SweClockers foldinglag anordnar tävling

Permalänk
Melding Plague

SweClockers foldinglag anordnar tävling

Medlemmar i SweClockers foldinglag anordnar en tävling för alla läsare som är beredda att dra sitt strå till stacken. På prispallen finns bland annat grafikkort från Nvidia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ till en grymt bra tävling... tänk om alla sporter kunde handla om att bota sjuka?

Tummen upp, doing great(Y)

Permalänk
Medlem

Härligt med lite stöd, tack Andreas!

Nu hoppas jag att alla tidigare medlemmar i Foldinglaget kavlar upp skjortärmarna och ger sig in i matchen igen, samt att så många som möjligt av er som ännu inte upptäckt detta kommer med.

Det finns gott om information i vårt eget forum, som du hittar under rubriken Övriga ämnen -> SweClockers foldinglag.

Vi försöker hjälpa till med alla frågor, så välkommen in!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Även om man inte själv kan vara med och slåss om priserna så säger jag "gogogo!" och brusar på i vanlig takt med tre mycket trötta processorer på ca 170p om dagen.

Mycket bra initiativ.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Låter kul!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth

Nu hoppas jag att alla tidigare medlemmar i Foldinglaget kavlar upp skjortärmarna och ger sig in i matchen igen,

Ska göra detta

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Avstängd

gött,

hur gör jag för att folda
har ett 8800gt och amd athlon x2 3 ghtz

Permalänk
Medlem

Man kanske ska börja igen då,
Var ju trots allt ett tag sen man foldade nu.

Visa signatur

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
gött,

hur gör jag för att folda
har ett 8800gt och amd athlon x2 3 ghtz

Du ska installera GPU+CPU(SMP) versionen av Folding@Home! Gör så här att du startar en tråd i folding forumet (http://sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=104) så ska vi nog kunna hjälpa dig:)

/P

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk

Här tuffas det på i 3000PPD. Nu ska jag ut o motionera. Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Grymt kul initiativ måste jag säga!

Här skall hjälpas till! Datorn står ju ändå ofta bara på och gör ingenting

Jag installerade den som deras hemsida tyckte att jag skulle installera, endast CPU verkar det vara eftersom jag har ett gammalt ati x1600 Fast jag ska köpa mig ett 4850 snart så då kan jag nog hjälpa till lite extra

Men det är ju lite oklart om jag har gjort rätt xD Fast förmodligen har jag det.. CPUn verkar jobba på... Hur fort går det att få 1 poäng om man har en "gammal" Pentium D 940, två kärnor på 3,2GHz?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar det här programmet egentligen?

Permalänk
Medlem

Behöver man skicka mycket data när man foldar? Jag sitter på en kvotbegränsad uppkoppling och skulle kunna tänka mig att folda ganska mycket, bara jag inte behöver slösa ut all min bandbredd på det.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Ta gärna era frågor här inne; http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Så svarar vi lättare på dem:)

/P

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem

Alltså finns det nå bevis att folding har hjälp för att få fram nått medicin eller liknande, jag är fortfarande skepptisk vad all denna cpu kraft används till.

jag stänger av min dator när jag inte sitter vid den oftast nu och behöver all cpu själv när jag sitter vid den så är inte ett dugg intresserad utav denna tävling men det vore ju bra att få veta om alla denna folding gett nå resultat i världen.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag betalar numera för min el så det är inte så intressant längre att ha burken igång 24/7 :/
Det är ju ett gott initiativ, hoppas ni lyckas.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag betalar numera för min el så det är inte så intressant längre att ha burken igång 24/7 :/
Det är ju ett gott initiativ, hoppas ni lyckas.

använd din pc som element
slå två flugor i en smäll...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Blir att dra igång foldingen igen när jag får hem nya delar. Är inge roligt att folda på en 3200+.

Citat:

lottas ut till två medlemmar vi tycker förtjänar det.

Hur kan man vara säker på det?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
använd din pc som element
slå två flugor i en smäll...

En dator drar inte så mycket som folk verkar tro.

