Moraliskt fel att avsluta graviditeter p.g.a. t.ex. downs eller andra syndrom?

Permalänk
Medlem

Moraliskt fel att avsluta graviditeter p.g.a. t.ex. downs eller andra syndrom?

Läste, precis som många andra här, Anna Ekelunds krönika i Aftonbladet, där hon skriver om hur provocerad hon blir av att folk önskar sig friska barn, och det hemska i att antalet barn som föds med downs syndrom är "hotat".

Med detta som något slags diskussionsunderlag, vad tycker ni själva om avslutade graviditeter p.g.a. risk för diverse _grava_ symptom? Själv ser jag inget moraliskt fel med detta alls (och är glad att möjligheten kommer att finnas även när jag själv ska skaffa barn), och skulle därför gärna vilja höra argument från de med en annan åsikt. Skiljer sig abort p.g.a. downs på något sätt från "vanlig" abort, altså abort p.g.a. oönskad graviditet?

Visa signatur
Permalänk

Lite fel kanske det är att försöka skaffa barn och sedan göra abort för att prover visar risk för typ downs. Men å andra sidan så har man inte skrivit på något j*vla kontrakt och får göra vad man vill. Jag hade varit för abort om det hänt mig och min tjej (iof hade jag varit det även om barnet var 100% frisk då jag bara är 17). Antagligen känner vissa som har velat ha barn länge att handikapp inte betyder något och att de älskar barnet över allt ändå.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är upp till föräldrarna, eller det är väl egentligen kvinnan som bestämmer tror jag. Det bästa är ju om dom är överens förståss.

Det skiljer väl sig en del ifrån "vanlig" abort, eftersom föräldrarna antagligen vill ha barn, men bara inte just ett sådant barn.
Det skulle förvisso vara mer upprörande om folk började abortera barn av fel kön eller barn som har fel hårfärg, av någon anledning.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara av ekonomiska skäl. Jag kan tänka mig att det inte är allt för billigt för alla specialgrejer som behövs, eventuellt personlig assistent etc. Dessutom mycket tidskrävande om man inte har råd med allt sån't.

Jag är för abort i alla dess former.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Jag tycker att det är upp till föräldrarna, eller det är väl egentligen kvinnan som bestämmer tror jag. Det bästa är ju om dom är överens förståss.

Det skiljer väl sig en del ifrån "vanlig" abort, eftersom föräldrarna antagligen vill ha barn, men bara inte just ett sådant barn.
Det skulle förvisso vara mer upprörande om folk började abortera barn av fel kön eller barn som har fel hårfärg, av någon anledning.

Jag ser inte hur något av det där är moraliskt fel. Antingen är abort ok, dvs fostret har inga rättigheter, eller så är det inte det. Anledningen till aborten tycker jag är totalt irrelevant.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Är det något fel att inte önska ett sjukt barn till världen?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]

Det skulle förvisso vara mer upprörande om folk började abortera barn av fel kön eller barn som har fel hårfärg, av någon anledning.

Så du säger alltså att människor med handikapp är mindre värda än vanliga människor? Eftersom det är moraliskt korrekt att döda ett barn med handikapp, men inte pga kön.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Det skulle förvisso vara mer upprörande om folk började abortera barn av fel kön eller barn som har fel hårfärg, av någon anledning.

Märkligare kanske, men är det verkligen så upprörande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Så du säger alltså att människor med handikapp är mindre värda än vanliga människor?

Så kan man naturligtvis inte säga utan att riskera sin politiska korrekthet, men om det hade handlat om godtyckligt annat objekt med nedsatt funktion hade de flesta förmodligen varit överens om att värdet var lägre. Det är väl inte heller någon slump att de flesta föredrar att vara friska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Så du säger alltså att människor med handikapp är mindre värda än vanliga människor? Eftersom det är moraliskt korrekt att döda ett barn med handikapp, men inte pga kön.

Jag skulle vilja svara ja på den frågan. Dom är väl inte mindre värda när dom väl är födda, men dom är definitivt mer oönskade än ett friskt barn.

Jag blev nyligen pappa till en (så vitt vi vet) frisk dotter. Vi valde att göra KUB test för att se risken för downs syndrom i ett tidigt stadium (11:e veckan). Nu var vår risk 1/25000. Hade risken varit 1/20 hade vi ju inte valt abort, däremot (vilket jag tror de flesta som ställs inför en så pass hög risk gör) hade vi valt att göra ett fostervattenprov som kan säga med 100% säkerhet huruvida barnet har några genetiska defekter. Problemet med fostervattenprov är att dom är "invasive" (eng) och kan leda till missfall i 1% av fallen. Hade ett fostervattenprov visat på downs syndrom så hade vi med största sannorlikhet valt att avsluta graviditeten genom abort.

Vi bor i USA och här är KUB test mycket mera kontroversiellt eftersom folk generellt är mycket mer emot aborter.

EDIT: I Sverige tror jag testet kallas KUB eller eventuellt NUPP, det är oavsett samma sak, här kallas det Nuchal Translucency.

Wikipedia vet mera.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk

Vad är moral? Vems moral syftar man på, den nuvarande svenska som ändras för varje år? Sex före äktenskap och döda foster är av många i världen väldigt omoraliskt.

Nå enligt den svenska moralen så är människoliv heligt och dessa får man inte ta, dock är frågan hur gammalt ett embro måste vara innan man räknas det som ett människoliv? Vilket jag tycker skall avgöra när abort senast skall få ske, senare så har man dödat en människa(vilket de flesta tycker är omoralisk).
Nå orsaken till varför man dödar ett embryo påverkar såklart moralen, att man dödar det för att man inte vill att den skall lida är det mest barmhärtiga, extremt mycket mer än att man inte vill ta ansvar.

Så jag tycker abort p.g.a. barnet har stora sjukdomar är det mest moraliska av alla aborter. Jag stör mig lite på folk som säger att då kommer inga barn med den och den sjukdomen att födas, vilket jag snarare tycker är bra. Alla som har någon större sjukdom borde ju inse att ingen vill att nya barn skall få samma sjukdom och att det är bra att sjukvården kämpar emot det. -Man behöver inte för dens skull vara för aborter, bara inte emot att sådana barn inte föds.
*edit*
Sedan uppstår det såklart problem när de pratar om att ett barn med en viss sannolikhet skall få en stor sjukdom. Vilket kan leda till en massa aborter av "helt friska" barn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det handlar ju inte om att barnet är mindre värt. Snarare handlar det väl om att barnet har en permanent missbildning eller permanent mental skada. Om man nu kan undvika det så är det inte på nåt sätt fel. Moralpanik om något är det enda det handlar det om. Varför ska man sätta ett barn till världen som inte är friskt pga nån slags fatalistisk princip när det finns möjligheter och kunskap att se till att man kan få ett fullt friskt barn?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Själv har jag en systerdotter som är underbar. Hon har inte downs syndrom utan ett annat syndrom som inte direkt syns på utsidan. Hon är idag 2 år gammal och har gjort 2 hjärtoperationer. Förhoppningsvis kommer hon inte behöva opereras någon mer gång. Dock så har hon Q22(finns fler namn) vilket också påverkar fler saker(lite olika). Dock så är ju detta en genetisk svag person som har högre chans att om och när hon nu skaffar egna barn då kommer ha större chans att drabbas av samma sjukdom. Det är ju något som man helst vill undvika. Även min syster kommer ju nästa gång hon blir med barn göra fler test för att försäkra sig om att samma syndrom inte kommer igen.

Varför vill man då inte ha ett sjukt barn? Jo för det första så kommer det kräva otroligt mycket mer av dig själv som människa mycket mer känslomässigt lidande. Mer lidande för barnet. finns ju mycket mer.

Fortfarande kommer ju barnet i de allra flesta fall fortfarande vara älskat. Men fortfarande hade nog ingen valt att hellre få ett sjukt barn än ett friskt och välskapt.

För samhället är ett sjukt och missbildat barn mindre värd. De kan inte alltid jobba lika bra och inte klara av samma arbetsuppgifter som en frisk.

Missbildade/cpskadade/kromosomfel/o.s.v. är inte en ras eller människogrupp. De är människor som av en eller annan anledning fått något fel vid skapandet/födseln. Kan man motverka detta då genom en abort så sparar det inte bara samhället en massa pengar utan också familjen slipper lidande och förluster.

