Knas fraktkostnad från DB.com?

Permalänk
Medlem

Knas fraktkostnad från DB.com?

Jag hjälpte en kompis beställa datordelar igår. Han skulle ha ett komplett system med bl a. chassi och skärm.

Eftersom jag suktar efter ett nytt chassi samt ett nätagg så tänkte jag att vi kunde ju slänga på det också på ordern (så jag slipper betala frakt), så ett chassi (Lian Li PC7) och ett nätagg (ett Tagan som fanns som fyndvara) lades till och hör och häpna:

Frakten som tidigare kostat 300kr kostade nu 500kr!

Jag trodde ngt var fel och tog bort det extra nätagget och frakten sjönk till 400, sedan när det extra chassit tagits bort också så var vi tillbaka på de 300kronorna det kostat från början.

Jag tycker det är helknas.

HDD, RAM, mobo, CPU, GPU, 3 olika kablar (25m tp, 2m dvi, 2m rca), NÄTAGG, CHASSI och SKÄRM = fraktkostnad på 300kr

extra chassi=100kr
extra nätagg=100kr

Det skulle ju kunna betyda att bara HDD, RAM, mobo, CPU, GPU, 3 kablar och skärm skulle kosta 100kr i frakt, vilket enligt mig är lite knas då det blir en ganska stor låda med komponenter samt en skärm och det väger ganska mycket.

Min fråga är självklart om det är normalt att det är såhär.
Ngn annan som råkat ut för det?

Permalänk
Medlem

Troligtvis beror frakten på antalet kollin som beräknas bli.
Det vore inte helt otroligt att det finns en "största" låda som alla grejerna får plats i, när den är full så "spiller" produkterna över i fler lådor.

Chassit skickas alltid separat vad jag vet så den fraktkostnaden går inte att undvika.
Men visst 500 kr för frakt, är betydlig summa pengar. Synd att DB får smällen istället för posten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Synd att DB får smällen istället för posten.

Synd att JAG får ta smällen...

Ok, men det kanske stämmer att det är så. Det här med "sambeställning" förlorade precis sina fördelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Synd att JAG får ta smällen...

Ok, men det kanske stämmer att det är så. Det här med "sambeställning" förlorade precis sina fördelar.

Finns många butiker som har en enhetsfrakt oavsett hur mycket man beställer och många butiker som har billigare frakt än Datorbutiken.

Permalänk

BlueBerryBoy - Spontant tror jag att någon vara i din kundvagn har en för hög vikt eller liknande i databasen, skillnaden i fraktkostnad känns nämligen inte rimlig. Kan du inte spara en kundvagn på vår sajt med varorna du tänkte köpa och maila den till mig tillsammans med ditt kundnummer? Är det verkligen fel så har du hjälpt oss komma tillrätta med detta, och får då givetvis en fraktfri leverans som tack. Ser fram emot ditt mail.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Ser fram emot ditt mail.

Hmm, jag skickade ett mail till adressen i din profil där jag beskrev problemet och länkade till denna tråd. Jag har inte fått svar än.

Dock var det lite grejer som var beställningsvaror som inte kommit och för en stund sedan så var det bara en blu-ray-spelare som inte fanns i lager så den byttes ut mot en annan och hoppsan. 100 kr mer i frakt.

Den gamla togs bort, en ny las till. Båda bulk. Varför? Viktskillnad? Storleksskillnad är det inte då 5,25"enheter följer standarden (skulle jag tro).

Bort: PIOBDC-202BK

Dit: LGGGC-H20LRBB

Permalänk
Medlem

Med 500kr i bara frakt måste det ju nästan löna sig att beställa från t.ex. dustinhome där det väl alltid är 49kr i frakt?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Med 500kr i bara frakt måste det ju nästan löna sig att beställa från t.ex. dustinhome där det väl alltid är 49kr i frakt?

Jo det lönar sig nog, jag hade ingen aning om att frakten skulle kosta så mycket. Jag vet inte heller om det är ngt knas från datorbutikens sida då jag inte får svar från dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Ser fram emot ditt mail.

yeah, right

Permalänk

BlueBerryBoy - Har svarat dig, haft fullt upp..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker de olika datorbutikerna på nätet bör se över sin frakt.

Oftast stirrar folk sig blinda på de "låga" priserna men hela priset "fallerar" när man tittar på vad de tar i frakt.

Ta t.ex komplett köpa minnen 2X2gb paket, väger inte många gram det paketet.
Fraktkostnad : Frakt: 89,00
Postförskott: 52,50
=Totalt =141 kr i frakt.
Hutlöst dyrt för att skicka ett litet paket med RAM-minnen

Ta t.ex INET samma 2X2 paket
Frakt inkl postförskott Frakt 98,00 kr

Vad gör då t.ex Komplett med de extra 43 kronorna som de tar ut?
Inte går de till posten utan troligtvis till vinsten av försäljningen av varan.

Tog dessa två som exempel, svara gärna och beskriv varför det skiljer så mycket.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Fraktkostnaderna (och delvis otrevligt bemötande!) är anledningen till att jag bytt från Datorbutiken till Inet.se.

Håller med Pantheus om att nätbutikerna borde se över sina fraktpriser, det är ett stor del i det hela när man beställer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag tycker de olika datorbutikerna på nätet bör se över sin frakt.

Oftast stirrar folk sig blinda på de "låga" priserna men hela priset "fallerar" när man tittar på vad de tar i frakt.

Ta t.ex komplett köpa minnen 2X2gb paket, väger inte många gram det paketet.
Fraktkostnad : Frakt: 89,00
Postförskott: 52,50
=Totalt =141 kr i frakt.
Hutlöst dyrt för att skicka ett litet paket med RAM-minnen

Ta t.ex INET samma 2X2 paket
Frakt inkl postförskott Frakt 98,00 kr

Vad gör då t.ex Komplett med de extra 43 kronorna som de tar ut?
Inte går de till posten utan troligtvis till vinsten av försäljningen av varan.

Tog dessa två som exempel, svara gärna och beskriv varför det skiljer så mycket.

Postförskott tycker jag inte att man kan klaga på. Välj en annan betalningsmetod om du vill slippa den avgiften. Komplett har lite väl höga fraktpriser men Inet tycker inte jag att man kan klaga på. De har väldigt bra fraktpriser enligt mig (så länge man inte endast köper en fläkt för 80kr).

EDIT: Oj, läste lite fel. Men skickar inte komplett sina saker från Norge eller något. Kanske är därför?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Postförskott tycker jag inte att man kan klaga på. Välj en annan betalningsmetod om du vill slippa den avgiften. Komplett har lite väl höga fraktpriser men Inet tycker inte jag att man kan klaga på. De har väldigt bra fraktpriser enligt mig (så länge man inte endast köper en fläkt för 80kr).

EDIT: Oj, läste lite fel. Men skickar inte komplett sina saker från Norge eller något. Kanske är därför?

Postförskottsavgiften går ju inte göra något åt, men däremot kan företagen göra något åt frakten.

Det som de kallar frakt är ju inte frakt utan i själva verket en "smygavgift".
Liksom fakturaavgifter och dylikt. Sen när kostar ett papper att skriva ut 39 kr?
Ram-minne på cirka 300-400gr borde kosta runt 20-40kr att skicka, inte mer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
BlueBerryBoy - Har svarat dig, haft fullt upp..

ok tack.

Varför en blu-ray-spelare kostar 100 kr mer i frakt än en annan kommer dock fortsätta ge mig sömnlösa nätter och svaret får vi väl aldrig reda på.

Permalänk
Medlem

Bugg i DB´s system känns det som. Jag var också trogen db kund tills jag upptäckte inet.se varför betala frakt när man i princip kan slippa gav 19kr i frakt för mitt grafikkort helt ok enligt mig.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |