Permalänk
Medlem

Intel vs AMD

Nu har jag läst en massa bullshit överallt på nätet om vilka processorer som är bäst. Det verkar som att folk inte riktigt testat utan mest kör på magkänsla/märkeslojalitet/envishet. Skulle vilja ha lite svar på vad som är bäst baserat på RL-erfarenhet. Helst med ett Radeon HD 4870 med nån av Core 2 Duo/Quad eller AMD X2/3/4 eftersom det är dem jag funderar på till min burk.

Posta lite FPS från några nyare spel (Typ Crysis, UT 3 osv) eller 3D mark poäng.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ett gäng med spel, testade med samma grafikkort men olika prosessorer.
http://www.legionhardware.com/document.php?id=770&p=0

Dra dina egan slutsatser

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Re: Intel vs AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst
Posta lite FPS från några nyare spel (Typ Crysis, UT 3 osv) eller 3D mark poäng.

Tacksam för svar

Processorn spelar knappt någon roll så länge den har 4 kärnor (om du skall ha den mer än ett år), idag går det bra med vilken processor som helst som kostar 500 eller mer

Har en phenom 9500 @ 2,2 GHz och ett 4870x2
här ser du hur processorn jobbar med ett av de mest krävande spelen som finns (crysis warhead)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Re: Intel vs AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst
Nu har jag läst en massa bullshit överallt på nätet om vilka processorer som är bäst. Det verkar som att folk inte riktigt testat utan mest kör på magkänsla/märkeslojalitet/envishet. Skulle vilja ha lite svar på vad som är bäst baserat på RL-erfarenhet. Helst med ett Radeon HD 4870 med nån av Core 2 Duo/Quad eller AMD X2/3/4 eftersom det är dem jag funderar på till min burk.

Posta lite FPS från några nyare spel (Typ Crysis, UT 3 osv) eller 3D mark poäng.

Tacksam för svar

Köp inte något nu. Vänta tills AM3 och socket B kommer ut ( nya socklarna till moderkorten ).

Permalänk
Medlem

Det bästa är att läsa tester, folk snackar bara skit snack när det gäller AMD vs. INTEL, Duo vs. Quad osv. Men köper du ett vanligt 4870 dvs inte ett X2 så borde de flesta Quad CPUna fungera bra.

"Perhaps the most interesting thing that we have noticed is how much faster the Core 2 Quad processors were when compared to the Core 2 Duo’s, this is not something that we have really seen before."

Dom har självklart störst övertag i nyare spel men från de tester jag läst tycker jag alltid Quad ligger snäppet före? kanske beror på större L2 lr nå =D

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Hade läst den recentionen innan.

Mina alternativ är AMD Phenom X4 Quad-Core 9950 som är 2.6 GHz med 4 Mb cache och okänd FSB, Intel Core 2 QUAD Q6600 som är 2.4 GHz, 8 Mb cache och 1066 MHz FSB eller Intel Core 2 Duo E8400 som har 3.0 GHz, 6 Mb cache och 1333 MHz FSB. Frågan är om det är värt att offra 0.4 GHz och 2Mb cache som skiljer E8400 från 9950 för två extra kärnor. Skillnaden i pris är 90 kr upp från Duo till X4, eller om man vill ha Intels quad som sägs vara bättre men har lägre klock men dubbla cachen jämfört med AMDs motsvarighet.

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte brukade tänka på förut när jag hade amd maskiner var hur viktigt det är med ordentliga kvalitets brädor. Nu när jag kör på ett ganska gammalt p965 moderkort som ändå har haft stora problem med bios måste jag intyga att kvaliteten å stabiliteten även när jag kör överklockat vilket jag gör 24/7 med intel moderkortet klart slår allt annat som jag har haft i mina amd maskiner.

Har aldrig haft ett ati eller som de nu kallas amd chipset på nån av mina amd konfigs å jag kan tänka mig att de borde vara mins lika stabila å så, borde ju va det för nu förväntar jag mig"rockstable" när jag har suttit på ett sånt sys.

jag skulle iaf ta flera kärnor vilken dag som helst, kompisen som kör q6600 @standard får bättre resultat i ganska många syntetiska/komprimerings/cad test jämfört med vad jag fåri trimmat läge.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Problemet med Q6600 är att den är så jäkla dyr jämfört med AMDs processor som är lite snabbare. Den har jäkligt mycket snabbare "FSB" eftersom den har Hyper Transport istället. 4GHz ska busen ligga på.

Permalänk
Medlem

q6600 klarar la 1600(400mhz) i fsb å om den kommer upp i 3.6 så lär ju inte amd ha en chans. 400mhz + lär inte vara något flaskhals alls om man e orolig för det.

Uppriktigt sagt så ser jag inte nån anledning att införskaffa ett amd sys om det är den absoluta prestandan man vill åt.

fast en gammal athlon 64 klockad till 2800 hade räckt för mig om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jo, men jag spenderar mer och mer på min dator och AMDs Quad är billigare priset på datorn har sprungit iväg en del sedan jag började så jag försöker hålla det nere så gått det går. Sen är jag fullständigt ointresserad av att klocka, jag vill ha det som är bäst när man plockar ut det ur lådan, inte det som är bäst när jag har pillat med det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Intel vs AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Köp inte något nu. Vänta tills AM3 och socket B kommer ut ( nya socklarna till moderkorten ).

Och när släpps dessa ?

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Och när släpps dessa ?

AM3 bör finnas ute nån gång under februari/mars nästa år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
AM3 bör finnas ute nån gång under februari/mars nästa år.

Usch. Gillar inte att vänta men men...

Först väntade jag på Intel i7 men har tappat intresset och förtroendet för Bloomfield + att det är för dyrt.

Därför blir det antagligen AMD igen för mig.

Det jäkliga är att både Intel och AMD just nu är på gång med nytt inom kort.
i7 & AM3.
Känns som att det kan vara dumt att köpa något idag med tanke på det.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Fast å andra sidan så om du köper nått bra idag så är det nog bra även när den kommer. Själv har jag ju fortfarande en gammal P4 som jag köpte för 5 år sedan. Den funkar och man kan köra allt utom det senaste utan problem, förutsatt att man är beredd att offra lite grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Usch. Gillar inte att vänta men men...

Först väntade jag på Intel i7 men har tappat intresset och förtroendet för Bloomfield + att det är för dyrt.

Därför blir det antagligen AMD igen för mig.

Det jäkliga är att både Intel och AMD just nu är på gång med nytt inom kort.
i7 & AM3.
Känns som att det kan vara dumt att köpa något idag med tanke på det.

Hej!

Om du har tänkt köra på AMD måste du inte vänta på AM3. Egentligen räcker det om du väntar tills Deneb lanseras, vilket har sagts ska ske den 14 november. Deneb kommer först komma i två varianter på 2.8 och 3 GHz till AM2+, sedan någon gång nästa år kommer fler Deneb-modeller till AM3.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

haha roligt att du startar en sånhär tråd. Tror inte att folk kommer komma överens (om inte slumpen låter alla amd-älskare upptäcka tråden eller tvärtom) =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst
Problemet med Q6600 är att den är så jäkla dyr jämfört med AMDs processor som är lite snabbare. Den har jäkligt mycket snabbare "FSB" eftersom den har Hyper Transport istället. 4GHz ska busen ligga på.

Pratar vi spel eller applikationer typ zippa o decoda?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej!

Om du har tänkt köra på AMD måste du inte vänta på AM3. Egentligen räcker det om du väntar tills Deneb lanseras, vilket har sagts ska ske den 14 november. Deneb kommer först komma i två varianter på 2.8 och 3 GHz till AM2+, sedan någon gång nästa år kommer fler Deneb-modeller till AM3.

Mvh Johan

Hejsan!

tackar för ditt svar. jag har googlat lite mer ang. AM3 nu och om jag har förstått saken rätt så kommer AM3-processorerna att passa AM2-moderkorten?!

Det som skiljer AM2 och AM3 är DDR2 vs. DDR3 i princip.

Isf väntar jag på AM2 Deneb processor och kör med ett 790FX / SB750 moderkort.

Mvh/ David

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Pratar vi spel eller applikationer typ zippa o decoda?

Jag är inne på spel.

Och till Nilsie vill jag säga att jag inte startade tråden som någon sorts battle, titeln var mest för att vara rolig. Ville egentligen bara ha lite tips samt veta vad folk har för erfarenheter.

Permalänk

I dagsläget så är det väl Core i7, Core2Quad och AMD Phenom x4/Core2Duo som presterar bäst i spel (i den ordningen).
När Deneb släpps, så kommer den förhoppningsvis kunna konkurrera med Core2Quad.

Men iofs så spelar processorn mindre roll än grafikkortet i moderna spel, så om du inte tänkt dig köra extrem high-end på grafikkortssidan, så spelar inte processorvalet en avgörande roll för prestandan. (det räcker med en hyfsat bra presterande propp alltså)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Hejsan!

tackar för ditt svar. jag har googlat lite mer ang. AM3 nu och om jag har förstått saken rätt så kommer AM3-processorerna att passa AM2-moderkorten?!

Det som skiljer AM2 och AM3 är DDR2 vs. DDR3 i princip.

Isf väntar jag på AM2 Deneb processor och kör med ett 790FX / SB750 moderkort.

Mvh/ David

De nuvarande uppgifterna är att processorer till sockel AM3 kommer att passa på moderkort med sockel AM2+. Det finns redan moderkort som uppges klara AM3-processorer, till exempel detta. Det låter som en bra idé att vänta på Deneb för AM2+!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
I dagsläget så är det väl Core i7, Core2Quad och AMD Phenom x4/Core2Duo som presterar bäst i spel (i den ordningen).
När Deneb släpps, så kommer den förhoppningsvis kunna konkurrera med Core2Quad.

Men iofs så spelar processorn mindre roll än grafikkortet i moderna spel, så om du inte tänkt dig köra extrem high-end på grafikkortssidan, så spelar inte processorvalet en avgörande roll för prestandan. (det räcker med en hyfsat bra presterande propp alltså)

Som jag skrev i trådens början ska jag ha ett Radeon 4870 och eventuellt uppgradera till ett X2 som ju är, vad jag har hört, något av det bästa man kan få tag på.

Permalänk

Intel = kvalitet
AMD = prisvärt
Läs tester och dra dina egna slutsatser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Intel = kvalitet
AMD = prisvärt
Läs tester och dra dina egna slutsatser

Så du menar alltså att AMD:s processorer är av sämre kvalitet än Intels? Vad har du som grund för det påståendet? Bara för att Intel f.n. gör de snabbaste processorerna betyder det absolut inte att AMD:s är av lägre kvalitet eller på annat sätt dåliga jämfört med Intels.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Så du menar alltså att AMD:s processorer är av sämre kvalitet än Intels? Vad har du som grund för det påståendet? Bara för att Intel f.n. gör de snabbaste processorerna betyder det absolut inte att AMD:s är av lägre kvalitet eller på annat sätt dåliga jämfört med Intels.

Mvh Johan

Det finns inget som talar för att AMDs processorer skulle vara speciellt sämre än motsvarande Intel med liknande teknik, annat än lite långsammare. Problemet är att Intel har en hel del processorer som är tillverkade med en de facto bättre teknik, vilket påverkar det slutliga kvalitetsomdömet.

Nu kommer AMD snart med lite modernare processorer med 45nm-teknik, och knappar förhoppningsvis in en del på försprånget.

En annan faktor som påverkar helhetsomdömet är att moderkortstillverkarna ser ut att ha lagt lite mer krut på sina Intel-moderkort i form av mer påkostade komponenter och tätare bios-uppgraderingar, det är på inget sätt AMDs fel men bidrar till slutresultatet. Visst finns det fina AMD-moderkort också, men inte alls samma utbud som för Intel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hur stor del är moderkortet i prestandan hos en dator då? Man hör inte så mycket om det, alla snackar om processorer och grafikkort nuförtiden.

Intel är som sagt kraftigt mycket dyrare än AMD och är man fattig student får man hålla sig till de billigare grejorna Frågan är väl om man ska köpa en intel Dual Core eller en AMD X4 eftersom de kostar typ lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst
Hur stor del är moderkortet i prestandan hos en dator då? Man hör inte så mycket om det, alla snackar om processorer och grafikkort nuförtiden.

Det finns annan typ av prestanda än snabbhet, som hur stabilt det är tex. många AMD-moderkort har veka VRM-delar vilket knappast gynnar stabiliteten i systemet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalyst
Hur stor del är moderkortet i prestandan hos en dator då? Man hör inte så mycket om det, alla snackar om processorer och grafikkort nuförtiden.

Intel är som sagt kraftigt mycket dyrare än AMD och är man fattig student får man hålla sig till de billigare grejorna Frågan är väl om man ska köpa en intel Dual Core eller en AMD X4 eftersom de kostar typ lika mycket.

Moderkortet ger inte många procents skillnad i prestanda oklockat. Däremot kan ett bra moderkort tillåta en bättre överklockning och vara stabilare (pga bättre komponenter och strömförsörjning).

Jepp, du har rätt i att AMD ger mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det finns annan typ av prestanda än snabbhet, som hur stabilt det är tex. många AMD-moderkort har veka VRM-delar vilket knappast gynnar stabiliteten i systemet.

Kan du förklara det där?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ah, men själv är jag inne på att köpa något som gör att jag slipper klocka på ett tag iaf. När det är dags att klocka kan jag ju alltid byta ut de komponenter som är svagast, vilket ändå blir billigare än en helt ny dator.