Permalänk
Medlem

Antal Kärnor

Hej

En fundering jag har är hur mycke mer "effekt" får man ut ur en processor som har mer än 1 kärna gämfört med en processor med 1 kärna ?
Och ungefär hur mycket procentökning (i effektivitet) blir det per kärna ?
Vad är vitsen med att ha flera kärnor ??
Är en processor med 1 kärna lättare att klocka än vad en processor med 2 lr 4 kärnor är ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorteX
Hej

En fundering jag har är hur mycke mer "effekt" får man ut ur en processor som har mer än 1 kärna gämfört med en processor med 1 kärna ?
Och ungefär hur mycket procentökning (i effektivitet) blir det per kärna ?
Vad är vitsen med att ha flera kärnor ??
Är en processor med 1 kärna lättare att klocka än vad en processor med 2 lr 4 kärnor är ?

Menar du effekt som i prestanda? Prestandan ökar otroligt mycket om programmet du kör är skalbart och är multitrådat. Ett bra program kan klämma ut dubbla hastigheten.

Vitsen med att ha flera kärnor är att processorn är så pass avancerad nu att det är svårt att få dem snabbare och mindre. Vi ligger på 45 nanometer just nu. 32 och 22 nanometer kommer snart, vi kan nog få ner den en bra bit till men man måste börja tänka på att förbättra prestandan/watt/storlek på andra vis.

Ingen aning om det är lättare att klocka en enkelkärning processor. Jag rekommenderar dig inte att köpa en enkärnig processor, om du menar det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Dethär har inget med köp att göra var bara en fundering jag hade och med effekt så menade jag prestanda