Citat:
Ursprungligen inskrivet av armind
Köpte en vara genom tradera av en säljare som köpt varan från komplett.
Varan är ett nätaggregat som brunnit och har 3 års garanti(7 månader kvar). Nu är det så att jag har kvitto men komplett vill inte handla med tredje part/person. Va fan är det så nödvändigt med ett kvitto då?
Nu måste jag "klöddra" med förra säljaren för att få varan. Och det är han som får varan/pengarna i ersättning.
För att jag ens ska få mitt nätaggregat så måste jag först kontakta säljaren och se om han går med på att göra en retur anmälan. Sen skicka in varan. Han får tillbaks ersättningsvaran/pengar och skickar det till mig. Efter det har jag betala flera hundra kronor i frakt för att ens få tillbaks mitt nätaggregat.
Hatar komplett! lika bra att handla sina varor av kunder som köpt det i en butik. Där får man iaf tillbaks en produkt och inte slippa allt krångel!
Har någon ett bättre förslag på hur jag ska göra?
...
Kvitton kan va bra att ha för att styrka att varan inte är stulen, garantiärenden, reklamation, betalning gjorts, mm.
Ja du, att handla begagnat kan vara billigare; ibland krångligare. Ingen tvingar dig att handla begagnat.
Av min erfarenhet så är det oftast liknande villkor i alla sorters butiker. Visst finns det personal som inte är lika petiga, när det gäller företagens regler.
Reklamera direkt till tillverkaren. Antagligen är det 1års butiksgaranti och 3års fabriksgaranti.
Om nätaggregatet var trasigt från första början, så är det inte så konstigt att du fick köpa för lite mer förmånligt pris.
Kan inte riktigt förstå hur du kan få ett hat mot ett företag, när du genomfört köpet via en privatperson.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av armind
Ja men har fungerat med varor jag köpt av personen där denne köpt det i butik. Gick till butiken och visade upp kvittot. Inga problem där. Men nu är det ett stort sådant när jag handlat av en som gjort köpet online.
Jag vet min rättigheter men att det ska vara såhär krångligt, när jag har kvittot och allt. Så egentligen så är kvitto skitsamma man får ju ändå kontakta original köparen för en retur.
Men det är ju ändå lustigt att om man köpt varan av tex komplett och sedan väljer att gå genom deras leverantör så får man också en ny vara utan att blanda in komplett(been there done that). Även där är jag tredje person! Så varför ska dom krångla såhär?
Jag kan tyvärr inte komma på några lagar som backar upp ditt påstående om "dina rättigheter". Du har köpt varan begagnad från en privatperson, inte ett företag.
Garantier är ett frivilligt åtagande som säljare och/eller tillverkare kan erbjuda och villkoren utformas enligt deras tycke.
Oftast är villkoren för butiksgarantier begränsade till köpare. Tillverkargarantier brukar dock vara generösare och erbjuda produktgaranti. Dom vill ju locka folk att köpa deras produkter, oavsett varifrån kunderna handlar.
Slutligen:
*Det är skillnad att handla från en näringsidkare och en privatperson.
*Reklamation och garanti är två separata saker.
*Garanti är ett frivilligt åtagande.
För mer info om konsumenträtt mm, läs gärna FAQn:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6096...
och konsumentverkets hemsida:
www.konsumentverket.se