Samtidigt när de får barn som är missbildade och har kromosomfel så är ju chansen där flera gånger större att deras barn har sämre gener och också de föds med fel. Vilket i slutändan(100år? 1000år?) skulle innebära att genmanipulation skulle vara nödvändig för att människans egna medfödda gener blir för svaga. Självklart är detta bara något som är mina egna tankar och inget fakta what so ever:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Självklart är det rätt att göra abort på sjuka och missbildade barn. Inte heller är det något "mord". Det är oerhört plågsamt för en förälder att se sitt barn vara handikappat och inte kunna växa upp med samma förutsättningar som alla andra. Oppositionen kommer egentligen från de handikappade själva eftersom de känner sig kränkta av selektiv abort. Det handlar alltså helt och hållet om att vara politisk korrekt. De menar helt enkelt att de känner sig mindre värda när människor väljer att göra abort på genetiskt defekta foster.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är för abort oavsett orsak. Vill föräldrarna göra abort beror det ju troligen på att dom känner att dom inte klarar av att ha ett barn eller barn med downs syndrom i detta fall. Och då ska dom naturligtvis ha möjlighet att välja själv vad dom vill göra.

Permalänk

Smått otroligt att vi inte har haft nån pajas än som kommit och påstått att fostret minsann har rättigheter och att abort är mord. Givetvis är det moraliskt rätt. Ska vi medvetet försämra vår genpool när vi har nått en punkt där vi faktiskt kan påverka den?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
... Ska vi medvetet försämra vår genpool när vi har nått en punkt där vi faktiskt kan påverka den?

Det här är iofs. ett totalt icke-argument.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara: Ett foster som är i magen, tänker det? Eller är det bara en kropp där, vars dess enda syfte är att... växa?
Ska inte trolla, jag lovar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det här är iofs. ett totalt icke-argument.

Utveckla gärna.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Utveckla gärna.

Vad jag menar är att det skulle ta alldeles för lång tid att göra någon som helst signifikant skillnad på vår genpool för att det skulle vara ett argument. Med lång tid menar jag flera tusen år. Ska vi göra någon skillnad så är det genom manipulation, inte genom att välja foster eller att förbjuda vissa från att skaffa barn (vilket är samma sak i den aspekten).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
En liten fråga bara: Ett foster som är i magen, tänker det? Eller är det bara en kropp där, vars dess enda syfte är att... växa?
Ska inte trolla, jag lovar.

Man har väl ingen vidare kognitiv förmåga första tiden utanför livmodern, så man är nog ganska mycket en grönsak som förvisso kan reagera på yttre stimuli.

Skulle själv inte vilja ha ett handikappat barn. Varför? För jag vill kunna föra vettiga och intellektuella samtal med det. Se det växa som person. Jag jobbar med handikappade barn, älskar det jobbet, men ser även den mörka sidan med att ha ett svårt handikappat barn.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
En liten fråga bara: Ett foster som är i magen, tänker det? Eller är det bara en kropp där, vars dess enda syfte är att... växa?
Ska inte trolla, jag lovar.

Något större medvetande har den inte och då kan det vara moralisk okej att döda det i ett visst samhälle. Moralism är som religion och oftast baserad på densamma, vad som är moralisk okej eller inte beror bara på vilken sed samhället har.. Alltså kan det vara moralisk rätt i ett visst samhälle att döda sjuka vuxna människor, likaså att det i andra barbariska samhällen är rätt att döda djur till föda när det inte behövs. Samma sak med abort, dödsstraff, dödshjälp o.s.v.

Så frågan är tråden är egentligen, om folket idag i samhället tycker det är okej att döda sjuka foster för att de troligen kommer få det svårt i livet? När folket tycker detta så är det också moralisk rätt att göra det enligt folkets moral.

Jag tycker för övrigt folk i allmänhet är trångsynta på vad just moral är och de utgår att den moralen som de har är den enda riktiga moralen. När de ser folk med en annan moral som skiljer sig mycket, så kallar de dem för psykisk sjuka med skev verklighetsuppfattning.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad jag menar är att det skulle ta alldeles för lång tid att göra någon som helst signifikant skillnad på vår genpool för att det skulle vara ett argument. Med lång tid menar jag flera tusen år. Ska vi göra någon skillnad så är det genom manipulation, inte genom att välja foster eller att förbjuda vissa från att skaffa barn (vilket är samma sak i den aspekten).

