Permalänk
Medlem

Naturvetenskap A

Hej igen! Nu är det Naturvetenskap som gäller

Naturvetenskap

Nu är det så att vi skulle göra ett par uppgifter och sedan lämna in dem och detta har jag gjort vill bara gå igenom allting här på swec så att det blir bra formulerat till läraren.

Uppgifter:
• Vad flödesenergi och kapitalenergi innebär:
Flödesenergi är: Energi som ingår i ett kretslopp
Kapitalenergi : Energi som lagrats på jorden i minst 100år

• Vad vi använder energin till. Samt energienheter:
Vi använder energin till: att värma upp bostäder och lokaler , att få arbete utfört , att förflytta oss själva och att framställa och transportera varor.

Energi mäts i Joule (Förkortas J) en annan beteckning är wattsekund(ws)

Olika ”multipel”enheter sätter man prefix innan t.ex. kilowattimme: kWh

• Varifrån vi får energin?
Dessa fanns på sidan 51 längst ned i energienheter spalten -> Biomassa,Torv,kol,Råolja,naturgas samt uran.
Mer utvecklat: Våra energikällor i sverige är följande 50% fossila bränslen, 15% kärnkraft, 15% vattenkraft, 19% biobränslen, 1% övrigt. Men vi har endast helt hand om 30% utav dessa 100% , och de är 15% som innefattar hälften från vattenkraftverk och andra hälften från inhemska bränslen. Resterande 15% kommer från kärnkraft.

Tack på förhand!

MVH

Permalänk
Avstängd

• Varifrån vi får energin?

Borde du inte ha med solen där ? Jag tror den har bidragit med mycket energi under åren

energi kan mätas i joule eller watt, dom används i olika sammanhang.

Kapitalenergi kan man väl säga är energi som bildats över 100år eller längre tid?

va länge sen så kanske kommer ihåg fel också

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Naturvetenskap A

Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Hej igen! Nu är det Naturvetenskap som gäller Naturvetenskap

Nu är det så att vi skulle göra ett par uppgifter och sedan lämna in dem och detta har jag gjort vill bara gå igenom allting här på swec så att det blir bra formulerat till läraren.

Uppgifter:
• Vad flödesenergi och kapitalenergi innebär:
Flödesenergi är: Energi som ingår i ett kretslopp
Kapitalenergi : Energi som lagrats på jorden

• Vad vi använder energin till. Samt energienheter:
Vi använder energin till: att värma upp bostäder och lokaler , att få arbete utfört , att förflytta oss själva och att framställa och transportera varor.

Energi mäts i Joule (Förkortas J) en annan beteckning är wattsekund(ws)

Olika ”multipel”enheter sätter man prefix innan t.ex. kilowattimme: kWh

• Varifrån vi får energin?
Dessa fanns på sidan 51 längst ned i energienheter spalten -> Biomassa,Torv,kol,Råolja,naturgas samt uran.
Mer utvecklat: Våra energikällor i sverige är följande 50% fossila bränslen, 15% kärnkraft, 15% vattenkraft, 19% biobränslen, 1% övrigt. Men vi har endast helt hand om 30% utav dessa 100% , och de är 15% som innefattar hälften från vattenkraftverk och andra hälften från inhemska bränslen. Resterande 15% kommer från kärnkraft.

Tack på förhand!

MVH

Sålänge uppgiften inte är djupgående så ser jag inga problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
• Varifrån vi får energin?

Borde du inte ha med solen där ? Jag tror den har bidragit med mycket energi under åren

Jo, allt utom kärnkraft och bergvärme (bergvärme är fortfarande delvis solen dock) har ju solen som sin källa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
energi kan mätas i joule eller watt, dom används i olika sammanhang

Nej, han har rätt med Joule eller wattsekunder. Watt är effekt, dvs energi per tid, som multiplicerat med tid då givetvis blir bara energi. Därav wattsekund.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kan jag skriva frågorna / svaren på mer korrekt svenska? meningsuppbyggnad m,m?

Permalänk

Oj, vilken seriös naturvetenskap ni verkar ha. Vi gick igenom vad vad näringskedjor betydde och liknande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

No offence men var du ironisk?

Tycker sj den är hyffsat lätt vill bara få bra intryck på läraren så därför går jag igenom allting här på Swec

För övrigt går jag Matte - Natur IT linje.

Siktar för övrigt på VG / MVG så ifall någon kan kritisera hur jag kan uppnå högre eller göra nånting bättre så skulle detta vara tacksamt.

Tack på förhand

MVH