Permalänk

Bioteknik på KTH?

Hej! Jag är intresserad av bionisk medicin. Är då Bioteknik rätt utbildning?
Jag är mest intresserad av själva forskningsdelen, och inte "läkardelen".

Är medicinsk teknik ett bättre val?

Tack på förhand.

EDIT: Cybernetik är kanske en bättre definition på vad jag är intresserad av.

Permalänk
Avstängd

Bionisk medicin? Vad är det?

Ja, bioteknik kan nog vara rätt program för dig. Men jag vet inte hur det är specifikt på KTH.

Är det civilingenjör?
Isfall lär du börja med att läsa knappt ett år av matematik och statistik och därefter kanske börja med lite kemikurser som sakta går mot biologi.
Därefter lär det bli praktiska färdigheter man behöver för att jobba i bioteknik, exempelvis hur man planterar ett befruktat genmanipulerat ägg i en mus eller hur man genmanipulerar växter genom att gå igenom genmanipulerade bakterier.

Permalänk

vad är då skillnaden på vad man får lära sig på medicinsk teknik och bioteknik?

Cybernetik: interaktion mellan människa och maskin

Ja det är en civilingenjörsutbildning

Permalänk
Avstängd

Medicinsk teknik lär vara saker som CT-, MRI-scanners etc. Dvs apparater de använder i vården.
Bioteknik handlar om att manipulera biologi. Ingen av dem kommer behandla cybernetik då det än så länge är mer dröm än verklighet. Bioteknik skulle jag säga är mer passande för det dock.

Permalänk

varför säger du att det är en dröm då det genomförts? Artificiella hjärtan finns. Artificiella armar/händer med rudimentär rörelseförmåga finns. Tror att det kan bli en stor utveckling inom det området under kommande 50 åren.

Vad ska jag läsa om jag vill hålla på med cybernetik då?

EDIT: Detta? http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/kompinriktning/bmt/i...

Permalänk
Medlem

Mekatronik kanske och välja många extra kurser som berör bioteknik?

Permalänk

Just cybernetik behöver egentligen inte alls ha med biologi att göra.

Haricots - du missförstår nog vad cybernetik är. Biocybernetik är bara en liten del av all cybernetik.

Som ElDiablo säger så är mekatronik nog ett bra val för cybernetik. Jag tror dock att det är en annan utbildning du söker. Är det någon specifik del du är intresserad av? Det är exempelvis en ganska stor skillnad mellan att göra ett hjärnchip och en intelligent armprotes, även om det såklart finns en del likheter.

Specificera lite mer vad det är du vill forska om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Bioteknik läser massor med kemi, organisk kemi, oorganisk kemi osv osv. Rätt tunt med roliga bio kurser. Efter att jag hade läst inledande bioteknik samt Cellbiologi + Immunologi sa vår föreläsare att vi typ inte kommer läsa mer Cellbiologi. Det vi skulle läsa skulle vara mer kemikopplat som jag fattade det, så jag insåg att det inte var rätt utbildning för mig, men fråga ifall du har några frågor Gick visserligen bara ett år, men ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

intelligenta proteser och översättning av signaler från kroppen till nollor och ettor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
intelligenta proteser och översättning av signaler från kroppen till nollor och ettor

Hm, mekatronik känns nog bäst, sålänge det inte bara är själva programmeringsbiten som är intressant. Speciellt om du inte tänker på hjärnan (för att studera den bör du nog satsa på någon form av neurologutbildning, men tyvärr verkar det knappt finnas några utbildningar som blandar civilingenjör med neurologi. Någon som sett? Neurologerna vill inte känna sig vid programmerarna och programmerarna kan inte allt det man behöver kunna om hjärnan...).

Jag tror inte att bioteknik är rätt för dig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!