Permalänk
Medlem

Kryptering Lek

Jag har kommit på en liten uppgift till er på Sweclockers. Ni ska försöka lista ut denna kryptering den som är först vinner en floppy (vinnarn betalar frakten)

I följande sifferordning döljer sig en text som du skall dekryptera.

1,3,8,8,4,8,30,5,2,30,7,3,6,4,7,30,3,9,30,10,11,30,12,13,14,4,15,10,4,15,16,30,17,15,30,4,8,30,1,18,
19,6,4,7,30,10,15,3,30,20,9,4,8,20,6,30,21,13,22,1,29

Du skall med hjälp av sök och ersätt byta ut siffrorna mot bokstäver och på så sätt hitta texten bakom siffrorna. OBS! Kopiera siffrorna så att du jobbar med backup, ifall du skulle göra fel.

EDIT: Ni måste även skriva hur ni gick till vägar för att lösa den.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa (när jag är salongsberusad), siffran motsvarar platsen i alfabetet och 30 är mellanslag. Har jag rätt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Låt mig gissa (när jag är salongsberusad), siffran motsvarar platsen i alfabetet och 30 är mellanslag. Har jag rätt?

Haha du får väl testa och se?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nombah
Haha du får väl testa och se?

Men orka...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men orka...

Men okej då, Nej det är inte så enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men orka...

Så svårt är det väl inte, även om man råkar vara salongsberusad? Att 30 motsvarar mellanrum är nog troligt, men om siffrorna endast hade varit bokstävernas plats hade det första ordet varit "achhdh", vilket känns osannolikt. Värt att notera är dock att 8 kan dubbeltecknas, vilket reducerar antalet möjligheter en aning.

Permalänk
Medlem

Mannen på taket av Bo Widerberg är en mycket bra svensk film.
(Löst med hjälp av statistisk analys.)

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

detta verkar vara någon form av cesare rulle charter + 1 = charter decrypted

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Mannen på taket av Bo Widerberg är en mycket bra svensk film.
(Löst med hjälp av statistisk analys.)

Kan du vidareutveckla.

Själv så räknade jag först förekomst av siffror:

nummer: antal
1:3
2:1
3:4
4:7
5:1
6:3
7:3
8:4
9:3
10:3
11:1
12:1
13:2
14:1
15:4
16:1
17:1
18:1
19:1
20:2
21:1
22:1
29:1
30:11 (mellanslag)

Men därifrån kom jag ingen vart, hittade ingenstans där det stod något om genomsnittlig förekomst, men jag chansade lite villt.
Sedan tog jag hjälp av mjukvara som spottade ut tänkbara alternativ till första ordet och mannen var med, men det uteslöt jag eftersom det inte hade något med floppy, vinst etc att göra.
Dessa var de mest rimliga alternativ som jag hade kvar:
funnen, lönnen, pennan, vunnen, gissas, jösses ,
inga vidare bra men jag testade dem.. De med ö nummer 2 kunde dock uteslutas med en gång.

Och visst mjukvara är fusk, men jag var ej ute efter floppyn, har några sådana liggandes.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Kan du vidareutveckla.

Själv så räknade jag först förekomst av siffror:

nummer: antal
1:3
2:1
3:4
4:7
5:1
6:3
7:3
8:4
9:3
10:3
11:1
12:1
13:2
14:1
15:4
16:1
17:1
18:1
19:1
20:2
21:1
22:1
29:1
30:11 (mellanslag)

Men därifrån kom jag ingen vart, hittade ingenstans där det stod något om genomsnittlig förekomst, men jag chansade lite villt.
Sedan tog jag hjälp av mjukvara som spottade ut tänkbara alternativ till första ordet och mannen var med, men det uteslöt jag eftersom det inte hade något med floppy, vinst etc att göra.
Dessa var de mest rimliga alternativ som jag hade kvar:
funnen, lönnen, pennan, vunnen, gissas, jösses ,
inga vidare bra men jag testade dem.. De med ö nummer 2 kunde dock uteslutas med en gång.

Och visst mjukvara är fusk, men jag var ej ute efter floppyn, har några sådana liggandes.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokstavsfrekvens
Substitutionskrypton är enkla.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Eftersom denna tråd inte verkar vara nominerad till "Mest meningsfulla tråd 2008" och det var över en vecka sen någon skrev någonting så vore det kul om trådskaparen avslöjade lösningen på sin geniala "Kryptering Lek"

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Eftersom denna tråd inte verkar vara nominerad till "Mest meningsfulla tråd 2008" och det var över en vecka sen någon skrev någonting så vore det kul om trådskaparen avslöjade lösningen på sin geniala "Kryptering Lek"

Lösningen är funnen, läs Iljas inlägg en bit upp.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag skapade ju en sådan här tråd för ett jiddrans bra tag sedan dog lika fort

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ett försök till att hålla tråden vid liv så här kommer ett till. Snäppet svårare än det verkligen vanligaste/enklaste substitutionskrypton, fortfarande ingen svår match att knäcka dock. Det kommer dessutom från en ganska känd nu avslutad tävling så svaret finns på nätet också. Men om någon skulle villa ge sig på detta så kan ni väll vara snälla mot dem och inte bara klistra in nyckeln i nästa post.

IXDVMUFXLFEEFXSOQXYQVXSQTUIXWF*FMXYQVFJ*FXEFQUQX JFPTUFXMX*ISSFLQTUQXMXRPQEUMXUMTUIXYFSSFI*MXKFJ F*FMXLQXTIEUVFXEQTEFXSOQXLQ*XVFWMTQTUQXTITXKIJ*F MUQXTQJMVX*QEYQVFQTHMXLFVQUVIXM*XEI*XLQ*XWITLIXE QTHGXJQTUQXSITEFLQVGUQX*GXKIEUVGXEQWQTHGXDGUFXTIT XDIEUQXGXKFKQVXSIWQXAVPUFXWGXYQVXEQJPFVXKFVUPUQXQX SGTIESQTHGX*FXWFQFXSIWYGJTFXDQSFIXEFXGJPUFXSITXRPQEUG XIVGHFITXYFSSFI*CXC*XSCWWFTIXSOQXCXYQTCXYIESFCX*FXCKV QFXVFUQTPUFXQXKI*UCXTIEUVCXYIYYCXTQ*XWCUUFTIXLQFXVQW FXDCSQWWIXC*FXC*XDI**QXKI*IXEQWYVQXCSRPFEUCTLIXLC*X*C UIXWCTSFTIXUPUUQX*QXEUQ**QXJFCXLQX*C*UVIXYI*IXKQLQCX*CX TIUUQXQX*XTIEUVIXUCTUIXACEEIXSOQXTITXEPVJQCXDPIVXLQ*X WCVFTXEPI*IXSFTRPQXKI*UQXVCSSQEIXQXUCTUIXSCEEIX*IX*PWQ XQVZXLFXEIUUIXLZX*ZX*PTZXYIFXSOQXTUVZUFXQVZKZWXTQX*Z* UIXYZEEIRPZTLIXTZYYZVKQXPTZXWITUZJTZXAVPTZXYQVX*ZXLFEUZT HZXQXYZVKQWFXZ*UZXUZTUIXRPZTUIXKQLPUZXTITXZKQZ XZ*SPTZXTIFXSFXZ**QJVNWWIXQXUIEUIXUIVTIXFTXYFNTUIXS OQXLQX*NXTIKNXUQVVNXPTXUPVAIXTNSRPQXQXYQVSIEE QXLQ*X*QJTIXF*XYVFWIXSNTUIXUVQXKI*UQXF*XDQXJFVBVXSI TXUPUUQX*BSRPQXBX*BXRPBVUBX*QKBVX*BXYIYYBXFTXEPEIXQX *BXYVIVBXFVQXFTXJFPXSIWB*UVPFXYFBSRPQFTDFTXSOQX*XWBVXDP XEIYVBXTIFXVFSOFPEIXX*BXYBVI*BXFTXSILFSQXQXQRPBUIV