Lämna tillbaka? [överhettad laptop]

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka? [överhettad laptop]

Hej! Jag vill lämna tillbaka min dator för den klarar inte av dom saker jag vill göra med den tex blir för varm.
Jag har tyvärr inte tid med felsökning etc och det har gått 3 månader sen jag köpte den och skall snart börja på mitt ex jobb och behöver en dator.
Kan jag lämna tillbaka den utan att bli betalningsskyldig eller något?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara gå till butiken där du köpte den och fråga?

Permalänk
Medlem

Kan du lämna tillbaka den för att du vill? Nej.
Kan du lämna tillbaka den för att säljaren påstod att den klarade av de saker du angav före köptillfället, och du kan bevisa det? Ja.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av civ1
Kan du inte bara gå till butiken där du köpte den och fråga?

Lite info i förväg vore inte fel då dom kan snacka sig till saker och ting.
Det vet vi alla att dom kan göra mot okunniga människor.
Sen att datorn inte klarar av vissa saker kunde man inte förutspå.
Trodde först felet berodde på oss men det är det inte eftersom pojkvännen testat allt. Inte ens tillverkaren vill ta in datorn för test. Så lämna in skräpet till återförsäljaren vore guld nu.
Dom tar säkert en peng eftersom datorn har tappat i värde och att nån skivfodral ser "använd" ut.

Permalänk
Medlem

Vad är felet med datorn då? Att en dator inte klarar av vissa programvaror pga att den är för dålig eller att de inte är kompatibla är sånt man får leva med.

om datorn är trasig så får ni lämna in den på garantiservice , varför vill inte tillverkaren ta in den för test? Det brukar dom aldrig bråka om eftersom dom tar betald om det inte är fel på datorn.

vad har ni sagt i kontakter med återförsäljare/tillverkare? Hur har ni beskrivit felen?

Permalänk

Definiera vad du menar med att datorn inte klarar av det du vill göra med den? Vad är det för dator (spec) och vad är det du vill göra? Ska datorns spec räcka till enligt program-/spelleverantörens minimikrav? Tänk på att program/spelleverantörerna med "minimikrav" menar hjust "-minimi-krav", om datorn din uppfyller minimikravet innebär det att programmet/spelet går igång men det är inte givet att det är användbart/spelbart.

Vad menar du att den blir för varm? Tycker du själv att datorn känns lite varm alternativt säger ett program dig att processorn blir varm? Eller går processorn ned i hastighet ("throttlar") när du försöker belasta den? Om processorn throttlar ska du kunna skicka in den på garanti för att få den utbytt alternativt åtgärdad då kylningen i så fall måste vara underdimensionerad. Om det tidigare gäller måste du definiera vad du menar med varm och hur du uppmätt temperaturen (om du läser av temperaturen i ett program är det inte helt säkert att det är korrekt, det är inte sällan sensorer visar fel temperatur).

Jag antar här att du inte helt enkelt har ångrat att du vid köpet inte lade någon/några tusenlapp/ar extra för den snabbare modellen.

Permalänk
Medlem

Överhettning är ett skäl för reklamation.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator och vad förväntade du dig att den skulle göra?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Japp det är den datorn Zax och det är överhettningsproblem vi har.
LG säger att det är normala temperaturer och vill inte ta in datorn för undersökning verkar det som. Dom säger att datorn har mjukvarufel vilket jag tvekar. Jag har formatterat om datorn ett par ggr och datorn har dom senaste drivisarna. Om det är normala temperaturer klarar inte datorn av tex spel.
Enligt många har datorn inte den kylning som datorn kräver och vissa menar att temperaturerna vi har är ofattbara.

Exempel på temperaturer när vi körde 3Dmark05:

Tråden i notebookreview där jag fått lite hjälp, där kan ni se mer bilder på datorns inre och andra liknande temperaturer från andra program:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=305167

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla upp med tillverkaren av processorn vad den ska tåla för temperatur. Den här CPU'n går upp över 90 grader och det är väldigt få processorer som har så hög märk temp. AMD hade någon som var uppe i de regionerna, men jag tror inte att deras nya har det. När du väl har kollat tar du den informationen tillsammans med din skärmdump ovan och går och reklamerar datorn. Lyckas de inte fixa felet på tre försök så har du rätt att häva köpet. Vill de inte kännas vid problemet tar du kontakt med konsumentvägledaren på din ort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det som inte fungerar ? Programvaran för temperatur kan visa fel , Känner ni själva att datorn är ovanligt varm? Om CPU håller 90c så borde skalet på datorn vara så pass varmt att man knappt kan röra det.

vilka spel är det som inte fungerar ?

Permalänk
Medlem

Tänkte detsamma, måste väl visa i fahrenheit och inte celcius annars hade plasten ju för tusan smält och datorn säkert stängt av för att förebygga överhettning.

Permalänk
Medlem

Vad, exakt, är det för spel du inte kan köra?

Du nämner inget om att datorn hänger sig eller beter sig märkligt?
Är bara problemet att du tycker den är varm, inga felmeddelanden etc?

btw, är det denna cpu?:
http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAUU#

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att det stämmer, det är Celcius 95 grader celcius och nära 200 grader farenheit är typ de högsa värden på cpun. Hade även farenheit på 2 av temp visarna och det var helt andra värden.
Alla 5 temperatur program har visat samma värden.

Japp Kundun det är den cpu. Den är allmän varm och i spel (wow ) och annat blir den för varm och såsom någon tidigare nämnde att den "throttlar" ner pga mkt hög värme så att inget tar skada. När den väl gör det påverkar det applikationerna, mest spel (fps drops).
Undervolta är ju ett alternativ men inte än, dessa värden jag har är ovanligt höga.

Bilder på datorns inre finnes på denna forum som pojkvännen länkade tidigare:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=305167&page=...

LG kommer ta emot datorn snart och visar det sig att det inte finns några problem kommer dom ta betalt sa supporten

Permalänk
Medlem

Det blir nog inte direkt bättre av att de kan se att ni plockat isönder den om det nu är din dator på bilderna

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ett tips till nästa gång: öppna inte datorn. Om en kund öppnat datorn eller själv försökt reparera ett hårdvarufel så har säljaren all rätt att neka garantireparation och kan även hävda att felet beror på att man mekat själv.
Vi har haft ett par såna fall på jobbet.

Men angående ditt problem så är ju cpu:n på tok för varm om temperaturmätningen stämmer. Så varm skulle den knappast bli om kylaren funkar så nåt fel är det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

Det spelar egentligen ingen roll om LG tycker att det är fel eller ej. Om datorn beteer sig så som du beskriver i ett spel, att den drar ner cpu frekvensen för att den blir för varm, och du kan återskapa det så är det skäl för reklamation. Om LG tycker att det är ett fel eller ej spelar ingen roll. Du har tolkningsföreträde om det är på gränsen. Dvs om datorn inte beteer sig som man kan förvänta sig och detta beteende har betydelse för dig så är det skäl för reklamation och ska åtgärdas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Re: Lämna tillbaka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sara23
Hej! Jag vill lämna tillbaka min dator för den klarar inte av dom saker jag vill göra med den tex blir för varm.
Jag har tyvärr inte tid med felsökning etc och det har gått 3 månader sen jag köpte den och skall snart börja på mitt ex jobb och behöver en dator.
Kan jag lämna tillbaka den utan att bli betalningsskyldig eller något?

Du har rätt att häva köpet under förutsättning att:

------------
Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
-----------

Men däremot har säljaren rätt att undersöka varan innan du får tillbaks för vad du gett för den om han misstänker att det är handhavandefel eller att köparen gjort något med varan som därigenom inte funkar som avsett och det enligt ARN i liknande fall.