Mac luktar illa och kan orsaka cancer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
var är alla MAC-älskarna? Vill dem inte posta i denna topic?

Jag hävdar att problemet är större på PCfronten med följande motivering:

Det är en större andel av PCanvändarna som ej kan skilja på när man använder "de" och när man använder "dem" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Personliga_pronomen). Det frigörs alltså ämnen i PCdatorer som gör att personer som frekvent nyttjar dessa datorer glömmer sin grundskolegrammatik. Macanvändarna behåller i större utsträckning sin grammatiska kunskap. Naturligtvis kan det vara ytterligare faktorer inblandade som intelligens eller utbildningsnivå.

Det är viktigt att poängtera att det enda som underbyggs av empirisk data i ovanstående text är grammatikproblemen men då urvalsgruppens demografi är okänd kan denna observation inte generaliseras. Vidare bör texten läsas med en hel del ironi

On topic: Kass Apple om det stämmer!

Edit: sär skrivning får nog an ses unge fär lika irri ter ande för läsa ren.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag hävdar att problemet är större på PCfronten med följande motivering:

Det är en större andel av PCanvändarna som ej kan skilja på när man använder "de" och när man använder "dem" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Personliga_pronomen). Det frigörs alltså ämnen i PCdatorer som gör att personen som frekvent nyttjar dessa datorer glömmer sin grundskolegrammatik. Macanvändarna behåller i större utsträckning sin grammatiska kunskap. Naturligtvis kan det vara ytterligare faktorer inblandade som intelligens eller utbildningsnivå.

Det är viktigt att poängtera att det enda som underbyggs av empirisk data i ovanstående text är grammatikproblemen men då urvalsgruppens demografi är okänd kan denna observation inte generaliseras. Vidare bör texten läsas med en hel del ironi

On topic: Kass Apple om det stämmer!

.... är inte en Mac en PC?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi rapporterar om alla fuckups, oavsett företag.

Sök på Nvidias defekta grafikkort, Dells dåliga tangentbord och Sonys dumma reklambild för exempel.

Instämmer, Sweclockers må sakna rättstavningsfunktion nu och då (men vem sjutton gör inte det?) men enl. min uppfattning håller de sig opariska och proffsiga, även om kanske inte alla forumiter klarar av det..

On Topic:
Skönt att äntligen få bevis för att det inte bara är i teor och mjukvara som Mac luktar ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
.... är inte en Mac en PC?

Nej, PC är en PC, Mac är en wannabe PC från apple.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
.... är inte en Mac en PC?

Nej för när man köpt en Mac så är man Job's PB "Personal Bitch".

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Avdunstningen av diverse ämnen från datorkomponenter ska visst vara värst när de är nya. Jag hade en lärare på högskolan som sa att man egentligen borde köra nya datorer i dragskåp i början.

Korrekt. Gäller egentligen all elektronik, fick själv liknande råd angående TV-apparater. Låt stå på 24h i ett väl ventilerat rum.
Kretskorten innehåller en hel del fuffens som frigörs när de blir varma. Kan vara värt påminna om flamskyddsdebatten som huserade för några år sedan om de cancerogena ämnena de släppte.
Visst har de blivit bättre men med tanke på hur mycket som köpts in från länder med undermålig arbets/miljökontroll är det bra ha det i åtanke.
Påminner mig om den gamla onda tiden när finfolket målade med blyfärg och lät fattighjonen bo gratis i huset. Inte så mycket av välvilja utan för låta de hålla byggnaden varm så de giftiga ångorna dunstade ut alternativt in i de boende. Kanske något som kommer tillbaka

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
.... är inte en Mac en PC?

I praktiken är Mac en PC. Men nu för tiden anses Mac vara en dator med Apple-baserat operativsystem medan PC är definitionen av en dator med Windows-system. Men PC betyder ju "Personal Computer" och där är alla datorer lika oberoende av system, men det är någon halvmodern grej detta med att PC är Windows.

Permalänk
Avstängd

Klockren rubrik.

Kul att i mac-reklamen så är det den grå gubben som använde maci verkligheten, men inte den unga "hippa" killen.

Permalänk
Medlem

Min Mac Pro luktar gott!

Dock läste jag att det var pre-2008 modellerna som var berörda (ifall det nu är sant).

