Permalänk
Medlem

Vad innebär dessa ämnen? FSB, ..

Hej jag hade i uppdrag att ta reda på dom här och förklara vad dom gör och vad dom innebär:

3DNow!, FSB, Överklockning, Multithreading, Hyper-Threading

Jag har försökt men Wikipeda skriver så bara ett Albert Einstein förstår texten och susning.nu ännu värre.

Någon som har någon bra hemsida att läsa på om detta? Så kan jag ju läsa på och göra om texten. Eller om ni själva är kunniga och vet vad dom innebär kan ni ju skriva ihop något. Behöver inte vara något stort bara grundförklaringar så jag förstår. Tack

Permalänk
Medlem

3DNow! är en uppsättning instruktioner som AMD skapade i slutet av 90-talet för att förbättra deras processorers prestanda i 3D-applikationer som spel osv.

FSB står för Front Side Bus och är en kanal på moderkortet som ansluter processorn med moderkortets så kallade nordbrygga, där grafikkort och RAM-minne sitter.

Överklockning innebär att man (oftast genom att öka klockfrekvenserna) pressar upp datorkomponenterna i hastigheter som är högre än vad specifikationerna säger att de är byggda och certifierade för.

Multithreading innebär att en processor klarar av att köra/beräkna flera trådar, eller uppgifter, samtidigt.

Hyper-Threading är en teknik som Intel införde med sina NetBurst-processorer (exempelvis Pentium 4). Det förbättrar multithreading prestandan genom att man "låtsas" att man har flera processor-kärnor i datorn, tekniken "kopierar" alltså vissa delar av processorn. En processor med Hyper-Threading aktiverat behandlas av operativsystemet som två processorer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
3DNow! är en uppsättning instruktioner som AMD skapade i slutet av 90-talet för att förbättra deras processorers prestanda i 3D-applikationer som spel osv.

FSB står för Front Side Bus och är en kanal på moderkortet som ansluter processorn med moderkortets så kallade nordbrygga, där grafikkort och RAM-minne sitter.

Överklockning innebär att man (oftast genom att öka klockfrekvenserna) pressar upp datorkomponenterna i hastigheter som är högre än vad specifikationerna säger att de är byggda och certifierade för.

Multithreading innebär att en processor klarar av att köra/beräkna flera trådar, eller uppgifter, samtidigt.

Hyper-Threading är en teknik som Intel införde med sina NetBurst-processorer (exempelvis Pentium 4). Det förbättrar multithreading prestandan genom att man "låtsas" att man har flera processor-kärnor i datorn, tekniken "kopierar" alltså vissa delar av processorn. En processor med Hyper-Threading aktiverat behandlas av operativsystemet som två processorer.

Tänkte rätta lite och lägga till lite:

3DNow är bara ett SIMD-tillägg (likt MMX, SSE, osv) som AMD har på sina processorer. SIMD = Single Instruction Multiple Data. Har ingenting med spel och 3D att göra - programmeraren kan ju lägga in det i vilket program som helst. Nu är 3DNow rätt utdött på bekostnad av SSE.

Hyper-Threading ger inte mer beräkningskraft. Det är fortfarande en processor. Dock kan den hantera 2 trådar nästan samtidigt. Alltså, bara en tråd kan köras samtidigt, men om den ena tråden väntar på data från minnet (kan ta många klockcyckler) så kan den andra tråden köras istället under tiden. Det kan snabba upp lite ibland, men inte alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Lite korrigeringar från mig med:
FSB - Kopplas till nordbryggan eller vad som är kvar av den. I nyare processorer är man på väg ifrån det, minnet kopplas direkt till minneskontroller i processorn och den har en höghastighetslänk direkt till grafikkortet. Men resten av allting går via nordbryggan (och sen sydbryggan).

Multithreading gör att man kan köra flera trådar på samma kärna i processorn. Dock finns det begränsande faktorer som gör att multicore (flera kärnor) ger bättre resultat. Det man utnyttjar med multithreading är att trådar när de exekveras ofta får vänta på andra saker, det blir pauser i processorns exekvering. Då kan en annan tråd sticka in och göra sina saker under tiden.

Hyper-threading är Intels produktnamn på deras multithreading-teknik.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Multithreading gör att man kan köra flera trådar på samma kärna i processorn. Dock finns det begränsande faktorer som gör att multicore (flera kärnor) ger bättre resultat. Det man utnyttjar med multithreading är att trådar när de exekveras ofta får vänta på andra saker, det blir pauser i processorns exekvering. Då kan en annan tråd sticka in och göra sina saker under tiden.

Det där är väl just hyper-threading du talar om.

Men riktigt multi-threading menas väl flera kärnor som kan köra flera trådar samtidigt (en tråd per kärna).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

En liten komplettering angående FSB:

För en Intel-processor, så fås processorns klockfrekvens genom denna beräkning:
Klockfrekvens=FSBxMultipel

Multipeln är låst till ett fast värde, förutom på vissa dyrare processorer
(brukar stå "unlocked multiplier" eller liknande på dem)
Detta gör att om man skall överklocka en processor med låst multipel, så måste man ändra FSB.
Det är dock inte lika smidigt som att öka multipeln, då FSB även påverkar andra komponenter i datorn, t.ex. minnet.

Om minnet körs synkroniserat med FSB (1:1 förhållande), så fås hastigheten som minnet körs med av följande ekvation: Minneshastighet=(1x)FSBx2
Anledningen till att man multiplicerar FSB med två är att dagens minne är Double Data Rate minne, DDR-minne (av typen 1,2,3 osv t.ex. DDR2 som är det vanligste just nu). Double Data Rate innebär att data skickas två gånger per klockcykel. Så om FSB har en frekvens på 200MHz, så skickas data effektivt med den dubbla hastigheten dvs 400MHz.

För att kunna utnyttja minne som kan köras snabbare (eller långsammare) än 2xFSB, så finns dividers. Dessa gör att minnet inte körs synkroniserat mot FSB (alltså inte 1:1). Om man skall ta med dividers i ekvationen, så ser den ut så här: minneshastighet=FSB x Divider x 2. I fallet ovan, då minnet körs synkroniserat mot minnet blir alltså ekvationen minneshastighet=200 x 1 x 2= 400.
Om man istället för 1:1 kör 2:3 som divider, så körs minnet i hastigheten = 200 x 3/2 x 2 = 600MHz.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det där är väl just hyper-threading du talar om.

Men riktigt multi-threading menas väl flera kärnor som kan köra flera trådar samtidigt (en tråd per kärna).

Som jag skrev sist i mitt inlägg. http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper_threading

Citat:

Hyper-threading (officially termed Hyper-Threading Technology or HTT) is an Intel-proprietary technology used to improve parallelization of computations performed on PC microprocessors via simultaneous multithreading

Nej, flera kärnor får man se som en fysiskt lite annorlunda men ändå SMP (Symmetric Multiprocessing). Förutom att kärnorna ofta delar cache-minne (den långsammaste varianten av dem) så är de som egna processorer. Med SMT är det en kärna där det är mycket mer sammanflätning för att kunna köra flera trådar samtidigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

... Och nu är vi uppe i den så kallade Einstein-nivå som trådskaparen inte ville ha. Jag försökte hålla mig kort bara inkludera grundläggande fakta, men sure. Ni har ju rätt såklart, men det är lite mycket info för folk som är mindre insatta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Som jag skrev sist i mitt inlägg. http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper_threading

Nej, flera kärnor får man se som en fysiskt lite annorlunda men ändå SMP (Symmetric Multiprocessing). Förutom att kärnorna ofta delar cache-minne (den långsammaste varianten av dem) så är de som egna processorer. Med SMT är det en kärna där det är mycket mer sammanflätning för att kunna köra flera trådar samtidigt.

Nu fattar jag hur du tänker. Fast man kan väl se flera kärnor (med en tråd per kärna) och Hyper-Threading (med flera trådar per kärna) som olika varianter av multi-threading.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
... Och nu är vi uppe i den så kallade Einstein-nivå som trådskaparen inte ville ha. Jag försökte hålla mig kort bara inkludera grundläggande fakta, men sure. Ni har ju rätt såklart, men det är lite mycket info för folk som är mindre insatta.

Blev väl lite avancerat men ändå lite svårt att undvika här på swec tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
... Och nu är vi uppe i den så kallade Einstein-nivå som trådskaparen inte ville ha. Jag försökte hålla mig kort bara inkludera grundläggande fakta, men sure. Ni har ju rätt såklart, men det är lite mycket info för folk som är mindre insatta.

Jo blev ju det. Men samtidigt tycker jag det låter som man inte vill ta sig ann problemet, sätta sig in i hur sakerna fungerar, om man skriver att det krävs en Albert E. för att förstå.
Tråden andades läxuppgift från början men eftersom TS verkar ha försökt så lät jag den ligga kvar. Men samtidigt så måste man försöka förstå svaren, jag har nog svarat på så vis att om TS bara kopierar det så lyser det igenom att det inte är TS egna ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nu fattar jag hur du tänker. Fast man kan väl se flera kärnor (med en tråd per kärna) och Hyper-Threading (med flera trådar per kärna) som olika varianter av multi-threading.
[...]

Generellt om man pratar om parallella saker i datorn och trådar då så kan man säga det som det. Ett program kan ju vara flertrådat, etc. Men termen multi-threading när man talar om processorarkitektur (dvs. fysiska uppbyggnaden av en processor) så verkar det vara åtskilt till att multi-threading handlar om en kärna körandes flera trådar (en fackterm helt enkelt). Även om det för program kan uppnå samma resultat (med varierande prestanda).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG