Mikrofon till Canon A620 - för röstinspelning

Permalänk
Medlem

Mikrofon till Canon A620 - för röstinspelning

Hej!

Jag har ett helt gäng dikter i min byrålåda, och jag fick en smågalen idé om att läsa upp någon framför min kamera (Canon A620). Alltså spela in en mycket enkel filmsnutt och sedan lägga upp denna på Youtube. Problemet är att jag inte vill sitta intill kameran, utan några meter ifrån den, och då tycker jag inte att kamerans inbyggda mikrofon riktigt klarar jobbet. Så jag undrar om det går att köpa en extern mikrofon till kameran, och om det i så fall bara är till att plugga in denna i kameran. Jag vore mycket tacksam för respons.

Permalänk
Medlem

De flesta stillbildskameror har inte ingång för extern mikrofon, jag vet inte hur det är med just A620, dock. Annars är ju ett alternativ att använda en mikrofon kopplad till datorn och spela in ljudet den vägen.

Permalänk
Medlem

Om jag spelar in en filmsekvens med min kamera och samtidigt pratar i en mikrofon kopplad till datorn, hur sammanfogar jag då slutligen filmsekvensen med ljudet? Vilket program (helst gratis) behöver jag då?

Permalänk
Medlem

Kör du windows kan du använda movie maker. Man kan visuellt jämföra vågformen på det ljud kameran spelat in med det från datorn för att synka. Eller så får man ha nån visuell grej man kan synka med. Handklapp funkar rätt bra.