Kvitto, retur anmälan, tredje person...

Permalänk
Medlem

Kvitto, retur anmälan, tredje person...

Hej

Köpte en vara genom tradera av en säljare som köpt varan från komplett.
Varan är ett nätaggregat som brunnit och har 3 års garanti(7 månader kvar). Nu är det så att jag har kvitto men komplett vill inte handla med tredje part/person. Va fan är det så nödvändigt med ett kvitto då?
Nu måste jag "klöddra" med förra säljaren för att få varan. Och det är han som får varan/pengarna i ersättning.
För att jag ens ska få mitt nätaggregat så måste jag först kontakta säljaren och se om han går med på att göra en retur anmälan. Sen skicka in varan. Han får tillbaks ersättningsvaran/pengar och skickar det till mig. Efter det har jag betala flera hundra kronor i frakt för att ens få tillbaks mitt nätaggregat.

Hatar komplett! lika bra att handla sina varor av kunder som köpt det i en butik. Där får man iaf tillbaks en produkt och inte slippa allt krångel!

Har någon ett bättre förslag på hur jag ska göra?

...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt finna dig i läget, för reglerna ser ut som dom gör på de flesta ställen. Lärdomen av det inträffade är att om du köper begagnade saker så gäller att garantin är värdelös så länge inte kvittot är opersonligt, exempelvis genom att det är handlat kontant i butik.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det är inte bara hos komplett du råkar ut för sånt. Garanti brukar inte följa med till nästa köpare. Gäller oftast bara ursprunglige köparen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Kan vara bra att veta att garantin (förutom för bilar) alltid endast gäller för den ursprunglige köparen om inte annat uttryckligen sägs i försäljningsvilkoren.

Många missar detta och står med skägget i brevlådan när de vill reklamera en sak de köpt begagnad av privatperson.

M.v.h
/Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

Ja men har fungerat med varor jag köpt av personen där denne köpt det i butik. Gick till butiken och visade upp kvittot. Inga problem där. Men nu är det ett stort sådant när jag handlat av en som gjort köpet online.

Jag vet min rättigheter men att det ska vara såhär krångligt, när jag har kvittot och allt. Så egentligen så är kvitto skitsamma man får ju ändå kontakta original köparen för en retur.

Men det är ju ändå lustigt att om man köpt varan av tex komplett och sedan väljer att gå genom deras leverantör så får man också en ny vara utan att blanda in komplett(been there done that). Även där är jag tredje person! Så varför ska dom krångla såhär?

BTW: tack för svaren!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Kvitto, retur anmälan, tredje person...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind

Köpte en vara genom tradera av en säljare som köpt varan från komplett.
Varan är ett nätaggregat som brunnit och har 3 års garanti(7 månader kvar). Nu är det så att jag har kvitto men komplett vill inte handla med tredje part/person. Va fan är det så nödvändigt med ett kvitto då?

Nu måste jag "klöddra" med förra säljaren för att få varan. Och det är han som får varan/pengarna i ersättning.
För att jag ens ska få mitt nätaggregat så måste jag först kontakta säljaren och se om han går med på att göra en retur anmälan. Sen skicka in varan. Han får tillbaks ersättningsvaran/pengar och skickar det till mig. Efter det har jag betala flera hundra kronor i frakt för att ens få tillbaks mitt nätaggregat.

Hatar komplett! lika bra att handla sina varor av kunder som köpt det i en butik. Där får man iaf tillbaks en produkt och inte slippa allt krångel!

Har någon ett bättre förslag på hur jag ska göra?
...

Kvitton kan va bra att ha för att styrka att varan inte är stulen, garantiärenden, reklamation, betalning gjorts, mm.

Ja du, att handla begagnat kan vara billigare; ibland krångligare. Ingen tvingar dig att handla begagnat.

Av min erfarenhet så är det oftast liknande villkor i alla sorters butiker. Visst finns det personal som inte är lika petiga, när det gäller företagens regler.

Reklamera direkt till tillverkaren. Antagligen är det 1års butiksgaranti och 3års fabriksgaranti.

Om nätaggregatet var trasigt från första början, så är det inte så konstigt att du fick köpa för lite mer förmånligt pris.

Kan inte riktigt förstå hur du kan få ett hat mot ett företag, när du genomfört köpet via en privatperson.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Ja men har fungerat med varor jag köpt av personen där denne köpt det i butik. Gick till butiken och visade upp kvittot. Inga problem där. Men nu är det ett stort sådant när jag handlat av en som gjort köpet online.

Jag vet min rättigheter men att det ska vara såhär krångligt, när jag har kvittot och allt. Så egentligen så är kvitto skitsamma man får ju ändå kontakta original köparen för en retur.

Men det är ju ändå lustigt att om man köpt varan av tex komplett och sedan väljer att gå genom deras leverantör så får man också en ny vara utan att blanda in komplett(been there done that). Även där är jag tredje person! Så varför ska dom krångla såhär?

Jag kan tyvärr inte komma på några lagar som backar upp ditt påstående om "dina rättigheter". Du har köpt varan begagnad från en privatperson, inte ett företag.
Garantier är ett frivilligt åtagande som säljare och/eller tillverkare kan erbjuda och villkoren utformas enligt deras tycke.

Oftast är villkoren för butiksgarantier begränsade till köpare. Tillverkargarantier brukar dock vara generösare och erbjuda produktgaranti. Dom vill ju locka folk att köpa deras produkter, oavsett varifrån kunderna handlar.

Slutligen:
*Det är skillnad att handla från en näringsidkare och en privatperson.
*Reklamation och garanti är två separata saker.
*Garanti är ett frivilligt åtagande.

För mer info om konsumenträtt mm, läs gärna FAQn:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6096...
och konsumentverkets hemsida:
www.konsumentverket.se

Permalänk
Medlem

Kvittot står på personen du köpte det av, inte dig. Bara att finna sig i det.
Jag skickar alltid med kvitton trots att jag upplyser att det är liten chans att kvittot fungerar för mer än mig om jag köpt på internet.

Vad är det svåra att förstå? Du är helt enkelt inte personen kvittot är utfärdat på. Då ska man inte förvänta sig att de behandlas som den personen.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kvitto, retur anmälan, tredje person...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Av min erfarenhet så är det oftast liknande villkor i alla sorters butiker. Visst finns det personal som inte är lika petiga, när det gäller företagens regler.

Reklamera direkt till tillverkaren. Antagligen är det 1års butiksgaranti och 3års fabriksgaranti.

Ja om det vore så. Jag köpte varan för ca 2 år sen. Så fabriksgarantin går ur snart. får väl ta det genom leverantören isf.

Ok. Då förstår jag att vissa butiker tänjer på gränserna. Köpte en bärbar dator för ett tag sen(av privatperson) och efter ca 1 år började den att krångla. Fungerade fin fint med kvitto fast att det inte var mitt namn på det. Fick tillbaks den lagad.

EDIT: Fick tag på personen jag köpt det av. Han är villig att göra retur anmälan. Så allt löser sig. Men tack för alla svaren

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler