Permalänk
Medlem

Asus p5q pro - ram problem

Delar av denna post har jag redan skrivit som svar på ett annat inlägg, då jag tyckte det kunde vara relevant där. Men för snabbare hjälp med mitt problem tänkte jag skapa en egen tråd.

Byggde nyss nytt system. Moderkort, asus p5q pro. Corsair Dominator 4x1028 ram pinnar. Asus radeon 4870. Dual core 3,1ghz

Skärmen blir bara svart vid start. En vis gubbe föreslog att en rampinne kanske var kass. Så vi testade att plocka bort en, vips så funkade det.

Men det var inte så att ram-modulen var trasig, för satte vi i den och tog ut en annan så funkade det också.

Så, av nån anledning kan jag inte ha alla 4 isatta för att rulla igång. Skulle ju inte göra så mycket eftersom jag just nu kör XP. Men funderar på att dual-boota nån gång i framtiden med Vista 64bits. För spelens skull.

Var inne på Asus hemsida och hittade en BIOS uppdatering för P5q pro som skulle "Enhance the memory compatibility. "

"Version 0502 - P5QL PRO BIOS 0502" var versionnamnet.

Vill helst inte uppd. BIOS i onödan, men om det löser problemet kan det vara värt ett försök kanske!?

/qarlsson

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja varför inte uppdatera BIOS..? Det följer väl med klara instruktioner om du känner dig osäker. Tror det finns någon utility som uppdaterar BIOS automatiskt på Asus sida.

Permalänk
Medlem

Har nu testat ett antal olika BIOS, Asus egna senaste, men även nån moddad version av en kille på ett forum känd som KET.

Men problemet kvarstår, med fyra Ram-moduler isatta så är skärmen svart och datorn bootar inte.

Ändrade en setting I BIOS också "Memory remapping " eller ngt. Den var enable och skulle bara var det om man körde in 64bits OS, vilket jag ju inte har. Disable gjorde dock ingen skillnad för det här problemet.

Visa signatur
Permalänk

Jag har samma uppstättning som dig förutom att jag har 2x2048 OCZ minnen men mitt funkar fint.

Har du testat att bara boota upp datorn med två minnen i? Dual Channel?

/Oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Men det funkar ju på tre av fyra, så jag misstänker att det funkar på även bara två.

Håller för nuvarande på att köra in XP igen. Allt krabbande med BIOS (antar jag) gav upphov till BSOD till och från vid bootning. Jobbigt...

Det är nått som är helt knas alltså...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade liknande, eller har rättare sagt fortfarande ett liknande problem som dig. Har OCZ Reaper minnen och kan inte köra 4gb, dock 2x2gb stickor men ändå. Kunde inte lösa det på något sätt alls så jag sålde bort ena stickan och det funkar. Ska köpa nya minnen sen, rekommenderar verkligen inte OCZ till just asus p5q då det är känt att ha problem med just liknande saker.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Testa höja spänningen till nordbryggan. Rekommenderas i minnes-FAQ'en .. Du kanske hittar nåt mer du kan göra där.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Testa höja spänningen till nordbryggan. Rekommenderas i minnes-FAQ'en .. Du kanske hittar nåt mer du kan göra där.

Skulle jag också satsa på, om man lägger upp de såhär så kanske de låter relevant även för er?

Nordbryggan behandlar information från 2 ddr slots och klarar de fint med en viss kraft, kraften räcker inte till för alla 4 slots, och eftersom nordbryggan inte klarar av det får den "black-out", utan nordbrygga kommer systemet absolut inte fungera, ge den lite mer kraft att behandla allt med så karar den av minnena utan att få "black out" och då har ni ett fullt fungerande system.

Permalänk
Medlem

Ok tack för all info gubbar, det här med Nordbryggan låter mycket intressant. Måste testa senare.

Just nu består problemet i att jag inte ens kan installera XP på ett (1x1028) av mina Dominator-minnen.

Installationen låser sig på "Installing Devices", samma ställe hela tiden i princip.

Min bror kommer med ett av sina DDR2 minnen.

Undrans om det kan vara spänningen som spökar... I´ll be back

edit: obsververa att jag inte försöker installera XP *på ett* av mina ram-minnen kunde kanske tolkas så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör memtest för att kunna utesluta trasiga minneskretsar också! Och kör med en hastighet och timings på minnena som är "felsäker".

Inte säkert det är nåt fel på nån minneskrets, men det kan ju vara skönt att veta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Problemet med att installationen hänger sig på Installing devices fortsätter med ett annat 1Gb ram minne. Visserligen det också Corsair.

Testade att öka spänningen från 1.20 till 1.30. Men inte med alla 4 dominator minnena, eftersom det känns som problemet nu är låsningen vid install.
Har stängt av diverse devices i BIOS.

Har lånat en svensk installtion av XP sp2, och även en XP grund utan service packs.

Svensk sp2 hängde sig också vid samma punkt.

Skitkonstigt, jag har ju kört in xp sp2 en gång i torsdags korrekt.
Det enda mer som jag ändrat är partitionering utav Velociraptor disken
som jag gjorde med Partition Magic i XP i torsdags. DÅ delade jag den på mitten för att köra dual boot nån gång i framtiden.

kan detta vara en del av problemet månne?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qarlsson
Problemet med att installationen hänger sig på Installing devices fortsätter med ett annat 1Gb ram minne. Visserligen det också Corsair.

Testade att öka spänningen från 1.20 till 1.30. Men inte med alla 4 dominator minnena, eftersom det känns som problemet nu är låsningen vid install.
Har stängt av diverse devices i BIOS.

Har lånat en svensk installtion av XP sp2, och även en XP grund utan service packs.

Svensk sp2 hängde sig också vid samma punkt.

Skitkonstigt, jag har ju kört in xp sp2 en gång i torsdags korrekt.
Det enda mer som jag ändrat är partitionering utav Velociraptor disken
som jag gjorde med Partition Magic i XP i torsdags. DÅ delade jag den på mitten för att köra dual boot nån gång i framtiden.

kan detta vara en del av problemet månne?

Förstår inte riktigt din minnesvolt där :s 2.1v ska Corsairs dominator ha rekommenderat, har du lägre än det så borde det inte fungera så bra...

Permalänk
Medlem

Ok Nisse, det var inget som jag visste.
Nu har jag lyckats få in en gammal install utav XP utan SP2. Och jag kör med 2x1028 Dominator minnen på 1,3v (NB inställning)

Det jag inte fattar är vad för typ av Device det är som krabbar vid Xp Sp2 installen.

För att köra 2,1v på NB måste jag nog ändra en PIN på Moderkortet tror jag, gick bara att ändra till 1,9v i default läge.

Det verkar stabilt just nu, men vem vill köra XP utan sp2?

edit: md alla 4 dominator modulerna funkar det inte trots 2,1v på NB

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qarlsson

För att köra 2,1v på NB måste jag nog ändra en PIN på Moderkortet tror jag, gick bara att ändra till 1,9v i default läge.

Nej, inte på NB!! Han menar 2.1v på minnena!!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hehe, märkte det... 2.10v på NB funkade inte speciellt bra. Har inte testat det på minnena ännu. Ska såklart göra detta också.

Har löst problemet med XP installationen (tror jag) - fixade det genom att rensa CMOS och sedan flasha med det modiferade BIOS ´et som jag nämt tidigare. Verkar som Device-problemet inte kvartstod nu iaf.

I MOBO-manualen står det dock att Dominator minnena som jag har bara ska funka med 3st moduler isatta. Hadde man bara vetat detta innan

Men nu med det nya BIOSet och även en spänningsökning kanske det funkar bättre. Imorn efter jobbet vet jag och skriver ett svar för att tråden ska bli "komplett" ifall nån i framtiden får samma dilemma och söker sig hit.

nån kan ju skriva ett svar då jag har för mig att man inte kan svara på sina egna inlägg på detta forum, tack

Visa signatur
Permalänk

uhm, dominator ska funka med 4 stickor i, jag har kört 8 gb (4x 2gb) på ett p5q-e...

Fick en halv hjärtinfarkt när du skrev att du körde 2.1 V på nb, ska givetvis va på vDimm, sorry för att jag va så otydlig.

Dock fick jag köra med endast en sticka i under installation av os, annars fick jag en fruktad blåskärm.

Hoppas du får rätt på dina grejer!

Permalänk
Medlem

Får det inte att funka med 4 minnen isatta. blir bara svart och fläktar som snurrar. Kan man öka mer än 2.1volt? Eller ändra något annat.

Dram frequency står som 1066mhz, vilket är korrekt för minnestypen.

Visa signatur
Permalänk

2.1 V är standard, med fyra stickor i fick jag köra mina med närmare 2.2V för att få det stabilt!

Permalänk
Medlem

Kan ju inte få systemet stabilt med 3x1028 ram ens. Höjer man volten till 2,36 så rullar XP igång, drar man sen igång Assasins Creed så kraschar allt med en blixtrande blue screen vid första laddningen.

Spelet rullade stabilt i de 30-40 minuter jag körde igår med 2 ram-pinnar i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ny dator

jag funderar på att köpa ett Asus P5QL Pro till mitt nya system men är inte det rekommenderat då tycker ni?

Har Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2x1GB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL5 liggandes hemma som jag tänkte köra på tillsvidare.