Hur snabb är din hårddisk? Testa och berätta!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Okej, nu är jag nyfiken. Vart hittade du det då? Låter som om du inte har intel matrix installerat ens? Och du bör också ha lite högre prestanda om du kör raid0. För ynka ~10-15% mer prestanda med raid0 jämfört mot orginal är något allvarligt fel!

Under egenskaper på min raid jag har under enhetshanteraren ?!
Är tydligen inte samma som du menar då, för något matrix storage finns inte installerat på datorn, det finns på skivan till moderkortet att installera men datorn uppfyller inte kraven eller liknande.

har sökt på nätet men vet inte om de ska vara någon speciell version till mitt moderkort.....hittar du länk för du gärna posta den här

//Peter

Permalänk
Medlem

Tänkte bidra lite med min setup:

2 st Samsung SpinPoint T166 HD321KJ 7200.10 16MB 320GB SATA2 kopplade i raid 0.

Maximum: 131.9 MB/sec
Minimum: 59.3 MB/sec
Average: 98.3 MB/sec
Accestime: 13.8 ms

Här kommer också en bild på resten, ifall någon är intresserad:

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung 7200.10?

Är inte 52,5% lite väl hög CPU-användning? Känns inte speciellt normalt, eller optimalt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Verkar vanligt att många inte vet hur man hanterar eller optimerar en raid0. Är ni inte intresserade av hur man använder en raid0 fullt ut eftersom ni inte har sån stor koll, "bara slå ihop och kör på" va?;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Under egenskaper på min raid jag har under enhetshanteraren ?!
Är tydligen inte samma som du menar då, för något matrix storage finns inte installerat på datorn, det finns på skivan till moderkortet att installera men datorn uppfyller inte kraven eller liknande.

har sökt på nätet men vet inte om de ska vara någon speciell version till mitt moderkort.....hittar du länk för du gärna posta den här

//Peter

Prova denna, http://europe.giga-byte.com/FileList/Driver/motherboard_drive... senaste drivare (en vecka gammal) med tillhörande program från gigabytes hemsida till ds4. Vet inte vad du pratar om dock, låter jättekonstigt att det inte skulle uppfylla kraven för din dator. Du lär ju inte ha läst varför eftersom de inte verkar så intressant ? Kanske bara är till fel OS? Hoppas det funkar för dig iaf, alltid kul att dra ut allt av systemet.

http://asia.giga-byte.com/FileList/Driver/motherboard_driver_...

http://www.giga-byte.com/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Samsung 7200.10?

Är inte 52,5% lite väl hög CPU-användning? Känns inte speciellt normalt, eller optimalt.

Antog att man skulle lägga till .10 i slutet efter att ha läst mallen på första sidan. Vad gäller CPU användningen så vet jag inte, har gjort enligt nVidias instruktioner, kan ju vara så att CPU användningen är högre på Vista x64 datorer, men jag vet inte ens vad den bör vara på.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
[B]Verkar vanligt att många inte vet hur man hanterar eller optimerar en raid0. Är ni inte intresserade av hur man använder en raid0 fullt ut eftersom ni inte har sån stor koll, "bara slå ihop och kör på" va?;)

Vet inte vad du pratar om dock, låter jättekonstigt att det inte skulle uppfylla kraven för din dator. Du lär ju inte ha läst varför eftersom de inte verkar så intressant ? Kanske bara är till fel OS? Hoppas det funkar för dig iaf, alltid kul att dra ut allt av systemet.

Slängde ihop raiden för någon dag sen bara när jag fick hem en disk till, visste långt bak i huvudet sen förr i tiden att det du pratar om fanns men har inte hunnit eller tagit mej tid bara.

Jag antog bara att det fanns på skivan till moderkortet men det gjorde det tydligen inte...det står " Datorn uppfyller inte minimikraven för installationnen av den här programvaran, installationen avslutas " filen jag försökte installera heter Intel(R) Matrix Storage Controler, det ligger en textfil i samma mapp, så så himla fel kan det inte vara tycker jag, plus att filen ligger i en mapp som heter xp och det finns vista och NT också..

Men ska testa din första länk och se om den funkar....

//Peter

EDIT : kan upplysa dej om att jag får "Datorn uppfyller inte minimikraven för installationnen av den här programvaran, installationen avslutas" igen av de du länkar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Antog att man skulle lägga till .10 i slutet efter att ha läst mallen på första sidan. Vad gäller CPU användningen så vet jag inte, har gjort enligt nVidias instruktioner, kan ju vara så att CPU användningen är högre på Vista x64 datorer, men jag vet inte ens vad den bör vara på.

7200.7,.8,.9,.10,.11 osv är normalt sett Seagate-beteckningar.

Gällande CPU-användningen; Fundera några minuter på det själv.

Hur bra tror du din dator presterar om varje gång du ska accessa diskarna så blir du av med mer än hälften av din CPU-kraft? När du spelar (eller annat krävande) kommer du få otroliga hack varje gång disken används. Helt meningslöst köra RAID isf.

Över 50% liknar ju gammalt PIO-läge innan DMA kom för länge, länge sedan.

Antingen visar programmet fel eller så bör du snarast försöka fixa problemet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Efter att ha undersökt lite så ser jag process användningen är alltid hög, datorn ligger nästan alltid på 50%, inget jag har märkt av men ändå märkligt. Tog en snabb titt o Resource monitor och såg att SearchIndexer.exe har en medel CPU användning på ca 42%. Alltså så är det inte min RAID setup utan just Search indexer som ger upphov till dessa höga siffror. Får se vad jag ska göra åt saken, men har egentligen ingen användning av just searchindexer, men samtidigt så är datorn snabb iaf.

EDIT: Efter att ha tagit bort Windows Search 4.0 så ligger jag på ca 25%. Dock så tycker Resource Monitor att HDDtune bara ligger på ca 4% i användning.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Slängde ihop raiden för någon dag sen bara när jag fick hem en disk till, visste långt bak i huvudet sen förr i tiden att det du pratar om fanns men har inte hunnit eller tagit mej tid bara.

Jag antog bara att det fanns på skivan till moderkortet men det gjorde det tydligen inte...det står " Datorn uppfyller inte minimikraven för installationnen av den här programvaran, installationen avslutas " filen jag försökte installera heter Intel(R) Matrix Storage Controler, det ligger en textfil i samma mapp, så så himla fel kan det inte vara tycker jag, plus att filen ligger i en mapp som heter xp och det finns vista och NT också..

Men ska testa din första länk och se om den funkar....

//Peter

EDIT : kan upplysa dej om att jag får "Datorn uppfyller inte minimikraven för installationnen av den här programvaran, installationen avslutas" igen av de du länkar

Du har antingen någon mycket konstig version av windows, något virus, kör inte raid0 egentligen, eller så kanske du inte kör raid0 via ICH9R alltså någon av dom 6st gula SATA-portarna på ditt moderkort:) Jag hoppas det är det sista som gör att det spökar, att du kör på dom lila portarna som inte är någe vidare att köra raid eller dyl på

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Hmm Xp Pro, virusfritt.
Skiftade från gula till lila och tillbaka igen och då gick raid programet bios igång, dock får jag blåskärm hela tiden när den "aktiveras"

Får kolla på det mer i morgon, orkar inte krabba mer nu, när de blir blåskärm så lessnar jag direkt

//Peter

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Hmm Xp Pro, virusfritt.
Skiftade från gula till lila och tillbaka igen och då gick raid programet bios igång, dock får jag blåskärm hela tiden när den "aktiveras"

Får kolla på det mer i morgon, orkar inte krabba mer nu, när de blir blåskärm så lessnar jag direkt

//Peter

Inte konstigt att du får blåskärm om du skiftar mellan de, de är inte ens samma chip som styr. Det är därför portarna är i olika färger..

Har du kört och skapat din raid på gula från början utan att raid-bioset gått igång så måste du ha misstagit dig själv, för du kan omöjligt ha skapat en raid-config utan att raid-biosen dykt upp när du kört via de gula:)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Inte konstigt att du får blåskärm om du skiftar mellan de, de är inte ens samma chip som styr. Det är därför portarna är i olika färger..

