Blev lurad på blocket.

Permalänk
Medlem

Blev lurad på blocket.

Jag fick reda på blockets betalgaranti i efterhand, så pengarna är väck.

Vill bara varna alla som är intresserade av grafikkort på blocket, skulle köpa en GTX 280 som jag inte fick se ryken av.

Säljaren sa att han hette Markus Sandell och hade mejladress med samma namn.

Kan tänka mig att han har liknande annonser på nätet.

Jag fick persnr Swedbankuppgifter, kollade upp adressen och vart han bodde. Fick även hans personnr som jag kollade upp med adressen vilket stämde.

Han bad mig hämta varan men jag sa att jag inte kunde, då kom vi överens om att han skulle skicka den.

Där blev jag blåst.

2120kr putsväck.

Permalänk

Varför skulle han be dig hämta varan om han tänkt blåsa dig? Låter som ett väldigt riskabelt drag. Säker på att han inte är allmänt "seg" bara? Varan kanske dyker upp om en vecka eller nått...

På tal om bedrägeri:
Min bror blev lurad för ett gäng år sen när han skulle köpa en Asus Ferrarri Laptop som var väldigt billig (OFC!). När han sedan fört över pengarna och fick hem varan så visade det sig att snubben bara skickat ett tomt chassie (shysst iofs ). Efter polisanmälan låstes kontot direkt innan pengarna hann föras över. Så dom låg väl i cyperspacen i drygt 5 år innan polisen fick tummen ur rumpan och utredde ärendet och brossan fick tillbaka pengarna Positivt var väl att vi först fick vara med i lokaltidningen, och efter det TV4 riksnyheter! ;D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Men du har ju insättningen registrerad om du betalade in till hans konto, ta ett utdrag på det och gå till polisen, det är ju inga problem att se vem det är ju, eftersom du har alla hans uppgifter.

Har själv åkt på en blåsning en gång, men efter lite detektivarbete och uthållighet så lyckades jag ändå få mina grejjer tillbaka, skulle byta några minnen mot andra minnen (minnespriserna var lite högre då än vad dom är idag och jag hade 4GB), så jag skickade iväg mina i tron om att den andra gjorde likadant, men ikke. när jag ist kontaktar honom efter ett par dagar så har han en helt annan ton och nästan hånar mig, några mail senare så motsäger han sig allting och hävdar att han aldrig tagit emot några och har ingen aning om vad jag pratar om. lagom förbannad hänvisar jag till tidigare mail vi haft och hotar med att anmäla varpå han bara skrattar och säger att jag inte kommer långt med mina mail som bevis... hursomhelst så ringer jag upp utlämningsstället (som enl lag) måste ta legitimation och underskrift innan dom lämnar ut något paket, jag får då en kopia faxad där han har skrivit på, den mailar jag till honom och då börjar det låta lite anorlunda, dock inte helt bra än. 2 dagar senare ringer hans mamma ganska förtvivlad, det visar sig att dom på utlämningsstället kände familjen och berättade vad jag hade förklarat för dom när jag ville ha en kopia på underskriften. hon bad så mycket om ursäkt och 3-4 dagar senare dimper mina minnen tillbaka i brevlådan. och vad ville jag säga med detta då, jo bara för att det ser mörkt ut nu så kanske det finns en lösning ändå. ge inte upp så lätt bara.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Jag ringde personen som bodde på adressen och han sa att han inte har sålt ngt grafikkort och att jag är inte den första som ringer.

Även om han hade en väldigt spydig attityd, så jag fattar misstankar mot honom, men det är ju inget jag kan göra.

Jag har ont om pengar och behöver verkligen dem annars, men såg att jag kunde göra ett kap.

Men där ser man, fast han visste vad han gjorde. När han bad mig hämta kortet först. Smart drag!

Händelsen har polisanmälts och ärendet hamnar nog i en hög nånstans och jag får aldrig se mina pengar igen.

Tråkigt!

Det konstiga är att jag har gjort förköp i 4år och har aldrig blivit blåst, för jag tar alltid personuppgifter, men där ser man.

Det var första och sista gången, 2000kr är en stor kaka för mig.

Men är man dum så är man.

Permalänk
Medlem

2120:- för ett GTX 280 är väl extremt billigt?