Så kan man väl å andra sidan säga om många saker, det är väl knappast skäl nog att strunta i det?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Oppositionen kommer egentligen från de handikappade själva eftersom de känner sig kränkta av selektiv abort. Det handlar alltså helt och hållet om att vara politisk korrekt.

Är det verkligen främst handikappade som klagar, eller är det andra som försöker vinna poäng genom att utnyttja dem i sin argumentation?

Permalänk
Sötast

Ni kanske såg tvprogrammet för något halvår sedan...?

Var en flicka som hade någon form av hudproblem. Det räckte att hon rörde sig själv så fick hon tårar i ögonen av smärtan. Var tvungen att gå med bandage över stora delar av kroppen varje dag hela dagen i hela livet.

Jag önskade denna flickan död för hennes egen skull medans jag tittade på det.
En person som inte var skapad "perfekt" och ska behöva lida i hela hennes liv pga detta. En abort tycker jag hade varit mer humant, för henne.

Det må låta elakt vinklat på ena hållet, men vem fan ska behöva leva ett helt liv i smärta?

Kvinnan speglar aftonbladet ganska bra tycker jag.
Verkligen... elak och dum. man ska väl sätta barnet före sig själv?

Har du hellre ett barn som (kan) må mycket dåligt än ett som (kan) må mycket bra? Verkar inte som Anna eller vad hon hette brydde sig om det. Sålänge som hon fick sitt något störda barn så var hon glad. "Låt det hända"
Jävla idiot.

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen är ganska flytande och kan väldigt lätt föra med sig rent nazistiska drag om man inte tänker efter, och jag menar inte det från något överdrivet politiskt korrekt perspektiv utan helt historiskt. Det var precis så här fascism uppstod, man ansåg sig med vetenskapens och ekonomins hjälp kunna bestämma värdet på en människa, t.ex. att en utvecklingsstörd människa var värd mindre än en fullt frisk, med andra ord, ditt värde berodde på hur mycket skattepengar du tillförde eller förbrukade från staten eller andra medmänniskor.

Men samtidigt vill ju alla att sina medmänniskor ska vara fullt friska, och den här sortens embryodiagnostik hjälper ju onekligen. Man dödar bokstavligen problemet innan det hinner växa.

Jag är personligen för abort, men jag tycker folk ska tänka på med vilka mått det värdesätter en person, och fråga sig varför de ens behöver göra det.

Permalänk
Medlem

Det enda efterbliva gör är att ta våra skattepengar för vård.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

Jag skulle dra abort på ett downs-barn eller dylikt.
Dels vill jag inte att mitt och min partners liv skall fokusera på att ta hand om en trög och dregglande människa.

För det andra vill jag inte kräva av andra att de skall vara med o betala kalaset (som kan hamna på en rätt saftig nota).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Så kan man väl å andra sidan säga om många saker, det är väl knappast skäl nog att strunta i det?

Säg någon sak som inte kommer påverka oss nämnvärt förrän om 1500 år som du tycker det är värt att planera och agera för.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparvy
Hela diskussionen är ganska flytande och kan väldigt lätt föra med sig rent nazistiska drag om man inte tänker efter, och jag menar inte det från något överdrivet politiskt korrekt perspektiv utan helt historiskt. Det var precis så här fascism uppstod, man ansåg sig med vetenskapens och ekonomins hjälp kunna bestämma värdet på en människa, t.ex. att en utvecklingsstörd människa var värd mindre än en fullt frisk, med andra ord, ditt värde berodde på hur mycket skattepengar du tillförde eller förbrukade från staten eller andra medmänniskor.

Men så länge det är föräldrarna som får bestämma är väl inte likheterna särskilt stora?

Permalänk
Medlem

Min regel är enkel, jag vill inte önska andra något jag inte skulle vilja hamna i själv (nu pratar jag om schyssta icke idiotiska människor, andra bryr jag mig föga om). Dvs, jag vill inte vara sjuk hela mitt liv och inte kunna leva ett normalt liv, alltså skulle jag inte kunna se på när detta hände mitt eget barn...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"