Permalänk
Medlem

Ny dator, Ny TV, Ny förstärkare, ja hemmaelektronik "SKA" luckta elektronik när den är ny. Fins iget bättre än doffen av ny hårdvara när man uppnar kartogen och kan sniffa av den som ett glas med rödvin och kända sig nöjd med sin nya investering

Bara jäval mesar som inte fattar att bra grejor lucktar kvalite

När det slutar luckta så är det ej nytt lägre

Permalänk

Det här förklarar ju varför mac-andändare säger att de blir beroende av mac och aldrig kan återvända till PC... Men det måste vara någonting nytt Apple har börjat med, för min Performa 5200 blev jag aldrig beroende av.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Hahah, rubriken är ju klockren

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Första Mac viruset?

Den skadar inte datorn men bara användaren...

Tur att man har PC där det är bara tillfälliga problem med mjukvara som till och med en 5åring kan bota med en formatering (Sarkasm)

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Va?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Korrekt. Gäller egentligen all elektronik, fick själv liknande råd angående TV-apparater. Låt stå på 24h i ett väl ventilerat rum.
Kretskorten innehåller en hel del fuffens som frigörs när de blir varma. Kan vara värt påminna om flamskyddsdebatten som huserade för några år sedan om de cancerogena ämnena de släppte.

Moderkort och andra elektronik-komponenter är väl normalt sett burn-in testade innan de skeppas, men det gäller ju knappast plastchassit. Min gissning är att det är där ångorna kommer ifrån.

Tur att alla detaljer som blir varma i mina Thinkpads och mina stationära byggen är av metall... Säkert värre för de som har en Mac eller en Dell eftersom de har bärande delar av plast i en helt annan utsträckning.

Permalänk
Medlem

Lol @ bensen. Finns ju för fasen typ i all läsk samt juice.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
Hi, I’m a Mac and i smell bad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Första Mac viruset? ...

Permalänk
Medlem

Hi, I´m Mr. MacBensén and I will kill you!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Hi, i'm Wildcover and i like the headline!

Man känner sig så glad och lustig av flaberingsmedel. Älskar den lukten (såvida den inte är för stark) det är ett tecken på att det är nytt!

Apple kanske ska ta det lite lungt med sina kemikalier om det luktar så mycket...

Permalänk

Apple har ju ett rykte av sig att göra gifta (bokstavligen) produkter.

Hi, I'm a Mac, and I'm toxic!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Moderkort och andra elektronik-komponenter är väl normalt sett burn-in testade innan de skeppas, men det gäller ju knappast plastchassit. Min gissning är att det är där ångorna kommer ifrån.

Tur att alla detaljer som blir varma i mina Thinkpads och mina stationära byggen är av metall... Säkert värre för de som har en Mac eller en Dell eftersom de har bärande delar av plast i en helt annan utsträckning.

Tillverkare kör komponenter främst för funktionskontroll vilket tar betydligt kortare tid och under andra förutsättningar än det som rekommenderas med hänsyn till eventuella farliga ångor. Felfrekvensen hos ny elektronik anses helt enkelt vara så låg det inte motiverar kostnaden och tiden köra s.k burn-in tester annat än för en mindre del dyrare/mera kritiska komponenter.

PC World rapporterade senast för knappt en månad sedan (http://www.pcworld.com/businesscenter/article/151110/study_pv...) om hur datortillverkare fortfarande inte lyckats hittat lämpliga ersättare för PVC eller bromerade flamskyddsmedel.
Vidare har svenska initiativ förbjuda vissa varianter möts av bakslag (http://www.kemi.se/templates/News____5334.aspx). Finns massa att läsa med lite sökning på "PVC" och "flame retardants" i detta ämne.
Det är alltså ingen slump att medierna nyligen rapporterade hur västvärlden säljer elektronikskrot till u-länder för billig livsfarlig "återvinning" både ur miljön och hälsosynpunkt för de unga outbildade som utför arbetet.

Att sedan plast kan innehålla ytterligare ohälsosamma ämnen är tyvärr ett ovälkommet bonuspålägg på skitmackan.

Har man tid och möjlighet hårdköra nya större inköp utanför sin omedelbara är det något man bör fundera på. Hur gott ny elektronik än må lukta

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nej, PC är en PC, Mac är en wannabe PC från apple.

Och Windows är ett wannabe operativsystem från microsoft...

Att saker och ting luktar är kanske inte så vetenskapligt? Hade t.ex. ett suddigummi i 5:an som DOFTADE jorgubbe, och
så här i efterhand är jag övertygad om att det var något lurt och potentiellt farligt med det...

Mycket tyder på att den mesta skiten hamnar någonstans i Afrika tillslut. Hur vore det f.ö.v. med någon slags återvinningsansvar från alla tillverkare av elektronik?

http://www.macworld.com/article/135835/2008/10/macpro_benzene...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi rapporterar om alla fuckups, oavsett företag.

Sök på Nvidias defekta grafikkort, Dells dåliga tangentbord och Sonys dumma reklambild för exempel.

Även fast rubriken på Nvidia nyheten var "Geforce 8800 GT och 9800 GTX kan vara defekta" vilket känns lite mindre fördomsfullt än t.ex. "Nvidia grafikkort är defekta" eller rubriken på denna nyhet.
Någonting i stil med "Mac Pros kan frigöra giftiga ångor" låter mer neutralt och stämmer bättre överens med nyheten.
Jag kan i viss mån hålla med Laggeman om att skribentens egna inställning lyser igenom, självklart har han rätt till sin personliga åsikt men är man skribent på en större sida förväntas oftast någonting mer utav en.
Själva nyheten känns lyckligtvis mer neutralt skrivet.

Visst är det lite kul med dessa nyheter så att fanboys från båda sidor kan bråka med varandra (^_^).

Permalänk
Avstängd

LOL VA BRA RUBRIK :D:D

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Även fast rubriken på Nvidia nyheten var "Geforce 8800 GT och 9800 GTX kan vara defekta" vilket känns lite mindre fördomsfullt än t.ex. "Nvidia grafikkort är defekta" eller rubriken på denna nyhet.
Någonting i stil med "Mac Pros kan frigöra giftiga ångor" låter mer neutralt och stämmer bättre överens med nyheten.
Jag kan i viss mån hålla med Laggeman om att skribentens egna inställning lyser igenom, självklart har han rätt till sin personliga åsikt men är man skribent på en större sida förväntas oftast någonting mer utav en.
Själva nyheten känns lyckligtvis mer neutralt skrivet.

Visst är det lite kul med dessa nyheter så att fanboys från båda sidor kan bråka med varandra (^_^).

Med den rubriksättning man har sett här på senare tid är jag nästan förvånad att rubriken inte lyder:

Mac-datorer sprider cancerframkallande DÖDSGAS!
"Jag trodde min man skulle dö." -- orolig fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Lol @ bensen. Finns ju för fasen typ i all läsk samt juice.

Säkert?

Hehe, yep.. skitet finns även i mat.

Citat:

Är det riskfritt att dricka läsk?
Hälsorisken är mycket liten eftersom det finns mycket små mängder av bensen i läsken.
Food Standard Agency - livsmedelsverket i Storbritannien - hittade bensen i 42 av 150 testade läskprodukter men bara i små mängder.

Liknande uppgifter kommer från andra livsmedelsmyndigheter och producenter av läsk, också i Sverige.

Varför kan det finnas bensen i läsk och mat?

Bensen kan bildas ur några ämnen som finns i läsk:

* bensoesyra eller dess salt (som konserveringsmedel; E 210-E213)
* C-vitamin (askorbinsyra; E 300-302) tillsatt som antioxidant eller naturligt förekommande

Hur mycket som bildas beror på flera orsaker, till exempel lagringstid, temperatur och ljus.
Bensen skulle också kunna finnas i saft och andra livsmedel som innehåller bensoat och C-vitamin. Bensen kan också bildas naturligt av vissa växter och kan därmed också finnas i mat. Ämnet kan också förekomma som förorening i livsmedel.

Hur mycket bensen får vi i oss från mat?

Vi har inga egna beräkningar på detta. I England räknar man med att mat och dryck ger 0.5-2.4 mikrogram bensen per person och dag ( Beräkningar från 1999).

Källa = http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14177&epslanguag...

Där ser man

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Och man säger att Mac inte har några virus...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Säkert?

Hehe, yep.. skitet finns även i mat.

Källa = http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14177&epslanguag...

Där ser man

Men so what, allt beror på mängden och den tid du utsetts. Du kan i princip dö av allt. Vatten, syre, vad som helst. Likaväl som att du kan överleva gifta ämnen. Cyanid, eller vilket annat giftigt ämne.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Indeed

Kan man dö av syreförgiftning kan man som sagt dö av allt.

Jag tycker också som några redan har nämnt att rubriken kändes lite väl partisk. För, ni vet ju inte 100% säkert att lukten orsakar cancer, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Indeed

Kan man dö av syreförgiftning kan man som sagt dö av allt.

Jag tycker också som några redan har nämnt att rubriken kändes lite väl partisk. För, ni vet ju inte 100% säkert att lukten orsakar cancer, eller hur?

Visst är det så att rubriken har lite kvällstidningsvarning över sig, men om det nu är så att lukten orsakas av bensen så finns en reell och påtaglig cancerrisk. Bensen är extremt cancerogent.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com