Varning från polisen pga fortkörning - vad gäller?

Permalänk
Medlem

Varning från polisen pga fortkörning - vad gäller?

Kort sammanfattning: Körde för fort i somras och åkte dit.

Höll 135 på 110-väg och erkände att jag var skyldig och fick betala 2800 i böter.

I förrigår fick jag ett brev från polisen där de vill att jag skriver under ett papper för att få en varning. Sen står det att jag kommer få ha den här varningen hängandes över mig i två år. Jag kan dock välja att bestrida denna.

Min fråga, varför ska jag ha en varning när jag sonat straffet (betalat boten) och vad innebär det egentligen om jag går med på varningen?

Har fullt upp hela tiden på sjukhuset och hinner inte ringa Polisen, så tänkte försöka här och se om nån har erfarenhet av detta.

Permalänk
Medlem

Tror att körkortet rycker om du får en andra varning.
Är inte hundra.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Re: Varning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kort sammanfattning: Körde för fort i somras och åkte dit.

Höll 135 på 110-väg och erkände att jag var skyldig och fick betala 2800 i böter.

I förrigår fick jag ett brev från polisen där de vill att jag skriver under ett papper för att få en varning. Sen står det att jag kommer få ha den här varningen hängandes över mig i två år. Jag kan dock välja att bestrida denna.

Min fråga, varför ska jag ha en varning när jag sonat straffet (betalat boten) och vad innebär det egentligen om jag går med på varningen?

Har fullt upp hela tiden på sjukhuset och hinner inte ringa Polisen, så tänkte försöka här och se om nån har erfarenhet av detta.

Varning får du för att i Sverige är man emot fortkörning av principsak, så man skall straffas hårdare än våldtäktsmän.

Varningen betyder som jag förstått att du blir av med kortet ifall du kör så pass fort att du kan få en till varning. Den gränsen är såvitt jag minns 21 km/h snabbare än hastighetsbegränsningen på väger 50 km/h och upp.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hmm, det är väl för att det registreras när du gjorde det. Och du får inte göra samma sak igen för då blir det värre påföljder.

Jag blev dömd för ett brott och fick betala böter, då fick jag reda på att om jag inom ett visst antal år inte för göra samma brott igen för att de då kommer "plussas" ihop.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Re: Varning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kort sammanfattning: Körde för fort i somras och åkte dit.

Höll 135 på 110-väg och erkände att jag var skyldig och fick betala 2800 i böter.

I förrigår fick jag ett brev från polisen där de vill att jag skriver under ett papper för att få en varning. Sen står det att jag kommer få ha den här varningen hängandes över mig i två år. Jag kan dock välja att bestrida denna.

Min fråga, varför ska jag ha en varning när jag sonat straffet (betalat boten) och vad innebär det egentligen om jag går med på varningen?

Har fullt upp hela tiden på sjukhuset och hinner inte ringa Polisen, så tänkte försöka här och se om nån har erfarenhet av detta.

Var brevet adresserat från polisen? Det du har gjort är en grov hastighetsöverträdelse men som inte i sig själv räcker för en körkortsåterdragning.

Frågan är väl om du haft några fler fortkörningar inom de senaste två åren? För att kunna bestrida varningen krävs oftast rätt så mycket så det är nog onödigt att ens försöka. Då måste du på nåt sätt rättfärdiga att du körde för fort.

I och med att det gick så pass fort så har de alltså bedömt att om du begår en till trafikförseelse som leder till böter så kan du bli av med körkortet. Vanligen så är det 3 förseelser eller till och med flera om det är lindriga förseelser.

Du måste ta om hela körkortet om det blir indraget och du har prövotid. Annars blir du av med körkortet i ca 1-3 månader. Denna varning är vanligen giltig två år framåt i tiden. Så under den tiden får du försöka hålla dig lugn eller i vart fall inte bli skyldig till ytterligar en grov förseelse. Dit räknas för övrigt för kort avstånd till framförhållande fordon också. Det tänker man inte på så ofta. Dock är det svårt för polisen att kunna sätta dit någon för det om det inte hänt en olycka osv.

Annars så räknas lindrig trafikförseelse till 15kmh över gällande hastighet på 50kmh-110kmh vägar.

Anledningen att du får varningen är för att i sverige räknas inte körkortsingripande som ett straff. Det är bara en åtgärd av länsstyrelsen för att du är olämplig för körkort. Det är mycket konstigt tycker jag personligen för nog är det ett mycket kännbart straff det också. Så länge du inte råkar ut för mer böter i två år så är det lugnt. Själv så har jag faktiskt tre förseelser under den senaste 2-årsperioden, men om 1 månad har det gått två år sen senast så då är jag en fri man igen

Blev du tagen med laser eller polispilot?

*** EDIT ***

Jag tror derox definition av en grov förseelse (21kmh) är korrekt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Re: Varning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varning får du för att i Sverige är man emot fortkörning av principsak, så man skall straffas hårdare än våldtäktsmän.

Och vad dödar mest varje år av fortkörning och våldtäkter?
Klart man ska ha grova böter för fortkörning och en varning så man inte gör om det. Den största anledningen till trafikolyckor är att många tänjer på fartgränserna.

Permalänk
Medlem

Jävlar, tror jag kom på varför jag fått varning nu när jag läste vad ni svarat.

Blev av med kortet -03 i fyra månader och fick tillbaka den i september samma år. Den förteelsen finns registrerad i fem år och det är först nu i sep den skulle försvinna, men då jag körde fort i augusti så...
Tror jag iaf.

Var btw en polis på mc som tog mig, en jävligt trevlig sådan med dessutom!

Men tur att det inte blev en hoj för mig den här sommaren då, för då hade körkortet fått sig lite Red Bull XD

@Dalhedaren: Den frågan går också att vända på; vad är värst, att jag håller 25km/h för fort på motorväg eller om jag våldtar någon? Att något dödar färre är väl inte ett argument för att det är värre än något annat brott.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Och vad dödar mest varje år av fortkörning och våldtäkter?
Klart man ska ha grova böter för fortkörning och en varning så man inte gör om det. Den största anledningen till trafikolyckor är att många tänjer på fartgränserna.

Menar du att de äntligen bevisat att det är fortkörningen som dödar och inte rattfylla, trötthet och dåliga förare?

CSM101: Då har du en väldigt stor tur om du kom undan med en varning.

Vad har MC-poliserna för övervakningssystem, har de en liten skärm du kan titta på förseelsen också? Jag har inte blivit stoppad av dem någon gång, de vinkar alltid så snällt däremot

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Varning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Menar du att de äntligen bevisat att det är fortkörningen som dödar och inte rattfylla, trötthet och dåliga förare?

Alla dom tre är bra anledningar till varför olyckor inträffar, men en annan stor anledning är att erfarna förare tänjer på fartgränserna och lägger sig i täten på andra bilar. Att överskatta sin egen förmåga är en vanlig företeelse bland många förare.

@ CSM101: Tyckte Derox letade svepskäl för att få köra för fort när han klagade på att fortkörning får så dryga böter.
Blir lite pissed när folk rättfärdigar fortkörning....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
CSM101: Då har du en väldigt stor tur om du kom undan med en varning.

Vad har MC-poliserna för övervakningssystem, har de en liten skärm du kan titta på förseelsen också? Jag har inte blivit stoppad av dem någon gång, de vinkar alltid så snällt däremot

Men har jag verkligen det?

För frågan i första inlägget återkommer ju igen, om ag redan fått böta och varit utan körkort under den tid de satt som straff så har jag ju redan sonat den. Fick inget brev som liknar denna förra gången, som nämnde något om varning, utan bara att det skulle finnas i mitt register i fem år, sen försvinna.

Klurigt det där.

Angående MCn. Nej, han hade en dosa på styret där det stod lite olika saker, tex körd sträcka, medelhastighet etc. Dock ingen filmkamera.

@Dalhedaren: Okej, då är jag med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men har jag verkligen det?

För frågan i första inlägget återkommer ju igen, om ag redan fått böta och varit utan körkort under den tid de satt som straff så har jag ju redan sonat den. Fick inget brev som liknar denna förra gången, som nämnde något om varning, utan bara att det skulle finnas i mitt register i fem år, sen försvinna.

Klurigt det där.

Angående MCn. Nej, han hade en dosa på styret där det stod lite olika saker, tex körd sträcka, medelhastighet etc. Dock ingen filmkamera.

@Dalhedaren: Okej, då är jag med.

Det är pga att det inte räknas som ett straff att bli av med körkortet. Det är bara ett körkortsingripande för länsstyrelsen. Straffet får du ovanpå detta i form av böter. De har egentligen inget att göra med varandra. Så länge du har ett körkortsingripande i länsstyrelsens register så anser de att du inte är lämplig som förare om du gör ytterligare förseelser under den tiden. Dessutom om du blir av med körkortet efter ett körkortsingripande så får du maximal tid, vanligen 3 månader utan körkort om du inte skickar in ett uttalande om varför du får mindre och kan ange bra skäl till detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Och vad dödar mest varje år av fortkörning och våldtäkter?
Klart man ska ha grova böter för fortkörning och en varning så man inte gör om det. Den största anledningen till trafikolyckor är att många tänjer på fartgränserna.

Du vet att knappa 1 procent av de ca 500 dödsfall på Sveriges vägar kan tillskrivas extrema fortkörningar? Så det är nog inte helt omöjligt att fler tar självmord för de ser sin våldtäktsman gå fri bara för polisen var upptagen med att driva in några kronor extra från fortkörare.

Sen är det skojj att veta att 51% av olyckorna tillskrivs "eget misstag", dvs skulle vi få större effekt genom att få bort alla dåliga förare, eller förare med dålig reaktionsförmåga. Tror garanterat att vi får större effekt genom att införa tvångsuppkörning för alla över 60 år. Fast det kommer aldrig att hända i Sverige, det är inte lika Politiskt Korrekt att hacka på dem som faktiskt står för orsaken, bättre att hitta en syndabock...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Och vad dödar mest varje år av fortkörning och våldtäkter?
Klart man ska ha grova böter för fortkörning och en varning så man inte gör om det. Den största anledningen till trafikolyckor är att många tänjer på fartgränserna.

Nej. Det stämmer inte. (Eller för att använda din argumentationsteknik... Massor av forskare tycker att det sker oerhört få olyckor p.g.a. hastighetsöverträdelser.)

Länsstyrelsen gör som de vill. Tycker de inte om dig kan dra in ditt körkort för vad som helst eller ingenting.

Permalänk
Medlem

Jag har åkt dit för fortkörning 2 ggr. Den ena var 103 på 90-väg och den andra var 128 på 110-väg. Jag har aldrig fått någon varning, endast böter, och detta var två respektive ett år sedan det hände. Har dom ändrat reglerna så dom börjar dela ut varningar nu också eller? För jag blev inte av med körkortet vare sig första eller andra gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Jag har åkt dit för fortkörning 2 ggr. Den ena var 103 på 90-väg och den andra var 128 på 110-väg. Jag har aldrig fått någon varning, endast böter, och detta var två respektive ett år sedan det hände. Har dom ändrat reglerna så dom börjar dela ut varningar nu också eller? För jag blev inte av med körkortet vare sig första eller andra gången.

Det är inte alltid du får en varning, och nu har det gått mer än två år sen du fick en av böterna så då räknas inte den in i de flesta fall. Länsstyrelsen kan tolka det lite godtyckligt visserligen men de ska inte ta upp det i sådant fall. Hade du fått en tredje inom en 2års period så hade du kanske fått en varning om de var lindriga men annars hade länstyrelsen övervägt att dra in ditt körkort och du hade fått göra ett yttrande. Jag har 3 st förseelser inom en 2års period, men i och med att den en lindrig förseelse och de andra två var lindriga fortkörningar så har jag varken fått varning eller körkortsingripande. Skulle jag däremot köra för fort en gång till så kommer de nog att dra in körkortet eller i vart fall ge mig en varning, men nu är det bara en månad kvar så har det gått 2 år så.

Lindriga förseelser kan enligt praxis innebära att man inte blir av med körkortet trots att man har 3 st. Du kan läsa på trafikjuristen så får du se vad som räknas som lindrig förseelse , i sådana fall kan man ibland ha upp till fem olika förseelser. Men länstyrelsen kan dra in eller ge dig en varning redan vid 3 även vid lindriga förseelser.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Angående äldre och bilkörning, så har jag för mig att det bara är en myt.

Någon riktig samband mellan äldre och olyckor på det som påstods här finns inte, eller rättare sagt, fanns inte sist jag kollade upp det.

http://vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N60-2003.pdf

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_147978.svd

Editerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Angående äldre och bilkörning, så har jag för mig att det bara är en myt.

Någon riktig samband mellan äldre och olyckor på det som påstods här finns inte, eller rättare sagt, fanns inte sist jag kollade upp det.

http://vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N60-2003.pdf

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_147978.svd

Editerad.

Pratar man inte om risken med gubbkepsar helt enkelt. Alltså när du fyller 93 år så är det klart du kan ta bilen ner till konsum för att köpa trisslotter, trots att du inte ser vägen för att du är nästan blind och inte vågar köra mer än 25kmh hela vägen. Det finns inget som stoppar dig.

Även att köra för sakta eller vara oberäknelig kan orsaka trafikolyckor. Det finns inget kontrollorgan för äldre personer som blivit olämpliga i trafiken, läkare har en skyldighet att dra in körkort men dras sig för att göra det för att inte bli ovän med patienten.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Pratar man inte om risken med gubbkepsar helt enkelt. Alltså när du fyller 93 år så är det klart du kan ta bilen ner till konsum för att köpa trisslotter, trots att du inte ser vägen för att du är nästan blind och inte vågar köra mer än 25kmh hela vägen. Det finns inget som stoppar dig.

Även att köra för sakta eller vara oberäknelig kan orsaka trafikolyckor. Det finns inget kontrollorgan för äldre personer som blivit olämpliga i trafiken, läkare har en skyldighet att dra in körkort men dras sig för att göra det för att inte bli ovän med patienten.

Att vissa äldre är olämpliga i trafiken är inget snack om saken, där håller jag med dig till fullo. Men att säga att de är inblandade i fler olyckor än andra åldersgrupper är ju direkt felaktigt (de var någon annan som sa det).

Viktigt är även att skilja på antalet äldre som är inblandade i olyckor samt antalet äldre som blir skadade i olyckor, bara som en parantes.

Permalänk
Inaktiv

Att äldre är inblandade i färre olyckor än andra åldersgrupper beror väl främst på de saker man gör åt det?

Det + att äldre även kan inse att deras körförmåga är försämrad så de kanske avstår från att köra.

Kanske äldre är mer ödmjuka och villiga att ge upp att köra än andra åldergrupper, de har trots allt en fullt giltig anledning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen är det skojj att veta att 51% av olyckorna tillskrivs "eget misstag", dvs skulle vi få större effekt genom att få bort alla dåliga förare, eller förare med dålig reaktionsförmåga. Tror garanterat att vi får större effekt genom att införa tvångsuppkörning för alla över 60 år. Fast det kommer aldrig att hända i Sverige, det är inte lika Politiskt Korrekt att hacka på dem som faktiskt står för orsaken, bättre att hitta en syndabock...

Jävla skitsnack. Att man kör "bättre" rättfärdigar inte att man kör för fort, vi har hastighetsbegränsningar av en anledning, även om de nya (spec. 120, varför inte 130 som resten av Europa?) är irriterande.

Körde till IKEA i Mölndal för ett par veckor sedan och blev omkörd av två bilar i högerfilen, dessa höll åtminstonde 160km/h, och båda två tog sig sedan ut i vänsterfilen genom att med knapp marginal klämma sig förbi bilarna i mittfilen. Om detta ger upphov till en olycka kan man inte skylla på deras, eller andra förares reaktionsförmåga utan det beror endast på att de håller en alldeles för hög hastighet och inte har någon som helst respekt för andras liv.

Sen är det skojj att veta att en överväldigande majoritet (typ 90%) av alla som har körkort anser att de kör bättre än genomsnittet. Nu vet jag inte hur mycket matematik du har läst, men detta är självklart en omöjlighet och illustrerar min poäng; bara för att du tycker att du kör bra behöver det inte vara sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Jävla skitsnack. Att man kör "bättre" rättfärdigar inte att man kör för fort, vi har hastighetsbegränsningar av en anledning, även om de nya (spec. 120, varför inte 130 som resten av Europa?) är irriterande.

Körde till IKEA i Mölndal för ett par veckor sedan och blev omkörd av två bilar i högerfilen, dessa höll åtminstonde 160km/h, och båda två tog sig sedan ut i vänsterfilen genom att med knapp marginal klämma sig förbi bilarna i mittfilen. Om detta ger upphov till en olycka kan man inte skylla på deras, eller andra förares reaktionsförmåga utan det beror endast på att de håller en alldeles för hög hastighet och inte har någon som helst respekt för andras liv.

Sen är det skojj att veta att en överväldigande majoritet (typ 90%) av alla som har körkort anser att de kör bättre än genomsnittet. Nu vet jag inte hur mycket matematik du har läst, men detta är självklart en omöjlighet och illustrerar min poäng; bara för att du tycker att du kör bra behöver det inte vara sant.

Jag tycker istället det verkar intressant att tänka på aspekten att hastighesbegränsningarna i sverige inte räddar liv. De är ju de flesta utom vägverket överrens om se bara på motormännen och diverse bilexperter. Det handlar om att se till att vi får ansvarsfulla och duktiga förare. Det är inte hastigheten som är problemet utan att förare överskattar sig själva. Att sätta upp en mängd kameror räddar inga liv.

Förare som anpassar hastigheten efter omständigheterna är avsevärt mycket bättre och räddar fler liv. Nu bryr man sig inte längre om själva föraren utan är nöjd med att man får in bötesbelopp pga fortkörningar medans man sänker hastigheten gång på gång. Om det finns ett problem med olyckor så är det inte primärt farten det är fel på utan felbedömningar och misstag. Att sätta dit en mängd personer som kör 5-10km för fort på en 90-väg kommer inte rädda några liv.

De som dödar i trafiken är främst alkohol och trötthet. Alkoholister har inte ens körkort i de flesta fall, bilen startar ändå. Polisen vet exakt vilka de är efter 80ggr. Hastigheten är sekundär när man pratar om upp till 20kmh för mkt på motortrafikleder.

Kameror ska i sådant fall sättas på 30-vägar och vid 50vägar där plötsliga hinder som man måste bromsa för är mkt mer troligt än en 90 eller 70 sträcka. Men där är det inte lika intressant plötlsligt för de allra flesta respekterar sådana hastigheter och då får man ju inte några pengar.

Hastighetsbegränsningar räddar inga liv. Det är en bra inkomst däremot. Det är inget fel på att jaga fartsyndare i allmänhet men när man börjar svamla om nolltolerans och att om en person kör 5km/h för fort skulle vara en så pass stor trafikfara att man måste försöka sätta dit denne med alla medel möjliga och att detta på nåt sätt skulle rädda liv. Det systematiska övervakandet av vägarna med hjälp av trafikkameror och enormt sänkta hastigheter är ingen livräddare i alla fall. Allt handlar om attityden i trafiken, risktagandet , det är den som dödar människor.

30 och 50-vägar brukar däremot givetvis vara väl rättfärdigade och där bör man vara extra noggrann och vaksam. Där kan man prata om att rädda människoliv. Men de är av någon underlig anledning inte alls lika kontrollerade som 90-vägar...

Kör man för fort ska man ha böter. Det är rimligheten i att man försöker få det till systematiskt övervakat och till enormt dryga böter för minsta lilla förseelse och en nollvision som inte har någon verklighetsförankring som är underlig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag var nära att åka fast ordentligt för ett par dagar sedan, höll 110 på en torr, rak, fin, tom väg som tidigare varit 90 (nu 70) en röd saab blinkade med helljuset och jag tvärbromsade, och bakom kröken stod grisarna;)
Gled förbi i 60.... hmm, misstänkt

Morsan blev tagen två gånger under två veckor förra året, hon var rätt skakis efter det, inte så kul att bli av med körkortet och bli tvingad att cykla de 3 kilometer hon har till jobbet

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag tycker istället det verkar intressant att tänka på aspekten att hastighesbegränsningarna i sverige inte räddar liv. De är ju de flesta utom vägverket överrens om se bara på motormännen och diverse bilexperter. Det handlar om att se till att vi får ansvarsfulla och duktiga förare. Det är inte hastigheten som är problemet utan att förare överskattar sig själva. Att sätta upp en mängd kameror räddar inga liv.

Förare som anpassar hastigheten efter omständigheterna är avsevärt mycket bättre och räddar fler liv. Nu bryr man sig inte längre om själva föraren utan är nöjd med att man får in bötesbelopp pga fortkörningar medans man sänker hastigheten gång på gång. Om det finns ett problem med olyckor så är det inte primärt farten det är fel på utan felbedömningar och misstag. Att sätta dit en mängd personer som kör 5-10km för fort på en 90-väg kommer inte rädda några liv.

De som dödar i trafiken är främst alkohol och trötthet. Alkoholister har inte ens körkort i de flesta fall, bilen startar ändå. Polisen vet exakt vilka de är efter 80ggr. Hastigheten är sekundär när man pratar om upp till 20kmh för mkt på motortrafikleder.

Kameror ska i sådant fall sättas på 30-vägar och vid 50vägar där plötsliga hinder som man måste bromsa för är mkt mer troligt än en 90 eller 70 sträcka. Men där är det inte lika intressant plötlsligt för de allra flesta respekterar sådana hastigheter och då får man ju inte några pengar.

Hastighetsbegränsningar räddar inga liv. Det är en bra inkomst däremot. Det är inget fel på att jaga fartsyndare i allmänhet men när man börjar svamla om nolltolerans och att om en person kör 5km/h för fort skulle vara en så pass stor trafikfara att man måste försöka sätta dit denne med alla medel möjliga och att detta på nåt sätt skulle rädda liv. Det systematiska övervakandet av vägarna med hjälp av trafikkameror och enormt sänkta hastigheter är ingen livräddare i alla fall. Allt handlar om attityden i trafiken, risktagandet , det är den som dödar människor.

30 och 50-vägar brukar däremot givetvis vara väl rättfärdigade och där bör man vara extra noggrann och vaksam. Där kan man prata om att rädda människoliv. Men de är av någon underlig anledning inte alls lika kontrollerade som 90-vägar...

Kör man för fort ska man ha böter. Det är rimligheten i att man försöker få det till systematiskt övervakat och till enormt dryga böter för minsta lilla förseelse och en nollvision som inte har någon verklighetsförankring som är underlig.

Det är väl just därför det finns hastighetsbegränsningar antar jag. Många förare kan inte anpassa hastigheten till omständigheterna utan anpassar hastigheten efter vad som står på skylten. På vintern i snöstorm är det ju inte omöjligt att se folk åka i 110, när man behöver åka i kanske 80 pga omständigheterna. "Vadå? Det är ju *hastighet på skylten* på vägen" är ett ganska vanligt uttryck som man hör när folk kör av vägen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Jävla skitsnack. Att man kör "bättre" rättfärdigar inte att man kör för fort, vi har hastighetsbegränsningar av en anledning, även om de nya (spec. 120, varför inte 130 som resten av Europa?) är irriterande.

Körde till IKEA i Mölndal för ett par veckor sedan och blev omkörd av två bilar i högerfilen, dessa höll åtminstonde 160km/h, och båda två tog sig sedan ut i vänsterfilen genom att med knapp marginal klämma sig förbi bilarna i mittfilen. Om detta ger upphov till en olycka kan man inte skylla på deras, eller andra förares reaktionsförmåga utan det beror endast på att de håller en alldeles för hög hastighet och inte har någon som helst respekt för andras liv.

Sen är det skojj att veta att en överväldigande majoritet (typ 90%) av alla som har körkort anser att de kör bättre än genomsnittet. Nu vet jag inte hur mycket matematik du har läst, men detta är självklart en omöjlighet och illustrerar min poäng; bara för att du tycker att du kör bra behöver det inte vara sant.

Kul att du sväljer vägverkets propaganda med hull och hår Läs Sentenced inlägg så kanske du inser varför det är så roligt att alla är emot fortkörare. Sen att folk gör farliga omkörningar i 160 km/h visar ju inte på att hastigheten är det värsta, det visar ju på att förarna inte borde ha körkort. En farlig omkörning är ALDRIG okej, oavsett om den görs i 30 km/h eller i 200 km/h.

Sen som sentenced säger så är det intressant att de inte sätter fartkameror utanför skolor och sådant, på sådana ställen där det faktiskt är viktigt att hålla hastigheten. Men som sagt så är det ju färre som kör för fort på sådana sträcker så det lönar sig ju inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Jävla skitsnack. Att man kör "bättre" rättfärdigar inte att man kör för fort, vi har hastighetsbegränsningar av en anledning, även om de nya (spec. 120, varför inte 130 som resten av Europa?) är irriterande.

Körde till IKEA i Mölndal för ett par veckor sedan och blev omkörd av två bilar i högerfilen, dessa höll åtminstonde 160km/h, och båda två tog sig sedan ut i vänsterfilen genom att med knapp marginal klämma sig förbi bilarna i mittfilen. Om detta ger upphov till en olycka kan man inte skylla på deras, eller andra förares reaktionsförmåga utan det beror endast på att de håller en alldeles för hög hastighet och inte har någon som helst respekt för andras liv.

Sen är det skojj att veta att en överväldigande majoritet (typ 90%) av alla som har körkort anser att de kör bättre än genomsnittet. Nu vet jag inte hur mycket matematik du har läst, men detta är självklart en omöjlighet och illustrerar min poäng; bara för att du tycker att du kör bra behöver det inte vara sant.

IKEA i mölndal? Det här luktar påhittat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
IKEA i mölndal? Det här luktar påhittat!

Haha, tänkte detsamma

Jag kör för fort. Så är det bara. Men jag anser inte det vara ett problem när vägen är fri och jag inte tar några direkta risker när jag kör. Dessutom, för er som kört på de nya 120-sträckorna... trafiken flyter fan så mycket bättre där än när det är 110. Fråga mig inte varför, men det gör den.

Och som ni säger angående vägkamerorna. Åkt på 45:an upp till östersund? Vet inte HUR många kameror det är där. Och varför? Det är helt omotiverat med tanke på omgivningen. Antingen är det fri sikt hur långt som helst eller så är det 4 km raksträcka med skog på båda sidorna. Sure, risk för vilt, men det är knappast därför de satt upp kamerorna. Ryck upp dem och sätt dem där de behövs istället, som ni redan nämnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Jävla skitsnack. Att man kör "bättre" rättfärdigar inte att man kör för fort, vi har hastighetsbegränsningar av en anledning, även om de nya (spec. 120, varför inte 130 som resten av Europa?) är irriterande.

Körde till IKEA i Mölndal för ett par veckor sedan och blev omkörd av två bilar i högerfilen, dessa höll åtminstonde 160km/h, och båda två tog sig sedan ut i vänsterfilen genom att med knapp marginal klämma sig förbi bilarna i mittfilen. Om detta ger upphov till en olycka kan man inte skylla på deras, eller andra förares reaktionsförmåga utan det beror endast på att de håller en alldeles för hög hastighet och inte har någon som helst respekt för andras liv.

Sen är det skojj att veta att en överväldigande majoritet (typ 90%) av alla som har körkort anser att de kör bättre än genomsnittet. Nu vet jag inte hur mycket matematik du har läst, men detta är självklart en omöjlighet och illustrerar min poäng; bara för att du tycker att du kör bra behöver det inte vara sant.

LOL. Du blev omkörd på en 3-filig väg med sommarväglag av bilar som höll 160 km/h och tycker att de kör med alldeles för hög hastighet. 160 är inte snabbt. Hört talas om autobahn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
LOL. ... 160 är inte snabbt. Hört talas om autobahn?

Säg det till polisen när du blir stoppad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är väl just därför det finns hastighetsbegränsningar antar jag. Många förare kan inte anpassa hastigheten till omständigheterna utan anpassar hastigheten efter vad som står på skylten. På vintern i snöstorm är det ju inte omöjligt att se folk åka i 110, när man behöver åka i kanske 80 pga omständigheterna. "Vadå? Det är ju *hastighet på skylten* på vägen" är ett ganska vanligt uttryck som man hör när folk kör av vägen.

Fortkamerorna tar inte de somkör överdrivet fort. De är givetvis i de allra flesta fall medvetna om kamerorna och fäller ner solskyddet osv för att undvika dem.

Nej kamerorna tar svensson som råkar trycka 7kmh för fort som tror han kör i laglig hastighet men får dryga böter på posten istället.

Dessutom skapar kamerorna ett nytt fint fenomen, folk som inte är riktigt säkra på om de kör på 90väg eller 70väg när de ser en kamera och antingen pallnitar för att undvika bli fotad eller kryper ner under 70kmh i långa 90sträckor just för att de inte vill få böter och inte är riktigt säkra på var kamerorna är.

Kör du medvetet för fort och vårdslöst så är du medveten om kamerorna och undviker dem med enkla medel.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"