Permalänk

Bravidas fel ?

Yo peeps , tänkte kolla om det är nån som har lite insikt i Elföretagens åtagade gällande el-skador som kan uppkomma när strömmen bryts utan förvarning.

Mitt moderkort på min stationära dator gick sönder igår när det var en "el-gubbe" och kopplade om en elmätare. Utan förvarning så gick strömmen 2 gånger under 10 minuter , sen dess har inte min dator startat. Har man rätt att får ersättning för det? (ingen förvarning delades heller ut av bravida) Tack på förhand. / Panzer

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem

Innan elmätarbytet så får man en lapp där det står när elmätarbytet skall ske, samt att man skall dra ur känslig utrustning under denna tid.

Din egen utrustning är ditt eget ansvar.
Har du datorer som inte klarar av strömavbrott så får du ta risken, eller förse dem med UPS eller liknande.

Strömavbrott kan ske när som helst.

Vilken nätleverantör har du?
Vilket företags namn står på mätaren?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk

Eon, Men kan inte hitta nån lapp , gått igenom posten 4 veckor tillbaka :S jaja blir att handla ett nytt Mkort helt enkelt Tack för Svaret

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Innan elmätarbytet så får man en lapp där det står när elmätarbytet skall ske, samt att man skall dra ur känslig utrustning under denna tid.

Din egen utrustning är ditt eget ansvar.
Har du datorer som inte klarar av strömavbrott så får du ta risken, eller förse dem med UPS eller liknande.

Strömavbrott kan ske när som helst.

Vilken nätleverantör har du?
Vilket företags namn står på mätaren?

Nja inte nödvändigtvis. De gör olika på olika ställen. Där jag byter elmätare(inte Bravida) så knackar vi på om det är ett hus är ingen hemma så bryter vi strömmen. Är det inomhus så får vi tidsboka. De med fasadskåp och de i lägenheter får bara en avi om att deras elmätare kommer att bytas i vekan. Tidsaviseringar på alla mätare skull ju försena mätarbytena något extremt:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det finns personer med väldigt känslig el utrustning såsom värmepumpar, och andra typer av enheter med känsliga motorer. Dessa personer brukar anmäla till sitt elbolag att dom har känslig elutrustning och då måste teknikern vara extra försiktig samt hålla koll på att inget låter konstigt i närheten. Det har hänt att en tekniker installerar den nya mätaren och ändrat fasföljd mot vad kunden hade tidigare, då har kanske en trefasmotor i en pump börjat pumpa åt fel håll.

Det kan däremot hända ibland att när teknikern byter mätaren att nollskruven lossnar eller får dålig kontakt. Det har då även hänt att vissa kunder får all elektronik i hela huset förstörd för att det blivit 460 volt i uttagen istället för 230v.

Dock brukar kunder höra av sig till sitt elbolag om man får elektronik förstörd under bytet. Det kan vara så att dom beslutar att du ska få en viss ersättning, så det är faktiskt lönt att slå en signal till antingen ditt elbolag eller bravida som bytte mätaren.

Permalänk
Medlem

Ring till E.ON och be att få en reklamationsblankett utskickad där du fyller i vad som har hänt samt vad det har kostat för dig att köpa ett nytt moderkort, bifoga kvitto. Därefter tar avdelningen som handlägger reklamationer beslut om du ska få ersättning för moderkortet som gick sönder.

Hoppas det löser sig. Numret dit är 020-22 24 24.

Permalänk

Tack för alla snabba svar. /Panzer

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Inaktiv

Bor man i hyreshus så sätter vi på bravida i Örebro upp en lapp i trappuppgången minst 16 timmar innan vi kommer dit och byter som informerar att man bör dra ut känslig elektronik såsom datorer, tv-apparater och liknande. Sedan är det inte vårt fel att vår kund inte har brytt sig om att läsa lappen som finns i trappuppgången (oftast på en dörr).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Bor man i hyreshus så sätter vi på bravida i Örebro upp en lapp i trappuppgången minst 16 timmar innan vi kommer dit och byter som informerar att man bör dra ut känslig elektronik såsom datorer, tv-apparater och liknande. Sedan är det inte vårt fel att vår kund inte har brytt sig om att läsa lappen som finns i trappuppgången (oftast på en dörr).

