Permalänk
Medlem

Era växter!

Åkte upp till morsan och snodde lite blomjord och satte några frön på skoj för ett par veckor sedan. När jag såg att chilin hade börjat gro planterade jag även tomat- och habanerokärnor. Någon som har några skötselråd?
Posta gärna bilder på växter ni odlat!

Permalänk
Medlem

Tjaa... jag har en plastblomma.. räknas den?
Hade ett par kaktusar, men dom har jag tappat bort (hur man nu lyckas med det).

Edit: ett kommatecken

Permalänk
Medlem

Jag hade kaktusar förut, de höll ut i flera år.
En av dem blommade till och med, RIP!

Btw, jag tror aldrig solen har lyst så starkt på mina växter som idag, det är verkligen bastu vid köksfönstret nu, jag är förväntansfull!

Permalänk

Jag har ett helt opium-plantage på balkongen. Och ett bonsai-träd.

Permalänk
Medlem

Jag äger faktiskt 1 krukväxt som jag fick av farmor när jag flyttade in i huset. Och den lever än! 2 månader har det ju gått

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Avstängd

Växter drar till sig getingar, jag AVSKYR getingar.

Behöver jag säga hur många växter jag har ?

Permalänk
Medlem

Jag hade en kaktus innan som jag köpte 1997. Förra sommaren stack jag med familjen på semester, några kompisar till oss fick ta hand om hemmet i 2 veckor medan vi var borta. När vi kom tillbaks var min kaktus död... fatta så irriterad man blev!

Jag lyckas ta hand om en kaktus i 10 år, men när jag lämnar den i 2 veckor för någon annan så dör den... bra va?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Avstängd

jag bor fortfarande hemma, men vi har typ inga blommor alls, min mor har inga gröna fingrar, hon lyckas till och med döda kaktusar efter 1 månad. Hon fick en blomma av min syster som ska vara den mest välskötta blomman någon sin, den heter något med död mans tunga eller något liknande. Men efter 1½ månad så var den död xD

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Med två katter som käkar allt de ser i växtväg är det lite klurigt med växter hemma. Men jag försöker iaf

* En halv-äten strandkastanj
* En bambu
* Ampelliljor går på löpande band

Hade velat ha något golv-stående också men det blir nog för svårt att motstå för katterna...

Permalänk

Jag har 3 kaktusar...som står hos morsan...flickvännen har däremot gott om växter

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt med bilder här...

Permalänk
Medlem

3 Yucca, står på balkongen på sommarn.
Den längsta av dom är över 1 meter.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag hade en kaktus innan som jag köpte 1997. Förra sommaren stack jag med familjen på semester, några kompisar till oss fick ta hand om hemmet i 2 veckor medan vi var borta. När vi kom tillbaks var min kaktus död... fatta så irriterad man blev!

Jag lyckas ta hand om en kaktus i 10 år, men när jag lämnar den i 2 veckor för någon annan så dör den... bra va?

Dryygt;P Som tur har jag min vid liv. Fick av mormor när jag var så där 10 år gammal. Ska ta och sätta den i en större kruka nu när den inte får det utrymme den behöver. Gillar den för att den har som blad/mjuka taggar som sicker ut istället för vassa sådanna=).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

För några år sedan drev vi upp en massa kärnor från citrus växter. Mycket rogivande:

Men växter måste inte bara locka till sig getingar; här har vi en blåmes på besök i vårt plommonträd.

Annars är stockrosor väldigt tacksamma att driva upp i rabatt eller i trädgården.

Sen har jag ju sedan många år haft favoriten, sprätt-i-väg på avataren:D
De är sååå söta när de växer upp. Dock blir de ganska träiga och tråkiga efter ett par år.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Slänger väll upp några bilder på mina växter, ursäkta den dåliga kvaliten (mobilkamera (laddare till digitalkameran försvann i flytt för några månader sedan))

Köket:

Vardagsrummet:

Badrummet:

Sovrummet: Inga ^^

Tycker det är trevligt med blommor
Har några plastväxter som jag inte tog bild på, dom räknas ju inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Slänger väll upp några bilder på mina växter, ursäkta den dåliga kvaliten (mobilkamera (laddare till digitalkameran försvann i flytt för några månader sedan))
http://i411.photobucket.com/albums/pp194/letrix_photo/Image07...

Den där ser skithäftig ut, vad heter den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Den där ser skithäftig ut, vad heter den?

Är ganska säker på att det är någon variant av Aloe Vera. (kan ju såklart ha fel, men den är väldigt lik andra aloe vera plantor)

Permalänk
Medlem

En Växt-tråd på SweC, för en sekund kunde jag inte komma på nåt roligare, men jag hade nog fel

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Jag har växter som är olagliga, men när skörden kommer är det värt det.
Vill dock inte lägga ut bilder just nu, kanske senare

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Jag har växter som är olagliga, men när skörden kommer är det värt det.
Vill dock inte lägga ut bilder just nu, kanske senare

Jo va fan upp med bilder. En olaglig växt är ändå en växt!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Slänger väll upp några bilder på mina växter, ursäkta den dåliga kvaliten (mobilkamera (laddare till digitalkameran försvann i flytt för några månader sedan))

http://i411.photobucket.com/albums/pp194/letrix_photo/Image07...

Har haft ett sånt träd i ca 15 år nu. Funderar på att planera den i en större kruka.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Jag har växter som är olagliga, men när skörden kommer är det värt det.
Vill dock inte lägga ut bilder just nu, kanske senare

Är det grönt, rött (opium blommar väl rött?) eller svampigt?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Jag har tre halvdöda kaktusar. Jag fick ett bonsaiträd nån födelsedag. Det stendog inom en vecka.

Permalänk
Medlem

Höken: De tips jag kan ge är att du ska vattna med måtta så kommer dina plantor att växa som ogräs:) ca en gång i veckan räcker när dom börjar bli fullväxta och du bör snart planteraom dom i de krukor som dom ska ha sedan när dom är färdigväxta.
Bilden du frågade om i tråden ser ut att vara en bild på den zebra aloe men jag kan ha fel, en varaiant på aloe är det iaf.

Xerbee: Träna katterna att INTE vara i fönstret så bör du kunna behålla dina blommor oätna samt köp smörgåskrasse och kattgräs som du odlar åt monstren så har dom växter själva också som det är fritt att äta av:)

Nad: Har haft en växtråd upplagd förut men dessa förlorar folk ganska snabbt intresse för.

Snakedad: Låter som att ditt träd förtjänar en större kruka nu så plantera det i en ny kruka runnt mars-april:)

Permalänk
Medlem

Min plastblomma dog så nu har jag en ros av trä istället...

Permalänk
Medlem

Fick 3 växter när jag flyttade hemifrån, varav 2 dog inom en vecka.

Bonsaiträd är coola, men inte fan är dem lätta att hantera ^_^

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Jag har växter som är olagliga, men när skörden kommer är det värt det.
Vill dock inte lägga ut bilder just nu, kanske senare

Om du faktiskt har det tycker jag att du ska ta ditt förstånd till fånga och hålla tyst om det.
Varför riskera att du blir av med dem och ett straff bara för att kunna svara i den här tråden?
Don't tell, don't smell, don't sell.

Jag har fyra olika chillisorter igång nu, den enda som är lite intressant är Peruvian Purple.

Min är har betydligt mörkare lila färg över bladen och har ännu ingen frukt. Blommorna har oerhört stark lila färg.
Håller på att försöka få fram lite frön från den (både korsningar med andra och där den befruktat sig själv) som jag sedan ska bestråla för att förhoppningsvis få någon mysig mutation. Funderar även på att införskaffa någon kemisk mutagen, men det känns både jobbigt och farligt.

Just nu ligger ett hundratal frön från en jättebalsamin jag hittat ute i naturen och bestrålas av lite americium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Just nu ligger ett hundratal frön från en jättebalsamin jag hittat ute i naturen och bestrålas av lite americium.

Skojar du eller?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Finns det inte växt3r utom hus???? Det har jag hört iaf .. att det finns?

(Siffran istf bokstav & särskrivning är ren ironi, tänk inget annat .. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Om du faktiskt har det tycker jag att du ska ta ditt förstånd till fånga och hålla tyst om det.
Varför riskera att du blir av med dem och ett straff bara för att kunna svara i den här tråden?
Don't tell, don't smell, don't sell.

Jag har fyra olika chillisorter igång nu, den enda som är lite intressant är Peruvian Purple.
http://www.chetbacon.com/1999-peppers/peruvian-purple2.jpg
Min är har betydligt mörkare lila färg över bladen och har ännu ingen frukt. Blommorna har oerhört stark lila färg.
Håller på att försöka få fram lite frön från den (både korsningar med andra och där den befruktat sig själv) som jag sedan ska bestråla för att förhoppningsvis få någon mysig mutation. Funderar även på att införskaffa någon kemisk mutagen, men det känns både jobbigt och farligt.

Just nu ligger ett hundratal frön från en jättebalsamin jag hittat ute i naturen och bestrålas av lite americium.

Låter väldigt avancerat det där;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b