Permalänk

Nördards språkbruk

Jag är av den uppfattningen att de barn som stannar hemma och spelar dataspel hela natten eller sitter och överklockar ofta är något mer intelligenta än motsvarande kille som drar ut och super med sin moppe.

Hur kommer det sig då att folk är så våldsamt dåliga på att skriva? Det finns folk här som garanterat sitter framför datorn och chattar/programmerar/random 8-9 timmar om dagen, så hur kommer det sig att den kvalitet som många inlägg håller är så fruktansvärt dålig?

Jag menar, ni (inte riktat mot någon speciell) skriver säkert mycket snabbare än vad ni kan prata så att det "går snabbare" att använda förkortningar som "lr" och dylika våldtäkter är ju inte ett giltigt argument.

Är det bara nonchalans? Eller är det att man inte inser att en dåligt skriven text uppfattas likadant som någon som sluddrar eller på något annat sätt inte kan göra sig förstådd via tal?

Jag påstår, och har säkert rätt i, att många av er ser er själva som "bättre" än moppefjortisarna eftersom att ni är "smartare" och antagligen även för att ni har sundare värderingar eller vad ni nu använder för att försvara er mot deras fördelar. Varför skriver ni då lika dåligt eller sämre än en random playaheadsnorunge?

Nu kommer nog hur många som helst säga att det bara är på MSN eller på forum ni skriver som krattor, men tror ni på riktigt att denna lättja inte smittar av sig även i andra texter som ställer högre krav på stavning och grammatik? Kan ni inte bara bevisa att ni är bättre än en lobotomerad trettonåring och stava så att det går att läsa? Personligen kunde jag inte bry mig mindre om ni bara får G i svenska för att ni inte behärskar språket, men när jag måste sitta och störa mig blir jag less.

Sen som sidospår, vilka är de värsta språkliga misstagen folk gör enligt er?

1) Att blanda ihop citationstecken och parenteser (även att kalla citationstecken för "sitationstecken").
I den meningen kan ni f.ö se korrekt bruk av de båda. Jag vill bara dunka huvudet i väggen när jag ser en mening som ser ut såhär:

jag var inte med och spelade fotboll "bollspel har aldrig varit min grej".

SLUTA GENAST!

2) Sär skrivningar. Skriv ALLTID ihop om ni är osäkra! Säger ni det som ett ord kan ni med stor säkerhet anta att det ska skrivas ihop också. Är det ett mellanrum i texten är det en paus mellan orden, och inte säger ni väl "sär............................ skrivningar" när ni läser det? Ni säger "särskrivningar", eftersom det är ett ord.

3) Direktöversättningar ifrån engelskan för att låta sofistikerad. T.ex. "ignorant". Vet ni ens vad det betyder? Om ni vet vad det betyder, varför använder ni inte den vanliga svenska översättningen? Är det verkligen så illa att folk måste börja använda semiengelska ord bara för att man inte behärskar sitt eget modersmål bra nog för att formulera sina åsikter?

Så sent som igår blandade någon ihop "konkret" och "korrekt". Använd ett språk som ni klarar av för det syns när ni gissar och resultatet blir motsatsen av vad ni satsar på.

Och till alla er som tänker påpeka hur mycket fritid jag har över och hur otroligt sjukt det är att jag "orkar"; ni är troligtvis "nördar" som spenderar mycket av er fritid på att spela spel, programmera eller överklocka så kasta inte sten i glashus.

Och jag har inget emot folk som klassas som nördar, jag vill bara inte att en massa folk som KAN skriva korrekt och som INTE spenderar hela dagen framför datorn ska påpeka just det. Det är inte er jag snackar med, uppenbarligen, så ni behöver inte påpeka att det inte stämmer på er. Var inte så egocentriska.

Permalänk

Betyg i svenska kvittar, lärare bryr sig inte hur man skriver, det är viktigare att vi kan handlingen i isländska folksagor. Och dom som orsakar alla jävla felstavningar är fjortisar, döda dom och du tar bort största delen av problemet.

Dom "nördarna" som stavar fel är dom som samlar på kontakter på msn, spelar cs 1.6 och blir full på 2 folköl.

Onödiga förkortningar är skönt att använda, ger inte många sekunder mer tid varje gång, men i längden så blir det någon timma extra.

Permalänk

Jag håller med om en del du säger. Jag är dock av meningen att så länge jag förstår vad personen i fråga menar är jag okej med det. Ibland skriver även jag som en kratta. Det beror oftast på att jag är

  • Så trött att ögonen immar igen

  • Onykter

  • Vill förmedla en känsla istället för ett korrekt språkbruk

  • Skriver som jag talar

Jag brukar vara tolerant mot personer som skriver illa, men ibland stampar språkpolisen på mina nerver. Speciellt när folk inte har vett att ändra sina inlägg när dom råkat skriva ex) Ör drt npn hör spm sriver dpligt?
Hur svårt är det att checka en sista gång så ens inlägg stämmer?

Permalänk
Medlem

Re: Nördards språkbruk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
3) Direktöversättningar ifrån engelskan för att låta sofistikerad. T.ex. "ignorant". Vet ni ens vad det betyder? Om ni vet vad det betyder, varför använder ni inte den vanliga svenska översättningen? Är det verkligen så illa att folk måste börja använda semiengelska ord bara för att man inte behärskar sitt eget modersmål bra nog för att formulera sina åsikter?

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/104/26374...

EDIT: Håller med lite om att det är störigt när folk skriver slarvigt, men sen beror det ju på vilken nivå och i vilket sammanhang det är. Skriver kanske mer utförliga tankar ikväll då jag har mer tid

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig helt ärligt hur folk skriver, så länge man förstår sammanhanget så är det väll inga problem eller?
Sitter man och chattar hela nätterna så sitter man inte å rättar uppsatser i svenskan utan vill förmedla någon form utav text så fort som möjligt.

Jag är inte världsbäst på att skriva, stava rätt eller ett grammatiskt geni men folk förstår det jag skriver vilket är det viktiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Vem bryr sig helt ärligt hur folk skriver, så länge man förstår sammanhanget så är det väll inga problem eller?

Hela tråden går ju ut på att JAG bryr mig. Jag tycker att det spelar roll. Det spelar väl ingen roll hur maten ser ut, så länge den smakar bra? Det spelar väl ingen roll om ens hus ser schysst ut, så länge det håller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/104/26374...

EDIT: Håller med lite om att det är störigt när folk skriver slarvigt, men sen beror det ju på vilken nivå och i vilket sammanhang det är. Skriver kanske mer utförliga tankar ikväll då jag har mer tid

Ja, självfallet beror det på nivå. Jag är inte den som går in och petar i alla inlägg för att upptäcka felaktigheter med de/dem eller klagar om folk börjar en mening med "och". Men när man inte förstår hur man använder olika tecken eller skriver så slarvigt att det blir jobbigt att läsa, då bryr jag mig i allra högsta grad.

Jag kräver inte att alla ska ha koll på hur presens konjunktiv eller perfekt particip ser ut, men när man inte ens kan skriva korrekt på sitt eget modersmål är ju något fel. Om någon pratar otydligt eller gör konstiga missar skulle ju alla reagera, men när det är skriftspråk (språket många här säkert använder mer än talspråket) bryr sig ingen.

EDIT: Och man har full koll på vad ignorant betyder lär man använda "okunnig" för att inte verka som en pretentiös nolla

Permalänk

Jag tycker det är ett större problem med att så många ungdomar bara spelar, chattar och slösurfar framför datorn, istället för att lära sig något nyttigt. Dessa ungdomar är inte på något sätt smartare än mopedister, vilket såklart inte alla kvasiintellektuella gamers håller med om.

Jag själv har varit urdålig på att skriva, men har bl.a. tack vare internetforum blivit bättre. Ordförrådet suger speciellt då det kommer till att veta vad ord verkligen betyder, men visst använder jag dessa ord ändå, då det skulle bli så enorma omskrivningar annars.
Bara ett vanligt ord som kalibrera, hur många här på "Akademiska ämnen,..." vet vad det ordet egentligen betyder? Jag skulle inte tro många, men däremot är det många som felaktigt använder ordet och vad gör det?
Vi som vet vad ordet betyder förstår ändå vad de menar och vi behöver inte hacka på dem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalibrering

Annars tror jag det är en myt att "datorungdomar" är sämre att skriva än andra ungdomar, dessutom har ungdomarna idag blivit mycket bättre på engelska, vilket enligt mig är det viktigaste. På många arbetsplatser i Sverige idag är det bara ett plus i kanten om man kan förstå svenska, däremot är det ett krav att man behärskar teknisk engelska bra i skrift och tal.

