Nattskift *Hur vänder du tillbaka dygnet?"

Permalänk

Nattskift *Hur vänder du tillbaka dygnet?"

Undrar lite hur ni andra som går skiftgång med nattskift brukar vända tillbaka till "dagtid"

Själv brukar jag inte sova när ja kommer från jobbet på morgonen sista dagen utan går å lägge mig först på kvällen. Funkar bra förutom att man blir trött i "vågor" under dagen och man ska nog helst undvika att köra bil. Man är ju lite groggy när man hoppar över att sova en natt.

/dreamer

Permalänk
Avstängd

Jobbar natt sedan snart sju år tillbaka nu, det fungerar rätt bra fortfarande. Beror på om jag har gjort något dagen innan eller ej så är jag också vaken hela dagen eller så går jag upp tidigt, typ klockan 13. Ibland så gör jag så att jag sover hela dagen och vaknar av mig själv på eftermiddagen/kvällen och sedan är jag vaken fram till 04 eller så och sover sen fram till 09-10 någon gång på dagen.

Permalänk
Medlem

Brukar jobba natt ibland, och då är det mest 1-2 nätter, sedan jobb på dagtid igen.

Brukar vrida det först till nattjobb genom att vara uppe så länge som jag kommer vara uppe dagen efter (när jag jobbar), sedan sover man. Efter att jag jobbat klart nattetid brukar det bli att sova så fort man kommer hem från jobbet, sedan sover man i 3-4 timmar. Efter det så går dagen på som vanligt och man lägger sig i normal tid på kvällen.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Jag lyckas aldrig vända tillbaka dygnet efter 1 veckas nattarbete, det går inte hur jag än försöker. Inte förrän det är dags att jobba förmiddagsskift som börjar kl 06 på morgonen, då brukar jag somna runt 04 och är sedan rejält sliten i flera dagar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Det där med att vända dygnet rätt kommer man nästan aldrig att kunna göra till 100%. Dock klarar vissa det mera än andra. Själv trivs jag med att jobba natt, man får mer fritid och dessutom nga kronor mera i plånboken.

Första natten jag går på sover jag mellan 17 till 1930 går till jobbet 2100.
har jag natt dagen efter brukar jag sova mellan 08 och 16 då har jag lite tid hemma mellan 16 och 21. När jag gått av sista natten så lägger jag mig mellan 0800 och 1300.
Detta har funkat relativt bra för mig. Dock så har jag nu slutat med att varva natt med dag. Kunde innan jobba ett pass innan nattpasset vilket slutade med att man jobbade 18.5 timme. Detta är inte att föredra under längre perioder för det sliter på både psyke och det sociala livet. Pengar är inte allt.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jobbar eftermiddag veckan efter jag jobbar natt så brukar inte vända. Riktigt gött att festa sent på fredag/lördag.. vara uppe sent på söndagen och sen börja jobba 14.30 på måndagen. Men hade jag börjat 6 på måndagen så hade jag nog försökt gå upp tidigare på fredagen och vända så.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Jag lyckas aldrig vända tillbaka dygnet efter 1 veckas nattarbete, det går inte hur jag än försöker. Inte förrän det är dags att jobba förmiddagsskift som börjar kl 06 på morgonen, då brukar jag somna runt 04 och är sedan rejält sliten i flera dagar.

Låter som att du inte är en person som ska jobba natt. Fast de är ju svårt för mig att säga vet ju bara vad jag läste i inlägget.

Permalänk
Medlem

Några ggr i Månaden jobbar jag 19.00/23.00 - 08.00.

Åker hem och somnar alltid direkt. Vaknar sedan vid 15-tiden och är pigg som en mört.
Och kan utan problem somna igen vid midnatt.

Det är skönt att alltid ha lätt till sömn

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

När jag jobbade natt så struntade jag i att vända på dygnet. Gick upp och gick och la mig samma tider hela veckan. Kanske gick och la mig någon timme tidigare på helgen.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
När jag jobbade natt så struntade jag i att vända på dygnet. Gick upp och gick och la mig samma tider hela veckan. Kanske gick och la mig någon timme tidigare på helgen.

Okej men vilka tider jobbar du. Annars brukar det ju vara så att när man jobbar natt så brukar man sova annars då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Brukar jobba natt ibland

"Brukar" är en sak och "ibland" är en annan. Använder man dom så som du gjorde så kan det bli lite smått luddigt.

Obs: Vill inte framstå som någon sorts besserwisser, tycker bara att man ska rätta varandra så mycket som möjligt.

Ont: Jag försöker gå upp i "vanlig tid" (sova ganska lite) när jag har varit uppe hela natten, det gör ju självklart att jag är svintrött och kanske fördärvar denna dagen, men jag får lättare att ta igen mig eftersom att jag inte är superpigg sen på kvällen.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd

Har man problem med att man känner sig sliten för att man vrider på dygnet kan man testa den kroppsegna substansen melatonin, ett hormon som styr bland annat dygnsrytmen.

Det tas av många som reser mycket och har problem med jet-lag. Det verkar som om de allra flesta helt slipper besvären om de tar melatonin.

Tyvärr är det receptbelagt i Sverige, men det är inte straffbart att beställa från utlandet.
Om man nu inte vill gå igenom den krångliga vägen med läkare etc.

Permalänk

Från april 2007-augusti 2008 jobbade jag femskift
[list="1"][*]Eftermiddag+helg. Måndag-fredag: 1336-2206. Lördag-söndag 0530-1730.
[*]Ledigvecka
[*]Förmiddag. Måndag-fredag: 0530-1336.
[*]Natt+helg. Måndag-fredag: 2206-0530. Fredag-Söndag (natt mot måndag): 1730-0530.
[*]Ledigvecka :)[/list=1]Helgen mellan förmiddags- och nattveckan brukade jag försöka vara vaken så länge som möjligt. När jag kom hem vid 06-tiden på morgonen under nattveckan åt jag frukost och gick sedan och la mig.
Efter nattveckan brukade jag vaka hela måndagen och gå till sängs i vanlig tid. Det fungerade bra för mig.
Visst hände det att jag var så trött på måndag morgon att jag gick och la mig. Satte klockan på ringning så jag skulle få runt 5 h sömn. Kunde då somna vid vanlig tid på kvällen.

Det jobbiga med skiftgången var att få ordning på livet. Tro det eller ej. Nu som student har jag ett mer organiserat liv.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
Från april 2007-augusti 2008 jobbade jag femskift
[list="1"][*]Eftermiddag+helg. Måndag-fredag: 1336-2206. Lördag-söndag 0530-1730.
[*]Ledigvecka
[*]Förmiddag. Måndag-fredag: 0530-1336.
[*]Natt+helg. Måndag-fredag: 2206-0530. Fredag-Söndag (natt mot måndag): 1730-0530.
[*]Ledigvecka :)[/list=1]Helgen mellan förmiddags- och nattveckan brukade jag försöka vara vaken så länge som möjligt. När jag kom hem vid 06-tiden på morgonen under nattveckan åt jag frukost och gick sedan och la mig.
Efter nattveckan brukade jag vaka hela måndagen och gå till sängs i vanlig tid. Det fungerade bra för mig.
Visst hände det att jag var så trött på måndag morgon att jag gick och la mig. Satte klockan på ringning så jag skulle få runt 5 h sömn. Kunde då somna vid vanlig tid på kvällen.

Det jobbiga med skiftgången var att få ordning på livet. Tro det eller ej. Nu som student har jag ett mer organiserat liv.

Exakt så där jobbar jag nu. Trivs skit bra me de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Jag lyckas aldrig vända tillbaka dygnet efter 1 veckas nattarbete, det går inte hur jag än försöker. Inte förrän det är dags att jobba förmiddagsskift som börjar kl 06 på morgonen, då brukar jag somna runt 04 och är sedan rejält sliten i flera dagar.

Samma här, fan att kroppen tog stryk den tiden man jobbade natt. Har dock fått nytt jobb och dagtid sen en tid och det är skönt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Okej men vilka tider jobbar du. Annars brukar det ju vara så att när man jobbar natt så brukar man sova annars då.

Vet inte om du missförstod mig där men.. Vände alltså inte tillbaka dygnet på helgen utan hade samma tider hela veckan.

Vanligtvis Mån till Fre sov jag från 07:30 till ungefär 13:30.
Lör och sön blev det att man la sig runt 05:00 och gick upp något tidigare.

Jobbar inte natt längre men då jobbade jag 23 till 06.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Jag jobbar veckovis i denna ordningen FM, EM, NATT
Sista natten (idag) så sover jag lite kortare än dem andra dagarna, typ till 12 (slutar 06) Är trött och sliten nån timme på dagen, men det blir bättre mot kvällen och förhoppningsvis så kan man sova relativt ostört/vanligt under natten.

Däremot så är det bevisat att skiftgången fm em natt är en dålig skiftgång. Det är mycket bättre att gå FM, NATT, EM. Omställningen blir inte lika radikal när man sen ska gå på nästa veckas skift. Jag försöker påverka folk på mitt jobb, men det finns för många gamla rävar som är rädd för förändringar.

Ni som jobbar fm em natt, kolla omni kan påverka skiftgången till fm,natt,em. Eran kropp kommer gilla dig!

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Jag jobbar veckovis i denna ordningen FM, EM, NATT

Jobbade själv så i ett halvår. Kom hem fredag morgon runt klockan 06 och började nästa skift måndag 05:45. Även om jag hade tre dagar på mig att ställa om så gick det bara inte. Jag fick vanligtvis ca 1-2 h sömn natten mot måndag. Det var ett helvete. Aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Jobbade själv så i ett halvår. Kom hem fredag morgon runt klockan 06 och började nästa skift måndag 05:45. Även om jag hade tre dagar på mig att ställa om så gick det bara inte. Jag fick vanligtvis ca 1-2 h sömn natten mot måndag. Det var ett helvete. Aldrig mer.

Om du kommer hem vid 6 är det ju som en vanlig helgdag? Bara lägga sig och sova till 1, va vaken 14 timmar sen sova 7 osv

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om du kommer hem vid 6 är det ju som en vanlig helgdag? Bara lägga sig och sova till 1, va vaken 14 timmar sen sova 7 osv

Det låter ju så enkelt i teorin, och du må tro att jag försökte, men de flesta gångerna såg låg jag likväl där och stirrade i taket klockan 2 natten till måndag... och klockan ringde 04:15. Bleh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Det låter ju så enkelt i teorin, och du må tro att jag försökte, men de flesta gångerna såg låg jag likväl där och stirrade i taket klockan 2 natten till måndag... och klockan ringde 04:15. Bleh.

Alla klarar ju faktiskt inte av att jobba natt och samtidigt få den resterande tiden att fungera.

Vissa har lättare att somna än andra osv.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Då jag jobbar en hel natt vecka och går av på fredag morgon så sover jag kanske 5-6 timmar. för att somna runt 12-00 på freda natt.. även om det är svårt!:>

har lärt mig att jag måste försöka sova så mycket som möjligt jag blir så jävla trött å slut i kroppen annars..

annars sover jag 7-8 timmar när jag kommer hem från natt jobbet. somnar vid 07.00 och vaknar 15.00-16.00

Märker direkt om jag vaknar vid 14.00.. då är jag trött redan på kvällen sen.. det är inte kul

Jag har även provat att jobba två nattveckor i sträck sen gå på förmiddag genom att vakna 05 på måndagen... DET ÄR INTE KUL , håller med er andra som skrivit om det.. :> söndag natt ligger man å vrider sig 30ggr

Permalänk
Medlem

Jobbar konstant natt 1800-0600. Jag vänder inte på dygnet alls, går upp ca 1300 varje dag jag jobbar och när jag jobbat sista natten lägger jag mig direkt när jag kommer hem och går upp runt 1300, och lägger mig runt 23. Sen är det bara att tvinga upp sig på morgonen funkar kalasbra! sen jobbar jag ju aldrig mer än 3 nätter på raken, kanske är lite jobbigare när man kört 7...

Visa signatur

Cooler Master Mystique 631][MSI K9N NEO-F V3][Silver Power 600W][Athlon 64x2 6000+ 3.0GHz][Corsair PC5300 4096MB][Seagate Barracuda 500gb][Sapphire Radeon HD3870 512mb][VS22" LCD