XP ersättare, men 64bit & 8GB ram

Permalänk
Medlem

XP ersättare, men 64bit & 8GB ram

Jag har läst en del o tittat igenom info om diverse distributioner o tittat igenom en hel del forum, men känner ändå att jag nog får skapa en tråd om min fråga.

Jag har länge varit sugen på att prova linux, men dom gånger jag gjort det har jag slutat för att jag av en eller annan anledning smugit mig in tillbaka till windows när det blivit jobbigt.
Detta var dock under XP-eran.

I nuläget sitter jag på en c2d, 8gb ram, och en chipset raid0, med Vista..
Jag hade helst av allt haft kvar XPs snabba system, men stödet för 4GB+ i ram samt 64bitars stöd saknas. O 64bitars versionen av XP trivs jag inte med, känns som ett PC-portat PS-spel.

Till det hela så är jag i grund o botten helt såld på konfigurationsmöjligheterna med linux, samt hur gränssnitten ser ut över lag, riktigt snyggt!
Jag är behöver veta vilken dist jag ska köra för att komma närmast det jag är ute efter;

Bra stöd för 64bitars system, främst pga 8GB ram-stöd.
NTFS-skriv och läs-stöd.
Dualview, gärna med autofunktion för upplösning, då jag ser mycket HD-klipp/filmer på TVn.
Bra mediaspelare med lika mycket stöd som K-Lite (antar att det inte är några problem oavsett dist)
Gärna bra community-stöd för att få hjälp när man kör fast.
Helst en väldigt lätt mount-funktion för usb-enheter och kameror osv, vill inte att det ska vara alldeles för mycket krångel att lägga in bilder o sånt via usb.
nätverk och delning som fungerar mot win-datorer.

Jag kommer inte ha krav på spel, då jag kommer köra dualboot in i vista renodlad för spelen.
(Kommer försöka köra så många spel som går via Wine, eller andra emulatorer i linux, D2, WC3 o sådana klassiker funkar ju fint)

Detta är mina grundkrav, ju snabbare disten är ju bättre, men det får vara till en rimlig kostnad av svårighetsgrad att lära sig.
Jag ser mig själv över lag som väldigt duktig på att lära mig saker, och har datorvana samt småprogrammerings vana sen ett decennium tillbaka.

Hoppas på hjälp så att jag får en bra start in i Linuxvärlden!

Permalänk
Avstängd

Ubuntu 8.04 "Hardy Heron"
Nu i slutet av oktober kommer Ubuntu 8.10 "Intrepid Ibex".

Tror typ alla distributioner har stöd för NTFS.
Bra mediaspelare får du med VLC, MPlayer, etc.
Ubuntu har ett trevligt community.
Ubuntu mountar enheter lätt, du sätter in USB minnet, och den mountar den automatiskt. Sen högerklickar du och väljer "Unmount volume" när du vill ta ut den.
Ubuntu finns i 64-bit version, så där funkar 8 gb RAM fint.
Nätverk med Windows datorer har jag inte provat, men det ska ju iaf gå med Samba.

Ubuntu anses som lätt.

Permalänk
Medlem

Håller med om Ubuntu. Kör själv 64-bitars versionen med 8GB RAM och två skärmar (22" och 19"). Har inte haft problem med att läsa/skriva till usb-minnen, kameror, telefoner eller NTFS-partitioner.

Och är det nåt som strular finns ju ett väldigt stort community där många frågor redan är besvarade.

Permalänk
Medlem

Ubuntu funkar fint, Ubuntu Ultimate funkar bättre 64 bitars med nyare kernel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Ubuntu känns tyvärr väligt opolerat och grovt i kanterna men trots det är nog den eller Fedora som ger bäst start.

Både Ubuntu och Fedora har nya versioner på gång och testversioner finns redan att ladda ner. Prova båda och se vilken som funkar bäst med din dator.

Har du en väldigt ny dator kan kärnan (eller Xorg) i de stabila versionerna vara för gammal och därmed sakna viktiga drivrutiner. Prova testversionerna i det läget. Dom är hyfsat stabila och att uppdatera från testversionerna till stabila är inte svårt. Vill du ha en enkel start är det ju inte så roligt om du måste sitta och pilla i tre dagar innan systemet ens går att använda.

Permalänk
Medlem

Ville han inte ha ett snabbt system? Ubuntu är ju segt som kola. Prova arch linux.

Du kommer dock bootas utan GUI i början men det är enkelt att installera.

typ.

pacman -S xorg
pacman -S mesa
pacman -S nvidia (för ati catalyst)
X -configure
nvidia-xconifg
depmod -a
pacman -S xfce4 xfce4-goodies

cp /etc/skel/.xinitrc ~/
nano .xinitrc (i filen som öppnas av kommentera startxfce4 (tabort #))
startx

Har man tur så fungerar det... Annars finns hela guiden här, lång, bra och mycket enkel att förstå.

Pallar du inte pilla, kör med ubuntu som andra säger.

Permalänk
Medlem

Har funderat på Arch Linux eller slackware också.
Är lite rädd bara för att det skall vara lite för hårt os för mig. Är osäker på om min kompetens räcker med andra ord

Med Arch eller slack så är jag inte orolig för att jag inte skall kunna få de funktioner jag vill ha, utan rädd för att det skall vara för svårt för mig att fixa det, då det kommer renskrapat.

Hur enkelt är det att installera från programmhanterare? O hur stort utbud finns det via programhanteraren?
Finns det någon liknande browser/visningsfunktion i programhanteraren så att man kan söka upp paket, eller skall man/måste man veta vad man skall ha direkt?

Om jag skall köra arch, vilka tillägg behöver jag lägga in/installera?
Ett skal är ju givet, men sen, behövs något program för nätverkshantering, eller fungerar nätverk och åtkomst till nätet från början? browser?

Ligger ntfs-3g eller likvärdig ntfs hanterare inlagt?

Det är mycket att rota i från början med Arch o Slack, men det kanske är värt d om jag klarar av det gentemot Ubuntu, som antagligen funkar fint från scratch?

Sen känns det ju lite roligare att ta tag i ett "riktigt" OS, eller mer geekigt os om man vill se det så, inget fel på Ubuntu.

Permalänk
Avstängd

Arch Linux och Slackware är bra för då kan man lära sig mycket, men då krävs att man gillar att pilla också kanske. Många skulle säga att Arch Linux, Slackware, Gentoo etc är bra, men de är lite för avancerade användare också. Vill du bara ha någon XP ersättare utan att behöva joxa så är det Ubuntu som gäller.

Ubuntu bör funka fint från scratch. Men gillar man att pilla med kommandon och så, så kan Arch Linux eller Slackware vara bra, för man lär sig en del.

Vill du har det mer geekigt, så kör på Arch Linux eller Slackware. Vill du bara ha något som funkar, kör Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Eller vänta ett par veckor tills Ubuntu 8.10 kommer ut, det kommer vara extremt mycket snabbare än föregångarna. Dom kommer köra en väldigt ny kernel oxå, sen hårdvaru stödet har förbättrats enormt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nuvarande version av 8.10 kan man köra utan problem nu. Det är ju en beta så den är så gott som klar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Nuvarande version av 8.10 kan man köra utan problem nu. Det är ju en beta så den är så gott som klar.

Jaså...

I det närmaste full kalabalik idag...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Vila i frid

Viktigast av allt, automagiskt stöd för chipset-raid dvs fakeraid är minimalt i Linux. Är du inte fena på dmraid får du grå hår. ...och om inte det vore nog, dmraid har en bugg som gör att multipla raid'ar inte detekteras automatiskt utan man lär in och hacka (hårdkoda raid-set'en) i script och bygga ny initrd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Nuvarande version av 8.10 kan man köra utan problem nu. Det är ju en beta så den är så gott som klar.

Skulle inte köra en beta på en "primär" maskin. Massor med uppdateringar varje dag och lätt hänt att nya buggar slinker med. Nu senast slutade tangentbordet och touchpad:en på min laptop att fungera i X/gnome. Visade sig vara lätt fixat, men ändå irriterande om man inte verkligen är beredd på problem.

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter!

Jag tog ner den senaste stabila versionen 8.09 live-cdn för att prova hur kompatibiliteten var ihop med min burk.
Tyvärr fick jag samma problem jag hade sist jag testade linux; jag får inte upplösningen att fungera.

Leksak, bra vinklingar, tanken jag har nu efter lite funderingar är att ändå köra ubuntu först, så att jag lär mig på en lätthanterlig nivå, för att sedan konvertera till slack eller arch när jag är mer hemma med koden.

För som jag förstått det så är Ubuntu kanske inte lika rappt som XP, men på snudd lika. Vista som jag kör med nu är i min mening sirap jämfört med XP, så jag blir garanterat nöjd med hastigheterna ändå.

Att få upplösningen att fungera, måste väl ha o göra med styrningen för grafikkortet, jag borde alltså ladda hem o lägga in filer från ATI?

Hasenfrasen: Jag kör raid 0 med chipset raid. Går det inte att få det att fungera (klart det går, men klarar jag av det?) under linux. Med Live-cdn fick jag inte upp min raidade partition automatiskt. Vore trist att inte komma åt raiden från linux-disten.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Hasenfrasen: Jag kör raid 0 med chipset raid. Går det inte att få det att fungera (klart det går, men klarar jag av det?) under linux. Med Live-cdn fick jag inte upp min raidade partition automatiskt. Vore trist att inte komma åt raiden från linux-disten.

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Rekommenderas att du backar upp dina viktiga filer innan du fake-raid'ar.

Permalänk
Medlem

Jo som jag skrev i en tidigare post, om upplösningen inte funkar gör detta:

öppna terminalen skriv: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Leta upp sektionen monitor.

lägg till vertical sync och horizontal. som exempel ska se ut ungefär så här.

Section "Monitor"
Identifier "monitor"
HorizSync 30.0 - 96.0 <------- lägg till
VertRefresh 50.0 - 160.0 <------ lägg till
EndSection

Sen beror det lite på vad du har för skärm du kan gissa dig till ungefär vad den klarar skulle jag tro.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Leksak, bra vinklingar, tanken jag har nu efter lite funderingar är att ändå köra ubuntu först, så att jag lär mig på en lätthanterlig nivå, för att sedan konvertera till slack eller arch när jag är mer hemma med koden.

Jag hade mest kör Slackware innan. Det var bra för att jag lärde mig en massa om Linux, men numera kör jag Ubuntu. Jag provade Ubuntu, och fastnade för det. Jag gillar det för att det "bara funkar" och pakethanteringen är väldigt smidig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
För som jag förstått det så är Ubuntu kanske inte lika rappt som XP, men på snudd lika. Vista som jag kör med nu är i min mening sirap jämfört med XP, så jag blir garanterat nöjd med hastigheterna ändå.

Det beror lite på vad man jämför.
Tex grafikdelen brukar vara snabbare på Windows då de har bättre drivrutiner och Nvidia/ATI spenderar mer tid på att optimera dem. Men Nvidias proprietära drivrutiner ska vara bra, och prestera rätt så liknande Windows drivrutinerna tror jag.
Komprimering, kryptering, och fil kopiering och sånt brukar funka snabbare i Linux tror jag.
Att starta program brukar vara lite långsammare i Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Att få upplösningen att fungera, måste väl ha o göra med styrningen för grafikkortet, jag borde alltså ladda hem o lägga in filer från ATI?

Den kan ha att göra med grafikkorten och skärmen.
Vanligtvis installerar man de propriertära grafikkortsdrivrutinerna, de aktiverar man i "Restricted Hardware Manager" i System->Administration menyn.
Skärmen ska konfigureras via EDID (över DDC), men det funkar inte alltid än, så man kan behöva ställa in Xorg.conf filen själv för att skriva in horizontell och vertikal synkfrekvens hz.