Hjälp mig hitta mitt perfekta jobb

Permalänk

Hjälp mig hitta mitt perfekta jobb

God kväll!

Nu är man då 19 år, fyllde i måndags den 6:e, har nu sedan 5 veckor jobbat på ABB Robotics och jag kan ju säga såhär. Det är hyfsat bra betalat men så fort jag sätter foten innanför byggnaden så får jag en sån otrolig huvudvärk så att jag nästan vill gå och gömma mig under min säng!

Jag är en sån där kille som gillar att umgås med folk, kan jobba på kontor, försäljning, whatever. Poängen är dock egentligen att jag helst inte vill sitta på ett kontor från 08.00 - 16.00 och jobba med något som i min syn är "helt meningslöst". Visst, jag kan spendera 8 timmar om dagen på att sitta framför en dator och fixa fram nya revisioner, göra en massa ändringar och vara helt hjärndöd. Men faktiskt helst inte.

Jag söker ett jobb där jag behöver spendera så lite tid som möjligt innomhus framför en burk och göra samma jobb om och om igen varje dag i flera veckors tid tills nån bestämmer att jag ska göra något annat eller kanske någon dag hjälpa nån medarbetare.

Jag söker ett jobb där jag kan träffa nya och spännande personer varje dag, att jag kanske kan hjälpa dem fixa ett problem, vad som helst förutom att sitta på kontor dagarna ut.

Jag vill uppleva saker, knyta nya kontakter, hjälpa andra! Så hjälp mig hitta ett sånt jobb.

Mvh
Marabou

Permalänk
Medlem

Pilot!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Sjuksköterska

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Yrkesmilitär! Spännande människor i helt ny bemärkelse! Hjälpa andra! Garanterat uppleva saker! Är aldrig inomhus!

Ja, det stämmer på allt! Yrkesmilitär!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Får man något sådant jobb utan högskoleexamen då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jonglerande drag queen-hunddressör.

Kan du specifiera lite mer än
"kan jobba på kontor"
och
"vad som helst förutom att sitta på kontor"?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Yrkesmilitär! Spännande människor i helt ny bemärkelse! Hjälpa andra! Garanterat uppleva saker! Är aldrig inomhus!

Ja, det stämmer på allt! Yrkesmilitär!

Om han inte får göra lumpen är det bara gå till amerikanska ambassaden och fråga om att gå med i U.S Army (dom verkar ta in allt nu för tiden). Alternativt gå med i franska eller spanska främlingslegionen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Luffare

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Reseledare eller någon form av guide kanske?
Dagis eller liknande?
Servitör eller bartender?
Säljare i nån butik?
Personlig assistent?

Finns ju massor

Visa signatur

Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Permalänk
Medlem

Fastighetsskötare är ganska soft jobb.
Jobbar utomhus eller i andras lägenheter. Träffar mycket folk och väldigt varierande. Allt från byta kylskåp till att klippa gräs osv

Jobbat 2 sommrar med detta och tyckte det var ruggigt kul.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Får man något sådant jobb utan högskoleexamen då?

Jag betvivlar det.

Permalänk

Hemtjänsten, du kommer få träffa dom sjukt roligaste människorna i hela ditt liv(samt sjukaste).
Du behöver bara körkort, allt om mediciner får du delegerat av en sjuksköterska, och du får dessutom betalt för tiden du sitter där.

Du kommer få mycket uppskattning och beröm av gamlingarna, cheferna lär gilla dig för att du sökte jobbet. Du kommer få uppleva väldigt mycket, och du kommer få hjälpa folk med ALLT, till exempel: ställa om datumet på telefonsvararen, laga mat, byta däck på kommunens bilar för att kärringarna kört punka på dom.

Bara du har någorlunda soft hemtjänstpersonal där du bor så lär du trivas.

Och om du bara tänker "torka bajs" så kan jag lova dig att det är inte så farligt som man tror. Ring och prata med någon om anställning och du kommer i 90% av fallen få komma på provanställning där du går bredvid några dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Får man något sådant jobb utan högskoleexamen då?

Tjaå, blir väl inte jättelätt. Du får ha lite entreprenörsegenskaper och starta ett eget projekt antagligen...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Är du polis än? Varför inte?

Är laglydighet din grej? Det är krav nummer 1.
Kan du "prata" med människor?
Är du empatisk?

Har du svarat ja på ovanstående kanske du bör bli polis. Det som då kan erbjudas är ett mycket variationsrikt jobb (kanske det mest variationsrika av alla?), med flexibla arbetstider.

Du får chans till aktivering av din kropp och din knopp, då polisyrket innehåller träning/fysiska krav och en stor del problemlösning.

Ja, helt enkelt finns det få poliser som är missnöjda med sitt jobb. Tyvärr finns det ett smolk i bägaren. Lönen, som visserligen går att leva på, är inget vidare.

Men känner du dig hågad (gärna efter att ha jobbat runt lite alternativt läst på högskola), så sök.

Visa signatur

"För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras."
"We must learn to live together as brothers or perish together as fools." --Martin Luther King Jr.

Permalänk
Medlem

Om du inte haft förmånen att göra lumpen tycker jag att du skall överväga det. Du är ung, du har tid att testa olika yrkesvägar, men om du kommer på om tio år att det militära vore intressant att testa på är det för sent. Det finns flera goda förslag i tråden redan, och i flera av dessa förslag tror jag att du skulle ha nytta av att ha en genomförd värnplikttjänstgöring i ryggen.

Gör du lumpen kommer du med stor sannolikhet få spendera lite tid inomhus, och du kommer att upptäcka spännande människor var du än tittar. Du kommer antagligen att få en bättre bild av hur mycket spänning du tål, och hur pass spännande människor du verkligen vill träffa.

Skulle du sedan få möjlighet, och välja, att fortsätta inom Försvarsmakten är lönen inte så värst jättesexig, men det kommer inte att vara pengarna som lockar.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk

Tack för alla era svar!

Denna vecka har varit otroligt seg på jobbet då jag framför allt inte har någon speciell arbetsuppgift utan endast ska förbereda för nya revisioner. Ett jobb som tar cirka 2-4 minuter styck och ska upprepas ungefär 120 gånger.

Jag tar o svarar på era inlägg uppifrån:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Pilot!

Jo, jag har funderat på någon sånt, det skulle ju bli väldigt kul att prova på! Vad för slags utbildning skulle behövas för ett sånt jobb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Sjuksköterska

Även detta jobb har jag funderat på, tanken ligger fortfarande i bakhuvet men det är fortfarande oklart. Tanken om jag skulle utbilda mig som sjuksköterska skulle vara att jag vidareutbildar mig till Ambulanssjukvårdare efteråt. Men efter all den utbildning så vill man ju väldigt gärna tjäna en slant också. Hur bra betalt är det som ambulansförare? Har jag aldrig fått reda på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Yrkesmilitär! Spännande människor i helt ny bemärkelse! Hjälpa andra! Garanterat uppleva saker! Är aldrig inomhus!

Ja, det stämmer på allt! Yrkesmilitär!

Eftersom att jag flyttade hit från tyskland när jag var 10 och jag inte har tagit svenskt statsmedborgarskap så har jag inte blivit inkallad till lumpen och kommer förmodligen inte bli det heller. Bortsett från det så är jag även närsynt med -5.25 och ett brytningsfel på 1.25, ungefär på både ögonen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Jonglerande drag queen-hunddressör.

Kan du specifiera lite mer än
"kan jobba på kontor"
och
"vad som helst förutom att sitta på kontor"?

Nej tack. Det jag menade med "kan jobba på kontor" är att jag inte har något emot det, beroende på vad man gör. Sitter man hela veckor med samma uppgift utan att behöva kommunicera med andra människor blir det ju jävligt tråkigt. Ungefär som mitt jobb är nu.
"vad osm helst förutom att sitta på kontor" menar jag att jag helst spenderar så mycket tid och så långt bort från kontor som möjligt. Men ibland måste man helt enkelt jobba lite i kontoret.

Citat:

Detta skulle jag faktiskt kunna tänkta mig, frågan är dock, vad behöver man för intagningspoäng?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [jossan]
Reseledare eller någon form av guide kanske?
Dagis eller liknande?
Servitör eller bartender?
Säljare i nån butik?
Personlig assistent?

Finns ju massor

Du har typ läst mig som ett öppet brev. Detta är typ dom jobben som ligger högst upp på min lista, men hur får man tag i ett sånt jobb? Vad jag har förstått så hittar man ett jobb enklast med kontakter. Jag bor i västerås, om någon känner nån här så får ni gärna sätta mig i kontakt med den personen så att jag kan få prova på! Jag provar jättegärna på saker då det tydligen är så otroligt svårt att få ett jobb där man knappt känner någon.

Så, känner ni någon i västerås som jobbar med något liknande ovan. PMa mig tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Fastighetsskötare är ganska soft jobb.
Jobbar utomhus eller i andras lägenheter. Träffar mycket folk och väldigt varierande. Allt från byta kylskåp till att klippa gräs osv

Jobbat 2 sommrar med detta och tyckte det var ruggigt kul.

Det låter ganska soft, men hur får man tag i ett sånt jobb? Kanske du känner någon i västerås så att jag kan få prova på någon sommar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke B.
Är du polis än? Varför inte?

Är laglydighet din grej? Det är krav nummer 1. /Japp
Kan du "prata" med människor? /Japp
Är du empatisk? /Japp

Har du svarat ja på ovanstående kanske du bör bli polis. Det som då kan erbjudas är ett mycket variationsrikt jobb (kanske det mest variationsrika av alla?), med flexibla arbetstider.

Du får chans till aktivering av din kropp och din knopp, då polisyrket innehåller träning/fysiska krav och en stor del problemlösning.

Ja, helt enkelt finns det få poliser som är missnöjda med sitt jobb. Tyvärr finns det ett smolk i bägaren. Lönen, som visserligen går att leva på, är inget vidare.

Men känner du dig hågad (gärna efter att ha jobbat runt lite alternativt läst på högskola), så sök.

Jo, polis har jag också tänkt på. Lite tråkigt att man inte tjänar så bra men sen kommer vi till problemet. Jag är ju närsynt. Ganska starknärsynthet som jag har skrivit ovan. När jag blir 20 eller kanske 22 så ska jag lägga pengar på en laseroperation som förhoppningsvis kan rätta till mitt synfel. Linser är inte min grej då jag blir jättetorr i ögonen efter ha använt linser några timmar.

Tack alla som har kommit med förslag. Några är bra för mig men andra inte. Nu säger vi att jag skulle vilja söka till resguide. Hur kan man få tag i ett sånt jobb? Eller helt enkelt en praktikanställning?
Hoppas ni tar er tid att läsa igenom inlägget!

Mvh
Marabou

EDIT:
Gjorde ett test på Arbetsförmedlingen, här är svaret:

Permalänk
Avstängd

Utan svenskt medborgarskap kan du glömma att bli polis (än så länge).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Mm, kan ändå bli lite svårt att söka till polis med synfelet som jag har. I alla fall, jag har ju varit reggad på arbetsförmedlingen och en massa andra diverse jobbsidor.

Just på Arbetsförmedlingen finns det en sida som heter Vikariepoolen, man aktiverar sig i 25h och sen är det folk som kan ringa mig och ge mig korttidsjobb osv, för det är ju bra, då kan man prova på en massa nya jobb och gillar man inte så jobbar man ändå bara där ett par veckor. Någon som har haft användning där förut? Funkar det? Är det bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou

Du har typ läst mig som ett öppet brev. Detta är typ dom jobben som ligger högst upp på min lista, men hur får man tag i ett sånt jobb? Vad jag har förstått så hittar man ett jobb enklast med kontakter. Jag bor i västerås, om någon känner nån här så får ni gärna sätta mig i kontakt med den personen så att jag kan få prova på! Jag provar jättegärna på saker då det tydligen är så otroligt svårt att få ett jobb där man knappt känner någon.

Så, känner ni någon i västerås som jobbar med något liknande ovan. PMa mig tack!

Reseledare/guide -
hade en kompis som åkte på nån typ reseledarutbildning utomlands, hon hade skitkul och efter en sån kurs tror jag även man kan få jobb som guide. Har inte koll på vad den hette men det lär ju finnas många olika sorter.

Dagis/förskola/fritids -
Hör med skolor/dagis i närheten och kolla om dom inte har nån form av vikarie lista du kan få skriva upp dig på, så kan du ju i alla fall få prova på det lite.

Servitör/bartender -
Vet jag inte riktigt hur du ska gå till väga, kanske är lättare att få börja som diskare någonstans och sen jobba sig uppåt, eller börja på nåt mindre café för att få erfarenhet? För att bli bartender finns det väl i och för sig en del kurser man kan gå också.

Säljare i butik -
Kanske gå runt till olika butiker du tror skulle passa dig och höra om dom behöver folk. Sen finns ju alltid matvaruaffärer där det nog är lite lättare att få jobb, typ Coop, Ica, Willys mfl, eller kolla på andra stora kedjor som IKEA, Åhléns och liknande, dom har väl ofta nån "jobba här" flik på sina hemsidor.

Personlig assistent -
Här är jag också osäker på exakt hur det funkar, men kolla arbetsförmedlingens hemsida titt som tätt och till slut kanske du hittar nåt som verkar passa dig. En stor del i att få ett sånt jobb måste ju vara personkemi antar jag.

Sen tänkte jag på det där med bevaka/skydda, väktare finns ju! Min sambo har precis börjat som väktare, han är bara timanställd men har redan hur mycket jobb som helst. Finns ju några olika varianter på vad man kan göra med. Körkort och tillgång till bil är ju ett stort plus för ett sånt jobb och utbildning får du ofta genom företaget. Kolla runt med lite olika bevakningsföretag i närheten av dig och skicka in en ansökan.

Vet inte om det va till nån hjälp men
Sitter själv på kontor så jag vet hur det kan kännas..

Visa signatur

Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Permalänk
Medlem

hantverkare? typ elektriker, rörmokare, snickare, målare. då e du ute på olika ställen å får träffa olika folk hela tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [jossan]
Massa bra text

Tack för ett bra inlägg!

Igår anmälde jag mig på arbetsförmedlingen till ett jobb som säljare på Sector Alarm. Jag har blivit kallad till intervue hos deras säljchef på onsdagen så det är i alla fall ett steg i rätt riktning.

Angådende dina förslag så ska jag naturligtvis höra av mig till resebolag och kolla vad de har för syn på praktikarbeten, dvs att man provar på.

Hör av mig igen när det händer något nytt men fortsätt gärna komma med nya förslag. Allt är väldigt uppskattat!

Mvh
Marabou

Permalänk
Medlem

Ronderare (Väktare) ^^

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Franska främlingslegionen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

bli elekteriker installatör eller industri

Permalänk
Medlem

Prostituerad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
bli elekteriker installatör eller industri

Det är ett spännade jobb.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Har du funderat på att typ köra budbil? Då får du ju köra runt och se nya miljöer, och hela tiden träffa nya människor (antar jag?)

Har en kompis som jobbade som bud ett tag, han gillar att köra bil och tyckte att det var ett trevligt jobb.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Prostituerad

WORD!

Permalänk
Medlem

Biståndsarbetare.
http://sida.se/