Har du kört och skapat din raid på gula från början utan att raid-bioset gått igång så måste du ha misstagit dig själv, för du kan omöjligt ha skapat en raid-config utan att raid-biosen dykt upp när du kört via de gula:)

Jag får inte blåskärm när jag körde på dom lila, men de gick att skapa en raid där också, det ligger två raid prylar i min bios så det funkar, men dock inte intel matrix styrt eller vad man ska säga
Kör jag på dom gula som det ska vara och aktiverar raid så får jag blåskärm, det är det som är problemet..

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Jag får inte blåskärm när jag körde på dom lila, men de gick att skapa en raid där också, det ligger två raid prylar i min bios så det funkar, men dock inte intel matrix styrt eller vad man ska säga
Kör jag på dom gula som det ska vara och aktiverar raid så får jag blåskärm, det är det som är problemet..

//Peter

Jag har förstått att du inte får blåskärm på dom lila. För du har ju antagligen skapat raiden på dom lila. Det är nog du som inte förstått vad jag skrivit

Du kan inte skifta raiden mellan dom utan att göra om, det är två helt olika chip som styr raiden. Så ska du skifta får du göra om. För du har skapat din raid via dom lila portarna, det är därför du inte kan ha det via intel matrix (som är att föredra alla dagar), gör om gör rätt!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag har förstått att du inte får blåskärm på dom lila. För du har ju antagligen skapat raiden på dom lila. Det är nog du som inte förstått vad jag skrivit

Du kan inte skifta raiden mellan dom utan att göra om, det är två helt olika chip som styr raiden. Så ska du skifta får du göra om. För du har skapat din raid via dom lila portarna, det är därför du inte kan ha det via intel matrix (som är att föredra alla dagar), gör om gör rätt!

Nej det vet jag att det inte funkar..

Försöker jag göra en ny raid i dom gula så blir det blåskärm direkt och datorn startar om, alltså jag har testat att göra raid i både lila och gula
Gör jag en raid på dom lila så funkar det, men "det" är inte rätt inte sant?

Ska byte bios och se om de blir andra bullar ikväll, detta känna lite störande nu nämligen.

Förstår inte heller varför min datorn inte uppfyller minimikraven..?

EDIT : Har nu tagit bort raiden igen, kör på dom gula, men väljer jag något som har med Raid att göra i SATA Raid/AHCI Mode så blir de blåskärm.
Om jag väljer något med raid i Onboard SATA/IDE Mode så blir det blåskärm också....och det spelar ingen roll hur jag kombinera dem båda heller, det enda som funkar är när jag bara kör AHCI i Onboard SATA/IDE Mode.....

kanske ska fortsätta detta via PM innan dom blir sura här, jag vill gärna ha hjälp att få detta att fungera rätt

//Peter

Permalänk
Hedersmedlem

Hur försöker du göra en ny RAID? Med tomma diskar eller de gamla som du redan har en konfig på? Isf fungerar det inte och det är därför du får problem att installera drivrutinerna till Intel-delen, samt att det blåskärmar direkt. Du måste boota från något annat och göra en ny RAID utifrån det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hur försöker du göra en ny RAID? Med tomma diskar eller de gamla som du redan har en konfig på? Isf fungerar det inte och det är därför du får problem att installera drivrutinerna till Intel-delen, samt att det blåskärmar direkt. Du måste boota från något annat och göra en ny RAID utifrån det.

Tomma diskar utan partition, vilket jag förmodar att det ska vara?

//Peter

EDIT : Efter mycket om och men fick jag raiden att funkar som den skulle

Här är skillnaden på innan och nu med enablat writecacheback

HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark *Förr*

Transfer Rate Minimum : 62.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 106.0 MB/sec
Transfer Rate Average : 84.8 MB/sec
Access Time : 8.3 ms
Burst Rate : 91.2 MB/sec
CPU Usage : 2.1%

HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark *Nu*

Transfer Rate Minimum : 77.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 115.1 MB/sec
Transfer Rate Average : 101.1 MB/sec
Access Time : 8.0 ms
Burst Rate : 3387.6 MB/sec
CPU Usage :2.8%

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite!

det är såhär att jag har kört HDtune, eftersom min systemisk har betett sig väldigt konstigt den senaste tiden.

HD Tune: Maxtor 6L250S0 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 7.8 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 11.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 11.2 MB/sec
Access Time : 15.1 ms
Burst Rate : 11.4 MB/sec
CPU Usage : 97.8%

att packa upp en rarfil tar ruggigt lång tid, kör UDMA 6 på den samt S.M.A.R.T. aktiverat-

Error scan visade 0,0% damaged blocks.

