Permalänk

Slår av strömmen själv

Har byggt många datorer i mina år, men detta förbryllar mig.

Satte ihop allt och startade allt fint, började installera vista, men under installationen så vid en omstart så vägrade datorn starta upp igen. Den slog av strömmen själv, vilade några sekunder, startade upp på nytt för att slå av direkt igen. Sedan fastnaden den i en sådan loop, utan att boota upp riktigt, utan slog bara på/av strömmen själv.

Efter lite pill i lådan så fungerade allt fint - ett tag, sedan samma visa igen.

Har kollat alla kablar, all ström är korrekt kopplad osv. Däremot är inte minnena med på listan över supporterade minnen för moderkortet, om nu det spelar ngn roll.

Låter dock som DOA eller? Är det nätagget eller moderkortet måtro? Finns det något annat jag bör testa innan en DOA?

Gigabyte P35-DS4
E8500
Adata 2x2GB 6400
Antec Sonata III (500w psu)
Powercolor 4850 PCS 1GB
Velociraptor 150gb

500w ska väl räcka till för det där?

Permalänk
Avstängd

Ja, förutsatt att det är 500 kvalitetswatt och att den faktiskt fungerar.
Men det kan nog lika gärna vara moderkortet.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så att CPU-fläkten och kylpastan är korrekt monterad då detta låter som typiskt värmefel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

om möjligt bör du prova med ett annat nätaggregat.
funkar inte det så försök ta dig in i bios o kolla temp på cpun, är den skyhög så montera om kylaren.
om inte kolla om möjligt med ett annat moderkort (viktigt att alla andra komponenter är exakt samma och att inget läggs till naturligtvis, men det förstod du kanske själv )
lycka till!

Permalänk

Sitter och skriver från denna dator just nu och för stunden så fungerar allt perfekt. CPU-temp kollade jag rätt tidigt, även om jag tyckte jag var noga med att fästa fläkt osv, men där var allt OK. Rubbet snurrar som det ska (just nu), men så här betedde den sig igår också innan den plötsligt fick rebootfnatt.

Googlade och läste att andra också haft rebootproblem med P35-DS4'an och flera RMAade sina kort.

Ska prova 3DMark om en stund och se vad som händer om jag stressar datorn. Det går inte o se temperaturerna på något vänster i burken samtidigt som man kör 3DMark? Eller finns det ngt verktyg som kan logga temperaturerna i bakgrunden?

Edit: det slog mig att moderkortet har 2st ATX-4pin kontakter, förutom den stora sedvanliga fetingkontakten från strömagget. Den ena ATX 4-pin är dock täckt, så jag kör bara med den ena 4-pinnars. Enligt manualen ska det inte behövas med extra kräm, men det kanske behövs ändå?