Hur bäst organisera en massa länkar och dylikt?

Permalänk

Hur bäst organisera en massa länkar och dylikt?

(mods får gärna flytta tråden om de tycker att den passar bättre någon annanstans)

Det är så att jag samlar på mig en massa text-baserad information i form utav länkar, namn, boktitlar etc. som jag sparar, men jag har inte hittat något bra sätt att göra detta på. Jag började med att kötta in grejer i en .txt-fil, men gick sedan över till .doc för att kunna använda den klickbara innehållsförteckningen. Dock känns .doc (no pun intended) onödigt omständigt och segt; det tar ett tag att öppna Word, man får krångla med fonter när man klistrar in osv. Så jag letar efter något snabbare och smidigare sätt att kunna förvara stora mängder små text-stycken på ett organiserat sätt, med klickbara underavdelningar och enkel sökbarhet.

Därför vänder jag mig till SweC! (: (Jag kanske ska nämna att jag inte kan göra hemsidor, men finns det inget bättre sätt så kanske jag kan hota nån kompis till att fixa nåt sånt.)

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Medlem

Re: Hur bäst organisera en massa länkar och dylikt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Gaffa
(mods får gärna flytta tråden om de tycker att den passar bättre någon annanstans)

Det är så att jag samlar på mig en massa text-baserad information i form utav länkar, namn, boktitlar etc. som jag sparar, men jag har inte hittat något bra sätt att göra detta på. Jag började med att kötta in grejer i en .txt-fil, men gick sedan över till .doc för att kunna använda den klickbara innehållsförteckningen. Dock känns .doc (no pun intended) onödigt omständigt och segt; det tar ett tag att öppna Word, man får krångla med fonter när man klistrar in osv. Så jag letar efter något snabbare och smidigare sätt att kunna förvara stora mängder små text-stycken på ett organiserat sätt, med klickbara underavdelningar och enkel sökbarhet.

Därför vänder jag mig till SweC! (: (Jag kanske ska nämna att jag inte kan göra hemsidor, men finns det inget bättre sätt så kanske jag kan hota nån kompis till att fixa nåt sånt.)

Kan du inte sammanställa allt i en databas t.ex.? Beror ju på hur mkt det är men det finns ju mängder med olika varianter där du även kan skapa kategorier efter eget tycke eller använda ett befintligt system så som alfabetet , ämnesområde eller någon variant av detta. Då förenklar du ju även inmatandet av mer text genom att skapa en databas där du enkelt kan lägga in mer information.

Access-databas borde väl vara relativt lätt för en nybörjare i vart fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Google Notebook tillsammans med firefox tillägget kanske skulle kunna vara något. Då blir ju samlingen åtkomlig från vilken dator du än sitter vid

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

ShirusuPad kanske kan passa?
http://hem.bredband.net/danielc/

Enkelheten av en txt-fil, men enklare att organisera.

Visa signatur
Permalänk

Tack för tipsen gott folk, jag har undersökt alla tre (databas-alternativet dock bara ytligt, har svårt att bedöma hur krångligt/enkelt det är). Jag testade ShirusuPad, ganska trevligt faktiskt, men känns kanske lite för tunt för de mängder information jag vill spara - jag hittade t.ex ingen sökfunktion. Google Notebook känns hetast just nu, även om den inte funkar in mitt Opera.

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Korsordsguru

Testa http://www.twine.com/.

"Twine is a smarter way to keep track of your interests. Use it to collect and share bookmarks, notes, videos and other content. Twine organizes your content, learns as you use it and recommends new things to check out. You can use Twine alone and with groups of people who share your interests."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Gaffa
Google Notebook känns hetast just nu, även om den inte funkar in mitt Opera.

Opera notes är en funktion som finns inbyggd i opera. Den stora nackdelen med den är väl att informationen endast sparas lokalt och således kan du inte komma åt den från vilken dator som helst.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Om det nu handlar om en massa länkar med kort beskrivning, skulle jag slänga upp en länkkatalog, finns massor av bra gratisprogram.

Dock så kanske inte allt var länkar, då blir det ju inte lika bra.