Alina System är helt underbara!

Permalänk

Alina System är helt underbara!

Hej,

Jag skulle vilja tipsa er om en butik som heter Alina System. De har jättesnabba leveranser, trevlig personal och dessutom får man en liten överraskning med i paketet.

Jag beställde en dator igår och fick hem den idag. Som vanligt måste det krångla med posten men det var inte deras fel. Vi ringde upp Alina System och en som heter Per svarade, han tog på sig allt ansvar och ringde även upp posten som tillsammans löste det hela.

Och till överraskningen då, när jag öppnade paketet så låg där två godispåsar från Haribo!

Leverans: 10/10
Support: 10/10

En helt underbar butik med andra ord!

Permalänk
Medlem

"Trevlig personal"...jo, när jag försökte handla ett tangentbord på Alina i Östersund och råkade nämna att jag hade en Mac började killen snacka skit om Mac och frågade "Vilka kör sånt skräp idag?" o.s.v.

Nu säger jag inte att alla på Alina är så otroligt kassa på att hantera kunder, men den killen fick verkligen mig att aldrig handla på Alina igen.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Handlade en 1tb hårdisk hos dem i Norrköping. Verkar vara en ok butik, trevlig personal men deras kunnande verkar variera.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag beställde en dator igår och fick hem den idag. Som vanligt måste det krångla med posten men det var inte deras fel.

Öh, okej.. hur krångla posten? att det kom så snabbt?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Håller med till 100%! Beställde nytt system därifrån, tog knappt 2 dagar innan leveransen var hemma, fick även en godispåse på köpet (stort plus!:D)

Jag rekommenderar Alina.se! 10/10

Permalänk
Medlem

De svarade aldrig på mejl och skickade till slut varor jag hade sagt åt dom att stryka från ordern. Oseriöst intryck överlag.

4/10

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

En av dom bästa butikerna på nätet,har alltid fått mina varor snabbt och dom skickar med godis:)

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem

Som så många affärer (både inom elektronikbranchen och även inom andra områden) spelar det väldigt mycket roll vem man får tala med. Om du handlar på t.ex. Åhléns City i Stockholms mediaavdelning finns det rävar som kan allt och gör allt för kunden, samtidigt som det finns studenter som hellre vill sitta hemma och glo på en DVD. Rulla en tärning, hoppas du får en bra säljare (som inte beter sig som en säljare).

Nåväl, nu när jag sagt detta så kan jag säga att jag både blivit väldigt bra och väldigt dåligt bemött på Alina. Dryga typer med överlägsen attityd och föga intresse för kunden, men andra gången alerta killar som lyssnar på vad man säger.

Kul att du blev väl bemött, det är alltid roligt.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag har haft allt för god erfarenhet av Alina System. Köpte ett grafikkort (8800GT) i den fysiska butiken i Norrköping, fungerade fint enda tills det av någon anledning gav upp, så jag lämnade in det och de sa att jag skulle få ett nytt av samma modell, frågade även hur långt tid det skulle ta, varpå de svarade runt ca. en vecka.

Var där veckan efter och då hade det inte kommit. Gick dit veckovis, varpå de svarade: nej, om 2-3 dagar. Hävdade att det var slut hos leverantören, svårt att få tag på. Veckorna gick och till slut efter många turer fick jag mitt grafikkort (tog allt som allt ca. 6 veckor).

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
"Trevlig personal"...jo, när jag försökte handla ett tangentbord på Alina i Östersund och råkade nämna att jag hade en Mac började killen snacka skit om Mac och frågade "Vilka kör sånt skräp idag?" o.s.v.

Nu säger jag inte att alla på Alina är så otroligt kassa på att hantera kunder, men den killen fick verkligen mig att aldrig handla på Alina igen.

Iofs är det lite oprofessionelt att säga på det viset, en försäljares negativa åsikt om något ska stanna hos försäljaren. Däremot tycker jag det är löjligt av dig att inte vilja handla där igen bara för att han är ärlig, det är 2008 nu, att köpa mac idag är som att betala fullpris för en nokia 3210 idag. Typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Iofs är det lite oprofessionelt att säga på det viset, en försäljares negativa åsikt om något ska stanna hos försäljaren. Däremot tycker jag det är löjligt av dig att inte vilja handla där igen bara för att han är ärlig, det är 2008 nu, att köpa mac idag är som att betala fullpris för en nokia 3210 idag. Typ.

Ja, visst, precis samma sak...
Du hittade inte nått trångsyntare och dummare att säga?
"ärlig", killen var allmänt dum i huvudet bara. Mac har aldrig varit ett så bra alternativ som det är idag...

För en Mac idag är vadå, 350MHz snabb om man ska tänka som dig?

Visa mig en dator som är AIO (All in One) som en iMac med samma prestanda för samma pris, och kom inte med någon förbannad jävla Tower-modell du byggt ihop på komplett, utan en AIO.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Iofs är det lite oprofessionelt att säga på det viset, en försäljares negativa åsikt om något ska stanna hos försäljaren. Däremot tycker jag det är löjligt av dig att inte vilja handla där igen bara för att han är ärlig, det är 2008 nu, att köpa mac idag är som att betala fullpris för en nokia 3210 idag. Typ.

Eeeh?!

Vad snackar du om? Du har sett att man kan köpa en Mac Pro med 8 kärnor och 32GB minne va?

Har du missat att Apple är större och säljer mer än någonsin?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja, visst, precis samma sak...
Du hittade inte nått trångsyntare och dummare att säga?
"ärlig", killen var allmänt dum i huvudet bara. Mac har aldrig varit ett så bra alternativ som det är idag...

För en Mac idag är vadå, 350MHz snabb om man ska tänka som dig?

Visa mig en dator som är AIO (All in One) som en iMac med samma prestanda för samma pris, och kom inte med någon förbannad jävla Tower-modell du byggt ihop på komplett, utan en AIO.

Varför köpa en dator som det är svårare att hitta vissa program till? Bara det är ju ett givet argument till att aldrig köpa en.

Vad är det för fel på datorer man bygger ihop själv? Man betalar bara för det man vill ha och kan konfigurera den precis som man vill.

Lars nej jag har inte missat det, men jag kollar inte bara på specs. Funktionalitet väger in mer enligt mig Jag behöver verkligen inte 32GB minne ifall programmen jag vill använda inte stödjer mac

Permalänk
Medlem

Då kan du ju alltid köra Boot Camp när du stöter på ett sådant program?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Då kan du ju alltid köra Boot Camp när du stöter på ett sådant program?

Frågan kvarstår, varför köpa en dator som kostar lika mycket, men som kräver mer krångel för att få vissa program att fungera. Visst det kanske inte är jättemycket krångel, men det är fortfarande extra krångel som är helt onödigt eftersom du kunde fått det att funka direkt med en riktig dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Frågan kvarstår, varför köpa en dator som kostar lika mycket, men som kräver mer krångel för att få vissa program att fungera. Visst det kanske inte är jättemycket krångel, men det är fortfarande extra krångel som är helt onödigt eftersom du kunde fått det att funka direkt med en riktig dator.

Varför köra crashande program som endast finns till windows? Bättre att köra riktigt skrivna alternativ som inte crashar så fort windows får för sig att det vore kul med ett error just då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Frågan kvarstår, varför köpa en dator som kostar lika mycket, men som kräver mer krångel för att få vissa program att fungera. Visst det kanske inte är jättemycket krångel, men det är fortfarande extra krångel som är helt onödigt eftersom du kunde fått det att funka direkt med en riktig dator.

Alltså: Man köper inte en Mac FÖR att köra windowsprogram. DET vore korkat.

Det är samma som att köpa en windowsburk FÖR att köra Mac-program. Klart det blir krångligt.

Däremot, med en Mac har du valet att köra osx eller windows på samma burk och det är lika lätt att installera windows på en Mac som på en PC.

Dessutom finns många windowsprogram, eller ett mycket bra alternativ till OSX. Du verkar ha mycket ogrundade fördomar om Mac. Säg något jag inte kan göra på min Mac som du kan göra på din PC?

Och säg inte "Köra windowsprogram LOL!!!111!!11" För du kan inte köra OSX program på din PC heller. Så det är en mycket dum diskussion.

Säg inte heller "Högerklicka omg lolloll!!!11" som alla brukar, för Apples möss har två knappar för de som lever på 2000-talet.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Frågan kvarstår, varför köpa en dator som kostar lika mycket, men som kräver mer krångel för att få vissa program att fungera.

För att man kanske inte kör dom programmen

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Varför köpa en dator som det är svårare att hitta vissa program till? Bara det är ju ett givet argument till att aldrig köpa en.

