Permalänk
Medlem

Projektarbete

Hej!

Jag arbetar i en grupp på 4 elever i en NV3:a på gymnasiet. Vi håller på med ett projektarbete där vi behöver fläktar. Det finns endast två riktiga krav på dessa fläktar; de ska vara energisnåla och lätta. Är tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem

Vanliga datorfläktar? Vilken storlek är ni ute efter?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Som sagt lite mer beskrivning behövs. Annars har https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do ofta bra datablad på sina fläktar, där luftflöde, strömförbrukning och vikt brukas anges. Eftersom kraven är ovanliga så brukar inte leverantören ha sorterat produkterna efter dessa krav, så får man ofta leta själv efter bästa modell. Alltså gå igenom de stora leverantörens sortiment.

Nu vet jag inte vad ni i erat projekt ska göra, men ett tips är att det viktiga är inte hur mycket pengar som ni kan lägga ut utan vad ni kommer fram till. Alltså ni kanske hittar jättebra fläktar mot eran specifikation, då kan ni nämna dessa i rapporten och ofta ändå använda vanliga fläktar istället för att de är billigare. Och då ha som tips på förbättringar i slutet, att man kan köpa bättre men dyrare fläktar.
Dessutom säg att ni skulle bygga radiostyrd batteridriven svävare, vilket har samma krav som ni nämnde. Så visst kan ni ta reda på bra fläktar och batterier, men det viktiga är ändå inte vad ni köper utan vad ni kommer fram till. Alltså kan ni strunta i batteridriften men ändå ha trådlös kommunikation och vops så försvann kravet på energisnålhet och viktkravet blev kraftigt reducerat. Nu vet jag inte vad exakt vad ni ska göra, men ha detta i åtanke.
För det kan ju även vara så att ni efter ha projektets gång hittar bättre fläktar för ändamålet än de som ni köpte, så är ju detta skitbra och bara ta med i rapporten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, det uppskattas mkt. Kommer att ha det i åtanke under resten av projektet. Kom att tänka på det nu i efterhand att det vore väldigt trevligt med lite tips kring solceller. Kan säga så mkt som att skälet till varför att fläktarna ska vara såpass strömsnåla som möjligt beror helt enkelt på att vi ska försöka driva fläktarna mha solceller.

Permalänk

Kjell har några solceller, även fläktar och de är mycket billigare än elfa. Sedan finns tradera och ebay och säkerligen någon mer butik.

Så några tips jag har är:

Solcell 13,5V, 5W 399kr, dyr men den klarar leverera 5W. Vid troligen extremt mycket solljus, så man kanske får hjälpa till med ficklampa. För som jag skrev tidigare så är det egentligen inte hur mycket pengar man kan lägga ut det intressanta. Nu finns det säkerligen prisvärdigare solceller om man letar. Så om ni väljer denna eller någon annan "billig" solcell, ta bara med i rapporten att det finns bättre men dyrare.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

2st Axialfläkt 92x92x25 12VDC 83m3/h 119kr/st, hade bra luftflöde tyckte jag
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Zalman Fläktstyrning och spänningsregulator 39kr, osäker om denna behövs. Orsaken är att fläktarna drar mer effekt än vad solcellen är specificerad för, med denna kan man sänka spänningen. Dock får man en effektförlust över denna. Det går ha en över varje fläkt en för båda. Dessutom kan solcellen leverera för hög spänning (13,5V), men det ska fläktarna tåla, fast de drar då mer effekt..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855

Så det blir nästan 700kr+frakt, vilket jag tycker är mycket pengar. Därav av man som elev/student får se på prisvärdighet och inte vilken som är bäst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Det främsta problemet vi kommer att möta är nog vikten. Det är av stor vikt att konstruktionen på väger 300 gram på sin höjd. Angående de ekonomiska delarna är tipsen uppskattade eftersom det lättar en belastning ifrån vårt projekt.