Tror ni disken sjunger på sista versen eller finns det något sätt att ev. snabba upp den/laga den?

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du kontrollerat att den kör i UDMA 6? Med tanke på CPU-användningen ser det ut som det kör i PIO-läge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

--------------------------------------------------------------------
Samsung F1 1TB (HD103UJ)

Max: 113,8
Min: 41,3
Avg: 84,7
Acc: 14,2
--------------------------------------------------------------------

Burst Rate: 141,3MB/s
CPU Usage: 4,6%

Vet inte om resultatet är bra eller dåligt, är dock riktigt nöjd med disken. Har köpt Samsung till dom senaste byggena och kommer fortsätta med det till framtida byggen

Permalänk
Medlem

3x OCZ SATA V2 60 GB Raid0 on ICH9R

My results:

HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark

Transfer Rate Minimum : 146.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 490.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 473.4 MB/sec
Access Time : 0.2 ms
Burst Rate : 849.7 MB/sec
CPU Usage : 9.8%

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda 640GB 7200.11 ST3640323AS

Transfer Rate Minimum: 58.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum: 120.6 MB/sec
Transfer Rate Average: 96.8 MB/sec
Access Time: 14.5 ms
Burst Rate: 195.1 MB/sec
CPU Usage: 2.4%

Permalänk
Medlem

Hitachi T7K500 16MB 320GB SATA2 71,1 32,3 58,0 13,6

Samsung T166 (HD252KJ) 16MB 250GB SATA2 84,7 39,2 65,7 16,8

Samsung T166 (HD252KJ) 16MB 250GB SATA2 RAID0

Transfer Rate Minimum: 70.8 MB/sec
Transfer Rate Maximum: 127.7 MB/sec
Transfer Rate Average: 109.6 MB/sec
Access Time: 16.3 ms
Burst Rate: 120.8 MB/sec
CPU Usage: 3%

Permalänk
Medlem

VelociRaptor 150GB

Transfer Rate Minimum: 82.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum: 127.2 MB/sec
Transfer Rate Average: 108.9 MB/sec
Access Time: 7.1 ms
Burst Rate: 194.1 MB/sec
CPU Usage: 2.3%

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiHa
3x OCZ SATA V2 60 GB Raid0 on ICH9R

My results:

http://www.uploadimage.co.uk/uploads/90d889946f.jpg

HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark

Transfer Rate Minimum : 146.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 490.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 473.4 MB/sec
Access Time : 0.2 ms
Burst Rate : 849.7 MB/sec
CPU Usage : 9.8%

'

Den datorn går rätt fort eller`?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hur har du kontrollerat att den kör i UDMA 6? Med tanke på CPU-användningen ser det ut som det kör i PIO-läge.

I hdtune står det UDMA 6, i bios är det udma aktiverat, hur kan man kolla mer exakt?

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Hedersmedlem

I enhetshanteraren. Högerklicka exempelvis på Den här datorn, välj hantera.

Titta på IDE/ATA-ATAPI styrenheter. Där kan du se vilket läge de kör i.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Märke/modell: Max: Min: Avg: Acc:
---------------------------------------------------------------------
fujitsu mpe3084ae: 21,7: 13,4: 19: 15,5
wdcws3200aaks-00vya0: 50,7: 1,5: 19,1: 21,2
samsung hd501lj: 85: 49,6: 64,2: 10,5

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
I enhetshanteraren. Högerklicka exempelvis på Den här datorn, välj hantera.

Titta på IDE/ATA-ATAPI styrenheter. Där kan du se vilket läge de kör i.

Tack så mycket! Verkar som om jag kör den i pioläge, har inställt på "DMA om tillgängligt".

I bios så är det UDMA all the way... hur ändrar jag då?

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att kontrollera kablarna, dra ur och granska, ev prova med annan. Det kan vara dålig kontakt.
Hjälper inget annat, så avinstallera styrenheten i enhetshanteraren, den kommer installeras på nytt vid nästa omstart och brukar lösa problemet om det inte finns något permanent hårdvarufel som orsakar den låga hastigheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro