Riktigt bra lunchställen i stockholm?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra lunchställen i stockholm?

Vad har ni för favoritlunchställen i stockholm?
Då menar jag inte kebaben eller pizzerian runt hörnet. Utan det ska vara riktigt riktigt bra mat. För att sätta standard kan jag ju säga mitt favrotiställe som är glennfidish i gamla stan som har de bästa hamburgarna jag ätit. Synd att de slutade med viltburgare

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk

När vi var i stockholm käkade vi på kungshallen, fast dit går jag aldrig igen.
Alldeles för mycket folk och ingen vidare mat fick man för det priset (hawaii pizza)

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

East i närheten av stureplan har jag hört har fin mat (iaf. sushin). Inte ätit där själv dock.

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Rice är nått jag alltid rekommenderar. Bästa sushibuffén i stan, sen skadar det inte att de även har andra asiatiska måltider i buffén

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sturehof
Riktigt god hummersoppa där

Texas Burger, Kungshallen
Bästa hamburgarna

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Rice är nått jag alltid rekommenderar. Bästa sushibuffén i stan, sen skadar det inte att de även har andra asiatiska måltider i buffén

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Texas Burger, Kungshallen
Bästa hamburgarna

Helt suveräna burgare, det enda minuset är att det ligger i Kungshallen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Helt suveräna burgare, det enda minuset är att det ligger i Kungshallen.

Kan instämma där också. Löjligt goda. Kungshallarna är rätt bra för mat men om man vill ha stämning så undvik det.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Helt suveräna burgare, det enda minuset är att det ligger i Kungshallen.

Mjo, är lite väl högljutt där och så är det ganska trångt.

Bästa är ju att dra ut till Sickla, där det är en egen Texas byggnad, så är det inte ett "lika snabbmats ställe"(som den i kungshallen/kista galleri), får vänta betydligt längre på burgarna där. Men de är godare där också.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Det finns en resturang vid namn Haninge Hus i Jordbro industriområde vid Jet Macken som serverar väldigt god lunch, sen är personalen väldigt trevlig, de bjuder oftast på lite kakor/paj m.m. Eftersom att du bor i Haninge bör du gå och prova. Farsan äter lunch där nästan varje dag, så då måste det ju vara en bra resturang.

Permalänk
Medlem

Hakkis Hörna i Liljeholmen brukar ha jävligt god mat. Riktig mat som man blir glad av, ingen fiberpasta och aubergine...

Pizzerian i liljeholmens tunnelbanestation har fantastisk pasta, det kan man verkligen inte tro om det lilla stället. Prova den med kyckling, spenat och soltorkade tomater.

Stockholms mathus i gröndal, det ligger vid vattnet och har smarrig husmanskost.

Alla tiders matlagare i Nykvarn utanför södertälje (okej, en bit att åka med bilen). Gott käk och trevlig personal.

Tungelsta värdshus har den bästa jävla pizzan någonsin. Och det bästa är deras trädgård där man kan sitta. Avskilt och lagom skuggigt en sommardag, perfekt för långlunch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Mjo, är lite väl högljutt där och så är det ganska trångt.

Bästa är ju att dra ut till Sickla, där det är en egen Texas byggnad, så är det inte ett "lika snabbmats ställe"(som den i kungshallen/kista galleri), får vänta betydligt längre på burgarna där. Men de är godare där också.

Sthlms bästa burgare, dock har de gått ner sig lite på senaste året(?)
Bor 5 min därifrån så jag brukar gå dit rätt ofta

Permalänk
Medlem

Offtopic = man är rätt lycklig lottad när man bor i ett litet samhälle, man har aldrig dessa "var ska jag äta ute" problem som verkar finnas i större städer

Permalänk

Ett tips om man vill äta en god lunch som man får mycket mat med så är det att se vart alla hantverkare går och äter. Ser man att en massa hantverkare utanför en tämligen diskret lunchhak så kan jag garantera att du får bra mat där...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ett tips om man vill äta en god lunch som man får mycket mat med så är det att se vart alla hantverkare går och äter. Ser man att en massa hantverkare utanför en tämligen diskret lunchhak så kan jag garantera att du får bra mat där...;)

Njae, mer ett tecken på att det är mycket mat/möjlighet att backa som drar de flesta hantverkare.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Hakkis Hörna i Liljeholmen brukar ha jävligt god mat. Riktig mat som man blir glad av, ingen fiberpasta och aubergine...

Pizzerian i liljeholmens tunnelbanestation har fantastisk pasta, det kan man verkligen inte tro om det lilla stället. Prova den med kyckling, spenat och soltorkade tomater.

Måste kolla in de två ställena - pizzerian har inga sallader dock :/

Tack för rådet!

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Offtopic = man är rätt lycklig lottad när man bor i ett litet samhälle, man har aldrig dessa "var ska jag äta ute" problem som verkar finnas i större städer

Ja stackars stockholmare som kan välja vad de ville ha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Hakkis Hörna i Liljeholmen brukar ha jävligt god mat. Riktig mat som man blir glad av, ingen fiberpasta och aubergine...

Pizzerian i liljeholmens tunnelbanestation har fantastisk pasta, det kan man verkligen inte tro om det lilla stället. Prova den med kyckling, spenat och soltorkade tomater.

Stockholms mathus i gröndal, det ligger vid vattnet och har smarrig husmanskost.

Alla tiders matlagare i Nykvarn utanför södertälje (okej, en bit att åka med bilen). Gott käk och trevlig personal.

Tungelsta värdshus har den bästa jävla pizzan någonsin. Och det bästa är deras trädgård där man kan sitta. Avskilt och lagom skuggigt en sommardag, perfekt för långlunch.

När du ändå pratar massa om Liljeholmen så finns det en skysst Grekisk Kolgrill där. Riktigt god mat.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
När du ändå pratar massa om Liljeholmen så finns det en skysst Grekisk Kolgrill där. Riktigt god mat.

Oja, den har man varit på! Smarrigt men visst är portionerna i minsta laget?

Permalänk
Medlem

Sawadee vid uppgången Olof Palmes Gata (Hötorget) har sjukt god mat. Lite random asiatisk mat. Relativt "billigt" också, ~55 kr för en lunch.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Oja, den har man varit på! Smarrigt men visst är portionerna i minsta laget?

Ja, men det är helt lagom som lunch. Äter man för mycket får man matkoma och man somnar på jobbet

Då är det bättre att äta en macka lite senare på dagen istället.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Il Giardino - Italiensk mat inklusive mozarellapizzor.

Ho's (stavning) - Kinesisk mat.

Sen finns det många fler jag inte riktigt minns namnet på.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

På tal om matkoma, någon som lunchat på Palmyra? Trevligt litet kebabställe med tre gånger så stora portioner som någon annan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
På tal om matkoma, någon som lunchat på Palmyra? Trevligt litet kebabställe med tre gånger så stora portioner som någon annan...

Även känt som sthlm's bästa kebab

Permalänk
Medlem

Palmyras kebab är kanon.
Gillar man pizza så är pizzerian i korsningen Verkstadsgatan/Folkskolegatan väldigt bra. Blir dock oftast att jag köper pizza på Pizzeria Årsta, som ligger precis innan backen om man kommer Johanneshovsvägen från Gullmarsplan.
54kr inkl. dricka, sallad och bröd om man väljer kebab eller "vanliga" pizzor.

Någon som har tips på ett bra och billigt sushiställe på Södermalm eller "söder om söder"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Även känt som sthlm's bästa kebab

Har hört att kebaben vid Ulvsundaplan (T-bana Stora Mossen) är Sthlms bästa kebab? Kanske var något tidigare år, men guuuuud va god den är. 50% mos, 50% pommes - YUMM YUMM!

Dock så är priset därefter, 74 kr för en tallrik med 0,5 liter dricka

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Om du har bil och åker genom Haninge nån gång så rekommenderar jag dig att testa Vegabaren. Det är Sveriges första resturang/kiosk som serverade hamburgare, och har fortfarande kvar lite av den tidens anda. Har stora raggarbilsträffar och liknande, men även mycket hantverkare och liknande. Serverar både hamburgare och kebab och sånt, och Svensk husmanskost. Ligger i vega i närheten av handen.
Deras sambalburgare är by far den bästa burgaren jag smakat. Hemmagjord burgare med sambal oelek och andra kryddor inblandat i köttet. Serveras med hemgjord bearnaisesås och rostad lök. God som fan, och mättar bra.
Kul hos dom är oxå att se ibland när det blir kö hur en av personalen tar beställningar från typ 20-30 pers samtidigt med ofta lite extra detaljer som utan senap, och rostad lök isf vanlig, och sånt, och får allt rätt sen. Dom måste ha helt sjukt bra närminne. Trevligt mot vanliga grillar där jag tycker det inte är så ovanligt att man får något fel trotts att det är lugnt och man påpekar vad man vill ha tydligt och ordentligt.

Om du är ute efter mer "fin" mat så gillar jag Sturehof, men det är inte så billigt.

Då jag är "fattig student" så blir det inte så ofta jag äter dyr mat, utan försöker snarare hitta god mat till ett vettigt pris. Ett exempel på en sån resturang är Italienska Deli på Vallhallavägen vid KTH. Har riktigt god italiensk pasta som man blir mätt på, men som bara kostar runt 50:- för en lunch.

Permalänk

Runt Rådmansgatan kan jag rekommendera följande lunchrestauranger:

Grill, c:a 110kr
Bättre innan branden, maten kan vara lite väl ljummen. Bäst på fredagar.

Rolfs kök, c:a 150+kr
Galet hög nivå, boka bord innan. Enstjärnigt.

Hattori - Sushi Devil, 8 bitar för c:a 80kr
Stockholms bästa sushi?

Peacock Dinner Club, c:a 90kr
Bentobox av hög kvalitet. Lite väl små potioner.

Paparazzi, c:a 80-85 kr
Bra italiensk mat. Rekommenderas endast till lunch.

Lao Wai, c:a 80 kr
Vegetarisk mat från det Sichuanesiska köket.

Kanske kommer på fler men dessa är nog bäst.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ett tips om man vill äta en god lunch som man får mycket mat med så är det att se vart alla hantverkare går och äter. Ser man att en massa hantverkare utanför en tämligen diskret lunchhak så kan jag garantera att du får bra mat där...;)

Håller med dig, jobbade själv med att dra kabel mitt i stan i Norrköping. Vi hittade riktigt bra ställen med bra mat

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk

Det enda stället för sushi i stockholm: Hav (ligger vid liljeholmen)

Pizza: Kungsholmens pizzeria på flemminggatan. Sjukt stora pizzor.

Hamburgare: Texas burger Co som redan nämnts.

Fint: Lux (lilla essingen, har ej provat själv)

Visa signatur

/Mvh Stefan