Beroende på vart man bor, kostar elen olika, men säg att den kostar 1 krona per kWh. Säg också att en dator drar 330 watt i snitt. Det blir 1 krona var tredje timme ungefär,vilket blir 8 kronor per dygn

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Säg att din dator kostar 8kr om dagen i drift. 8 × 365 = 2920kr i driftkostnad. Sen så drar säkert en bra dator med kraftigt grafikkort mer vid full load än 300 watt. Blir en del pengar ändå.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
En dator drar inte så mycket som folk verkar tro.

Beroende på vart man bor, kostar elen olika, men säg att den kostar 1 krona per kWh. Säg också att en dator drar 330 watt i snitt. Det blir 1 krona var tredje timme ungefär,vilket blir 8 kronor per dygn

Av de 24 timmar som finns på ett dygn kanske en normal användare utnyttjar datorn max 3 timmar per dag.
Stänger man då av datorn där emellan så kostar det helt plötsligt bara 1 kr per dygn.
1kr * 365 dagar = 365kr per år.
8kr * 365 dagar = 2920kr per år.

Så stänger man av datorn istället så sparar man:
2920 - 365 = 2555kr per år.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Alltså finns det nå bevis att folding har hjälp för att få fram nått medicin eller liknande, jag är fortfarande skepptisk vad all denna cpu kraft används till.

jag stänger av min dator när jag inte sitter vid den oftast nu och behöver all cpu själv när jag sitter vid den så är inte ett dugg intresserad utav denna tävling men det vore ju bra att få veta om alla denna folding gett nå resultat i världen.

När du ger pengar till tex rädda barnen, vad tror du dina pengar gör där?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pita
Du ska installera GPU+CPU(SMP) versionen av Folding@Home! Gör så här att du startar en tråd i folding forumet (http://sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=104) så ska vi nog kunna hjälpa dig:)

/P

kan inte skriva där, har inte varit medlem så länge.

ja har fått igång foldingen men har inte kört någon install.bat, kunde inte hitta den.
kör som anonym för lag inget :('

hjälp mig

Permalänk
Medlem

sykes90: här finns en installationsguide för SMP-klienten, kolla igenom den:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=793830

ElyziuM: det finns i dagsläget över 70st vetenskapliga skrifter som är ett direkt resultat av Folding@Home. Alla dessa finns tillgängliga på Stanfords hemsida för projektet, men är hyffsat otillgängliga för de som inte är insatta i ämnet (dvs typ alla).

Projektet är genuin grundforskning, som studerar hur proteiner "viker sig". Man har konstaterat att ett flertal sjukdomar beror på "misfolding proteins", och detta är ett försök att mappa upp och försöka förstå vad och varför detta händer. Faktiska mediciner ligger i framtiden, men tilltron är stor att de resultat som fås genom denna forskning kommer att leda till stora framsteg.

För närvarande fokuseras på Alzeheimer's sjukdom och Huntington's sjukdom, då man ser stora möjligheter att kunna nå framsteg där. Detta utvecklas ju hela tiden så framöver lär vi kunna se mer påtagliga resultat.

Övrigt: vad gäller strömförbrukning finns det många missuppfattningar. Vanligt är att man tror att en dator drar betydligt mer ström än den faktiskt gör, och här får vi nog skylla på de allt större PSU'erna som vi stoppar in i våra maskiner.. Bara för att man har t.ex. ett 650W-agg innebär det inte alls att maskinen konsumerar 650W. Ofta betydligt mindre än så!

Jag rekommenderar alla att skaffa en mätare och kontrollera hur mycket er utrustning faktiskt drar från väggen. Det är klart intressant, och då kan man sätta sig ner och räkna vad saker o ting faktiskt kostar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
sykes90: här finns en installationsguide för SMP-klienten, kolla igenom den:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=793830

jo men jag har ingen install.bat fil har tankat hem det och instalerat om det 3 ggr utan att hitta den
sökte efter den också, ingenting
wtf

Permalänk
Medlem

Hm, frågan är om du laddar hem rätt klient då. Det låter som du kanske kör den vanliga CPU-klienten?

