om du har en dålig kår på din högskola men då får man se till att göra något åt det. Kåren drivs av studenter, för studenter.

Vidare kan folk sluta gnälla på dubbla kåravgifter. Man kan få rabatt om man är medlem i flera kårer eller om man läser på distans.

...och om kårerna är så fantastiskt bra så gör det väl ingenting om obligatoriet tas bort? Om det är så bra som du säger så kommer ju självklart alla att välja att betala kåravgiften ändå?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Poängen är att om obligatoriet försvinner tvingas kåren informera om verksamheten på ett helt annat sätt. Jag tror att ett slopat obligatorium är positivt. Jag sitter med i en arbetsgrupp och vi håller på att utreda frågan i detalj. Jag skulle vilja framhäva Uppsala teknolog- och naturvetarkår som ett lysande exempel på att man kan driva en studentkår utan obligatorium.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Dåligt såklart...

Jag vet ju inte ens vad det är jag betalar för. Fick bara hem en lapp att det ska betalas. Men fan vad är det jag egentligen betalar för? Usch löjligt... 270 kr åt helvete...

Studentkårens primära syfte är att bedriva utbildningsbevakning samt att hjälpa och stödja de studenter som är i behov av hjälp när tex blir diskriminerade, har problem lärare/examinatorer eller behandla andra klagomål som har med utbildningen att göra.

Vidare så har de flesta studentkårer även en studiesocial inriktning där de hjälper studenter med; boende, studenthälsa och studentrabatter. Samt att där är ett studenternas hus på alla kårer där studenter kan umgås och festa (ifall de nu vill det).

edit
Och för att förtydliga så att detta kommer fram (då det alltid kommer någon som påstår det); Din medlemsavgift betalar inte någon annans supande. Den alkohol som köps in görs av varje enskilt sexmästeri på det aktuella campus och är inte bekostade av din pengar.

Permalänk
Medlem

Kåren gör bra saker men tvånget är helt galet. Tänk om man hade tvingats vara med i facket, lite diktaturvibbar på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Har börjat på högskola i år, så jag vet inte än vad som ingår i kåravgift... fattar inte ens varför man skulle betala nolleavgift- fick ju ingenting av det... den täckte ingen av aktiviteter under nollningen och man fick betala för varje lila grej man skulle till.... 400kr försvann bara....

Vad läser du? För de som började på den tekniska högskolan så ingick alla biljetter i nollepengen, kraftigt rabatterad än om man köpt "lösa" biljetter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag har hittills läst två år på högskola.

Antalet fester och rundor på puben som involverat studentkåren: Noll (0)
Antalet fester och rundor på puben som inte på något sätt har involverat studentkåren? Något hundratal iallafall.

Så, vänligen var tyst om du bara ska snacka skit.

Du missade att jag skrev att jag gissade att kåren fixar roligheter på de flesta orter? Maken till bittert inlägg får man leta efter...kanske dags att byta högskola om du blir på så dåligt humör av ett foruminlägg.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Vad läser du? För de som började på den tekniska högskolan så ingick alla biljetter i nollepengen, kraftigt rabatterad än om man köpt "lösa" biljetter.

Vilken tekniska högskola?
På Chalmers fick vi också betala en nollavgift och utöver det betala för sittningar och andra saker som kostar lite mer att ordna.
Men nu var det ju mycket mer än sittningar på kvällarna som kostar, så jag tycker inte det var något fel med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Vilken tekniska högskola?
På Chalmers fick vi också betala en nollavgift och utöver det betala för sittningar och andra saker som kostar lite mer att ordna.
Men nu var det ju mycket mer än sittningar på kvällarna som kostar, så jag tycker inte det var något fel med det.

Jag antog att han börjat på en högskola i Norrköping där det står att han bor.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att kåren gör bra grejer (går på KTH), men jag tycker ändå kårobligatoriet ska tas bort. Många studenter har inget alls med kåren att göra, deltar inte i kårens evenemang osv och då sponsrar deras kåravgifter de aktivas verksamhet.