Vad är det för fel på datorer man bygger ihop själv? Man betalar bara för det man vill ha och kan konfigurera den precis som man vill.

Lars nej jag har inte missat det, men jag kollar inte bara på specs. Funktionalitet väger in mer enligt mig Jag behöver verkligen inte 32GB minne ifall programmen jag vill använda inte stödjer mac

Ärligt talat är det lättare att hitta program till Mac.

Programvarusituationerna ser ut ungefär såhär: Till Windows finns det 100 program som gör en viss sak. Givetvis finns det viss variation i funktionaliteten hos de olika programmen, men det finns ett problem. 90 av programmen är helt värdelösa, 7 av dem är sådär och 3 av dem är bra.

Till Mac å andra sidan finns det 5 program som gör en viss sak. Ett av programmen är helt värdelösa, två är bra och två är jättebra.

Om du ska hitta ett jättebra program som gör det du vill så är det ett mycket svårare jobb eftersom det finns så mycket skräp.

Det behöver inte vara något fel på datorer man bygger ihop själv, men med exempelvis en Mac vet du att alla delarna fungerar bra med varandra, att all hårdvara är bra integrerad med mjukvaran och att drivrutinerna är bra.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Har handlat mycket ifrån Alina i Norrköping, kunnig personal och trevliga.
Säljarna, kan förvisso inte ett jota om datorer eller dess hårdvara.
Efter mycket trubbel med ett moderkort så fick jag en bra relation med en av deras "tekniker" och efter det har allt bara rullat på.

Kan rekommendera dom starkt!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Re: Alina System är helt underbara!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Jag beställde en dator igår och fick hem den idag. Som vanligt måste det krångla med posten men det var inte deras fel. Vi ringde upp Alina System och en som heter Per svarade, han tog på sig allt ansvar och ringde även upp posten som tillsammans löste det hela.

Du tyckte alltså att det "som vanligt krånglade med posten" eftersom du inte fick datorn samma sekund du beställde den?

Tur att Per på Alina System finns, någon som tar ansvar för att grejorna kommer fram i tid!

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

Har inte hört om denna e-butik förut, men väl värt att ta en närmare titt på.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Beställde ett par minnen igår och skrev i info-rutan under att jag hoppades att de kunde skicka dem tidigt som vanligt så att posten fick fram minnena innan helgen. Idag ringer en av deras anställda och säger att oavsett när de skickar minnena skulle inte posten få fram dem innan helgen. Han föreslår dock att eftersom han endå ska förbi där jag bor kan han leverera minnena personligen - samt dra av fraktkostnaden.

Permalänk
Medlem

har oxå bara bra att säga om alina...fick minnen som strulade..dom var väldigt hjälpsamma med att byta ut dem!!! tummen upp till alina.se!!!

Permalänk
Medlem

Roligt att se vilken effekt två godispåsar gör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ärligt talat är det lättare att hitta program till Mac.

Programvarusituationerna ser ut ungefär såhär: Till Windows finns det 100 program som gör en viss sak. Givetvis finns det viss variation i funktionaliteten hos de olika programmen, men det finns ett problem. 90 av programmen är helt värdelösa, 7 av dem är sådär och 3 av dem är bra.

Till Mac å andra sidan finns det 5 program som gör en viss sak. Ett av programmen är helt värdelösa, två är bra och två är jättebra.

Om du ska hitta ett jättebra program som gör det du vill så är det ett mycket svårare jobb eftersom det finns så mycket skräp.

Det behöver inte vara något fel på datorer man bygger ihop själv, men med exempelvis en Mac vet du att alla delarna fungerar bra med varandra, att all hårdvara är bra integrerad med mjukvaran och att drivrutinerna är bra.

Vad är detta för skitsnack? Vad tänker du på ens när du skriver detta. Det finns ett program för windows för att göra en sak inte 100. Svårare att hitta ett bra program? Var letar du någonstans under stenar?

Om man bygger själv och kan sin sak så vet man exakt vilka delar som passar ihop och till skillnad från mac så är man inte bunden.

Det du skriver är BS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Roligt att se vilken effekt två godispåsar gör

Haha jo, visst!

Men det handlar egentligen om något mer också, en vilja att vara tillmötesgående och värna om sina kunder. Ett par godispåsar kanske inte är hela världen - men nog allt en vänlig gest.

Har inte handlat på Alina.se personligen. Dock tycker jag deras webbutik har blivit BRA mycket mer strukturerad än för bara något år sedan.