"Om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det också"

Citat:

Jag ringde personen som bodde på adressen och han sa att han inte har sålt ngt grafikkort och att jag är inte den första som ringer. Även om han hade en väldigt spydig attityd, så jag fattar misstankar mot honom, men det är ju inget jag kan göra.

Om du nu fick hans bankuppgifter så vet du väl om det var han som stod på kontot?

Permalänk

Precis oavsett så är det ju personen med kontot som du ska ha tag på och det är ju inte så svårt att fixa den adressen (så vida han nu inte "hackat" sig in på någon annans konto, fast skulle han sitta inne med dom kunskaperna så tror jag inte han skulle gå runt och blåsa folk på tex grafikkort för 2000)

Och jo, det finns visst saker du kan göra, var envis och ligg på ring till polisen igen och berätta att du vet precis vem det är (du har ju hans kontouppgifter)

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
Precis oavsett så är det ju personen med kontot som du ska ha tag på och det är ju inte så svårt att fixa den adressen (så vida han nu inte "hackat" sig in på någon annans konto, fast skulle han sitta inne med dom kunskaperna så tror jag inte han skulle gå runt och blåsa folk på tex grafikkort för 2000)

Bankpersonal får inte lämna ut uppgifter om vem som äger ett visst bankkonto till privatpersoner, att de sedan ibland ändå gör det beror på slarv. Alltså måste man gå via polisen och de kan kolla vem som äger bankkontot, men att de därifrån skall lösa brottet och ge offret pengarna tillbaka är en annan sak.

Jag tycker det är för mycket skydd mot bedragare, va tusan gör det om man vet vems bankokonto man sätter in pengar på? Vill man handla anonymt så finns paybal och kontanter.

Nå ett misstag trådskaparen gjorde var att han/hon inte ringde och pratade med säljaren för att verifiera att det är rätt personuppgifter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvastor
Jag ringde personen som bodde på adressen och han sa att han inte har sålt ngt grafikkort och att jag är inte den första som ringer.

Det betyder ingenting. Jag ringde till en person som påstod att han inte var den personen jag sökte och nyligen köpt mobilen av någon kompis, fast jag ringt och pratat med personen tidigare och kände igen hans röst.
Folk som lurar andra på pengar har inga problem att ljuga över telefon.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen själv gått på samma nitlott, fast via tradera. Hade det vinnande budet på en bärbar dator och blev uppringd av säljaren. När jag pratade med killen fick jag second thoughts. Tyckte han lät oseriös och blev tveksam. Han började hänvisa till traderas sketna regel om att "bud är bindande" Vi bodde för många mil ifrån varandra för att gör upp affären direkt.

Efter en del om och men pröjsade jag pengarna i förskott och han lovade att skicka datorn. Efter den kontakten får jag inte tag i honom igen. Började ett detektivarbete och lyckades få tag i nr till hans farsa som var folkbokförd på samma adress. Jag ringer farsan som pratar dyngtaskig svenska, jag upprepar mig gång på gång att hans son har pengar som är mina. Jag hotar med att polisanmäla honom. Efter 2 timmar ringer hans son upp och undrar vem jag är. Det visar sig att det inte är samma person jag gjorde affären med.

Brottslingen hade uppgett en annan persons uppgifter då han registrerade sig på tradera. Jag hade två nr till brottslingen som han hade ringt ifrån, ringde gång på gång dagligen men kommer aldrig fram. Tills igår, så svarar hans "flickvän" på av numrena. Irriterat säger jag att "han" är skyldig mig pengar och på ett och annat sätt ska de hostas upp!

Hon svarar med att han sitter inne för just bedrägerier, hade åkt in på 4 år. Hon vägrade uppge några uppgifter om honom. Utan säger bara att hon ska försöka betala tillbaka. Jag sa att jag vill ha dom omgående! Men hon var en fattig student som inte hade dom pengarna nu. Hon skulle fråga sin pappa och vänner om hon kunde få utlägg så länge. Det var andra personer som hade ringt henne ang samma sak.

Så hur hon ska betala några tusen tror jag vad jag vill på. Polisen är meddelad och en anmälan upprättad.

Jag har genom åren anmält 3 bedrägerier förutom denna.

Den första gick inte igenom, då säljaren var under 18 år och hade blivit dömt för annat. Så min anmälan "räknades" inte. Åklagaren tog inte fallet vidare. Blev skitarg.