Givetvis innebär ett slopat obligatorium att kåren får mindre pengar att röra sig med och då måste de skära i verksamheten. Vi får se vad det dras ner på. Större delen av kårens aktiviteter är ändå antingen självfinansierande, sponsrade eller utförda av frivilliga. Hyra för kårhus, sektionslokaler etc är ofta gratis eller betalas av skolan. THS äger t o m sitt eget kårhus som man byggt på i etapper sedan 1930, och det försvinner ju inte bara för att intäkterna minskar.

Enligt det förslag som regeringens utredare lagt fram så kommer kårerna ges bidrag från staten för att delvis kompensera obligatoriets slopande, så jag är inte orolig.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Vad läser du? För de som började på den tekniska högskolan så ingick alla biljetter i nollepengen, kraftigt rabatterad än om man köpt "lösa" biljetter.

Hah först nu får man veta vart pengar gick ^^ det var ganska dåligt informerad.. men hela nolle grejen verkade skumt... ibland fick vi reda på de olika aktiviteter samma dag eller 20 min före dom skulle äga rum..... Man satt där och fick veta att nu ska man till stan och man hade redan planerat något annat... T.ex: fick vi veta vilken kursliteratur ska användas kort före lektionen vi behövde dom till började... Fast man kan inte klaga på allting

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tycker också att kåren gör bra grejer (går på KTH), men jag tycker ändå kårobligatoriet ska tas bort. Många studenter har inget alls med kåren att göra, deltar inte i kårens evenemang osv och då sponsrar deras kåravgifter de aktivas verksamhet.

Givetvis innebär ett slopat obligatorium att kåren får mindre pengar att röra sig med och då måste de skära i verksamheten. Vi får se vad det dras ner på. Större delen av kårens aktiviteter är ändå antingen självfinansierande, sponsrade eller utförda av frivilliga. Hyra för kårhus, sektionslokaler etc är ofta gratis eller betalas av skolan. THS äger t o m sitt eget kårhus som man byggt på i etapper sedan 1930, och det försvinner ju inte bara för att intäkterna minskar.

Enligt det förslag som regeringens utredare lagt fram så kommer kårerna ges bidrag från staten för att delvis kompensera obligatoriets slopande, så jag är inte orolig.

Du pratar bara om sekundära verksamheter. Alla studenter har med kåren att göra iom. att deras kurser och program bevakas och deras intressen skyddas genom kåren. Det kommer man inte ifrån, jag tror du missuppfattat kårens roll. Om obligatoriet slopas tvingas kåren informera bättre och det lär ju inte skada.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Glömsk

Negativ föreningsfrihet är givetvis positivt, så jag stämmer in i kören att detta obligatorie bör avskaffas. Detta handlar dels om principer, i meningen att människan bör ha den grundläggande rättigheten att inte tvingas vara med i organisationer mot sin vilja.

Sakfrågan i sig är ju dock inte intressant i min mening. Säg att vi hade privatdrivna universitet som inte löd under någon statligt styrd utbildningsmyndighet. Då skulle skolorna givetvis kunna tvinga med eleverna i vilka kår de vill om de nu vill studera där - gillar eleverna inte det kan de välja ett annat universitet. Nu är ju dock utbildning politik, och alla dessa småfrågor vilar därför på allas axlar enligt lag. Det är därför denna fråga över huvudet taget är ett problem.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Du pratar bara om sekundära verksamheter. Alla studenter har med kåren att göra iom. att deras kurser och program bevakas och deras intressen skyddas genom kåren. Det kommer man inte ifrån, jag tror du missuppfattat kårens roll. Om obligatoriet slopas tvingas kåren informera bättre och det lär ju inte skada.

Ja, i teorin kanske.

Enligt min erfarenhet är studiebevakningen från kårernas sida rätt undermålig - den begränsar sig till några enstaka kursnämnder och är starkt beroende av engagemanget hos den som råkar ha sagt "OK jag kan ta det då" när frågan om studienämndsordförande kommer upp.