Hoppas ni kollar innan ni börjar arbetet att lappen sitter kvar för det är inte så ovanligt att lösa lappar rivs ner.

Permalänk
Medlem

Sist dom skulle mecka ström hos oss fick vi ett brev som sa att det skulle göras strömarbete i huset (hyreshus) och stömmen max ville vara borta i 10 minuter... trevligt men det stod bara ett datum inte vilken tid så blev snällt att plugga ut allt för den dagen ... eller nästan allt för datorn kunde jag inte vara utan och fick bara hållal tummarna (hände inget heller som tur var).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Bor man i hyreshus så sätter vi på bravida i Örebro upp en lapp i trappuppgången minst 16 timmar innan vi kommer dit och byter som informerar att man bör dra ut känslig elektronik såsom datorer, tv-apparater och liknande. Sedan är det inte vårt fel att vår kund inte har brytt sig om att läsa lappen som finns i trappuppgången (oftast på en dörr).

Vi på Bravida Kista gör det samma, lapp i porten minst 16 timmar innan avbrottet.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folkeryd
Vi på Bravida Kista gör det samma, lapp i porten minst 16 timmar innan avbrottet.

Jävla fin kundservice det.
14 dagar innan kör vi.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Jävla fin kundservice det.
14 dagar innan kör vi.

vilka är "Vi" ? =P

Vi är "hyfsat" stora o har troligtvis lite andra kunder än er dock, sällan vårt arbete involverar privatpersoner. Och när det gäller arbete i fastigheter där privatpersoner bor lämnar vi alltid ansvaret om information till boende till Hyres/Bostadsrätts föreningen. Då de oftast har bättre kunskap om hur de boende får rätt information på rätt sätt.

I bostadsrättsföreningen jag bor i så tar dem alltid på sig ansvaret vad gäller information till de boende, vare sig det gäller nya buskar på gårdarna eller större ingrepp på fastigheter.

back to topic:
Så var inte säker på att det är Bravidas fel att du inte blev informerad.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Jävla fin kundservice det.
14 dagar innan kör vi.

14 dagar innan har inte ens vi ordern på att arbetet ska göras, dessutom så ska Eon ha skickat ett brev med lite information om mätarbytet med ett par veckors marginal innan vi ens får ordern om att byta på just den adressen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Sist dom skulle mecka ström hos oss fick vi ett brev som sa att det skulle göras strömarbete i huset (hyreshus) och stömmen max ville vara borta i 10 minuter... trevligt men det stod bara ett datum inte vilken tid så blev snällt att plugga ut allt för den dagen ... eller nästan allt för datorn kunde jag inte vara utan och fick bara hållal tummarna (hände inget heller som tur var).

Så du blev tvungen att plugga ur en massa elektronik under hela dagen istället för endast den tid som de faktiskt arbetade med elen...

Tar och citerar lite från det papper som kom till mig från Umeå Energi ang. mätarbyte:

Citat:

Mätarbyte på gång - du ska få en fjärravläst elmätare

Vi kommer snart byta ut din elmätare... <Bla bla ang hur bra detta blir för mig som kund..>

Vi byter elmätare i ditt bostadsområde under de kommande två månaderna. Om din mätare finns inne i bostaden/lägenheten och du inte är hemma 7-16 kan du ringa <deras telnr> så tar montören kontakt med er och bokar tid.

Mätarbytet går snabbt, det tar högst 30 minuter. Strömmen bryts en kort stund, vilket kan vara bra att veta om du har känslig utrustning hemma.
Om du vill vara på den säkra sidan, lämna ingen utrustning i "standby"-läge, utan stäng ner den helt.

<Bla bla. bytet är gratis och jättebra för mig som kund.>

Med vänlig hälsning

UMEÅ ENERGI
Affärsområde Elnät

(deras fetstil och understrykningar)
(min mätare finns inte innomhus, så tidsbokning var inte aktuellt)

En dag sa du ja.. Mjo, väldigt synd om dig

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Det finns personer med väldigt känslig el utrustning såsom värmepumpar, och andra typer av enheter med känsliga motorer. Dessa personer brukar anmäla till sitt elbolag att dom har känslig elutrustning och då måste teknikern vara extra försiktig samt hålla koll på att inget låter konstigt i närheten. Det har hänt att en tekniker installerar den nya mätaren och ändrat fasföljd mot vad kunden hade tidigare, då har kanske en trefasmotor i en pump börjat pumpa åt fel håll.

Det kan däremot hända ibland att när teknikern byter mätaren att nollskruven lossnar eller får dålig kontakt. Det har då även hänt att vissa kunder får all elektronik i hela huset förstörd för att det blivit 460 volt i uttagen istället för 230v.

Det är oftast endast för mätaren som Den nollan är till för. Iallafall då det bara går in 1 nolla till mätaren. I de lägena kommer nollan från en knytpunkt. Då det kommer 2 nollor så är det oftast viktigare att båda sitter ordentligt. Men saknas nollan så fungerar inte mätaren som den ska så det är fortfarande viktigt:)

Och angående fasordningen så är det något som alltid ska sättas likadant som det satt på mätaren som man plockade ner. Man ändrar inte fasföljden även om den är "fel". Det visste du förmodligen men bara ville förtydliga det.

Men vi skickar inte ut några ytterligare notiser än den som kommer nån månad innan och den som kommer veckan före om att det blir ett elmätarbyte någon gång nästa vecka. Dock kan ju kunden ringa och säga till om de tvunget vill att vi byter deras mätare en viss tid eller så.

Olika bra service märker jag att det är iallfall:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har du felsökt att det är modekortet som är sönder?

Har nätagget en ON/OFF switch bakom.
På några nätagg har jag fått det funka igen efter en strömavbrytning.
Genom att bara flippa switchen en gång 0N->OFF->ON. (kanske nån skyddsläge)

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

E.ON skickar brev med info till kunden 2-3 dagar före beställningen går iväg till entreprenören, som i sin tur skickar ut brev med mer detaljerad info, datum, tid osv efter ungefär en vecka. Därifrån kan de sen ta allt från en vecka till 1,5 månad beroende på omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Att sätta upp en lapp 16h innan är väldigt kort tid imo - Har hänt fler än en gång att jag inte gått ut på 16h, fan jag sover nära 16h ibland t.o.m.? Jag skulle kräva ersättning om min hårdvara förstördes utan att de varnat ordenligt (att jag fått ett meddelande i brevlådan/brevinkastet) med god förvarning (några dagar). Pinsamt att seriösa företag sköter det så här måste jag säga.

On Topic:

Som tidigare nämnts av folk så tror jag defintivt att du kan få ersättning om du skriver en utförlig rapport om vad som hänt och att du inte blivit meddelad om att de skall genomföra uppgiften.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Att sätta upp en lapp 16h innan är väldigt kort tid imo - Har hänt fler än en gång att jag inte gått ut på 16h, fan jag sover nära 16h ibland t.o.m.? Jag skulle kräva ersättning om min hårdvara förstördes utan att de varnat ordenligt (att jag fått ett meddelande i brevlådan/brevinkastet) med god förvarning (några dagar). Pinsamt att seriösa företag sköter det så här måste jag säga.

Oftast så vet inte ens vi som byter ut elmätarna om att vi ska byta i just det huset mer än 16 timmar i förväg. Vi som jobbar som inhyrda av Bravida från Svenska Entreprenad Specialisten AB arbetar visserligen 12 timmar om dagen men eftersom vi får våra ordrar för nästa dag innan 16.00 på dagen så får vi svårt att sätta upp varningar innan vi ens vet om att vi ska byta just där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Att sätta upp en lapp 16h innan är väldigt kort tid imo - Har hänt fler än en gång att jag inte gått ut på 16h, fan jag sover nära 16h ibland t.o.m.? Jag skulle kräva ersättning om min hårdvara förstördes utan att de varnat ordenligt (att jag fått ett meddelande i brevlådan/brevinkastet) med god förvarning (några dagar). Pinsamt att seriösa företag sköter det så här måste jag säga.

On Topic:

Som tidigare nämnts av folk så tror jag defintivt att du kan få ersättning om du skriver en utförlig rapport om vad som hänt och att du inte blivit meddelad om att de skall genomföra uppgiften.

Japp kör hårt för har du inte fått veta om detta inom god tid dvs minst 2 - 3 veckor vilket anses normalt vid fel på hårdvara så varför skall det anses normalt annars?????? Nån som kan svara mig på det här? Annars är det ett berättigat krav eller hur??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Japp kör hårt för har du inte fått veta om detta inom god tid dvs minst 2 - 3 veckor vilket anses normalt vid fel på hårdvara så varför skall det anses normalt annars?????? Nån som kan svara mig på det här? Annars är det ett berättigat krav eller hur??

Bara undrar, hur gör man när det åskar?????????????
Skickar räkningen till Tor????????????????????????????????????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Bara undrar, hur gör man när det åskar?????????????
Skickar räkningen till Tor????????????????????????????????????

Nej man stämmer han :D! Kan dom stämma Gud i USA så varför inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Oftast så vet inte ens vi som byter ut elmätarna om att vi ska byta i just det huset mer än 16 timmar i förväg. Vi som jobbar som inhyrda av Bravida från Svenska Entreprenad Specialisten AB arbetar visserligen 12 timmar om dagen men eftersom vi får våra ordrar för nästa dag innan 16.00 på dagen så får vi svårt att sätta upp varningar innan vi ens vet om att vi ska byta just där.

Det finns faktiskt lagar som reglerar att planerade avbrott skall aviseras i god tid innan.
Är det ingen som anmält er än så har ni haft en väldig tur.

Någon i ledet ifrån nätägaren fram till montören bör ju ha kolla på, veckor innan, vilka mätare som skall bytas.

När vi byter mätare så har kunderna blivit aviserade ungefär 14 dagar innan, och således är de oftast hemma när bytet skall ske, så man kan ta en hel trappuppgång, eller en gata på ett bräde utan att flänga fram och tillbaka mellan husen för att folk inte är hemma.

Mätare som är tillgängliga utan kundens närvaro aviseras med tiden 07-16, i annat fall är det tvåtimmars intervaller som gäller.

Hur skulle det annars se ut?
"Nån gång mellan augusti och november kommer vi och byter din elmätare, se till att vara hemma då."

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Oftast så vet inte ens vi som byter ut elmätarna om att vi ska byta i just det huset mer än 16 timmar i förväg. Vi som jobbar som inhyrda av Bravida från Svenska Entreprenad Specialisten AB arbetar visserligen 12 timmar om dagen men eftersom vi får våra ordrar för nästa dag innan 16.00 på dagen så får vi svårt att sätta upp varningar innan vi ens vet om att vi ska byta just där.

Erat problem, inte kundens.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Det finns faktiskt lagar som reglerar att planerade avbrott skall aviseras i god tid innan.
Är det ingen som anmält er än så har ni haft en väldig tur.

Någon i ledet ifrån nätägaren fram till montören bör ju ha kolla på, veckor innan, vilka mätare som skall bytas.

När vi byter mätare så har kunderna blivit aviserade ungefär 14 dagar innan, och således är de oftast hemma när bytet skall ske, så man kan ta en hel trappuppgång, eller en gata på ett bräde utan att flänga fram och tillbaka mellan husen för att folk inte är hemma.

Mätare som är tillgängliga utan kundens närvaro aviseras med tiden 07-16, i annat fall är det tvåtimmars intervaller som gäller.

Hur skulle det annars se ut?
"Nån gång mellan augusti och november kommer vi och byter din elmätare, se till att vara hemma då."

De får 2 brev, ett i början på projektet och ett en vecka innan just den etappen skall börja (handlar om dagar) och alla hushåll har inte mätaren inomhus utan den kan sitta på en liten stolpe i skogen eller kanske tom i närmaste nätstation (hände mig veckan som varit).

Permalänk
Medlem

Jag fick en liten lapp i brevlådan en månad innan.

Tyvärr var dom inte mer specifika än mellan 1a-30e september byter vi din elmätare. Dom kan itne säga vilket datum och jag hade ingen lust att koppla in och ut all elektronik under en månad.

Jag har lite otur.. En morgon startade inte min server upp. Registret var korrupt / saknades. En 15 minuters restore och massa bråkandes med vista klienterna i huset att få trust mellan klient / domän igen var man i rullning. Ingen hårdvara gick sönder som tur var men jag tycker fortfarnde det är kasst att inte kunna säga lite mer på dagen man kommer byta ut sakerna. Jag hade kunant gått med på att koppla in och ur saker under en veckas period för att dom inte kan säga mer specifikt men en månad är långt över min smärtgräns.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Jag fick en liten lapp i brevlådan en månad innan.

Tyvärr var dom inte mer specifika än mellan 1a-30e september byter vi din elmätare. Dom kan itne säga vilket datum och jag hade ingen lust att koppla in och ut all elektronik under en månad.

Jag har lite otur.. En morgon startade inte min server upp. Registret var korrupt / saknades. En 15 minuters restore och massa bråkandes med vista klienterna i huset att få trust mellan klient / domän igen var man i rullning. Ingen hårdvara gick sönder som tur var men jag tycker fortfarnde det är kasst att inte kunna säga lite mer på dagen man kommer byta ut sakerna. Jag hade kunant gått med på att koppla in och ur saker under en veckas period för att dom inte kan säga mer specifikt men en månad är långt över min smärtgräns.

Det är väll de stora rävarna som kör med så pass stora intervall, och det kan man ju förså iof.
Fortum tex har 800 000 elmätare att byta, och då får man ju förstå att det kan vara svårt att boka in alla på en specifik dag.

Vi har 10000 elmätare att byta och vi bokar med två timmars intervaller.
Vill kunden så kan de få kortare intervall.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Jaja har E-ON här och har i dagarna fått veta att mätaren ska bytas inom den närmaste framtiden och att jag blir kontaktad vid vilken tid det blir.

Märk väl "tid" och inte dag vilket jag tolkar som att jag iaf får veta inom 24H när bytet ska ske så jag kan koppla ur ev känslig elektronik.

Får jag inte veta detta och datorn står i viloläge och sen inte funkar så får hyresvärden först ett klagobrev därför att jag är så in i norden less på folk som inte kan kommunicera med dom som drabbas av deras åtgärder.

I övrigt är jag lugn av mig men när det gäller konsumenträtt så bör man nog inte väcka tigern i mig :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jaja har E-ON här och har i dagarna fått veta att mätaren ska bytas inom den närmaste framtiden och att jag blir kontaktad vid vilken tid det blir.

Märk väl "tid" och inte dag vilket jag tolkar som att jag iaf får veta inom 24H när bytet ska ske så jag kan koppla ur ev känslig elektronik.

Får jag inte veta detta och datorn står i viloläge och sen inte funkar så får hyresvärden först ett klagobrev därför att jag är så in i norden less på folk som inte kan kommunicera med dom som drabbas av deras åtgärder.

I övrigt är jag lugn av mig men när det gäller konsumenträtt så bör man nog inte väcka tigern i mig :D.

Hyresvärden har inte så mycket med det att göra faktiskt. Vi skickar ut vilken vecka vi gör det. Då vi kan komma åt mätaren utan kundens närvaro. Själv tycker jag att det är kasst men det är inget som jag kan göra åt saken. Springer inte heller i trapporna för att kolla om någon är hemma för det är vi tillsagda att vi inte behöver göra när vi byter block i lägenhetshus. Visst det borde tidsaviseras bättre. Det är så många olika företag som byter mätare och det är väl lika många olika sätt som de meddelar folk på också^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b