Den andra gick igenom hela vägen. Jag hade alla uppgifter om personen och han var ett lätt kap för snuten. 1 år efter jag anmält säljaren ringer han upp och vill betala tillbaka pengarna, samt ber mig ta tillbaka anmälningen. Pengarna får jag på kontot, men anmälan drogs ej tillbaka. Den hade gått till åklagaren och gick ej att ta tillbaka. Jag fick lämna min redogörelse via telefon. Han dömdes enligt lagboken.

Den tredje anälningen har jag inte hört ett skit om.

Permalänk
Medlem

Håller med om grundregeln: "Verkar något för bra för att vara sant är det nog det".

Konstigt att han ger ut sitt personnummer. Det skulle jag aldrig göra som säljare. Däremot ska man se till att telefonnummret personen ringer ifrån är samma som finns på hitta.se t.ex.

Om man är osäker när man ska skicka något finns det tre alternativ: 1. Postförskott (dock vet man inte vad som skickats). En del snälla kan låta en kika in i paketet. 2. Bussgods med efterkrav (samma sak) eller 3. Nån form av betalgaranti

Är det bara jag eller finns det inte ett kryphål i betalgarantin? Typ att köparen kan blåsa säljaren?!

Jag har gjort 100-tals affärer där köparen har fört över pengar i för väg och det har i princip alltid gått bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Du ska alla fall anmäla det till banken och göra en polisanmälan, har du tur kanske dom får fast det jävla svinet.

Permalänk
Medlem

Gl m8.. Känner med dig, 2000kr e inget man gärna gör sig av med bara sådär..

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig blivit blåst så hårt på bara pengarna, men däremot så köpte jag ett ljudkort med extern enhet för inte så länge sedan. Ljudkortet fungerar bra men den externa lådan var sönder när jag fick den. Aningens tråkigt...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

tycker att man skall anmäla alla fall av bedrägeri, är en röten tjuv skall man behandlas som det. har det skett ett mistag så kommer andra parten att samarbeta direkt gör den inte det så är det sannolikt nått fuffens. jag skiter i om någons morsa ringer och beklagar ärendet skall ändå anmälas.
men jag är också rätt trött på bedragare. köper sällan begagnade saker.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk

Bästa är som sagat att kolla upp de med rasit och tex hitta.se sen kan man ju kolla upp lite o googla efter email adresser osv försöka hitta samma nick under andra forum osv. sen så brukar man ju kunna spåra ipadressen om man nu om man polisanmäler.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt trött!

Alltså lura folk på pengar, vilka människor.

På grafik- kort och andra småsummor, men att de inte bryr sig. Att det är oftast de som har lite pengar som dras till sådana annonser, som tex studenter arbetslösa osv.

Sen de som gör det med stolthet, hävdar att de är yrkeskriminella för att de TROR att det är idealet, handlar mera om ett amerikaniserat machoideal. Men de inser inte att vilket skitfolk det är som sitter inne. Människor som skulle pissa sina mödrar i ansiktet för några tusenlappar.

Slutar oftast med att de släpps ut och in resten av livet, för de kan inte något annat, blir mentalt depraverade, ju dummare desto tuffare. Vet inte vad som är sjukare de som väljer att leva så här, eller de som dras till såna här dvs kvinnor.

De mera etablerade skitgängen som finns i Sverige, som värvar 15- 16 åringar för att sälja hasch. Fan stackars barn, stackars föräldrar.

Ja jag var dum, eller godtrogen, vet inte om det går hand i hand?

Men är samtidigt glad över att det inträffade, jag hoppas att de åker fast. Men det handlar inte så mycket om pengar, det handlar mer om att verkligen se att polisarbetet fungerar, vilket det allt för ofta inte gör vid såna här fall. Se att de finns de som försöker göra rätt för sig, hjälpa gemene man att dra sitt strå till stacken, allt det vi byggt. Allt det vi åstadkommit tills nu, ja inte fan är det skitfolket, som bryr sig mer om att mätta sitt ego och plånbok som har byggt upp detta.

Då menar jag inte givetvis de som drar till drastiska åtgärder, tex de som inte har något annat val, men hade jag varit i en sån situation själv. Hade jag aldrig velat skada en annan på det sättet, varken fysiskt eller psykiskt.

Tacka dem som sliter upp sig varje dag och försöker göra rätt för sig.

