Datorbutiken i finansiell kris

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

Ni som skriver ska kanske inte glömma att detta inte är någon officiella info. Det behöver inte vara sant mao. Glöm inte att vara lite kritiska till den infon som levereras till er.

Man kan kalla de moralkaka, men faktum är att sweclockers inte direkt är en liten sida och ska man sprida vad vi får hoppas är fakta måste man även se till att det sprids rättvist i förhållande till datorbutiken och dess konkurrenter. Nu råkar sweclockers ha en källa på datorbutiken men vem säger att detta inte sker i det dolda hos flera andra leverantörer. En sak om man driver en blogg och liknande då kan man strunta i att ta hänsyn till sånt här men denna sidan är ju faktiskt en av de allra största i landet som berör produkter som bolaget i fråga säljer. Man kan ju dock tydligt läsa att denna "förhandsinfo" klart påverkar folk,.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

EDIT: Linqon:

Bara för ett företag inte kan hålla 'trodda' leverans tider kan inverka på mycket stormar det på havet så blir farttygen försenade dagar och kan förlora last eller få den förstörd den kan bli så illa att just din butik för sinna grejor söndrliga elelr försenade. även transporter med lastbil mm kan göra förseningar pga olyckor mm. även ett så simpelt misstag så att man glömt lasta ombord komponenterna på båten eller att småkomponenter från kina mm inte hållermåttet osv.

Nej, det handlar inte om något sånt som strul med leveranserna, tyvärr. DB skrev ett väntat leveransdatum på webbsidan som låg 3 - 5 dagar fram. Jag beställde. När det datumet passerat kom ett nytt datum, också 3 - 5 dagar i framtiden. Okej, tänkte jag. Jag väntar väl lite till. När det datumet passerat kom ett nytt datum, även 3 - 5 dagar senare.
Då jag inte behövde grejerna direkt så lät jag det fortsätta på det här viset en månad, sen blev jag less och avbokade. Köpte från något annat företag och hade det 2-3 dagar senare.
Dom kan inte ha så pass dåliga leverantörer att dom får felaktiga leveransdatum under en månads tid. Det här var utan tvekan ett sätt att få folk att lägga en beställning, och hålla kvar dom så dom inte avbokade.

Hursomhelst, jag känner mig fullständigt lurad av dom. Tyvärr gjorde jag samma misstag två år senare, men då avbokade jag andra gången de missade sitt leveransdatum.

Som jämförelse: Komplett kör med "bekräftat"/"preliminärt" för att ange datum, som ger en tydlig indikation av hur pass säkert det datumet är.
DB kör med spåkula.

Sen tycker jag tjafset om brist på konkurrens är överdrivet. Har ni kollat på prisjakt? Även om DB skulle få det öde de förtjänar så finns det en hel del butiker kvar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Maj 2008

ser ljusare ut en va vi trodde nu i allfall

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Okt 2002

hej,

jag jobbar i samma bransch som datorkbutiken och vi säljer/jobbar på liknande sätt som dem. -dock ej med webbutik än så länge...

datorbutiken har kommit upp i ett flertal diskussioner på jobbet mellan kollegorna och vi har varit ganska överens om det som står att läsa idag..

med tanke på priserna som datorbutiken sätter så har dem väldigt dålig vinstmarginal - så är det, bara att acceptera...

de som datorbutiken nu får göra, som kanske känns fel, är att höja priserna för att tjäna mer pengar så dem får tillbaka kapital och det är ju inte lätt när de inte har några grejer hemma... eller?
jag handlar ju hellre av nån som har varan hemma och betalar gärna lite mer för att få den så fort som jag vill ha den. visst, har man inte bråttom och kan vänta så spelar det väl inte så stor roll.

många handlar av vissa för att det finns tillgång till varorna där.
dvs. en kund handlar exempelvis hellre av oss - om vi har varan hemma och betalar lite extra, istället för att beställa varan - och vänta x antal dagar för att den inte finns i lager.. då är den extra hundralappen inte så viktig för kunden...

datorbutiken har det svårt, kanske så svårt att de inte längre finns inom 3 år.

tack för mig, hej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tyresö
Registrerad
Feb 2007

komplett är en klart vinnare för mig som bor i stockholm, frakt 29:- , helt guld, och fort går det också. Men ändå lite synd om db, men jag tror att dem klarar sig fint

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Får hoppas att de lyckas reda upp situationen. Efter dustinhome så är det db.com som jag har beställt mest av under åren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Nej, det handlar inte om något sånt som strul med leveranserna, tyvärr. DB skrev ett väntat leveransdatum på webbsidan som låg 3 - 5 dagar fram. Jag beställde. När det datumet passerat kom ett nytt datum, också 3 - 5 dagar i framtiden. Okej, tänkte jag. Jag väntar väl lite till. När det datumet passerat kom ett nytt datum, även 3 - 5 dagar senare.
Då jag inte behövde grejerna direkt så lät jag det fortsätta på det här viset en månad, sen blev jag less och avbokade. Köpte från något annat företag och hade det 2-3 dagar senare.

Som jag känner igen det där.
Och det är så fruktansvärt sviningt så att det inte är sant. Sådant betéende förtjänar man bojkott på.

Om de systematiskt håller på med sådant så kan jag inte önska annat än konkurs åt dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Nej, det handlar inte om något sånt som strul med leveranserna, tyvärr. DB skrev ett väntat leveransdatum på webbsidan som låg 3 - 5 dagar fram. Jag beställde. När det datumet passerat kom ett nytt datum, också 3 - 5 dagar i framtiden. Okej, tänkte jag. Jag väntar väl lite till. När det datumet passerat kom ett nytt datum, även 3 - 5 dagar senare.
Då jag inte behövde grejerna direkt så lät jag det fortsätta på det här viset en månad, sen blev jag less och avbokade. Köpte från något annat företag och hade det 2-3 dagar senare.
Dom kan inte ha så pass dåliga leverantörer att dom får felaktiga leveransdatum under en månads tid. Det här var utan tvekan ett sätt att få folk att lägga en beställning, och hålla kvar dom så dom inte avbokade.

[kuttar lite]

Haha, precis samma här. Beställde ny dator åt en kompis, vilken dom skulle skicka den 29:e juni eller om det var 2:a juli.

...senast jag kollade ska den skickas den 7:e aug eller nåt... Och det är ju inte bara en grej som trasslar heller, det är tre eller fyra. Och går man in och kollar på produktsidorna står det helt andra tider och datum där än vad det står i ordern osv!
Alltid skönt att veta att dom har sån jävla koll på leveranser... När dom segat såhär länge tycker man ju att dom iallafall kunde slänga iväg ett mail och ursäkta sig lite och och förklara situationen iallafall?! Men ack.

När jag köpte grafikkort sist var det samma grej. Jag beställde ett kort som fanns i lager och kostade säg 1700. Dagen efter fanns inte kortet i lager. Dagen efter det hade dom sänkt priset på det till 1450. Jag mailade och sa "jaha men vad ska jag betala och varför kommer det aldrig?" Dom sa att jag skulle betala det det stod och så skulle det dyka upp så småningom, hejdå ungefär. Så jag la till samma kort en gång till för den billigare summan i min order och avbeställde det andra ^^ Serves them right.
...sen fick jag vänta nån vecka till.

------

Men jag har ändå alltid föredragit datorbutiken. Köpte första burken där Om jag bara ska ha ett nytt minne eller så har jag handlat från både komplett och db beroende på vilka som är billigast, men när det gäller hela datorer har ALLTID db vunnit. Jag brukar plocka ihop samma paket både på komplett och på db, när jag har grejer för 10k på db är burken hel, men när jag är uppe i 10k på komplett har jag oftast inte ens hunnit lägga till chassi och nätagg.
Men som sagt, hoppas dom klarar sig iallafall! Supporten lämnar ju en del att önska men när det finns grejer i lager är oftast både pris och leverans helnice.

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Man kan inte annat än tycka synd om er på DB..Vore tråkigt om dom gick och konkade. Då finns det bara Komplett, Dustinhome/Dustin, Komplett och Inet att handa av(Inet föredrar jag efter Datorbutiken)

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
inkompetent personal ? dom lär kunna mer än du iaf är du bättre då eller så borde dom anställa dig om du är så himla bra....

Att folk aldrig verkar förstå.... Med den inställningen skulle aldrig någon kritik komma fram=). Bara för man kritiserar en arbetsgrupp betyder det inte per automatik att man är bättre på det men har man valt den typen av yrke ska man se till att göra så bra av det som möjligt.

Synd att det krisar för DB. Har själv beställt två paket därifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jun 2008

Är det nån som vet hur många procent en butik gör i vinst på en vara?

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

iosgunde, antar du inte menar vinst för den är ju beroende på vilka omkostnader en butik har. Men det skulle varit kul att veta vad de köper in vara x för och vad de sen lägger på vid försäljning. Inom min bransch (petroleum) brukar det ligga mellan 30%-100% beroende på var man köper och var man kommer in i ledet.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Ljungaverk
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Är det nån som vet hur många procent en butik gör i vinst på en vara?

Uppskattningsvis 3-5% på CPU'er och minnen, den stora avancen ligger oftast på kablar och andra tillbehör.

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jun 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Uppskattningsvis 3-5% på CPU'er och minnen, den stora avancen ligger oftast på kablar och andra tillbehör.

Hmm inte mer?.måste vara mycke mer än så

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Kruxet är väl det att köper man in små partier får man inte lika bra priser=Dyrare till slutkund.
Ett stort lager är alltså i de flesta fall till fördel för dej som slutkund.

Jo, men köper du upp ett stort lager och så minskar priserna och du inte hunnit sälja bort de du köpte in till det högre priset så blir det tvärtom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
BIOS
Registrerad
Sep 2007

Gillar Inet, alltid snabba leveranser! DB har ju nästan alltid slut på lager.

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Ljungaverk
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Jo, men köper du upp ett stort lager och så minskar priserna och du inte hunnit sälja bort de du köpte in till det högre priset så blir det tvärtom.

Jo, det är lite lotteri och avvägningar som butiken får ta.

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zebes
Registrerad
Dec 2002

r.i.p. DB.com

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Limhamn
Registrerad
Dec 2006

Nu kanske ett företag med varor i lager kan ta över. Klyddenissar är vad Datorbutiken är. Vist dom är billiga. Men dom har sällan varorna i lager och så har det varit i alla fall 1 år!

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Om detta stämmer hoppas jag att det reder ut sig till det bättre. Att dom finns kvar i en eller annan form. Jag har handlat från DB ett flertal gånger och inte haft några problem och snabb leverans.

*suck*
Till Er som pratar om lagerhållning av varor och inte har en aning om företagsekonomi etc. Stora lager är ofta inte bra, lager kostar pengar och är en riskfaktor. Speciellt i hemelektronik branschen. Har du en massa artiklar i lager och priserna ändras eller en vara blir "omodern" riskerar du att du tvingas sälja den till låg vinst eller kanske även till förlust pris.

Jag säger bara ett ord LOGISTIK.

Javisst är det härligt med logistik, särskilt när det är en faktor som höjer priserna. Woho, mer logistik år folket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas
iosgunde, antar du inte menar vinst för den är ju beroende på vilka omkostnader en butik har. Men det skulle varit kul att veta vad de köper in vara x för och vad de sen lägger på vid försäljning. Inom min bransch (petroleum) brukar det ligga mellan 30%-100% beroende på var man köper och var man kommer in i ledet.

Lite OT bara, men ja kom på en grej ja hörde för ett tag sen.. Stämmer det att bensinmackar enligt lag inte får lägga på mer än typ 1 eller 2 procent för egen räkning?

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

Aphexan. Nej det finns inga sådana lagar. Till 95% av fallen äger oljebolagen bensinen, återförsäljaren har sedan ett visst antal öre per såld liter i avans. Oljebolagen i sin tur får lägga på vad de vill men även där är det extremt pressat, bra bit under kronan i vinst, runt 60 öre/liter tycker jag jag hörde senast. En riktig guldgruva för staten mao. Tyvärr massnedläggs ju enorma mängder bensinstationer nu pga av statens krav på förnyelsebart drivmedel som dessvärre slagit lite fel utifrån vad de hade hoppats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Till alla er som uppskattar låga priser, se upp, det är det som drivit DB till konkursens brant.

HAPPY TIMES!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerlanda
Registrerad
Sep 2007

Jag har handlat av de flesta aktörerna som finns på markanden och det finns ont och gott att säga om alla.

Tycker det är trist när alla misstolkar artikeln fullständigt.
Det står ingenstans om någon konkurs endast svag ekonomi.

Att avbeställa sina saker och vara oroliga att dom skall gå i konkurs är rentav befängt anser jag.

När det gäller marginalerna på produkterna så är det säkert inte mer än 3-5% på en CPU.

När jag jobbade i mobilbutik så var marginalerna på en mobiltelefon allt ifrån 2%-13% medans en ciggkabel kunde vara 100tals %.

Och så kommer lilla Sture in från gatan och vill ha halva priset på en mobil... skrattretande....

Tycker att alla skulle läsa på lite företagsekonomi innan kommer med befängda idéer eller "jag kan bättre än er" inlägg.

Nu skall jag över till DBs sida och beställa mer utrymme...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letalis
Jag har handlat av de flesta aktörerna som finns på markanden och det finns ont och gott att säga om alla.

Tycker det är trist när alla misstolkar artikeln fullständigt.
Det står ingenstans om någon konkurs endast svag ekonomi.

Att avbeställa sina saker och vara oroliga att dom skall gå i konkurs är rentav befängt anser jag.

När det gäller marginalerna på produkterna så är det säkert inte mer än 3-5% på en CPU.

När jag jobbade i mobilbutik så var marginalerna på en mobiltelefon allt ifrån 2%-13% medans en ciggkabel kunde vara 100tals %.

Och så kommer lilla Sture in från gatan och vill ha halva priset på en mobil... skrattretande....

Tycker att alla skulle läsa på lite företagsekonomi innan kommer med befängda idéer eller "jag kan bättre än er" inlägg.

Nu skall jag över till DBs sida och beställa mer utrymme...

Vi vet att de har problem med ekonomin, det kan vi vara överens om tror jag.
Sen hur allvarliga problemen är de är vet vi egentligen inte.
Vad jag har sett har db-mannens inlägg inte nämnt ett ord
angående deras problem. Det kan man tolka som man vill.

Men ekonomiproblem är tillräcklig varningssignal för mig.
Jag skulle aldrig förskottsbetala tusenlappar med det i åtanke
och riskera surt förvärvade pengar.

Då är pf ett smartare val.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2006

"Kreditlimit"? På svenska heter det väl "kreditgräns"? Det känns onödigt att använda svengelska.

Jag har handlat mycket från Datorbutiken och hoppas att det går bättre för dem i framtiden. Jag kollar alltid där först när jag behöver något, och jämför sedan priser med andra ställen. Skiljer det inte mycket, så blir det DB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Synd, DB är HELT klart billigast!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Ljungaverk
Registrerad
Okt 2004

DB verkar fungera bra, precis som vanligt.
Beställde minnen häromdagen som nu är på väg enligt postens hemsida.

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Axvall
Registrerad
Jul 2008

I dagsläget avråder jag starkt till att handla på datorbutiken.com då de har enorma problem med leveranserna. Har beställt 2 ordrar senaste månaden och det tog 1 vecka innan de ens fått iväg min beställning! Hur uselt som helst! Kommer ej att handla där igen, inet.se FTW=)

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2004

Jag har också beställt två separata leveranser därifrån nyligen.
Första leveransen tog över en vecka innan den levererades, de var otrevliga i telefon och de svarade inte på sin webbkundtjänst.
(dessutom var 4 av 8gig minne korrupta)

Andra leveransen inväntar FORTFARANDE leveransdatum.

Hade jag inte betalt direkt med kreditkort hade jag avbeställt per omgående.
(misstänker att det tar lika lång tid för dem att betala tillbaka som att faktiskt skicka varan).

KÖP INTE PÅ DATORBUTIKEN!

Mjuka Kex