Nätaggregatet pajja mina hårddiskar! :(

Permalänk

Nätaggregatet pajja mina hårddiskar! :(

Så här är fallet!

Jag köpte lite datordelar från dustinhome för knappt en månad sen(Moderkortet från Compless). För att plocka ihop en egen dator, vilket jag har gjort förut flera gånger utan problem. När jag väl får hem delarna så börjar jag plocka ihop de. Jag koppla ihop datorn som det var, alltså inte i lådan. (grejerna låg utspritt på bordet.)

Och så försöker jag starta datorn, men den gick igång i 2 sekunder sen la den av. Tycker att det är konstigt, provade igen...och då gick den igång. men ingen bild på skärmen. Detta fenomen brukar vara ett tecken på kortis för moderkortet.

Min misstanke var först att moderkortet var trasigt från leverantören. Så jag mailade compless, och de skickade genast ett nytt moderkort.

Några dagar senare så får jag hem ett nytt moderkort, men icke sa nicke. Samma fenomen som förut, inget ljud från moderkortet när jag bara har processorn i. Och då verkar ju det också vara trasigt.

Jag provade sedan att koppla in olika hårddiskar, vilket visade att varenda hårddisk jag kopplade in så klickade det till sen luktade det bränt!? Kan det ha varit nätaggregatet som har haft sönder allt? utan att jag har vetat om det.

Om det är någon som undrar så har jag kollat alla kablar, och de satt rätt!

Så jag mailade dustinhome och beskrev mitt fel, efter 3 mail så fick jag hem en retursedel. Och voila så har jag ett nytt nätaggregat. provat att koppla in det, men helvete heller. Nu har ju varenda hårddisk pajjat, och så e det samma fenomen som förut, ingen bild!

Det nya nätagget är också lite knas med 20pins kontakten, 2 av plastpinsen är lite lutade åt sidan, det går att få i den i kontakten men man måste lirka lite. något att bry sig om?

Hur gör jag nu? jag har haft 2 moderkort, 2 nätaggregat, men fortfarande får jag inte igång datorn.

Finns det något som säger att man kan bli ersatt pga nätaggregatet har förstört allt?

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att du behöver sätta in distanser till modekortet? Låter som du skulle kunna glömt något sådant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Verkar helt knas detta, det är helt otroligt om ett helt nytt nätagg skulle pajja alla dina diskar, låter mer som du inte kopplat rätt bl a med distanser så allt kortsluts har du gjort det ?

Permalänk
Medlem

Hade ett nätagg som brände en disk för mig, komplett fick in det för test och konstaterade att det levererade väsentligt felaktig ström på nån lina och ersatte nätagget och disken, så skulle tro att om nätagget verkligen ligger bakom det så gör nog dustin detsamma.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Om det är nätagget som är boven i dramat och inte att du kopplat fel så visst får du ersättning för den skada som detta medfört.

Ta med dig nätagget till en datorbutik och be dom mäta upp det för att se om det är det som är felet men räkna med att det kostar en slant som säljaren av nätagget får stå för om det är fel på det dessutom.

Synd bara att du skickat in det första nätagget redan för du skulle ha kollat upp detta med felaktiga spänningar på en gång för nu kan det bli lite svårare om det inte är fel på detta nätagg.

Permalänk

det nya aggregatet har inte gjort någon skada, det var det gammla agget som gjorde problem för mig. men nu verkar ju det 2a moderkortet vara kört eftersom jag provade med det första agget.

jag har inte plockat ihop delarna med lådan, jag har haft moderkortet på köksbordet. och provat det på så vis.

ska jag försöka kräva nya hårddiskar och ett nytt moderkort från dustinhome?

Permalänk
Medlem

Försöka kan du men jag tror inte dom kommer gå med på det och det nätagg Dustin fått in är säkert kastat redan eller på annat sätt borta ifrån säljaren så det är nog ganska kört.

Prata med din konsumentvägledare där du bor för vidare rådgivning.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är sbs som är felet. Man får inte 2 nätdelar som pajjar ens delar.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dannetello
det nya aggregatet har inte gjort någon skada, det var det gammla agget som gjorde problem för mig. men nu verkar ju det 2a moderkortet vara kört eftersom jag provade med det första agget.

jag har inte plockat ihop delarna med lådan, jag har haft moderkortet på köksbordet. och provat det på så vis.

ska jag försöka kräva nya hårddiskar och ett nytt moderkort från dustinhome?

Uhm, du tror inte det kan vara det som kortslutit? Vad är det gjort av?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Jag tror det är sbs som är felet. Man får inte 2 nätdelar som pajjar ens delar.

det nya agget har inte förstört något, jag misstänker att det 2a moderkortet har pajjat igen för jag provade det med det första nätagget.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag satsar fortfarande på att killen själv förstört det genom att lägga allt på köksbordet för att testa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad killen hade för något mellan moderkortet och köksbordet, om han använde någon form av distanser så att inte kretsarna rör mot köksbordet direkt. Köksbord brukar vara behandlat och kan mycket väl leda ström, speciellt med tanke på hur många transistorer som finns i ett moderkort. Så det kan mycket väl paja allt i en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Jag undrar vad killen hade för något mellan moderkortet och köksbordet, om han använde någon form av distanser så att inte kretsarna rör mot köksbordet direkt. Köksbord brukar vara behandlat och kan mycket väl leda ström, speciellt med tanke på hur många transistorer som finns i ett moderkort. Så det kan mycket väl paja allt i en dator.

Med tanke på att han svarade på om han använt distanser med "Jag har inte plockat ihop det i lådan, bara lagt det på köksbordet för att testa" antar jag att han bara lagt det ovanpå, därav min övertygelse att han pajjat allt själv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske diskbänken? Bra jordat och minskar risken för ESD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd