Permalänk
Medlem

Vad är en kvark?

Kan någon förklara detta eftersom jag satt och pratade med någon och då frågade personen om jag visste vad en kvark var , svaret blev nej så jag söker pedagogisk hjälp här ( Skall också söka på Google när jag postat inlägget för att få en egen bild )

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

Det kan även vara färskost. Perfekt om man behöver lite extra protein.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Quark
Definitivt att föredra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag har redan kollat vad kvark är på wikipedia men jag förstår fortfarande inte 100%ligt vad det är förutom att det är materians minsta byggstenar och att det troligtvis kommer senare i gymnasiet .

Frågan

När kommer detta upp i gymnasiet? är det matte / fysik eller blandning mellan båda?

Permalänk
Avstängd

Fysik A läser man lite om det. Inga fördjupningar dock.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Fysik A läser man lite om det. Inga fördjupningar dock.

Nja, det beror nog på skolan. Jag har läst Fysik A, men någonting om kvarkar nämndes inte under hela kursen.

Permalänk
Medlem

Jag började läsa om kvarkar i Fysik B... usch... sämsta skitet jag nånsin läst...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Läste om det i Fysik B

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Nja, det beror nog på skolan. Jag har läst Fysik A, men någonting om kvarkar nämndes inte under hela kursen.

Så kan det nog vara. Vi läste om det när vi läste om mikro- och makrokosmos iaf.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi pratade om det på fysikbreddning. Det verkar inte finnas något krav på det i kursplanerna.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&in...

"ha översiktlig kunskap om universums struktur och materiens uppbyggnad i mindre beståndsdelar samt de fundamentala krafter som binder samman planetsystem, atomer och atomkärnor"

Här kan kvarkar komma in i bilden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

När jag läste Fysik B började vi komma in på kvarkar och kvantmekanik. Men det va knappast någon fördjupning. Så du behöver inte direkt oroa dig för ämnet.

Problemet är att hela fältet är så färskt att dom flesta lärarna knappt har någon aning om det själva. Och har man en torr lärare som inte vet vad han pratar om är blir det otroligt drygt.

Däremot gjorde jag ett breddningsarbete i strängteori och kvantmekanik och om man tar sig tiden att sätta sig in i ämnet så är det otroligt intressant. Är det något speciellt du undrar över om det? Eller har du redan hittat svaren?

Permalänk
Medlem

Slutet av Fysik B.

Brukar komma upp i Fysik Breddning, läs det om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag kommer läsa Fysik A - B ( Kanske C).

Var lite orolig eftersom jag hört att det är rätt svårt och drygt i flesta fallen .... ville bara ha lite översikt på vad jag skulle förvänta mig senare.

Tack för hjälpen

MVH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Jag kommer läsa Fysik A - B ( Kanske C).

Var lite orolig eftersom jag hört att det är rätt svårt och drygt i flesta fallen .... ville bara ha lite översikt på vad jag skulle förvänta mig senare.

Tack för hjälpen

MVH

Du behöver ingen egentlig förståelse för hur elementarpartiklarma (kvarkar är ju inte allt, "bara" några av dem) utgör materia och hur materian agerar med sina interaktioner med varandra eller vilket empiriskt stöd denna modell har.
Vad du kan förväntas kunna är det du redan kan och kanske hur kvarkar går ihop för att bilda de vanligaste partiklarna.

Permalänk
Medlem

Finns det Fysik C?!?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Finns det Fysik C?!?!

Antar att han menar Fysik Breddning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Vi läste en hel del om kvarkar och dylikt i Fysik B. Det verkar som om det varierar en hel del från skola till skola på den punkten.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin