Permalänk
Medlem

Spöken

Tror du på spöken?

Nej, så enkelt ska det inte vara.
Kollar på TV nu och kommer till nåt program där folk jagar spöken.

Hatar såna här program där de bullshitar sig genom allting, dessa tillsammans med "tala med ande"-program och momento är i princip den lägsta formen av underhållning som skapats imo.

Tror du på att man kan prata, och jaga, andar?

Permalänk

Nej jag tror varken på spöken eller att man kan prata med andar, men min mormor dock hon påstod att det spökade hemma hos henne(ingen dålig spökhistoria) hon var helt säker på att hon hade sätt nån eller nått stå bredvid hennes säng när hon vaknade en natt.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Nej.

Momento är så tragiskt att det inte är sant - gråter blod när jag märker att det råkar vara igång på tv:n efter en runda cod4 eller liknande och att jag bidrar med tittarsiffror. Tror dock att just det specifika spelprogrammet hade sitt sista avsnitt här om dagen?

Håller med dig fullständigt om de där programmen. De lurar i lättövertalade människor att deras kunskap om spöken och hur man kommunicerar med dessa gör att deras tragiska nuna faktiskt fyller en plats i samhället.

Det enda som eventuellt kan få en att fundera på detta är hur ens instinkter ibland verkar kunna förutspå händelser. Spöken och religion är, enligt min personliga övertygelse, något som primärt skapats för att förklara sådant som varit / är svårt för vår ras att förklara.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Man har hört talas om många konstiga fenomen. Själv var jag med om ett kuusligt möte för ett par år sedan. Jobbade då på ett äldreboende. Det var natt och vi hade precis ätit våran nattmat och gjorde oss färdiga för nästa rond. Plötsligt står det en man i fönstret som både jag och min kollega tittar ut genom. Mannen står där och stirrar rätt in på oss, jag och kollegan hajjar till. Det är inte direkt vanligt att man ser en man i fönstret som dessutom stirrar in mitt på natten klockan 2. Jag går ut för att se efter vad det är för en. jag springer ut genom dörren och plötsligt är personen borta. Det finns inte en chans att han skulle hinna springa 120 meter och bara försvinna medans jag tog mig dom 25 metrarna till ytterdörren.
Vi försökte vifta bort tanken men det gick liksom inte ihop var inte logiskt. En man i 80-årsåldern skulle hinna springa så långt medans jag sprang till ytterdörren. Man har ju hört många spökhistorier på både sjukhus och äldreboenden men man har liksom bara viftat bort det.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Nej jag tror varken på spöken eller att man kan prata med andar, men min mormor dock hon påstod att det spökade hemma hos henne(ingen dålig spökhistoria) hon var helt säker på att hon hade sätt nån eller nått stå bredvid hennes säng när hon vaknade en natt.

Du bör förklara för henne varför hon gjorde det?

Hjärnan är väldigt bra på att hallucinera. Hon kan mycket väl ha sett någon stå bredvid hennes säng, men det betyder inte att det verkligen var en person/ett spöke där. Troligtvis var hon inne i någon dröm, vaknade upp mitt ur den, såg något objekt och misstog det för en person (ett "spöke") och sedan somnade hon om igen. Varje gång hon sedan tänker tillbaka på det så blir "spöket" mer och mer tydligt (man fyller i detaljer som egentligen inte alls stämmer).

Och nu tror hon på allvar att det spökar i hennes hus, eftersom hon inte förstår sin hjärna. Inte så chockerande egentligen, få personer verkar ha kunskaper inom neurovetenskap (det är något som borde ändras).

AzzEX FX - samma sak gäller dig. När ni pratade med varandra så fyllde ni antagligen i varandras historier, till slut tror ni båda att ni verkligen såg en man. Tänk på yttre faktorer - var ni trötta? Finns det ingenting som skulle kunna likna en man? Var du verkligen helt säker på att det var en man innan du pratade med kompisen?

Att bara "ignorera" spökhistorier är dumt, det är betydligt bättre att försöka förstå dem. Anledningen till att spöken inte finns är inte "de finns inte", utan "det saknas alla former av bevis för spökens existens, dessutom finns det ingen teori som beskriver hur spöken skapas".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tänker på ett avsnitt i South Park där en av grabbarna försöker förklara hur man går tillväga för att lura folk att man kan tala med andar hehe...

Permalänk
Medlem

Nej. Hade en kompis som trodde stenhårt på detta dock http://www.youtube.com/watch?v=rovWtjA2GwE

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd

Ghostbusters var bra!

Permalänk
Medlem

Tror inte heller på spöken. Jag är helt övertygad om att i princip allt går att förklara vetenskapsmässigt. Det har ju visat sig i ett flertal fall där det påstås vara spöken så är det ofta någon som vill skoja med någon annan och låter linan löpa ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
*text*

AzzEX FX - samma sak gäller dig. När ni pratade med varandra så fyllde ni antagligen i varandras historier, till slut tror ni båda att ni verkligen såg en man. Tänk på yttre faktorer - var ni trötta? Finns det ingenting som skulle kunna likna en man? Var du verkligen helt säker på att det var en man innan du pratade med kompisen?

Att bara "ignorera" spökhistorier är dumt, det är betydligt bättre att försöka förstå dem. Anledningen till att spöken inte finns är inte "de finns inte", utan "det saknas alla former av bevis för spökens existens, dessutom finns det ingen teori som beskriver hur spöken skapas".

Är 100% säker på att jag såg en fysisk man, som bara på ngn sekunder helt försvann. Det konstiga var att personen bara stirrade rätt in genom rutan. jag har då aldrig trott på spöken men man börjar ju undra vid det tillfället. Sökte en rimlig förklaring men det var så ologiskt, ja då är det lättare att skylla på spöken.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

När jag var liten hade jag mardrömmar om onaturliga väsen och var rädd att själv gå ute i mörkret på natten, idag är skillnaden bara att jag har bytt ut onaturliga väsen mot mänskliga idioter. Så jag tror mycket på att man måste vara rädd för något, har man inte problem med idioter så får man hitta på något annat.

Det där med att onaturliga väsen skall se ut som människor dessutom hålla på och vela sig framför vissa är något som jag stör mig på, precis samma som att alla aliens ser ut som människor och pratar engelska enligt många filmer.
-Nå jag har inte haft en dröm om något onaturligt på runt 15år, då jag inte ens tror på det i drömmen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Spöken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tror du på spöken?

...

Tror du på att man kan prata, och jaga, andar?

Klart att man kan jaga andar och även tala till andar... Huruvida man sedan kommer att få något jaktbyte eller andar som lyssnar är en annan sak.

Själv ser jag på spöken på samma sätt som rosa svanar. Bara för att jag aldrig sett några betyder det inte nödvändigtvis att de inte finns.

Att däremot dessa tomtar som sitter och snackar med andar hej vilt och gör en tv-show utav det, skulle vara "äkta vara", det tror jag inte en sekund på.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hjärnan kan vara en stark kraft - minnen utvecklas till att forma en bild av något som man tror sig ha sett. Räcker med lite skuggor så kan hjärnan spela än ett ordentligt spratt. Själv drömmer jag så livligt och detaljerat att jag kan ha svårt att urskilja dröm ur verklighet och måste fråga folk som figurerat i drömmen om det hela ibland t.ex.

Kom på att jag har haft en konstig upplevelse:

När jag var liten (mellan 4an-6an, minns inte exakt) så var jag ensam hemma en kväll. Ligger och läser då det börjar knaka i trappen som jag har i vägg mot mitt rum, slutar utanför min dörr. Den knakar steg för steg tills det når ner till min dörr. Skoja om jag låg där rädd eller... Var bara spänningar i virket som släppte i en konstig ordningsföljd, dock just sådant som får folk att tro på spöken och liknande.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Klart att man kan jaga andar och även tala till andar... Huruvida man sedan kommer att få något jaktbyte eller andar som lyssnar är en annan sak.

Själv ser jag på spöken på samma sätt som rosa svanar. Bara för att jag aldrig sett några betyder det inte nödvändigtvis att de inte finns.

Att däremot dessa tomtar som sitter och snackar med andar hej vilt och gör en tv-show utav det, skulle vara "äkta vara", det tror jag inte en sekund på.

En elogé, du slog huvudet på spiken. Är av precis samma åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tänker på ett avsnitt i South Park där en av grabbarna försöker förklara hur man går tillväga för att lura folk att man kan tala med andar hehe...

Ja, en väldigt bra sammanfattning av cold reading. Det är extremt vanligt, speciellt i USA. Man kan lura människor väldigt enkelt med det.

AzzEX FX - Det finns alltid en logisk förklaring.
Ännu fler potentiella förklaringar på det som hände kan vara att du hallucinerade (det finns ett flertal vetenskapligt bevisade fall där "friska" människor hallucinerat - däremot finns det inte ett enda bevis för spökens existens. Hallucinationer är speciellt möjligt då du kanske var trött efter en lång arbetsdag/natt) eller att du helt enkelt missbedömde hur långt personen i fråga behövde komma för att du inte skulle kunna se honom längre.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Nej, jag vet att spöken inte finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Nej. Hade en kompis som trodde stenhårt på detta dock http://www.youtube.com/watch?v=rovWtjA2GwE

Wow... tar man fyllesamtal för bevis för spöken så är man rätt tokig.
Samtalet spelades in typ fyra på natten och man hör folk i bakgrunden, hur mycket mer uppenbart måste det vara?