Jag är också rätt trött nuförtiden, kommer nog inte handla mer på nätet längre, men det gör ändå inte att skitfolket försvinner. Man ser dom varje dag, överallt. Därför är jag trött!

Men försöker få tag i killen, har ett och annat att säga till honom. Jävla råtta!

Permalänk
Avstängd

Är det för billigt så skall ni kontakta blocket direkt. Betala aldrig förskott till säljarens bank då med sannolika skäl så blir du lurad.

Har ett exempel.
Härom veckan så blev en av mina vänner lurad. Först så kontaktade han oss för att få ett bra pris på en Ps3:a sen länkade han vidare till annonsen i blocket. När jag fick syn på annonsen så blev jag misstänksam direkt. Priset var 2350 för en helt ny Playstation 3 så jag förstod direkt att det var en bluff annons. Men idiot som min polare är så valde han att skicka in pengar på personens konto.

Ni kan ju bara gissa vad han fick

Permalänk
Medlem

Sen även om ni hämtar varan så se till att ha allt som gäller för köper nerskrivet på ett kvitto som båda skriver på. Ett muntligt avtal är omöjligt att styrka.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vart själv av med 1000 kr en gång. Jag orkade inte en starta en utredning och tog en funderare. jag kom fram till att aldrig betala i förskott, De finns ju alltid payson och internetgirot. Men jag har lagt ner totalt med att köpa begagnade varor. Ska vara nya saker pga garanti och försäkringar osv. (bil är en annan femma).
Ang. tradera, jag har inte en aning om ifall man "måste" köpa. Känns som man bara för ett negativt omdöme ;P

Permalänk
Avstängd

Om personen inte går med på att välja internetgirot så skall du räkna med att det är en bluffare.

Se även till att kolla upp säljaren på så sätt kan du känna dig lite säkrare om du nu skall möta upp säljaren.

Ta det säkra före det osäkra annar kan du räkna med att bli blåst!

Permalänk
Inaktiv

som sagt finns en hel del psykopater i vårt samhälle som man kanske inte tänker på vanligtvis.. ^^

Permalänk
Medlem

Man borde bilda en samhällsarme, och hänga dom allihopa en efter en.. jävla svin.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd

Och åka in för mord... smart.

Permalänk
Medlem

En affär är ju ett bindande avtal IRL precis som på nätet, ta de uppgifter du har och lämna in en ansökan till kronofogden.

Visst kan han bestrida det men alla är inte så smarta utan väljer att lösa det genom att betala.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte få reda på vem som har ett visst konto om man bara har kontonr. Däremot brukar man kunna få banken att verifiera att en viss person har ett konto om man har både namn och kontonr. Ett tips är därför att man ber att få både kontonr och namnet på den som har kontot. Sedan går man till banken och säger att man ska göra en insättning på en annan persons konto och vill kolla så att man verkligen har rätt nr. Uppger man både namn och kontonr brukar banken säga ja eller nej. Har gjort detta flera gånger när jag satt över pengar till kompisar för att kolla så att jag verkligen har rätt kontonr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Oavsett så skall man aldrig betala något till någon man inte känner. Ta det säkra före det osäkra så slipper man massa strul.

Det finns säkra betalnings system och dem är till för att användas.

Vad det gäller sol & vårare så har jag satt dit ett antal så kallade ps3 försäljare på blocket. Det lyser bluff och båg om deras annonser så man undrar om blocket ens granskar annonserna.

Permalänk
Medlem

varför skulle blocket bry sig, dom tjänar ju bara pengar på det

Permalänk
Avstängd

När man annonserar på blocket så ska dem granska annonserna. Står det i klartext att säljaren vill att betalning sker till deras privatkonto så borde dem ana något. Även om det finns personer som verkligen skickar varan efter betalning så borde det inte stå så i annonerna.

Jag vet att dem granskar annonserna eftersom mina annonser kan i bland inte bli godkända. t.ex du måste skriva original spel och inte bara spel.

Permalänk

Men snälla gå till Polisen så fort du har gjort en anmälan kan du få ut allt vad konto uppgifter och dyligt. Sitt inte o gnäll utan gör något åt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Konstigt att han ger ut sitt personnummer. Det skulle jag aldrig göra som säljare. Däremot ska man se till att telefonnummret personen ringer ifrån är samma som finns på hitta.se t.ex.
[/B]

Personnnummmer inte är garanti att allt kommer gå rätt - det står på blocket t.o.m

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight