Permalänk
Medlem

Högskolekurser utan CSN

Tjenis..
funderar på att läsa några programmeringskurser på högskolan på distans.

Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det verkligen att plugga på distans, ex. Java-programmering. Känns som att jag lika gärna kan läsa in det själv isåfall (och slippa tentor ). Vad är fördelen med distanskurser?

Min andra fråga är om det finns någon övre gräns av poäng man kan läsa på högskolan, liknande den gränsen på 12 terminer som gäller för studiemedel? Om jag inte tar några studiemedel alls, så kan jag plugga hur mkt jag vill typ?

Tacksi;)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig angående distansstudier i sig, annat än att du ju får på papper vad du har gjort om du läser en kurs, jämfört med om du läser in det själv utan att tentera.

Vad gäller din andra fråga, så finns det ingen som helst begränsning på hur mycket eller länge du kan studera på universitet/högskola. I princip kan du plugga hela livet utan att göra något annat över huvud taget, om du vill det. (Vilken levnadsstandard du får då är iofs en annan femma, men om du har en privat förmögenhet eller så, så är ju inte försörjningen något problem.)

Permalänk
Medlem

Tack för svar..
Kan tänka mig att dynamiken lärare/elev är sämre med distanskurs, inte bara att räcka upp handen så fort man har en fråga direkt ^^

Men vad vet jag, det kanske fungerar "över internet" också, blir till att prova en distanskurs för att se vad det ger..

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)

Permalänk

Man får läsa hur mycket man vill, men då man är arbetslös och har som mest tid/behov för det så skall man passa sig för att vara registrerad på kurser om man får bidrag från a-kassa/sos. (Vilket är bra annars skulle "alla" fuska)

När man kommer till kurser så finns det olika nivåer A, B, C, D, E nivå, där man för olika examen måste ha läst ett visst antal kurser på respektive nivå. Idén är ju bra, för man ska ju inte kunna slänga ihop en masterexamen genom att enbart läst grundkurser plus ett examensarbete. Problemet är att för att kunna göra en kurs till högre nivå, så måste skolorna hitta på kurser som man måste ha läst innan för att få läsa nämnda kurs. Helst skall dessa "förkunskapkurser" ingå i program i program som läser nämnd kurs, därav finns det många helt idiotiska förkundskapskrav på många kurser. Vilket hindrar oss som inte går i program att få läsa dem, nu går det få dispans vilket är svårt, speciellt om det skulle saknas flera kurser.

Därför är iden med att bara läsa kurser utan att tenta av dem inte så bra, eftersom man inte kommer något vidare. Jag själv är gösugen på en mobiljava kurs som jag vill läsa och ha med i mitt betyg såklart, men för att få läsa den så måste jag läsa 3 eller 4 kurser före, som en html kurs, någon systemvetarkurs etc. (java kurserna har jag).
Och där försvann mitt sug på att läsa mobil-java kursen rejält..
*edit*
Jag har själv erfarenhet av en skola som helt plötsligt gjorde om en elkurs på A nivå till en mattekurs på B nivå utan att ändra något, exakt samma böcker och tentafrågorna var likadana. (kursen var transformer, vilket såklart både kan räknas som matte och el) Orsaken till varför skolan ändrade var att vissa program inte skulle få tillräckligt mycket matte annars så de kunde få kandidatexamen.
*edit2* Lite osäker på om kursen var på A-nivå innan, men jag vet andra kurser som plötsligt har bytt nivå utan de har ändras något. Att den bytte från el till matte p.g.a. att studenterna bättre behövde en mattekurs är jag helt säker på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".