Permalänk
Medlem

Fru Gårman

Tydligen så har vägverket tagit fram en ny skylt vid namn "Fru Gårman" och har lagt ett förslag till regeringen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=834089&rss=554

Istället för en man så är det alltså en kvinna som går på övergångstället.
Jag ser ingen motivering till varför man tar fram ett alternativ men jag gissar att det beror på jämställdhetsdebatten.

Personligen anser jag att det är helt uppåt väggarna och att jämställdhetsfanatikerna börjar liiiite i fel ände når man ger sig på skyltar.

Och vem vet, om några år kommer man antagligen att göra om skylten eftersom att kvinnan på skylten har kjol på sig vilket på något sätt skulle symbolisera tiden då det enda kvinnan var duglig till var och föda barn.
Eller så påpekar man att kvinnan på skylten har alldeles för kort kjol och inte är en person utan bara ett sexobjekt som män kan gå runt och titta på varje dag.

Då kommer skylten att ändras till en kvinna som har byxor på sig och typ se ut som den skylten som vi har idag.
Till råga på allt så har väl hela utredningen och framtagningen av skylten kostat ett par miljoner som alla utredningar gör.
Min fråga är om jämställdhetsdebatten har kommit någonstans iom det här eller om man bara har dragit ner det i sandlådan?

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jag finner det lustigt att den nuvarande skylten inte skulle kunna vara en manligt klädd kvinna istället. Jag menar för alla kvinnor har ju kjol eller klänning eller hur var det nu?

Man biter sig i svansen när man försöker vara så politisk korrekt som det bara går. Man ville ju inte göra nån skillnad mellan män och kvinnor, så varför måste den typiska kvinnan ha klänning eller kjol plötsligt? Hur var det nu med moderna könsroller och allt annat tjafs?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Det är väl inte så konstigt att kvinnorna vill ha egna övergångsställen som de har toaletter, eftersom vi män är så smutsiga och grisar ner.. De kan ju inte gå med vilket skitfolk som helst

Nä jag tycker gåman skylten är könsneutral och kan föreställa båda individer från de båda könen likaså unga som vuxna. Btw är det någon som har lagt märke till vilken hudfärg gåman har? Både vita, bruna, "vitgul" färgade kan ju känna att de inte har rätt att använda övergångsställerna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det är väl inte så konstigt att kvinnorna vill ha egna övergångsställen som de har toaletter, eftersom vi män är så smutsiga och grisar ner..

Nä jag tycker gåman skylten är könsneutral och kan föreställa båda individer från de båda könen likaså unga som vuxna. Btw är det någon som har lagt märke till vilken hudfärg gåman har? Både vita, bruna, "vitgul" färgade kan ju känna att de inte har rätt att använda övergångsställerna.

Måste ju definitivt finnas en fru och herr handikappadgårman också, och jag ser inte heller att nån av dem är blind, de har ju ingen käpp. Ja det finns mycket arbete kvar i svedala när det gäller skyltar.

Jag tycker det är imponerande hur mycket man kan prioritera en sådan här sak. Håller just nu på med delvis symboliska saker så det här har ju ett visst intresse. Jag tycker det vore intressant att ändra om ånglok-skylten som står för tåg. Det var ju ett antal år sedan ett ånglok stod på rälsen osv osv Om man nu prompt måste editera skyltarna till att representera samhället alltså istället för att använda skyltarna till vad de är tänkta att göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag man kan vara lite mer kreativ och kanske skoja till det lite från vägverkets sida...

http://www.splitreason.com/Product_Images/a5f6cecb67d9-xl.jpg

http://www.splitreason.com/Product_Images/a86ef73d1094-xl.jpg

Nog fan hade fler bilister blivit uppmärksamma med såna skyltar

Permalänk
Medlem

Löjligt, tycker det ska läggas ner tid på vettiga saker istället.

Permalänk
Avstängd

Åh herregud va löjligt. Detta är vad våra skattepengar går till? Fyy....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Btw är det någon som har lagt märke till vilken hudfärg gåman har? Både vita, bruna, "vitgul" färgade kan ju känna att de inte har rätt att använda övergångsställerna.

Vafan du har ju rätt. Herr Gårman är ju neger! Ska anmäla vägverket direkt till DO. Såhär får det ju inte gå till.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Trafikskyltar är till för att informera och vara tydliga. Flera varianter av samma skylt ger ingenting utom eventuell förvirring. Tummen ner!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Slöseri med skattepengar, tänk hur mycket jobb sveriges byrokrati lagt ner på den jävla skylten...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Väntar på "varning för älg", med en älg utan krona.

Permalänk
Medlem

man förlorar ordvittsen då med.

som sagt tror jag det finns bättre sätt att slösa skattepengar på för att öka gämnställdheten.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrick
Väntar på "varning för älg", med en älg utan krona.

Välkommen till Sverige om 10 år! Detta är ju helt fel... Det blir mer och mer motiverat att jobba svart...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Tycker jag personligen att det är värre än att de flesta produktnamnen idag är engelska istället för svenska? Nej.

Tycker hon ser lite fin ut, fru Går. Bra att skattepengar går till lite kreativa saker, inte bara tråk som förbättrade vägar och skydd av nyckelbiotoper.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Herr Gårman - här går man; det är ju en ordvits, för tusen gubbar! Snart kommer det väl en kampanj som går ut på att ordvitsen "två bagare och en smet" diskriminerar vissa yrkesgrupper. Fast det är klart, efter en sådan här kampanj kan man med gott samvete säga att man har slagit ett slag för jämställdheten i samhället.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

Trams, jag skulle hellre se att man tog efter det tyska märket med en hattbärande man i sina bästa år:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Hinweiszei...

Permalänk

Om könen är lika värda, vad spelar det då för jävla roll ifall det är en man eller kvinna på skylten? Och om man nu från början haft en kille, är det då verkligen värt att slösa våra skattepengar på att sätta en tjej på skylten istället? Kanske alla feminister som borde betala för detta då?

Som flera har sagt, detta är bara slöseri med skattepengar och skapar bara förvirrig för billister antar jag.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Ingen jämställdhet utan herr Queerman

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Meningslöst och otroligt fjantigt slöseri med pengar. Fattas bara att de ska ha pengar för att börja byta ut skyltarna som redan finns också. Och hur hade de tänkt att det här skulle bli jämnställt? Nu är det ju istället män som diskrimineras på skyltarna... nötter.

Jämnställdhet är när det inte spelar någon roll vilket kön det är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ingen jämställdhet utan herr Queerman
http://img137.imageshack.us/img137/6339/herrqueermanst7.png

Jag är helt med på den!
Eller ännu hellre, Fru gårman med arnold-armar och en cigarr i munnen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Entusiast

Kan ingen bara skjuta alla extremfeminister så vi slipper sånt här trams?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ingen jämställdhet utan herr Queerman
http://img137.imageshack.us/img137/6339/herrqueermanst7.png

Akta så att inte du får en hel hord av pride-fantaster efter dej! They might be among us

OnT: Håller med om att det har helt gått åt pipan med lika-frågan. Tjejer ringer gratis till såna här "dejting-nummer". Är det jämställt? Svaret kommer bli att kvinnan tjänar mindre. Även om dejting-nummer inte riktigt hör till sammhället så är det väl ändå en orättvisa som borde behandlas? Eller att på badhuset Gustavsvik i Örebro så behöver kvinnor bara lägga i 1kr medans männen får lägga i 10kr. Man får ju tillbaka pengarna, men varför ska det vara så?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

En liten grej jag läste på ett annat forum angående den här debatten:

Citat:

Larv. Det syns ju lång väg att det är en kvinna i manskläder. Å vad är mer PK än det?

Men jag håller med er om att det här är löjligt. Lite som jämställdhetsivrare som gapar om att barn ska uppfostras utan fasta könsroller (eller nåt sånt, kan inte exakt formulering) och sen köper rosa prinsesskläder till sin dotter. Eller ännu värre, köper sånt till sin son...

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Visst är det onödigt, dumt, inga välspenderade pengar, det håller jag med om. Jag vet dock inte varför, men jag drog på smilbanden när jag såg den. Jag tycker om att när andra länder tittar på Sverige så har vi både kvinnor och män på våra skyltar när alla andra länder har enbart män.

Men om man säger så, vore jag politiker hade jag röstat emot det här. Känns som om pengarna hade kunnats användas till bättre saker innan man börjar fixa skyltar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

De rullstolsbundna då? Borde de inte få en herr Rullman?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Akta så att inte du får en hel hord av pride-fantaster efter dej! They might be among us

OnT: Håller med om att det har helt gått åt pipan med lika-frågan. Tjejer ringer gratis till såna här "dejting-nummer". Är det jämställt? Svaret kommer bli att kvinnan tjänar mindre. Även om dejting-nummer inte riktigt hör till sammhället så är det väl ändå en orättvisa som borde behandlas? Eller att på badhuset Gustavsvik i Örebro så behöver kvinnor bara lägga i 1kr medans männen får lägga i 10kr. Man får ju tillbaka pengarna, men varför ska det vara så?

just sånnahär dejting nummer ellr snusk nummer är ju rent ekonomiskt varför det är ratis för tjejer.
eftersom dom är mindre benägna att ringa sånna nummer och skulle man ta betalt skulle knappt nån ringa. då skulle det bli som sex chatter där det sittter 600män och frågar om det inte finns nån tjej.
och när det inte gör det så slutar dom ringa och bolaget går i kunkurs.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker den nya skylten är könsdiskriminerande. Jag föreslår en könsneutral skylt ... eller vänta ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den föreslagna skylten är helt åt skogen, Är det någon kvinna här på forumet som kan identifiera sig med skylten? Någon man som tycker att kvinnan på skylten är lik någon i dess bekantskapskrets? Kunde de inte ha gjort en modern kvinna? Denna skylt skulle varit omodern redan på 80-talet.

Vi har sämst vägar i Europa och ändå lägger vägverket pengar på skylta som denna, inte konstigt att vi har så dåliga vägar!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Att det finns folk som tänker på sånt här är bara pinsamt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Att det finns folk som tänker på sånt här är bara pinsamt...

Det är väl i och för sig skönt att vi inte har värre problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl i och för sig skönt att vi inte har värre problem?

Det har vi ju, det är ju det som är poängen. Om de har pengar att lägga ner på sådant här, som säkert tagit sin tid och resurser eftersom det säkert anses vara "viktigt", så borde de ju ha resurser till att fixa vägar ordentligt, övergångsställen och kanske tänka efter lika mycket innan de riskerar folks liv med trafikhinder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En vän till mig läste någonstans på ekonomifakta.se att skylten kostade ca 4 miljoner att tillverka.

..... Utredningen om skylten kostade 43 miljoner.