Var god kritisera mitt svenska arbete!

Permalänk
Medlem

Var god kritisera mitt svenska arbete!

Svenska uppsats – Jag elev!

Inledning: Nu skall jag sätta tänderna i ett arbete som blev sent, anledningen var väll att jag förbisåg arbetet och tänkte men det här är lätt jag gör det senare efter jag pluggat klart inför matte/naturvetenskap samt samhällskunskapsproven .
Det här medförde att arbetet blev liggandes kvar ensam i en pärm som jag inte riktigt kollade i men IDAG börjar kampen om att göra det.

Tycker att vi hoppar rakt in i texten och börjar med mina minnen från grundskolan!
Ett minne, eller rättare sagt flera minnen, från skoltiden var när jag och mina skolkamrater byggde läger med snö och is och sedan hade snöbollskrig. Detta resulterade i att vi blev dyblöta och blev tvungna att slänga in alla våra kläder i torktumlaren varje rast under varje vinter.
Fram till mellanstadiet i 5:an höll vi på såhär och det är därifrån mina bästa minnen från grundskolan kommer.

Nog om det, nu går vi över till mina starka/svaga sidor samt vad jag kan göra för att förbättra mig.

Oj, känner på mig att den här delen utav uppsatsen kommer bli punktformad men vi måste börja någonstans så.

Jag är mindre bra på att skriva svenska på ett mer korrekt vis.
Jag känner ingen direkt scenskräck eller nervositet inför att prata inför grupp, för att jag har så pass bra självförtroende att det inte pirrar överdrivet mycket som det kan göra annars. Problemet är att jag i vissa fall planerar det dåligt och tror jag kan ämnet, vilket leder till att framförandet utav något blir kort.
Kan förbättras genom bättre planering utav arbetet.

Jag är dålig på att lämna in saker i god tid.
Känns som om jag alltid skjuter upp saker och ting till sista sekunden så jag jobbar häcken av mig sista dagarna inför inlämningen/provet.
Det här medför sämre resultat eftersom mindre tid har lagts ned på arbetet som utförts.
Skall förbättras med att lägga upp en sundare planering.

Min skriftliga svenska vill jag utveckla vidare och lära mig formulera meningar mer lämpligt för skriftspråk.
Det känns som om jag slarvar när jag skriver på svenska. Det känns också som att jag skulle kunna skriva bättre svenska ifall jag koncentrerade mig på mitt skriftspråk mer än vad jag gör då skulle resultaten bli bättre och betygen kanske skulle höjas.

Passa tider är något jag måste bli bättre på.
Det kan bli att jag gör någonting t.ex. spelar biljard eller liknande så tänker man att man ska gå till lektionen direkt efter men sedan så drar tiden bara iväg och vips så är man 5-10 minuter försenad.

Nu vidare till vad jag är intresserad utav.
Jag är intresserad utav idrott och persondatorer eftersom jag har lätt för dessa ämnen jag tycker de är roliga att arbeta med/utföra.
Vid idrotten använder man kroppen mycket och ska prestera fysiskt. Det blir en omkoppling från det ordinarie arbetet man annars gör vid alla andra ämnen.
Persondatorer är kul eftersom jag kan så pass mycket redan innan så ämnet blir relativt lätt att utföra och jag har ett eget intresse för ämnet så det blir motiverande att arbeta med uppgifterna man får utav läraren.
Olika lärare och vad man kan göra för att få det att fungera.
Främsta kraven för att få det att fungera med en lärare och en själv är att för det första acceptera läraren som läraren är och försöka göra sitt bästa för att få det att fungera mellan läraren och en själv, på ett sådant sätt att man får en sund pendlande konversation medans man går sin skolgång och läraren skall följa upp vad man gör och jag tycker då att läraren skall ge lite stöd medan man arbetar så man kommer igång med diverse arbeten/uppgifter ifall man har problem någon gång.

När det gäller min framtid är jag inte så säker på vad jag vill göra. I dagsläget är det dock skola som gäller för hela slanten.

Läser natur och skall smaksätta med lite valbara kurser, efter gymnasium tiden skall jag på något vis fullända utbildningen.
Riktar mot att jag kommer ta min examen vid KTH, troligtvis inom IT och troligtvis blir det spelutvecklingsprogrammet.

Permalänk
Medlem

För det första så heter det svenskaarbete.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
För det första så heter det svenskaarbete.

Eller kanske till och med svenskarbete.

Permalänk
Medlem

Nej , det heter Svenska uppsatts. Arbetet i sig är till svenskan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Nej , det heter Svenska uppsatts. Arbetet i sig är till svenskan.

Nej, det kan heta många saker men inte just "svenska uppsats". Man kan till exempel tänka sig "svenskuppsats", "uppsats i svenska" eller "svenska, uppsats". Observera också att uppsats stavas med endast ett "t".

Permalänk
Medlem

ok , men kan vi gå till uppsattsen i sig? Kritik uppskattas

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa meningar är väldigt långa och skulle må bra av extra skiljetecken. Testa att läsa texten högt och se om du klarar det utan att tjuvandas...

Permalänk
Medlem

Exempel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Exempel?

"Jag känner ingen direkt scenskräck eller nervositet inför att prata inför grupp för jag har så pass bra självförtroende att det inte pirrar överdrivet mycket som det kan göra annars problemet med det här är då att jag i vissa fall planerar det dåligt och tror jag kan ämnet vilket leder till att framförandet utav något blir kort."

Du kommer vara blå i ansiktet på slutet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
ok , men kan vi gå till uppsattsen i sig? Kritik uppskattas

Är det nån idé att ge kritik när du uppenbarligen inte tar den till dig?

(Hint: Du stavar fortfarande uppsats med ett t för mycket.)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kan också påpeka en del särskrivningar, testa att läsa texten och kom ihåg att det mesta skrivs som ett ord i det svenska språket.

Att få texten att kännas som mer levande och inte bara massor av punkter är knivigt. Börja dock med att plocka bort de punkter som finns i texten. Skriv istället om punkterna. Istället för att det t.ex. ser ut såhär:
"Dina idéer om din framtid: vilket yrke du tänker dig och varför.
Jag är osäker på vad jag vill göra i framtiden men i dagsläget är det skola som gäller."
Så kan man istället använda sig av något som liknar detta:
"När det gäller min framtid är jag inte så säker på vad jag vill göra. I dagsläget är det dock skola som gäller som för hela slanten."
Sen fyller du på. Detta får texten att se grymt mycket mer levande ut, i alla fall enligt mig.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Kritisera den uppdaterade versionen nu då, ändrat i den en del.

Permalänk
Hedersmedlem

Skiljetecken, sade vi ju. Det här fungerar inte: "Jag är bra på att stå inför grupp och prata – Jag känner ingen direkt scenskräck eller nervositet inför att prata inför grupp för jag har så pass bra självförtroende att det inte pirrar överdrivet mycket som det kan göra annars problemet med det här är då att jag i vissa fall planerar det dåligt och tror jag kan ämnet vilket leder till att framförandet utav något blir kort."

Varför inte till exempel: Jag är bra på att tala inför grupp, jag känner ingen direkt scenskräck eller nervositet för jag har så pass bra självförtroende att det inte pirrar överdrivet mycket. Problemet med detta är att jag i vissa fall planerar dåligt och tror att jag kan ämnet, vilket leder till att framförandet sedan blir kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför inte till exempel: Jag är bra på att tala inför grupp, jag känner ingen direkt scenskräck eller nervositet för jag har så pass bra självförtroende att det inte pirrar överdrivet mycket. Problemet med detta är att jag i vissa fall planerar dåligt och tror att jag kan ämnet, vilket leder till att framförandet sedan blir kort.

Nej, huvudsatser bör inte avgränsas enbart med komma (s k satsradning). Det krävs ett skiljetecken eller en konjunktion. Därför är exemplet med tankstreck bra: "Jag är bra på att stå inför grupp och prata – Jag känner ingen...". Däremot ska det vara litet j i "jag".

Permalänk
Medlem

Din text skriker talspråk - du behöver kolla över dina satsdelar och tänka efter lite.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Kan du dra exempel? , känner mig lite efterbliven om vad / hur jag skall skriva om skriva rätt.

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem

Jag är sådär på att skriva korrekt svenska.

sådär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
Jag är sådär på att skriva korrekt svenska.

sådär?

Ja? Sådär...

Permalänk
Medlem

Skriv texten lite mer flytande, skriver du den i punktform så blir det jobbigt att läsa.

Permalänk
Medlem

Du har missat mängder med kommatecken som behöver sättas ut. Det är dessutom bra om du delar upp långa meningar i flera kortare.

Först stycket borde lämpligen ändras till

• Ta fram något minne från skoltiden som är roligt, intressant eller på något vis personligt.

Ett minne, eller rättare sagt flera minnen, från skoltiden var när jag och mina skolkamrater byggde läger med snö och is och sedan hade snöbollskrig. Detta resulterade i att vi blev dyblöta och blev tvungna att slänga in alla våra kläder i torktumlaren varje rast under varje vinter.
Fram till mellanstadiet i 5:an höll vi på såhär och det är därifrån mina bästa minnen från grundskolan kommer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Med reservation för eventuella fel ska jag påpeka några saker.
De mesta kanske har tagits upp förut, men det skadar inte att påpeka det igen.

  • Som tidigare nämnts, jag undrar om ordet "sådär" är riktig svenska eller endast talspråk? Isåfall borde det ändras. "Medans" är inte heller ett ord, det skrivs "medan".

    Särskrivningar bör kollas upp, några exempel är: samhällskunskap proven, spelutvecklings programmet.

    Du har lite onödiga mellanslag här och där. Inga mellanslag före kommatecken, snedstreck eller punkt. Inte heller innuti parentser. Texten ( ett mellanslag för mycket) borde vara (ett mellanslag för mycket).

    Vissa meningar saknar vissa ord, t.ex. "Resulterade med att vi blev dyblöta och.." borde vara "Det resulterade..", dessutom borde det vara "resulterade i" iställer för "resulterade med".

    "Vid idrotten använder man kroppen mycket och ska prestera fysiskt det blir en omkoppling.." borde ha en punkt före det. "Och ska prestera fysiskt. Det blir en.."

    Du har skrivit Idrott och Persondatorer med stor bokstav, skriv idrott och persondatorer istället.

    Det är svårt att skriva flytande när du svarar på punkter. Bygg in punkterna i texten somf öreslagits tidgiare så blir allting mera flytande.

    Du har använt både "ska" och "skall", använd någondera men inte båda.

Där har du någonting att jobba på iallafall. Vissa stavfel och sådant har jag inte tagit med, det är fortfarande din text och din skoluppgift och jag vill inte göra den för opersonlig.

Permalänk
Medlem

Bearbetat texten en del nu , något jag missat? mer kritik?

börjar den bli klar att lämnas in kanske?

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem

Glad att du åtgärdat en punkt, men om du fortfarande vill ha kritik så här har du resten av punkterna en gång till

  • Som tidigare nämnts, jag undrar om ordet "sådär" är riktig svenska eller endast talspråk? Isåfall borde det ändras. "Medans" är inte heller ett ord, det skrivs "medan".

    Särskrivningar bör kollas upp, några exempel är: samhällskunskap proven, spelutvecklings programmet.

    Du har lite onödiga mellanslag här och där. Inga mellanslag före kommatecken, snedstreck eller punkt. Inte heller innuti parentser. Texten ( ett mellanslag för mycket) borde vara (ett mellanslag för mycket).

    "Vid idrotten använder man kroppen mycket och ska prestera fysiskt det blir en omkoppling.." borde ha en punkt före det. "Och ska prestera fysiskt. Det blir en.."

    Du har skrivit Idrott och Persondatorer med stor bokstav, skriv idrott och persondatorer istället.

    Det är svårt att skriva flytande när du svarar på punkter. Bygg in punkterna i texten somf öreslagits tidgiare så blir allting mera flytande.

    Du har använt både "ska" och "skall", använd någondera men inte båda.

Permalänk
Medlem

En kompis rättade och sade att du var klok Taz . han sa även att sådär är talspråk som du underade över

Henric säger:
Du vet sådär som flickor är
DU vet som flickor är
Roger I know this already säger:
Man behöver inte skriva nånting alls?
Henric säger:
Sådär kan du itne göra
Så kan du inte göra
egentligen inte

Ändrat mer i texten nu .

Permalänk

Du bör se över styckeindelningen. Texten ger ett alltför splittrat intryck. Försök att bygga upp lite med enhetliga stycken, som vart och ett behandlar liknande saker.

Undvik vidare "utav" och "medans" och andra talspråkliga uttryck samt ta bort en del överflödiga "så", som gör texten pratig.

Du har utelämnat subjektet på flera ställen, vilket också gör texten talspråklig. "Kan förbättras...", "känns som om...". Skriv ut subjektet, men undvik för många "jag".

Några förslag.

Permalänk

Tror du inte att du lär dig mer om du faktiskt gör dina skolarbeten själv istället för att göra en tråd på sweclockers varje gång?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd

De flesta meningar börjar med Jag

Jag är bra på att stå inför grupp och prata

Att tala inför grupp är något jag har lätt för.

Jag är inte direkt den bäste på att passa tiden

Passa tider är något jag måste bli bättre på.

Jag är mindre bra på att skriva svenska på ett mer korrekt vis.

Min skriftliga svenska vill jag utveckla vidare och lära mig formulera meningar mer lämpligt för skriftspråk.

---

Notera också att meningsbyggnaderna inte bara poängterar dina mindre bra sidor men också att du uttrycker vilja att förändra/förbättra dig.
Egenskaper som dessa är alltid uppskattade.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Jag gör mina läxor själv innan jag postar för kritik / rättelse.
Lär mig mycket på detta sätt MegaNoobie mer än vad jag skulle gjort från lärare i alla fall "imho" ,
Jag får hjälpen skriftligt och kan tänka över vad jag gjort för fel.

Tack för ditt råd dock uppskattar all kritik.

Tack swec nu skall uppsatsen lämnas in få se vad som händer.

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Tror du inte att du lär dig mer om du faktiskt gör dina skolarbeten själv istället för att göra en tråd på sweclockers varje gång?

Kritik är ett mycket bra sätt att förbättra sig. Förutsatt att man gör sitt bästa först och sedan lyssnar på kritiken man får.

Permalänk
Medlem

Jag bara älskar topicen på denna tråd. Förstår inte riktigt, mer än på språket, varför detta är ett svenskt arbete.
Nå, hur gick det då?