INET - riktigt värdelösa...

Permalänk
Medlem

INET - riktigt värdelösa...

...kanske att ta i, men man blir så trött på återförsäljare som uppenbarligen ej har en helt fungerande verksamhet. Inet har en bra prisnivå, snabba leveranser och billig frakt. Så långt allt väl. Om man nu inte råkar ut för defekta prylar. Jag skickade tillbaka ett trasigt moderkort, nu exakt 7 dagar sedan dom tagit emot paketet har dom fortfarande inte gjort ett skit åt mitt ärende...katastrof. Jag har ringt 2 ggr till deras support för att fråga vad som händer, har ungefär fått svaret "du får vänta på din tur".

Jag har handlat massor med prylar från Dustin & Dustin Home. Priserna är ngt högre på en del pryar men vilken service ifall ngt går snett! Som företag har jag flera ggr fått nya saker i retur INNAN jag returnerade de gamla (för att kunna utnyttja emballaget). Som privatperson har jag bara haft ett case, men de löste sig med blixtens hastighet (samma dag som dom tog emot paketet).

Så jag rekommenderar er att akta er för INET som i mina ögon är ett oseriöst källarföretag. Personligen har jag köpt min sista pryl där ifall jag inte får mitt case löst tämligen omgående...

Permalänk
Medlem

1-2 veckor är väl inget å bråka om ? det finns ju faktiskt kunder före dig det tar ju lite tid.

Permalänk

1-2 veckor är ingenting för ett returärende, precis som HazZarD säger så är du antagligen inte den enda i världen som returnerar till Inet, dom har andra kunder också, tycker det är helt okej att vänta så länge.

Permalänk
Medlem

Nu ca 1h efter de att jag publicerade mitt inlägg så fick jag ett samtal från INET, en slump? Hmmm kanske, eller inte.

Tydligen så hade dom verifierat fel men ej kunnat skicka ett nytt kort efter som de ej hade funnits i lager...när jag hade telekontakt så hade dom ej tittat på de...

Oavsett vilket så är jag glad att jag äntligen fick besked.

Vissa tycker tydligen att 1-2 veckor är helt OK. Själv anser jag att returärenden bör hanteras inom 24h i normalfallet (även om olyckliga omständighet naturligtvis kan inträffa).

Hur lång tid tar de egentliga att verifiera trasiga komponenter? Då menar jag helt trasiga och inte obskyra smådefekter, vilket bör vara minst 4/5 av alla returer. De mesta tar väl ca 1 min...ett moderkort lite trixigare...kan säkert ta 5 min...

Permalänk
Medlem

Bäst du kontaktar polisen om denna orättvisa, är nog en bra anledning att återinföra dödsstraff i Sverige när man läser om sådana här synder...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att inets handläggningstider är ganska normala på marknaden. Vill man ha snabbare service så får man leta upp en återförsäljare som erbjuder det och då får man sannolikt betala extra för det. Men visst, jag har allt muttrat både en och två gånger över den långa tiden jag också....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
...Själv anser jag att returärenden bör hanteras inom 24h i normalfallet (även om olyckliga omständighet naturligtvis kan inträffa).

Hur lång tid tar de egentliga att verifiera trasiga komponenter? Då menar jag helt trasiga och inte obskyra smådefekter, vilket bör vara minst 4/5 av alla returer. De mesta tar väl ca 1 min...ett moderkort lite trixigare...kan säkert ta 5 min...

Första delen av citatet: Är du beredd att betala för den personaltätheten som krävs?

Andra delen: Du vet uppenbart inte vad du pratar om. Sluta skriva trams.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Som jag skriver tidigare så har jag genomfört hundratals köp via Dustin, där har returhanteringen fungerat klockrent.

Varför skulle man inte kunna konstatera att en komponent är trasig på ngn minut?? Förutsatt att man har en riggad arbetsplats. Vet du vad du pratar om? Ja lämnade reservation för skumma halvdefekter. Men i de fall ngt är stendött är de inte allt för märkvärdigt...

Permalänk
Medlem

Men är alla butiker lika stora och mäktiga som dustin eller komplett ?? jösses sluta skriva trams som en bortskämd barnunge.

Permalänk
Medlem

Haha 24h jovisst. Jag är supernöjd om jag får allt bekräftat och klart inom 1 vecka, godkänt inom 2.

Skulle även jag vilja se ett företag som tar emot prylen, testar den och skickar en ny inom 24h. De skulle inte överleva länge tack vare de hutlösa priser de hade varit tvungna att ta för den servicen

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
Som jag skriver tidigare så har jag genomfört hundratals köp via Dustin, där har returhanteringen fungerat klockrent.

Varför skulle man inte kunna konstatera att en komponent är trasig på ngn minut?? Förutsatt att man har en riggad arbetsplats. Vet du vad du pratar om? Ja lämnade reservation för skumma halvdefekter. Men i de fall ngt är stendött är de inte allt för märkvärdigt...

Jag vet vad jag pratar om, ja, annars hade jag inte skrivit något.

Bara att packa upp en retur och kontrollera att produkten inte är mekaniskt påverkad pga användarfel tar betydligt mer än en minut. Du får ju dock ha dina uppfattningar om verkligheten och jag mina. Gott så!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle ta och läsa igenom trådarna angående Dustin och Komplett. Där skulle 1-2 veckor vara rena drömmen för vissa.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

2 Veckor är rimligt tyvärr.

Just PC-komponenter är ju fruktansvärt knivigt eftersom de måste gås igenom och det måste få ta ett antal dagar annars skulle priserna vara orimliga.
DOA som jag antar att det var i detta fall är ju mycket lättare att hantera om det handlar om en färdig slutprodukt såsom en TV eller högtalare mm då är det rimligt att man får en ny vara omgående om det inte är en specialbeställd vara.

Permalänk

Själv tycker jag Inet är bra att handla ifrån.

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk
Medlem

jag gjorde återköp på inet med ett grafikkort jag tyckte lät för högt.
gick snabbt och innom 1 vecka hade jag mina pengar på kontot.

Permalänk
Medlem

Svartmåla inet på detta sätt, suck... vakna killen. Konsumentköplagen säger att en reparation ska ske inom rimlig tid och praxis är 1-2veckor även om de ufall som har varit igenom ARN pga väntetid vid reparationer visar att 3 veckor är något man måste acceptera. Så 1 veckar, om än det kanske känns mycket för dig, är helt normalt och kan du inte leva med det får du väl välja en återförsäljare som kan garantera dig snabbare service.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Om inet skulle följa dina krav på service skulle de aldrig kunna ha ens i närheten av konkurrenskraftiga priser.

Du pratar som en bortskämd liten unge, ta dig ut i arbetslivet och lär dig inse att vissa saker faktiskt tar tid!

Permalänk
Medlem

Haha, sämsta tråden den här veckan iaf.

24h... haha.

Ja vad ska man säga.

Handlat en hel del från Inet samt haft med deras supporta tt göra med och kan inget annat än att ge dem tre tummar upp av två. Rekommenderar alltid Inet till alla jag känner iaf, kommer även fortsätta med det.

Permalänk
Hedersmedlem

Killen måste ju vara oerhört eftertraktad på arbetsmarknaden. Packar upp och felsöker normalfallen på 60s. Det är 480 returer/dag eller 2400/vecka. Man blir imponerad!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

RMA ärenden på inet är under all kritik... gillar butiken schyssta personer osv..

Men har RMA 2 saker därifrån och över 1 månad varje gång har det tagit!

Skyller på en massa hela tiden så man blir tokig...

men men fraktpriser och leveranser är 10/10 RMA 0/10...

Permalänk
Medlem

Ett par veckor är inget att beklaga sig för, tror man det går på 1 min så har man problem med verkligheten.

Vad som är värre dock, är vi har sett flera fall av att de försöker ta betalt när kunder skickar tillbaka varan och att det först är när kunden visar och talar om att han/hon vet sin lagliga rätt enligt distansköpslagen och att de inte har rätt till denna sak när en kund tex skickar tillbaka ett grafikkort.
Detta har jag sett flera exempel på.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hur dum får man bli...jag har väl inte skrivit att ett ärende skulle ta 1min.

Däremot så tar väl inte själva verifiering om att en produkt är död mycket mer än 1min. Sen så ska div administration oxå skötas...tiden de tar beror väl på hur pass välfungerande företaget i fråga är. I Inets fall tar de bevisligen ganska lång tid. Vidhåller dock att ta emot ett paket och verifiera ett solklart DOA bör kunna skötas inom 1-2 arbetsdagar.

Jag har nu fått OK på att mitt moderkort var kass (surprise), de nya är ej skickat ännu. I bästa fall har jag de ungefär 2 veckor efter de att jag returnerat de trasiga. Helt OK enl flera här. EJ OK för mig.

Permalänk
Medlem

Då föreslår jag att du flyttar till landet Fantasia, där tar en RMA bara 1-2 dagar till skillnad från Sverige och andra länder i verkliga världen.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
Helt OK enl flera här. EJ OK för mig.

som jag har sagt tidigare, inet hade kunnat ha lite kortare tider, har varit sur på dem själv, men vill du ha så korta tider som du pratar så får du leta efter en annan återförsäljare nästa gång du ska handla något.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjornf
Hur dum får man bli...jag har väl inte skrivit att ett ärende skulle ta 1min.

Däremot så tar väl inte själva verifiering om att en produkt är död mycket mer än 1min. Sen så ska div administration oxå skötas...tiden de tar beror väl på hur pass välfungerande företaget i fråga är. I Inets fall tar de bevisligen ganska lång tid. Vidhåller dock att ta emot ett paket och verifiera ett solklart DOA bör kunna skötas inom 1-2 arbetsdagar.

Jag har nu fått OK på att mitt moderkort var kass (surprise), de nya är ej skickat ännu. I bästa fall har jag de ungefär 2 veckor efter de att jag returnerat de trasiga. Helt OK enl flera här. EJ OK för mig.

Bjornf, du jämför dustin som har ca 350 anställda med inet.se som har 20 anställda.

Det är inte bara att gå igenom och se att det är trasigt de måste även försöka se så du inte orsakat felet själv. Genom att på ett felaktigt sätt handhavit komponenterna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Inet är ett av dom bästa datorföretagen man kan ha att göra med i Sverige, kika bara på deras omdömen på prisjakt exempelvis.

Ett bolag har 'skälig' tid på sig att lösa ett RMA-ärende, 1-2 veckor är ju ingenting!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Kan inte annat än att hålla med

Trådskaparen lever tydligen i en låtsasvärld.
Wake up and smell the Coffee!!

bästa läsningen på länge. 24 h jojo,
och apropå att Dustin skulle vara så mycket snabbare stämmer föga. Likadant med Komplett. Inga 24 h på ärenden där inte.... snarare 2-3 veckor..

försöka att gå in på tex elgiganetn, onoff eller liknande och se ifall du får en produkt lagad på 24 h...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Kan inte annat än att hålla med

dubbelpost

Permalänk
Hedersmedlem

Bjornf: Om alla produkter som skickas in för RMA är döda så kanske det kan gå snabbare. Problemet är ju att det inte är så.

- Även om en produkt, t ex ditt moderkort, är dött så vill Inet säkert kontrollera att detta inte beror på någon extern åverkan, t ex böjda pins i socketen, någons om försökt köra in ett DDR-minne i DDR2-slotten och försört den osv. Det tar säkert lite mer än "någon minut".

- Andra produkter som skickas in kanske fungerar ibland vilket innebär att Inet måste kunna återupprepa felet för att se om det verkligen är produkten som är trasig eller om det är något annat fel (kompabilitetsfel, handhavande fel etc.). Och alla som någonsin felsökt en trasig dator eller komponent vet mycket väl att sådant kan ta tid.

- Du är inte ensam att skicka in RMA. Visst, Inet skulle kunna anställa 200 stycken personer som inte gör annat än tar emot RMA men det är knappast något ett litet företag kan göra Man kan inte dimmesionera för enstaka toppar utan måste hitta en balans. Däreför kommer du ligga i kö när din RMA kommer in.

Faktum är att 1-2 veckor tycker jag är helt ok för en RMA, särskilt som jag inte förväntar mig att det jobbas på helgen. Visst vore det underbart om allt hände direkt, och vem vet - har du tur kan saker ske snabbare, men det är orimligt att förvänta sig att en RMA ska ta 1-2 dagar.

Dustin nämndes som ett exempel men kom ihåg att Dustin lägger över support-ansvaret på tillverkarna (något som tagits upp i detta forum ofta). Jag har inget emot detta och de gånger jag har fått utnyttja detta (en Plextor bränanre och en ViewSonic skärm) har det gått mkt bra, dock har det i båda fallen tagit just runt 1 vecka (eller lite mer).

Så - bara för att något rent teoretiskt bara ska ta några minuter så gör det aldrig det. När man kommer ut i arbetslivet inser man snabbt det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com