AzzEX FX:
Gubben försvann någon väg som du inte tänkte på. Kanske runt något hörn, in genom en dörr, eller något annat.
Kan du inte komma på hur det gick till så beror det inte på att det inte fanns någon väg som han kunde ha försvunnit utan att du inte kan komma på hur.

Permalänk
Hedersmedlem

Känner en familj som hela tiden påstår att det är deras mormor som spökar. Det mesta är dock saker som låter simpla att förklara. Saker händer på kvällen eller så är det någon teknik som strular. Har ett exempel där jag var med. Då ringde deras morfar(enligt nummerpresentatören) men när mamman svarade så var det ingen där(lite osäker om linan var öppen eller om samtalet bröts när hon svarade). Iaf så försökte hon ringa tillbaka för hon trodde morfarn råkade lägga på eller nått. Men då ringde hon upp och det gick flera toner men ingen svarade. Så snackade hon senare med morfarn och han hade tydligen inte försökt ringa.

Permalänk
Medlem

har _alla_ spöken någon sorts pakt om att vara så luddiga och stealthy som möjligt när dom försöker kommunicera med oss dödliga?
saker som att gå i trappan med tunga steg, knacka på dörrar, rassla med kedjor osv osv, om dom nu kan manifestera sig i vår fysiska värld varför inte göra något riktigt som att skriva ett meddelande med penna och papper eller rent av _prata_ med oss(att endast prata med medium tycker inte jag räknas...)?

att prata med döda är lätt, att få ett svar tillbaka däremot...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Mormor.

Varför nu deras mormor skulle ringa och skrämma upp dem. Om jag gick vidare till ett efterliv som spöke så skulle jag väl ändå inte skrämma upp de jag älskade när jag var i liv eller hur? Vad i hela friden får ett spöke ut av att ringa någon och bara vara tyst i luren? Finns det inte tuffare saker man kan göra som odöd? Kan spöken onanera?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

http://www.youtube.com/watch?v=u6trH81xpko&feature=related

Fråga inte mig om det är fake eller inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Man har hört talas om många konstiga fenomen. Själv var jag med om ett kuusligt möte för ett par år sedan. Jobbade då på ett äldreboende. Det var natt och vi hade precis ätit våran nattmat och gjorde oss färdiga för nästa rond. Plötsligt står det en man i fönstret som både jag och min kollega tittar ut genom. Mannen står där och stirrar rätt in på oss, jag och kollegan hajjar till. Det är inte direkt vanligt att man ser en man i fönstret som dessutom stirrar in mitt på natten klockan 2. Jag går ut för att se efter vad det är för en. jag springer ut genom dörren och plötsligt är personen borta. Det finns inte en chans att han skulle hinna springa 120 meter och bara försvinna medans jag tog mig dom 25 metrarna till ytterdörren.
Vi försökte vifta bort tanken men det gick liksom inte ihop var inte logiskt. En man i 80-årsåldern skulle hinna springa så långt medans jag sprang till ytterdörren. Man har ju hört många spökhistorier på både sjukhus och äldreboenden men man har liksom bara viftat bort det.

Hm... om ni verkligen såg nåt så var det bara spegelbild av någon som var bakom er.... jag är ganska övertygat om att det är nästan omöjligt att se genom fönster klockan 2 på natten, ifall man nu inte sitter i mörkret... käka ni i mörkret???

EDIT:
Man kan ju också skymma för fönster.... men tror det skulle vara lite konstigt om ni plötsligt gick och gjorde det och råkade se en gammal maraton gubbe

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
http://www.youtube.com/watch?v=u6trH81xpko&feature=related

Fråga inte mig om det är fake eller inte.

Är den fake eller inte?