SMP-klienten finns här:
http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Vad är bäst, CPU + GPU eller bara GPU, tänkte eftersom GPU piskar CPU prestandan så mycket. (prestandaförsämring på GPU om man kär med CPU också??) Har snabbt testat lite Folding men alltid glömt bort att installera om då jag formaterat datorn :(. Så den som kan ge lite tips om hur kan kan optimera vikningen är jag ytterst tacksam åt.
Kör med en 8800GTS (320mb) och C2D 6420@ 2,13Ghz. och 4 Gb Ram.
Övriga datorer är Atom @ 1.6Ghz Vilket inte genererar allt för mycket i tävlingen.

Mycket bra initiativ med tävlingen iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
När du ger pengar till tex rädda barnen, vad tror du dina pengar gör där?

Och det besvarar min fråga hur?
Så du menar att ingen vet vart folding prestandan går?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
ElyziuM: det finns i dagsläget över 70st vetenskapliga skrifter som är ett direkt resultat av Folding@Home. Alla dessa finns tillgängliga på Stanfords hemsida för projektet, men är hyffsat otillgängliga för de som inte är insatta i ämnet (dvs typ alla).

Projektet är genuin grundforskning, som studerar hur proteiner "viker sig". Man har konstaterat att ett flertal sjukdomar beror på "misfolding proteins", och detta är ett försök att mappa upp och försöka förstå vad och varför detta händer. Faktiska mediciner ligger i framtiden, men tilltron är stor att de resultat som fås genom denna forskning kommer att leda till stora framsteg.

För närvarande fokuseras på Alzeheimer's sjukdom och Huntington's sjukdom, då man ser stora möjligheter att kunna nå framsteg där. Detta utvecklas ju hela tiden så framöver lär vi kunna se mer påtagliga resultat.

Tack för ett riktigt svar.
Har funderat på om dett gett nånting så inte alla sitter och pumpar upp sin elräkningar för nått som inte gett nå resultat åt medicinen so far.
Dock så slår jag av datorn när jag inte använder den, står den på är det för jag laddar ner grejor men så fort det är klart så stängs den av.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

När jag foldar på min q6600 + 2 st 4850 (2 st GPU och 2 st CPU clienter) blir det enorm hetta och rumstemperaturen stiger till 27 C (nej min rum är inte liten!). Jag ingen lust att förstöra min datorns livslängd på det viset... och elräkningen givetvis.

Däremot skulle man få lite betalt för varje jobb man gör...då kanske jag slår till. Framtidsmarknad för en ny tjänst?

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JensaH_84
Vad är bäst, CPU + GPU eller bara GPU, tänkte eftersom GPU piskar CPU prestandan så mycket. (prestandaförsämring på GPU om man kär med CPU också??)

CPU+GPU ger mest. När man kör båda är det viktigt att ge GPU-klienten högre prioritet så den inte saktar ner pga CPU-klienten.

Om du kikar i inställningarna för klienterna så ser du att du kan ge dem två olika prios, antingen "low" eller "slightly higher" om du använder de grafiska klienterna, eller "idle" resp. "low" om du använder kommandotolksversionen. CPU skall ha lägst prio, så du sätter din GPU på "slightly higher" resp. "low" beroende på vilken klient du använder.

Om man har en dual eller quad core är det ofta gynnsamt att använda SMP-klienten som kör på flera cores samtidigt. Den kan dock vara lite kinkig att få igång, men kolla gärna på installationsguiden i vårt forum så skall det inte vara så krångligt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Av de 24 timmar som finns på ett dygn kanske en normal användare utnyttjar datorn max 3 timmar per dag.
Stänger man då av datorn där emellan så kostar det helt plötsligt bara 1 kr per dygn.
1kr * 365 dagar = 365kr per år.
8kr * 365 dagar = 2920kr per år.

Så stänger man av datorn istället så sparar man:
2920 - 365 = 2555kr per år.

Sen får du ju räkna med värmekostnaden också,
för den sjunker ju destå mer datorn står på

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"