Rätt att lämna tillbaka utan betala återställning?

Permalänk
Medlem

Rätt att lämna tillbaka utan betala återställning?

Hejsan, det var ett tag sedan jag postade på detta underbara forum så jag hoppas att jag skriver i rätt forumdel.

Det är så att jag var lite dum och köpte en bärbar dator som hastigast på elgiganten, tillverkad av HP. Till min besvikelse/förskräckelse var vista home premium (32bit) operativsystemet som fanns på datorn. (kanske också var dumt av mig att jag antog att 64bitars vista medföljde) Borde vara kriminellt att göra så.

Detta gjorde mig väldigt frustrerad då jag köpte datorn för att kunna utnyttja de 4gb ram och 64bitars-processorn som satt i den (endast 3gb ram är ju tillgängligt för tillfället).
Så jag kontaktade HPs support för att ta reda på om det ens var möjligt att lägga in 64bitars på den eftersom de inte hade gjort det, fjärde personen jag pratar med kan ge mig ett kompetent svar och säger att det inte finns någon chipset-drivrutin att ladda hem ifall jag skall lägga in 64bits vista, men annars skulle det fungera.

Nedan är länkar till där man laddar hem drivrutiner från HP till datormodellen jag köpte

Här är för 32bits vista:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2093&lc=en...
Här är för 64bits vista:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2100&lc=en...

Dessa två sidor är identiska förutom att det står "(64-bit)" på 64-bits sidan.
Så med andra ord kan jag inte ladda hem drivrutin till chipset för 32bitars vista heller. (Om det ens borde göra någon skillnad vilket OS jag har för min chipset-drivrutin vet jag jag inte)

Så jag undrar hur lagligt det är att sälja datorer till folk med en utlovad prestanda som sedan inte går att utnyttja? Speciellt när jag har kontaktat deras support som inte heller kan assistera mig med att få ut den fulla prestandan på den dator som jag köpt.

Jag vill ju såklart lämna tillbaka min dator när det uppstår massiva problem för att få ut prestandan jag betalat för, jag har fortfarande öppet köp på den, men de tar en avgift på 1000kr för att återställa datorn.
Jag tycker att det vore skamlöst att betala en sådan avgift när de dessutom har lurat på mig halvt oanvändbar produkt. Hur skall jag som kund bete mig för att slippa betala denna avgift?

Visa signatur

There is no IRL, only AFK

Permalänk
Medlem

Kan du inte beställa en Vista 64-bit disk? Har för mig man kan få en hemskickad om man har giltig licens för 32-bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Kan du inte beställa en Vista 64-bit disk? Har för mig man kan få en hemskickad om man har giltig licens för 32-bit.

Det visste jag inte att man kunde göra, vart vänder jag mig då? "Vi har inga återställningsskivor till denna modell så du kan installera Vista 64." sade han på HP support iaf. Kan elgiganten ge mig en sådan tro?

Visa signatur

There is no IRL, only AFK

Permalänk
Avstängd

kontakta MS

Permalänk
Medlem

Re: Rätt att lämna tillbaka utan betala återställning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaSii
Jag tycker att det vore skamlöst att betala en sådan avgift när de dessutom har lurat på mig halvt oanvändbar produkt.

Som informerad konsument kanske du borde ställa de frågor som är relevanta för ditt köp innan du köper, tar hem och öppnar produkten?

Hursom, du hittar svar på de flesta av dina funderingar i den här tråden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så är det OEM vista och då får man inte 64bit vista "gratis" från MS.

MEN du kan låna 64bit skivan av någon vän, licens numret på laptopen bestämmer om vilken version det installeras på datorn, typ Home, Prenium eller vad skiten heter.. men det fungerar på på både 32 och 64bit.

Och det där med drivrutinerna, Vista hittar passande drivrutiner bara du kommer ut på nätet.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Öppetköp ja... det är snällt av dem att ge dig det med en räkning på 1000kr om du vill utnytja den.

Men oftast finns det ett sätt att återskapa fabriksinställningar från en image som antingen finns på HDD'n i en undangömd partition eller på ett extra media (prova F8 vid boot, reparera, och se om återställning till fabrikskopia finns där som val) så det är väll bara att köra in den och sedan använda dig av ditt öppetköp utan att de behöver återställa något och du sparar 1000kr genom att själv starta denna automatiska återställningen.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

TS har köpt en dator, nu gnäller denne över att OS:et som medföljde datorn inte duger. Men vafan, köp ett nytt OS då? Vad är problemet?

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Avstängd

Det spelar ingen roll om TS skickar in datorn och köper nytt.. 64Bit måste man fixa själv, detta följer aldrig med OEM vad jag läst, inte ens om man köper sprillans nytt.. 64bit får man bara från MS om man beställer från dom.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Öppetköp ja... det är snällt av dem att ge dig det med en räkning på 1000kr om du vill utnytja den.

Men oftast finns det ett sätt att återskapa fabriksinställningar från en image som antingen finns på HDD'n i en undangömd partition eller på ett extra media (prova F8 vid boot, reparera, och se om återställning till fabrikskopia finns där som val) så det är väll bara att köra in den och sedan använda dig av ditt öppetköp utan att de behöver återställa något och du sparar 1000kr genom att själv starta denna automatiska återställningen.

Är du sarkastisk eller bara dum? Det ingår i deras rutin att dom måste återställa datorn före dom kan ta tillbaks den, dom kan inte sälja vidare datorn till någon kund utan att först göra en återställning till nyskick. Dom kan omöjligt veta om TS har återställt eller inte. Han kan ha gömt undan barnporr eller vad fan som helst vart som helst på disken som dom inte hittar.

Jag har full förståelse för att elgiganten tar en avgift för att återställa datorn eftersom det är någon som måste utföra jobbet och den personen har en viss timkostnad.

Det enda jag tycker dom gjort fel är att dom säljer en dator med 64bitars CPU och 4GB ram med ett OS som inte stödjer det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia

Det enda jag tycker dom gjort fel är att dom säljer en dator med 64bitars CPU och 4GB ram med ett OS som inte stödjer det.

Det gör iofs komplett, Dustin, inet osv också, så det är inget
specifikt för EG.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Är du sarkastisk eller bara dum? Det ingår i deras rutin att dom måste återställa datorn före dom kan ta tillbaks den, dom kan inte sälja vidare datorn till någon kund utan att först göra en återställning till nyskick. Dom kan omöjligt veta om TS har återställt eller inte. Han kan ha gömt undan barnporr eller vad fan som helst vart som helst på disken som dom inte hittar.

Jag har full förståelse för att elgiganten tar en avgift för att återställa datorn eftersom det är någon som måste utföra jobbet och den personen har en viss timkostnad.

Det enda jag tycker dom gjort fel är att dom säljer en dator med 64bitars CPU och 4GB ram med ett OS som inte stödjer det.

Inget av delarna. Jag menar fullt alvar i att om kunden återställer datorn till ursprungsskicket som är det öppet köp kräver så har EG inget att återställa och ifall de vill göra det iaf så fine men det är något som dom isf får stå för, inte kunden.

Att göra denna återställning och informera EG om att det är utfört och hur kanske får dem att inse att detta inte är kunden man lätt blåser på 1000kr för att starta en fullautomatisk återställning av systemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Det spelar ingen roll om TS skickar in datorn och köper nytt.. 64Bit måste man fixa själv, detta följer aldrig med OEM vad jag läst, inte ens om man köper sprillans nytt.. 64bit får man bara från MS om man beställer från dom.

Det där med att OEM's bara FÅR/KAN sälja Windows i 32bitars är BS, för är man storkund (eller hoppar över fullautomatiska hemsidor och ringer in en beställning eller i vissa affären kräver det för att köpet ska bli av) så går det att få 64bitars. Nä det här rör sig om pengar, OEM's betalar småpengar för Vista Home Premium (menar det är 11kr), Ultimat självklart något mer men om de ska ha en 64bitars kostar det betydligt mer för återförsäljaren och då är det ju inte lika intressant så självklart pushar de inte för detta.

Undrar om ARN har något ärende om detta med 4GB minne men bara 3GB tillgängligt pga OS och ifall det kan klassas som falsk marknadsföring.

!!!VARNING - BIL LIKNELSE NEDAN!!!
Hade någon sålt en bil med 400bhp men sedan valt et avgassystem som ströp motorns effekt till 300bhp och sagt åt kunden att han får köpa bättre avgassystem för att få det som utlovats hade det varit andra bullar men i datorvärlden har vi lullats in i en mer förlåtande natur.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Inget av delarna. Jag menar fullt alvar i att om kunden återställer datorn till ursprungsskicket som är det öppet köp kräver så har EG inget att återställa och ifall de vill göra det iaf så fine men det är något som dom isf får stå för, inte kunden.

Att göra denna återställning och informera EG om att det är utfört och hur kanske får dem att inse att detta inte är kunden man lätt blåser på 1000kr för att starta en fullautomatisk återställning av systemet.

Förstår du verkligen inte? Bara för att du säger att du har återställt datorn betyder inte det att det är sant. Elgiganten kan omöjligt veta att du har återställt datorn och ansvaret ligger helt på dom om nästkommande köpare startar datorn och det ligger olämpligt material över hela disken bara för att dom litade på dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Förstår du verkligen inte? Bara för att du säger att du har återställt datorn betyder inte det att det är sant. Elgiganten kan omöjligt veta att du har återställt datorn och ansvaret ligger helt på dom om nästkommande köpare startar datorn och det ligger olämpligt material över hela disken bara för att dom litade på dig.

Det ansvaret har dom tagit på sig när dom godkänner öppetköp för dom vet vad det innebär, sades det inget om återställningsavgift vid avtalet om öppetköp är det inget kunden ska behöva betala för senare såvida han inte förvanskat produkten. Om kunden dessutom säger han gjort en återställning och hur han gjort detta visar det också på att det inte är vilken svensson som hällst och det därför kan vara svårt att försvara ett orimligt krav på 1000kr för ett par minuters arbete iaf.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Det ansvaret har dom tagit på sig när dom godkänner öppetköp för dom vet vad det innebär, sades det inget om återställningsavgift vid avtalet om öppetköp är det inget kunden ska behöva betala för senare såvida han inte förvanskat produkten. Om kunden dessutom säger han gjort en återställning och hur han gjort detta visar det också på att det inte är vilken svensson som hällst och det därför kan vara svårt att försvara ett orimligt krav på 1000kr för ett par minuters arbete iaf.

Nog har jag för mig att det står i elgigantens avtal om öppet köp på datorer att det utgår en återställningsavgift på 1000Kr ifall öppet köp nyttjas, detta har jag läst ett antal gånger, och frågar man i butiken om öppet köp gäller informerar dom alltid om återställningsavgiften som finns i deras villkor.

Detta gäller för elgiganten i borlänge, kan inte tänka mig att annat gäller på andra elgiganten.

Permalänk
Medlem

BadArg: Tror misstaget du tänker på är att återställningen bara är att återställa OSet till original. Men jag har personligen aldrig varit medom att en laptop jag köpt har kommit med OSet förinstallerad, utan det har alltid varit (ooh jag förväntar mig vara) något som jag själv måste göra under första uppstarten.

Så frågan blir, är det inte den återställningen som syftas på?

Vad beträffr andra saker, är man inte bra informerad så ska man ställa frågor, ställer man inte rätt frågor så får man skylla sig själv om man får fel vara.

Alla tar avgift för att återställa datorer, är bara summan som skiljer deolika ställena åt och 32 vs 64, alla slänger med 32 om inget annat angets, är det 64 kommer det tydligt stå att läsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
OEM's betalar småpengar för Vista Home Premium (menar det är 11kr), Ultimat självklart något mer men om de ska ha en 64bitars kostar det betydligt mer för återförsäljaren och då är det ju inte lika intressant så självklart pushar de inte för detta.

Heh? Var har du fått den siffran ifrån?

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

Öppet köp är frivilligt från butikens sida och de ställer villkoren.
Att de skulle vara olagligt att sälja 64-bitars Cpu med 32-bitars
OS tror jag knappast. Då skulle mer eller mindre alla butiker vara
olagliga då de säljer samma/liknande datorer.

Kunden måste faktiskt ta lite ansvar för vad den köper.
Man får faktiskt läsa vad som ingår i datorn man tänker köpa.
Precis som kan kollar vad det är för utrustning i en bil man köper.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det enda jag tycker dom gjort fel är att dom säljer en dator med 64bitars CPU och 4GB ram med ett OS som inte stödjer det.

Så in med 64 bits Vista så alla Svenssons med dålig datorvana får problem eller så enbart sälja datorer med 32 bitars processor (dom börjar bli ganska antika nu) och max 3gb ram , man kan ju fråga sig vem som vinner på att EG gör rätt i dina ögon.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar och en givande diskussion. Jag beskyller mig själv lite eftersom jag tidigare haft goda kunskaper inom området och inte borde köpa något jag inte vill ha, men nu är jag inte så insatt längre som jag hoppades att jag vore.
Jag har inte varit med i datorutvecklingen de senaste 3 åren och detta är min första dator sedan dess, så vista kommer som ett helt nytt OS för mig så jag var inte ens medveten om att detta kunde ske förens efter jag startade datorn och kollade runt lite i systemet och såg att fulla minnet inte användes och att det var 32bitars OS. Det är därför jag nu försöker ta reda på hur det ligger till och hur jag kan lösa detta bästa sätt.

När jag var på plats och skulle köpa datorn(min första dag efter jag flyttat hem till sverige igen) så var en av mina frågor hur det skulle fungera att lägga in annat OS, tex XP. Fick då som svar att drivrutiner endast kunde utlovas till vista, där nämndes inget om att det var 32bitars vista, vilket jag direkt hade reagerat på. Så jag antog att en 64bitars version(Hörde endast talas om att vista var 64bitar på min tid före det släpptes)

Jag vart informerad av EG att en avgift på 1000kr skulle avläggas för återställning av datorn ifall öppet köp utnyttjades, så misstolka mig inte. Felet jag tycker att EG har gjort är att informera mig om 4GB-ram, 64bitars processor men inte nämnt något om 32bitars OS och 3GB-ram.

I vilket fall måste jag tillbaka till butiken för det är många fler saker jag är missnöjd över med datorn:
1. QuickPlay-knapparna som finns fungerar lagom bra och ibland kan de hänga sig så datorn står och låter "klick-klick-klick-klick" i upp till minuter ibland. Den kan bestämma sig för att det inte går att höja till mer än "plupp" 4(av 13pluppar:P) ibland också så den backar tillbaka efter man höjt över fjärde "pluppen". Dock fungerar det felfritt ibland också.
2. Program tycks frysa till då och då, tex om jag sitter och skriver sedan slutar texten att komma och programmet går inte att markera, sedan "flopp" kommer all text man skrivit. Detta händer även när man försöker markera olika fönster osv, väldigt störigt.
3. Ifall man lyssnar på musik genom datorhögtalarna så varierar volymen som om högtalarna inte får nog med ström, detta fungerar felfritt ifall man lyssnar genom lurar.
sedan är det lite småstörigt att fingeravtrycksläsaren tar längre tid på sig att starta än den borde, så ifall jag vill logga in genom att dra mitt finger brukar jag få vänta ca 30sek extra.
Jag har inga virus eller skadlig programvara på datorn.

Är det möjligt att lämna tillbaka datorn på öppet köp pga av dessa anledningar och sedan välja att häva köpet och på så vis slippa betala återställningsavgift (jag borde väl ändå få en ny helt återställ dator)? Jag har blivit väldigt missnöjd med HP under tiden jag haft datorn och varit i kontakt med dem, så jag vill inte använda deras produkter längre eller för den delen göra reklam för dem vilket jag gör varje gång jag sitter med datorn i en befolkad miljö.

Jag ser att folk säger motsatta saker om att kunna få en 64-bitars version av MS, vissa säger att det går även om man har OEM och vissa ej. Ett par hundra kronor är jag villig att lägga ut för att få mitt 64bitars(trots att jag anser att det borde följt med till alla pris). För 64bitars skulle väl kunna avhjälpa frysningarna av program som sker då och då?
Har det någon betydelse om det går att ladda hem chipset-drivrutin eller inte när jag skall byta OS?

Visa signatur

There is no IRL, only AFK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Så in med 64 bits Vista så alla Svenssons med dålig datorvana får problem eller så enbart sälja datorer med 32 bitars processor (dom börjar bli ganska antika nu) och max 3gb ram , man kan ju fråga sig vem som vinner på att EG gör rätt i dina ögon.

Jag har själv aldrig använt 64bits Vista så jag visste inte ens att det uppstår problem med det OS:et. Visst det vore dumt att peta in antik hårdvara men det borde ändå framgå tydligare att det OS:et som finns inte stödjer datorns fulla prestanda utan då får man göra ett tillval för att få 64Bitars och använda datorns fulla kapacitet. Eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem

Chipsetdrivrutin laddar du ner härifrån http://www.intel.com/support/chipsets/inf/

Men du bör kunna häva köpet av datorn iom att du inte blev informerad vid köpet att endast 3 av 4Gb kan adresseras pga att det är 32bit Vista och inte 64bit som krävs för att kunna få användning av allt RAM.

Hör med din konsumentvägledare där du bor och vänd dig till Elgiganten och påtala detta och går dom inte med på att du får lämna tillbaks datorn utan återställningsavgift så säg åt dom att då vänder du dig till ARN.

Du kan även posta på http://www.fairshopping.se med ditt klagomål där Elgiganten brukar svara på postade klagomål.

OBS! Om du köpte datorn över nätet får inte säljaren ta nån avgift för återställning enligt distansavtalslagen men som jag förstår det så köpte du den i en fysisk butik och då får säljaren ha vilka villkor som helst för öppet köp så länge dom inte strider mot konsumentlagstiftning.

Permalänk
Inaktiv

Intressant diskussion det här!

Jag håller helt och hållet med Sumitomo – det är vår skyldighet att vara lite medvetna som konsumenter!

Jag har själv jobbat med försäljning i många år och det är ganska vanligt att kunderna inte frågar sig vad de verkligen behöver eller hur produkten verkligen kan användas, utan bara köper något som ser bra ut (utseendet på prylarna spelar en MYCKET STOR roll för köparna). Sedan kommer de tillbaka med varan och hävdar att det är fel på den eftersom den inte fungerar som de själva hade trott att den skulle fungera ...
Alltför få ställer verkligen frågan om produkten är rätt för deras egna behov eller verkligen kan användas på det sätt som de själva tror!

Alltför många kunder tror faktiskt på fullaste allvar att en vara av allra enklaste sort och ”no-name”-märke ska ha samma prestanda, precision och hållbarhet som den allra bästa märkesvaran som kostar 10–15 gånger så mycket och kanske t.o.m. är avsedd för professionellt bruk! De kan t.ex. bli upprörda över att en miniradio för 69 kronor inte har perfekt mottagning eller ljud. (Jag skojar verkligen inte – jag får ta liknande diskussioner flera gånger varje dag!)

Öppet köp innebär att du lämnar tillbaka en vara enligt exakt de villkor som det säljande företaget kräver. Det finns inga lagregler om öppet köp, så varje butik gör precis som de själva vill och om du vill kunna utnyttja öppet köp måste du följa säljarens krav. En del säljare kräver oöppnad förpackning, medan andra är ganska generösa så länge som varan är i absolut nyskick.
Några tips till alla här i forumet.
Varför inte alltid tänka på följande när ni köper något så blir det mycket lättare när ni tar tillbaka en vara till butiken:
• Fråga alltid innan köpet vad som gäller så slipper du ta en tråkig diskussion efteråt.
• Öppna förpackningen så försiktigt du någonsin kan, släng inte kartongen eller något förpackningsmaterial alls, bryt inga programvarukuvert (om du inte måste för att kunna använda prylen) och var mycket försiktig med varan.
• Torka gärna av varan innan du lägger tillbaka den i kartongen för att lämna tillbaka den.
Om varan är det minsta repig kan den inte säljas till fullt pris och du kan bli nekad till att utnyttja öppet köp, eller inte få hela summan tillbaka eftersom varan då måste säljas som fynd- eller demoex. Det är ditt ansvar som kund att ta väl hand om varan om du vill kunna lämna tillbaka den.

Citat:

Så jag undrar hur lagligt det är att sälja datorer till folk med en utlovad prestanda som sedan inte går att utnyttja? Speciellt när jag har kontaktat deras support som inte heller kan assistera mig med att få ut den fulla prestandan på den dator som jag köpt.

Att fundera över om något är för väl tilltaget är ett lyxproblem! Det hade väl varit värre om det var tvärtom? Datorn har prestanda som kan utnyttjas fullt ut av den aktuella konfigurationen.
Om man gjorde denna liknelse med bilar skulle varenda bil som säljs i Sverige vara olaglig att sälja till kunden eftersom bilen är snabbare än vad man lagligt får köra.

Att datorn har just 4 GB internminne handlar säkert om att det helt enkelt är billigast att installera den konfiguration som sitter i datorn. Då finns det bara en enda sorts minnen att beställa, hantera och montera i stället för två sorter (1 GB + 2 GB). Det hade kanske t.o.m. blivit dyrare för HP att installera 3 GB istället för 4 GB p.g.a. all extra hantering!
Beroende på vilken grafikkrets som sitter i datorn kan denna kanske även utnyttja en del av överskottsminnet, om den kan använda sig av internminnet. På de flesta tidigare laptopdatorer kunde en del av internminnet inte användas ”normalt” eftersom det reserverades för grafikkretsen.

Citat:

Är det möjligt att lämna tillbaka datorn på öppet köp pga av dessa anledningar och sedan välja att häva köpet och på så vis slippa betala återställningsavgift (jag borde väl ändå få en ny helt återställ dator)?

BaSii:
om datorn är felaktig blir det automatiskt en reklamation, och då kan du inte längre hävda öppet köp. Öppet köp gäller endast om varan är helt felfri. Eftersom det handlar om en dyr produkt skickas den troligen för reparation. Efter två reparationsförsök kan du begära att få en ny vara istället för den du köpte.
Följande gäller om det är fel på en vara (kopierat från Konsumentverkets hemsida: http://www.kov.se ):

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
• kräva att felet avhjälps,
• kräva omleverans av en ny, felfri vara,
• få prisavdrag,
• få ersättning för reparation,
• häva köpet och få pengar tillbaka,
• hålla inne betalning,
• få skadestånd.
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen.
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Chipsetdrivrutin laddar du ner härifrån http://www.intel.com/support/chipsets/inf/

Men du bör kunna häva köpet av datorn iom att du inte blev informerad vid köpet att endast 3 av 4Gb kan adresseras pga att det är 32bit Vista och inte 64bit som krävs för att kunna få användning av allt RAM.

Hör med din konsumentvägledare där du bor och vänd dig till Elgiganten och påtala detta och går dom inte med på att du får lämna tillbaks datorn utan återställningsavgift så säg åt dom att då vänder du dig till ARN.

Du kan även posta på http://www.fairshopping.se med ditt klagomål där Elgiganten brukar svara på postade klagomål.

OBS! Om du köpte datorn över nätet får inte säljaren ta nån avgift för återställning enligt distansavtalslagen men som jag förstår det så köpte du den i en fysisk butik och då får säljaren ha vilka villkor som helst för öppet köp så länge dom inte strider mot konsumentlagstiftning.

Mitt chipset är AMD M780G så finns tyvärr inte på intels hemsida förståerligt nog:P, men tack så mycket för länk. Jag har inte hittat chipset-drivrutin ännu men borde väl finnas på AMDs hemsida. Det är väldigt missledande att de har en PDF om DV5serien som säger att datorn inehåller intel-processor och Nvidia-grafikkort trots att min dator innehåller en AMD och ett ATI-kort. Jag informerade HPs support om att det kunde missleda kunder fick jag detta svar: "Angående PDFen så är det information om serien DV5, och inte din modell specifikt" Jag har FÖ en DV5-1058eo, första svaren jag fick från supporten sade också att jag hade en intelprocessor så det skulle gå fint att installera vista, det är kanske inte konstigt att jag tappat förtroendet för dem.

Tack för all bra information, dock så verkar inte alla här på forumet tycka att det är okej att få häva köpet trots att jag ej blivit informerad utan borde få skylla mig själv, jag får göra så att jag tar kontakt med konsumentvägledare angående detta fall och hoppas att det löser sig på bästa vis.

Hur stora skall fel på datorn vara för att man skall ha rätt att få en ny(felen skall vara från fabrik enligt EG)? Det hade ju varit en mycket enklare väg att gå ifall jag fick lämna tillbaka datorn pga defekterna och sedan häva köpet för att undvika möjliga motgångar som jag med största sannolikhet kommer att stöta på ifall jag säger att jag blivit lurad/dåligt informerad.

da-li:
Så nuförtiden finns det ingen drivande kraft hos företag som strävar efter nöjda kunder utan säljare skall försöka ge så missledande(men ändå inte ljuga) information som möjligt och sedan peka och skratta åt kunden man lurat när denne misstolkat informationen(som getts på ett sätt som antagligen är gjort för att misstolkas).
Jag kan lova att EG förlorar på sådant i längden då varken kyl/frys/tvätt/disk/ljud/städ/diverse-anläggningar inte längre kommer att handlas där.
Det låter som att du dumförklarar mig som kund, det är inte så att jag har köpt en dator för väldigt billigt pris heller, i slutändan kostar den ändå runt 13 000kr. Det är väldigt mycket pengar för mig så det är klart att jag vill vara nöjd med det jag köpt!

Visa signatur

There is no IRL, only AFK

Permalänk
Inaktiv

BaSii:

Jag dumförklarar dig inte, men du vinner på att vara en medveten konsument.

Säljaren är inte skyldig att informera dig om allt. Köpvillkoren finns t.ex. ofta angivna skriftligt någonstans och du kan fråga om dem eller be om att få se dem. Om säljaren t.ex. alltid hade behövt berätta detta hade försäljningen tagit oerhört lång tid för varje kund. Då hade kassörskan i ICA-butiken behövt berätta köpvillkoren för dig varje gång du ville betala något där.

Säljaren ska ge korrekta svar på dina frågor och får självklart (enligt lag) inte medvetet lura dig. Om du inte ställer några frågor kanske säljaren tror att du vet exakt vad du vill ha!

Om du har speciella krav måste du själv fundera över, och ställa frågor om, detta innan köpet, eller själv försöka leta reda på svaren på dina frågor. Du kan inte hävda att du har blivit dåligt informerad om du inte själv har ställt några relevanta frågor. Säljaren kan ju inte förstå vad du behöver om inte du berättar det eller ställer några frågor.

Det går aldrig att komma efter köpet och säga att "det visste jag inte".
Du har inte bara rättigheter som konsument, utan måste också fundera över vad du verkligen behöver innan du köper en vara. Att du köper varan innebär i princip ett medgivande om att detta är en vara som du vill ha och är faktiskt ett mycket medvetet val från din sida.

Vad gäller specifikationerna så listas innehållet i datorn – det är ett sätt att kunna jämföra datorernas innehåll – och om det finns 4 GB internminne så uppges självklart detta.

Du måste själv också fundera lite över vad de olika värdena innebär. Om datorn har minst 3 GB internminne innebär det att den kan dra maximal nytta av ett 32-bitars Windows-OS, vilket är installerat på datorn. Det är definitivt inget fel, utan innebär snarare att datorn är överspecificerad och har extra kraft tillgänglig inför eventuella (frivilliga) uppdateringar

Du har inte alltid nytta av alla funktioner eller ens snabbheten i en dator, och den enda gången som du antagligen skulle kunna hävda att du har blivit lurad vad gäller en sådan sak är om mängden minne hade varit så liten att datorn inte hade gått att använda i praktiken, t.ex. om den hade haft 256 MB internminne. Då hade säljaren nog varit tvungen att upplysa dig om att du hade behövt köpa till mer minne för att kunna använda datorn i praktiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jag har själv aldrig använt 64bits Vista så jag visste inte ens att det uppstår problem med det OS:et. Visst det vore dumt att peta in antik hårdvara men det borde ändå framgå tydligare att det OS:et som finns inte stödjer datorns fulla prestanda utan då får man göra ett tillval för att få 64Bitars och använda datorns fulla kapacitet. Eller nåt liknande.

Jaddajadda ger ju ändåck mer prestanda att ha 4gb istället för 2 eller 3gb utan dualchannel , vill man göra ett bra köp får man vara lite observant , assumtion is the mother of all fuckups

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Jag har redan insett att jag gjorde ett dumt drag att jag inte satte mig in i detta nog mycket före köpet. Men när det handlar om en vara för detta pris och de inte kunnat hjälpa mig på ett vettigt sätt (telefonisterna lät mest, eeeh, ehhhh vänta lite, ehhh ehhh jag skall koppla dig... nästa: eeeeh, ehhh jag kan varken säga bu eller bä) så tycker jag att de borde kunna återta produkten.

Men jag är dock mycket sämre insatt i vad som är okej eller inte här i sverige än vad många av er och det låter som att jag inte kan göra så mycket än att skylla mig själv för att inte pratat med försäljaren som om det vore en sexåring. Stämmer detta?
Isf skulle det ta ännu längre tid för varje försäljning om de måste kunna besvara varenda kunds exakta små funderingar och tankar innan köpet än att ge en korrekt beskrivning direkt. (Jag skulle stå i butiken någon timme för säkerhets skull så jag inte glömmer fråga något som de inte vill berätta)

Jag tänker iallafall inte acceptera hur QuickPlay-knapparna uppför sig och måste lämna in datorn i vilket fall, dock så har jag tappat förtroendet för HP och vill helst inte ha med dem att göra mer.

Visa signatur

There is no IRL, only AFK

Permalänk
Inaktiv

BaSii:
Det är alltid tråkigt när något går fel, och vi går väl alla på våra smällar – det har jag själv gjort flera gånger. Man lär sig hela tiden något nytt, och det är en de bästa sakerna med detta forum – vi kan dela med oss av våra erfarenheter och lära oss av andras misstag. I dessa sammanhang får man då vara generös nog att kunna bjuda på sina egna misstag.
Nästa gång gör du kanske allt rätt, och gör kanske ett perfekt köp!

Varför inte bara lämna tillbaka datorn på öppet köp och säga att den inte passar dig?
Då blir det ett öppet köp och du får betala en tusenlapp för återställningen.
Är det inte värt det?

P.S. Jag såg att du hade hunnit göra ett tillägg till inlägget ovan.
Du väljer förstås själv hur mycket du vill ta reda på, och fråga om inför ett köp. Säljaren kan inte ge dig bra råd utan att få reda på vad du behöver. Även om du får all information om produkten så är det inte säkert att den för den skull passar just dig, eller hur? Det är ett konstaterande – inte ett fördömande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaSii

Det är så att jag var lite dum och köpte en bärbar dator som hastigast på elgiganten, tillverkad av HP. Till min besvikelse/förskräckelse var vista home premium (32bit) operativsystemet som fanns på datorn. (kanske också var dumt av mig att jag antog att 64bitars vista medföljde) Borde vara kriminellt att göra så.

Detta gjorde mig väldigt frustrerad då jag köpte datorn för att kunna utnyttja de 4gb ram och 64bitars-processorn som satt i den (endast 3gb ram är ju tillgängligt för tillfället).

Problemet är inte så stort som du gör det. 64 bitar är dubbelt så stort som 32 bitar, och upptar därför mera plats i minnet. Vad du förlorar på att inte få 4 GiB användbart i 32 bitar vinner du till stor del tillbaka på att 32 bitars vista upptar mindre av internminnet. Ledigt minne till att köra program blir ungefär detsamma. När koden är mindre blir den även snabbare.

64 bitars OS är nödvändigt för att köra 64 bitars applikationer, vilket ännu är nästan lika sällsynt som snö i sahara, samt om du har mer än 4 GiB minne.

64 bitars OS kan göra nytta för 32 bitars program som använder mer än 2GiB minne. Normalt är att 32 bitars program tilldelas maximalt 2 GiB minne, men är de kompilerade med och flaggan LargeAdressAware satt kan de få 3 GiB i 32 bitars OS och 4 GiB i 64 bitars OS. Supreme Commander är ett exempel. Flaggan kan även ändras i efterhand.

32 bitars program i 64 bitars OS körs i ett emulerat 32 bitars windows. Alla anrop till operativsystemet måste omvandlas till motsvarande 64 bitars anrop innan de kan utföras.

Om du trots allt anser att 64 bitars Vista är livsavgörande så kan jag upplysa om att licensnyckeln är giltig för både 32 och 64 bitars Vista. Till och med språk kan du välja annat än vad som skickades med.

Jag köpte själv en HP för några månader sedan och leveransinstallationen var så nerlusad med onödiga program så jag valde helt enkelt att radera allting. Återställningspartition och rubbet. Drivrutiner i första hand hämtade från kretstillverkarna, och fanns inte det så fick det bli från HP. Datorn var en helt ny upplevelse efter det.
Problemen enligt punkt 2 och 3 kommer säkerligen att lösas av en ren installation. 1 är lite mer osäkert om det enbart är mjukvaruproblem.
Microsoft är inte så pigga på att skicka skivor (till självkostnadspris) till de som köpt märkesdator med förinstallerat Vista, men försök hitta en kompis som har vista av samma version och installera den.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte kan lämna tillbaka den på öppet köp och betala avgiften på 1000kr är att jag inte har råd helt enkelt. Har precis varit resande och nydligen kommit hem till sverige luspank (med väntande skatteskuld som skall betalas) och har just nu sammanlagt 650kr i min budget som måste räcka i obestämd tid.
Datorn fick jag som en välkommen hem/födelsedags-present av mina föräldrar som inte heller har det så gott ställt ekonomiskt (därför den är tagen på avbetalning) så jag känner mig väldigt trångsynt och dum ifall jag skulle lämna tillbaka den och få en extra utgift på 1000kr och då inte ens ha en dator i slutändan. Detta gör att vi inte kommer ha råd att byta dator förens näsa/näst-nästa månad.

Men som det ser ut så måste jag bita i det sura äpplet och stå där och skämmas för att jag inte stod i ytterligare en timme inne på butiken för att vara säker på att jag inte vart lurad på något vis.

Obs. detta inlägg kan ses som väldigt pessimistiskt då moralen är i botten för tillfället

Visa signatur

There is no IRL, only AFK