Allvarligt skämtat så tror jag inte på spöken, dock så har jag vart med om en väldigt lustig grej för några år sedan. Det var när jag och två kompisar skulle gå hem till den enes morsa som bodde i ett fyralägenhetshus på nedersta våningen. Kompis nr1 gick upp för den lilla trappen som var upp till första våningen medans jag och den andre kompisen stod kvar innanför dörren till trapphuset, vända mot källardörren. Helt plötsligt så gick handtaget till källardörren ner (någon som är på väg upp och ut tänkte jag även om jag inte hade hört några fotsteg), men dörren öppnades inte utan handtaget åkte tillbaka upp och upprepade detta 1-3 gånger till innan vi ropade på den tredje kompisen som stod där uppe fortfarande eftersom hans morsa inte var hemma (hade inga nycklar med sig). Han kommer ner och ser samma sak, skillnaden är att han är lite modigare än vi andra två så han rycker upp dörren nästa gång handtaget var nere, men det var ingen där. Vi stod bara och stirrade rakt ner i en mörk källare, så han stängde dörren och precis när han hade släppt handtaget så hände samma sak igen. Denna gången så sprang vi därifrån snabbare än snabbt.

Jag har ingen förklaring till detta och det är ingen hallucination om tre pers ser samma sak samtidigt (och hör). Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Är den fake eller inte?

Allvarligt skämtat så tror jag inte på spöken, dock så har jag vart med om en väldigt lustig grej för några år sedan. Det var när jag och två kompisar skulle gå hem till den enes morsa som bodde i ett fyralägenhetshus på nedersta våningen. Kompis nr1 gick upp för den lilla trappen som var upp till första våningen medans jag och den andre kompisen stod kvar innanför dörren till trapphuset, vända mot källardörren. Helt plötsligt så gick handtaget till källardörren ner (någon som är på väg upp och ut tänkte jag även om jag inte hade hört några fotsteg), men dörren öppnades inte utan handtaget åkte tillbaka upp och upprepade detta 1-3 gånger till innan vi ropade på den tredje kompisen som stod där uppe fortfarande eftersom hans morsa inte var hemma (hade inga nycklar med sig). Han kommer ner och ser samma sak, skillnaden är att han är lite modigare än vi andra två så han rycker upp dörren nästa gång handtaget var nere, men det var ingen där. Vi stod bara och stirrade rakt ner i en mörk källare, så han stängde dörren och precis när han hade släppt handtaget så hände samma sak igen. Denna gången så sprang vi därifrån snabbare än snabbt.

Jag har ingen förklaring till detta och det är ingen hallucination om tre pers ser samma sak samtidigt (och hör). Någon som har en aning?

Jag tycker ialf att det låter som en typisk spökhistoria, där man övertygar läsaren till att allt som hände var sant genom att berätta att man själv inte tror på spöken Då tror ju alla att man själv inte har någon vinst över att övertyga andra till att tro på det som hände och historien och det som hände måste alltså vara sanna
Nu säger jag inte att du försöker göra det
Men det är oftast det som händer på tv och även vissa magi föreställningar....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Själv var jag med om ett kuusligt möte för ett par år sedan.... *text*

Intressant, finns det nån möjlighet att det var en reflektion av någon annan som var typ bakom er?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
. Helt plötsligt så gick handtaget till källardörren ner (någon som är på väg upp och ut tänkte jag även om jag inte hade hört några fotsteg), men dörren öppnades inte utan handtaget åkte tillbaka upp och upprepade detta 1-3 gånger till

Kanske ett skumt handtag som hade en fjäder så att den åkte upp och ner av sig självt?
Eller så var det kanske nån/några som skämtade med er, alltså riggat upp handtaget så att det åkte upp och ner. Så att ni skulle tro att det spökar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Varför nu deras mormor skulle ringa och skrämma upp dem. Om jag gick vidare till ett efterliv som spöke så skulle jag väl ändå inte skrämma upp de jag älskade när jag var i liv eller hur? Vad i hela friden får ett spöke ut av att ringa någon och bara vara tyst i luren? Finns det inte tuffare saker man kan göra som odöd? Kan spöken onanera?

Precis, men dom får gärna tro på att det är deras mormor. De var tydligen väldigt nära, och att gå och tala emot känns meningslöst. Det är väl en tröst för dem att tro att deras mormor finns kvar därute någonstans.

Sen när det är självklart att detta är vad de tror på så känns det bara dumt att försöka förklara, speciellt då jag inte är väldigt kunnig i hur hjärnan fungerar t ex, så kan inte riktigt förklara. Men jag förstår att den kan spela en spratt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Precis, men dom får gärna tro på att det är deras mormor. De var tydligen väldigt nära, och att gå och tala emot känns meningslöst. Det är väl en tröst för dem att tro att deras mormor finns kvar därute någonstans.

Sen när det är självklart att detta är vad de tror på så känns det bara dumt att försöka förklara, speciellt då jag inte är väldigt kunnig i hur hjärnan fungerar t ex, så kan inte riktigt förklara. Men jag förstår att den kan spela en spratt.