I jämförelse med det myckna festandet, miljonarrangemangen ARMADA och KAM, affärsverksamheten i restauranger och kårbokhandel osv, så är studiebevakningen en pytteliten verksamhet som inte får särskilt mycket uppmärksamhet.

Jag tycker att staten, om de ska finansiera kårernas arbete, borde ställa krav på att studiebevakningen sköts på ett tillfredsställande sätt. För jag håller med om att det är det som BORDE vara kårens primära uppgift.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Bort med avgiften. Kan de inte marknadsföra sig ordentligt för att dra in tillräckligt med kulor så är det KK som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Ja, i teorin kanske.

Enligt min erfarenhet är studiebevakningen från kårernas sida rätt undermålig - den begränsar sig till några enstaka kursnämnder och är starkt beroende av engagemanget hos den som råkar ha sagt "OK jag kan ta det då" när frågan om studienämndsordförande kommer upp.

Nej, det har du rätt i.. vi gör aldrig något, eller jag gör aldrig något. Inte för vara som sådan. Men har du en anning om hur många enskilda ärenden med missnöjda studenter man måste arbeta med? Det är inte alltid den enklaste av ärende du måste hjälpa till med att lösa heller. Det är allt från diskriminering, studenter med dyxlesi besvär, studenter som är missnöjda kursen innehåll (hade en inne som klagade på att där förrekom religösa moment i geritrik), klagomål att lärare/examinatorer ändrar om i kurs-pm under tiden kursen pågår m.m .... Till det ligger också problemet som många högskolor trampas med, nämligen svårigheten att rekrytera studenter till de olika råden och nämnderna. Och att sedan hjälpa till med att annordna så att dessa får utbildningar, och sen där till tillkommer det att man själv också deltar i olika möten i de olika nämnderna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

I jämförelse med det myckna festandet, miljonarrangemangen ARMADA och KAM, affärsverksamheten i restauranger och kårbokhandel osv, så är studiebevakningen en pytteliten verksamhet som inte får särskilt mycket uppmärksamhet.

Vet inte hur andra studentkårer ser ut. Själv går medparten av vår budget till att betala löner och andra löpande kostnader. Så säger åtminstonde våran revisorer. Och vad jag känner till så går inte medlemmarna pengar till sprit, det strider mot våran stadgar och hade vi i kårstyrelsen beslutat om att ge pengar till inköp av sprit så hade vi blivit återbetalningsskyldiga.

Den andra stora delen av våran verksamhet är studiesocial, vilket oftast betyder att vi hjälper studenter att hitta lägenheter (vilket vi verkligen såg behövdes under sommaren), samt att fixa studentrabatter. Och givetviss ikke att förglömma studenthälsa.

Det är ett vanligt förekommande problem att folk tror att sexmästeriet är studentkåren, vilket givetviss inte är fallet. Men det är väl oftast de som syns och hörs mest.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

Jag tycker att staten, om de ska finansiera kårernas arbete, borde ställa krav på att studiebevakningen sköts på ett tillfredsställande sätt. För jag håller med om att det är det som BORDE vara kårens primära uppgift.

Inte mig emot. Så länge det inte är baserat på ett vist förslag som säger att summan studentkåren skulle få motsvarar 60% av de nuvarande intäkterna från kåravgifterna.
Detta skulle betyda att många studentkårer vid mindre högskolor skulle tvingas avveckla den studiesociala biten.

Edit: Såg att jag hade missat en viktigt sak...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bud_Bundy

men sj-rabatten får man endast om man får har studiestöd vid csn. (sj står ej med på kortet annars)

FEL FEL FEL FELLLLLL

Orsaken till att det verkar så är att studentkortet (tror även mecenat) hämtar uppgifter från csn angående din studietakt.
Du kan istället fått ett intyg från din institution eller LADOK-utdrag. Kravet är dock att du ska kunna bevisa att du läser 15 veckor på 75% eller 22,5 hp per termin