Ja den (Jag) spelade faktiskt ett spratt för mig idag när jag såg 2kg kött i ICA för 59 kr..... tog den och sprang raka väggen till kassan... tydligen så stog det att det var 59/Kg..... så tydligen ser man de man vill se

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ett av få områden där jag är osäker på vetenskapen, faktiskt. Litar i stort på den, och anser mig själv väldigt vetenskaplig, men jag vette fan alltså. Anledningen är förstås egna upplevelser, och nu snackar jag inte anden i flaskan med 10 kompisar som försöker skrämma varandra.

Det hela var i farsans f.d. hus. Det var ganska länge sen nu (drygt 10 år sedan, kanske, och jag är 22 så minnet är inte 100%), men av det jag kommer ihåg så var det en del ljud (fotsteg och knarrande steg) i trappan när ingen var där, inte bara nån enskaka gång heller. Minst sagt läskigt med tanke på att min säng där (bodde inte där, så det var typ en bäddsoffa) låg just under trappan.
Ytterdörren kunde man också höra öppnas och nästan smällas igen mitt i natten. Detta har alltså alla som bodde där (farsan + båda mina ~10 år äldre bröder) samt jag varit överens om.
Därtill så berättade farsan om att duschdraperiet en gång helt plötsligt åkte åt sidan, som när man ska gå ur duschen, när han var ensam i badrummet (om det inte till och med var helt ensam hemma).

Dessutom så vill jag minnas att de som bodde där innan sade att det var skumma saker på gång också.

Det är jäkligt svårt att hitta en logisk/vetenskaplig förklaring till dessa saker IMO. Vore det inte för de här erfarenheterna så skulle jag se det som totalt BS. Nu ser jag det visserligen nästan som totalt BS ändå, men någon förklaring måste ju finnas till det här...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, folk ska alltid ha spännande historier om hur saker fysiskt rör på sig när det inte finns bevis på att något rör det. Men själv har man aldrig fått uppleva det. Frustrerande. För jag är väldigt skeptisk och skulle vilja uppleva det på riktigt någon gång. Tekniskt spökeri har jag upplevt men inte något likt hallucinationer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det här är ett av få områden där jag är osäker på vetenskapen, faktiskt. Litar i stort på den, och anser mig själv väldigt vetenskaplig, men jag vette fan alltså. Anledningen är förstås egna upplevelser, och nu snackar jag inte anden i flaskan med 10 kompisar som försöker skrämma varandra.

Du får det att låta som om det är någon enstaka del av vetenskap som demonstrerar att spöken inte finns.
Det är helheten av förståelse vi fått genom vetenskapligt sökande som visar att spöken inte finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det hela var i farsans f.d. hus. Det var ganska länge sen nu (drygt 10 år sedan, kanske, och jag är 22 så minnet är inte 100%), men av det jag kommer ihåg så var det en del ljud (fotsteg och knarrande steg) i trappan när ingen var där, inte bara nån enskaka gång heller. Minst sagt läskigt med tanke på att min säng där (bodde inte där, så det var typ en bäddsoffa) låg just under trappan.

Spänningar i virket och livlig fantasi.
Kanske att vinden utanför fick huset att gunga lite och att det orsakade temporära spänningar också, det skulle kunna förklara eventuell rytm i knakningarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ytterdörren kunde man också höra öppnas och nästan smällas igen mitt i natten. Detta har alltså alla som bodde där (farsan + båda mina ~10 år äldre bröder) samt jag varit överens om.

Vinddrag och/eller busiga ungar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Därtill så berättade farsan om att duschdraperiet en gång helt plötsligt åkte åt sidan, som när man ska gå ur duschen, när han var ensam i badrummet (om det inte till och med var helt ensam hemma).

Hallucination. Det är inte svårt att komma på en mekanism som en sådan hallucination skulle kunna uppstå.
Kanske hämmades "signalen" som annars skulle ha registrerat att det var han som med armen orsakade att drapperiet flög åt sidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Dessutom så vill jag minnas att de som bodde där innan sade att det var skumma saker på gång också.

Inte helt oväntat om det var spänningar i virket i trappan.

Permalänk

Haricots sammanfattade det hela ganska bra. Det är vad man kan få fram utan att vi ens varit i huset, hade man haft det hade man antagligen kunnat undersöka ännu mer.

Thomas, du måste inse att det inte finns någontinging vetenskapligt som tyder på att det finns spöken, däremot finns det miljontals utmärkta förklaringar på sakerna som hände i ditt fall exempelvis. Det är fullkomligt ologiskt att tro att du på något sätt lyckats "överlista" vetenskapen...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!