*edit* Jag stavade många som måna, men jag tror inte någon här skulle ha problem att förstå vad jag menade.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Är det inte dags att skrota stereotyperna om folk som bara hänger framför datorn versus folk som bara hänger och "super med sin moppe"(!)?

Detta kombinerat med annan svartvit och stereotypisk skala över intelligent versus inte intelligent ger ju inte mycket till förklaringsvärde för någonting egentligen.

Återigen har vi ett problem med vad folk uppfattar som normalt och allmänt känt och vad som faktiskt är det. Finns det exempelvis några bra källor där personer mer eller mindre godtyckligt delats upp i dessa båda kategorier med en tillhörande slutsats?

De som skriver och läser mycket skriver och läser bra. Mycket mer än så kan man nog inte säga. Det finns inte ens något samband mellan läsa mycket, läsa fort och intelligens men dock ett samband mellan läsa fort och läsförståelse. Vidare vet man att läshastighet kan tränas, något som inte tycks gälla för den typ av intelligens som mäts i tveksamma IQ-tester.

Utan att veta det tror jag att unga "nördars" språkbruk är ungefär som ungas språkbruk rent generellt. Lätt, ledigt. Stundom korrekt, stundom svengelska. Problemen visar sig väl först på allvar när folk ska skriva. Taskigt skriftspråk är värre än taskigt talspråk (transkribera vilken berömd och korrekt talare som helst och det ser ut som rena idiotin på papper).

För att få ett bra skriftspråk verkar läsning vara en bra förutsättning. Skönlitteratur "sägs" vara bra här och det stämmer säkert, men att läsa ö.h.t. är säkerligen det viktigaste. Att läsa serier är nog kardinalt mycket bättre än att inte läsa något. Det skulle vara intressant att veta hur textremsor från textade TV-program påverkar, kanske är det en negativ influens (i och med att det är textat talspråk)? Folk brukar skryta över att de inte läser texten. Det tror jag inte ett smack på. Man ska vara bra dum om man inte automatiskt, måhända omedvetet, skannar in text mitt framför näsan på en...

Angående felaktigheter. Får man välja ett och endast ett språkfel att ta bort så vore det nog utan vidare vara särskrivningar. För detta är det största tveklösa felet, ett fel som aldrig kan vara rätt och aldrig kommer bli det heller. Så fungerar inte språkutveckling. Processen är snarare omvänd; fler och fler begrepp skrivs ihop när de använts tillräckligt länge.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tycker inte att jag har något problem med att skriva eller uttrycka mig, om mina inlägg håller dålig kvalitet så var jag nog onykter när jag skrev...

Däremot kan jag hålla med om att dålig svenska ger ett dåligt intryck, själv uppfattar jag (detta kommer låta grymt fördomsfullt) de som skriver dåligt som något mindre intelligenta, mest när det gäller extrema fall, ett och annat stavfel eller någon lite dålig meningsbyggnad kan alla råka ut för.

Håller även med bud_bundy:

Citat:

Jag tycker det är ett större problem med att så många ungdomar bara spelar, chattar och slösurfar framför datorn, istället för att lära sig något nyttigt. Dessa ungdomar är inte på något sätt smartare än mopedister, vilket såklart inte alla kvasiintellektuella gamers håller med om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Är det inte dags att skrota stereotyperna om folk som bara hänger framför datorn versus folk som bara hänger och "super med sin moppe"(!)?

Det tycker jag inte. Det stämmer fortfarande bra, även om det såklart inte är lag röd mot lag blå utan några som helst undantag. Gruppen nördar finns, gruppen häftig moppepojke finns och jag kan fan lova dig att båda grupperna ser sig själva bättre än den andra. Moppepojken tycker att han är snyggare och får fler brudar, nörden tycker att han är smartare och kommer lyckas bättre än moppekillen.

I övrigt håller jag med dig. Sen är det här kanske ingen jättegrej, snarare något jag ville lyfta fram nu när jag sitter och har tråkigt på jobbet. Det sticker dock likt förbannat i ögonen varenda gång jag ser det.

Permalänk
Medlem

Ignorant är ett vanligt svenskt ord och inte något semiengelskt ord.
Det är knappast speciellt sofistikerat heller.
Dock finns det gott om andra svengelska, egenhändigt översatta, ord som folk använder sig av.

Att skriva korrekt svenska kan vara mycket viktigt i många sammanhang, eftersom detta ofta har stor betydelse för hur man uppfattas. Själv bryr jag mig dock inte speciellt mycket om hur folk skriver härinne så länge som budskapet i texten framgår.
Ibland har jag dock härinne lagt märke till att vissa skriver på ett sådant sätt att det inte går, eller är väldigt svårt, att förstå vad de menar. Då blir det naturligtvis problem, men annars ser jag inget behov av att nagelfara varenda inlägg och söka efter språkliga fel. Jag är trots allt ingen lärare som ska rätta några elevers misstag när jag är härinne...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Däremot kan jag hålla med om att dålig svenska ger ett dåligt intryck, själv uppfattar jag (detta kommer låta grymt fördomsfullt) de som skriver dåligt som något mindre intelligenta, mest när det gäller extrema fall, ett och annat stavfel eller någon lite dålig meningsbyggnad kan alla råka ut för.

Jag tror att "alla" mer eller mindre drar denna slutsats på internet, då det finns så gott om desinformation och man vet så lite om personen som skrev. Om någon skriver dåligt så kan folk genom hans/hennes "historik"(gamla inlägg) bekräfta på att personen verkligen behärskar området, annars får personen räkna med att folk misstror hans/hennes kunskap.
T.ex. frågar man angående ett dyrt köp, och så får man bara ett svar av en person som skriver som en kratta med liten "historik", så självklart blir man skeptisk till om personen verkligen vet eller bara sprider desinformation?

Så om man vill bli behandlad som att man är kunnig/teknisk begåvad etc, så slarv med språkbruket bland det dummaste man kan göra.

*edit*
Angående desinformationsspridning, så har jag flera gånger sett personer som försvarar sin kunskap inom ett visst område, men att de har läst universitetskurser för ett annat område. Vilket snarare säger att de inte vet mycket om området som de skriver om.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligt skrivet av NatoGandalf
[...]
men när man inte ens kan skriva korrekt på sitt eget modersmål är ju något fel.
[...]

Vad får dig att tro att alla på detta forum har svenska som modersmål?

Obs: När jag talar/skriver engelska med folk som inte har engelska som sitt modersmål så bryr jag mig inte alls om dom talar/skriver bra engelska (så länge jag förstår dom). Jag antar dock att du blir helt röd i huvet och måste skrika/skälla på dom?

Permalänk
Entusiast

Jag tycker nog att nivån på språket här ligger betydligt högre än på ett vanligt fjortiscommunity. Min uppfattning är att språket är jämndåligt överallt på internet. Det beror mer på åldersgruppen än på målgruppen om man säger så.

Jag snackade med en kompis för ett tag sedan som ondgjorde sig över alla småkids som inte kan stava. Han har valt att skaffa moped istället för att köra bil i stan för att det för honom är mycket smidigare. När den går sönder kollar han på forum och det går tydligen inte att söka alls där. Är det fel på avgasröret måste man söka på "av gas rör" för att hitta något.

Det ser likadant ut på andra stället. Jag lägger till exempel mycket tid på bilddagboken och där är det lika illa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag håller med MBY om exakt varenda ord han säger. NatoGandalf, du är bra arrogant när du delar in folk på det viset och ställer dig högt och pekar ner.
Att säga att nörden tycker si och moppepojken tycker så låter som sanning baserad på din egen erfarenhet. Det är enkelt att säga, men det är inte enkelt att bevisa att det är så. Du ser det som att har man moppe är man korkad och super, är man nörd sitter man hemma och ugglar och är jättesmart.
Det finns ju så förbannat många olika personligheter!
Själv skulle jag kalla mig en aning nördig. Men jag sätter inte det som en gräns för att inte kunna gå ut och supa och göra helkorkade saker.
Sätt lite mer nyans på din syn på andra människor så ser du att det finns mer än nördar och moppepojkar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Det tycker jag inte. Det stämmer fortfarande bra, även om det såklart inte är lag röd mot lag blå utan några som helst undantag. Gruppen nördar finns, gruppen häftig moppepojke finns och jag kan fan lova dig att båda grupperna ser sig själva bättre än den andra. Moppepojken tycker att han är snyggare och får fler brudar, nörden tycker att han är smartare och kommer lyckas bättre än moppekillen.

I övrigt håller jag med dig. Sen är det här kanske ingen jättegrej, snarare något jag ville lyfta fram nu när jag sitter och har tråkigt på jobbet. Det sticker dock likt förbannat i ögonen varenda gång jag ser det.

Well, gott så. Men det var liksom inte poängen. Poängen var att den som kommer med påståendet nog behöver stödja det. Vad finns det för bra antropologiska data som pekar på kausala förhållanden mellan nörd<>icke nörd och tal- och skriftspråksfärdigheter samt intelligens?

Ty innan vi ska förklara varför en företeelse finns, måste vi fastställa att företeelsen över huvud taget existerar.

Det är lite som med bermudatriangeln. Folk och fä har hittat massor med pseudo-, para-, kvasi- och o-vetenskapliga "förklaringar" till varför flygplan och fartyg försvinner där men samtidigt missat att fenomenet inte existerar; det försvinner precis så många flygmaskiner och fartyg som man kan förvänta sig för en sådan valtrafikerad area. Rätt många försvinnanden alltså som inte behöver någon generell, likriktad förklaring alls (men väl individuella haveriutredningar såklart)!

Vi kan på samma sätt ha horder med intelligenta nördar utan språkbegåvning alls eller horder av dumma supande sportfånar utan att det alls finns någon egentlig skillnad mellan nörd och sportfåne sätt ur ett generaliserande och stereotypt perspektiv. Man kan alltid frisera data så det passar. Men finns det ofriserade data på att nördar saknar språkbegåvning? Och att folk som rör på sig dagligen är bättre på språk?

Jag säger inte att det är en helt oplausibel hypotes, men man kan - såhär utan data - argumentera för den precisa motsatsen; folk som bara sitter och hänger vid datorn läser ofantligt mycket på internet medan folk som går ut i solen inte snappar upp språklig känsla och finurlighet.

Observera att du inte ens tagit upp ålder i din argumentation! Vad händer om den genomsnittlige internetsurfaren och spelaren är 13 år och den genomsnittliga sportfånen är 16 och den genomsnittliga suputen är 18? Det kanske rentav är samma person sedd vid skilda tillfällen i sin personliga utveckling?

Saker som kan avgöras vetenskapligt bör också i allmänhet avgöras vetenskapligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Fan vilket menings löst gnäll, sluta snacka så mycket skit.... Seriöst!

Man kanske inte orkar stava rätt hela tiden, dessutom finns rättstavnings program så, varför inte utnyttja dom ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
EDIT: Och man har full koll på vad ignorant betyder lär man använda "okunnig" för att inte verka som en pretentiös nolla

Om man har full koll på vad ignorant betyder, torde man inse att det inte är totalt synonymt med okunnig. Pekoralförfattare brukar falla i just den gropen, när de tror att synonymer äger exakt samma betydelse.

Det finns en otrolig mängd människor som hanterar ordet utan att göra anspråk på någon intelligens de inte besitter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
menings löst + rättstavnings program

Du får ursäkta men, behöver jag säga något?

Det kvittar om det är Msn, Sweclockers eller forum för jag försöker alltid stava så korrekt det går. Jag stör mig snarare mer på när jag själv stavar fel än när andra gör det.

Något annat fenomen som kommit upp är alla dessa engelska vidriga förkortningar som man ser överallt. Exempel, imho... Jag förstår verkligen inte varför man lägger in dessa för det tillför inte ett skit. Hade man skrivit ut förkortningen så hade jag tyckt det var OK men även om jag vet vad just imho betyder så tar jag det aldrig till mig.
Förkortningar jag accepterar är t.ex., d.v.s., ö.h.t. och i.a.f. Men annars ser jag ingen anledning till att inte skriva ut hela ordet, särskilt inte bland folk på Sweclockers där säkert de flesta skriver snabbare än de snackar.

För övrigt... varför är man så noga med stavningen i detta inlägget!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Något annat fenomen som kommit upp är alla dessa engelska vidriga förkortningar som man ser överallt. Exempel, imho... Jag förstår verkligen inte varför man lägger in dessa för det tillför inte ett skit. Hade man skrivit ut förkortningen så hade jag tyckt det var OK men även om jag vet vad just imho betyder så tar jag det aldrig till mig.
Förkortningar jag accepterar är t.ex., d.v.s., ö.h.t. och i.a.f. Men annars ser jag ingen anledning till att inte skriva ut hela ordet, särskilt inte bland folk på Sweclockers där säkert de flesta skriver snabbare än de snackar.

Btw använder jag ibland på forum och tycker faktisk det ser bra ut, annars håller jag med dig. Jag skulle dock aldrig få för mig att använda btw i någon rapport eller liknande.
Det där med att skriva snabbare än att prata så har jag gått ett steg längre, jag skriver snabbare än vad jag tänker, vilket jag ofta har fått ångrat. hehe
*edit*
Några komiska felstavningar som ofta gör är värkar och gravidation, där det kan bli konstigt om felstavningarna används samtidigt vid prat om gravitation verkar vara...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Svensk ordlista till firefox <3

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Btw använder jag ibland på forum och tycker faktisk det ser bra ut, annars håller jag med dig. Jag skulle dock aldrig få för mig att använda btw i någon rapport eller liknande.
Det där med att skriva snabbare än att prata så har jag gått ett steg längre, jag skriver snabbare än vad jag tänker, vilket jag ofta har fått ångrat. hehe
*edit*
Några komiska felstavningar som ofta gör är värkar och gravidation, där det kan bli konstigt om felstavningarna används samtidigt vid prat om gravitation verkar vara...

Haha! Jo nu när du säger det så har jag nog också skrivit snabbare i konversationer än vad jag hunnit tänka. Både lustigt och väldigt dumt!
Erkänner att jag också använder btw, dock väldigt sällan. Gillar inte den heller faktiskt. Har inget emot engelska men varför har det nära på blivit en standard att skriva liknande förkortningar på engelska, för mig obegripligt att det lyckats ta sig hit i sådana kvantiteter.
Några exempel på ord som förhållandevis många faktiskt stavar fel på där man dessutom lätt märker ålder på personen i fråga är exempelvis best eller bäst, värkar eller verkar. Sådana stavfel får under inga omständigheter förekomma i varken uppsatser eller ens i enklaste chat-konversationen. Det är solklart vilket man ska använda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Jag tycker det är ett större problem med att så många ungdomar bara spelar, chattar och slösurfar framför datorn, istället för att lära sig något nyttigt. Dessa ungdomar är inte på något sätt smartare än mopedister, vilket såklart inte alla kvasiintellektuella gamers håller med om.

Intressant! Jag skulle gärna vilja att du utvecklar lite vad som ligger i kategorin "slösurf" och vad som är "något nyttigt".
Jag sitter väldigt mycket vid datorn och är inte ett dugg intresserad av att titta på TV-program eller serier utan enbart film. Däremot är det så många som är tvärtemot mig, och klassas då TV-tittande under slösurf-kategorin eller något-nyttigt. Det är ju helt upp till var och en vad man har för preferenser...

Permalänk

Här är ett bra exempel:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=867...

Man förstår vad författaren försöker få fram, men alla fel retar gallfeber på en.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Här är ett bra exempel:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=867...

Man förstår vad författaren försöker få fram, men alla fel retar gallfeber på en.

Haha... Jag har ärligt talat inte en aning om vad han försöker få fram. Nu kanske vi inte ska gå in mer på hans post men det är väldigt lätt att det blir fel i inlägg när man börjar röra om i meningarna ger sig på att försöka förklara lite bättre. Men då undrar man ju om folk inte läser igenom sitt inlägg innan dom postar? Det är för mig också en självklarhet, speciellt om man startar en helt ny tråd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Intressant! Jag skulle gärna vilja att du utvecklar lite vad som ligger i kategorin "slösurf" och vad som är "något nyttigt".
Jag sitter väldigt mycket vid datorn och är inte ett dugg intresserad av att titta på TV-program eller serier utan enbart film. Däremot är det så många som är tvärtemot mig, och klassas då TV-tittande under slösurf-kategorin eller något-nyttigt. Det är ju helt upp till var och en vad man har för preferenser...

Med slösurf syftade jag på nöjesurfande, borde kanske ha skrivit det. Väldigt många ägnar mycket tid tid framför datorn utan att lära sig något vettigt eller ens grundläggande datorkunskap. Jag vet personer som sitter ca 4h/dygnet vid datorn och ändå inte ens vet vad filhanteraren i windows är för något.
Det har blivit som med parabolen där det finns många som ser på den ca 4-6h om dygnet, utan att ens kunna montera upp en parabol själv, och så fort något fel blir så får de ringa en "parabolgubbe". När jag själv helt ensam i 14års åldern slängde upp en parabol, inte ens någon som ville kolla om det var bra bild hade jag. (likadant var det för mina polare, vilket tyder på att dagens parabolglanare är...)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Med slösurf syftade jag på nöjesurfande, borde kanske ha skrivit det. Väldigt många ägnar mycket tid tid framför datorn utan att lära sig något vettigt eller ens grundläggande datorkunskap. Jag vet personer som sitter ca 4h/dagen vid datorn och ändå inte ens vet vad filhanteraren i windows är för något.
Det har blivit som med parabolen där det finns många som glaner på den 4-6h om dagen, utan att ens kunna montera upp en parabol själv. (vilket jag helt ensam gjorde när jag var 14år)

Nej men jag tror att man kan skilja på två olika slags människor här. Den ena sitter vid datorn och har inte det minsta intresse av att lära sig. Detta är för mig obegripligt hur man kan ägna fyra timmar per dag åt något som man bara slöar vid. Sen finns det den andra sidan myntet där du och jag bud_bundy passar in. Vi som är intresserade av att lära oss mer, och jag tror att det inte bara gäller datorer. Jag är väldigt intresserad av att lära mig allt möjligt här i livet, men vissa personer är helt enkelt nöjda med vad dom kan och... har heller inte intresse av att lära sig stava - för att hålla oss till topic.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Väldigt många ägnar mycket tid tid framför datorn utan att lära sig något vettigt eller ens grundläggande datorkunskap. Jag vet personer som sitter ca 4h/dygnet vid datorn och ändå inte ens vet vad filhanteraren i windows är för något.
Det har blivit som med parabolen där det finns många som ser på den ca 4-6h om dygnet, utan att ens kunna montera upp en parabol själv. (vilket jag helt ensam gjorde när jag var 14år)

Många kanske inte ser den stora nyttan med att kunna montera en parabolantenn, eller ens använda filhanteraren? Kanske använder de bara tekniska hjälpmedel för att uträtta något annat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Många kanske inte ser den stora nyttan med att kunna montera en parabolantenn, eller ens använda filhanteraren? Kanske använder de bara tekniska hjälpmedel för att uträtta något annat?

Självklart, precis som jag använder vissa ord utan vara intresserad av var de kommer ifrån och jag därav ibland missbrukar dem grovt. Nå min poäng var inte att klaga på andra, utan hur datorn för många har blivit en ren nöjesmaskin. Och vad jag syftade med slösurfa när jag borde ha skrivit nöjessurfa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Självklart, precis som jag använder vissa ord utan vara intresserad av var de kommer ifrån och jag därav ibland missbrukar dem grovt.
Nå min poäng var inte att klaga på andra, utan hur datorn för många har blivit en ren nöjesmaskin. Och vad jag syftade med slösurfa när jag borde ha skrivit nöjessurfa.

Väldigt intressant att dra denna parallellen åt jobb. Jag menar, hur många svenskar är det inte som går till ett jobb som inte ger någonting tillbaka över huvud taget mer än lön. Det är enligt mig mycket värre med tanke på vilka möjligheter vi har i detta landet till att jobba med nästan precis vad vi är intresserade av, men ändå är det så många som slösar 8 timmar om dagen på ett jobb som är något man måste sitta av. Helt plötsligt så är 4 timmars slösurf väldigt kul och givande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Självklart, precis som jag använder vissa ord utan vara intresserad av hur de är skapade/var de kommer ifrån och därav jag ibland missbrukar dem grovt.
Nå min poäng var inte att klaga på andra, utan hur datorn för många har blivit en ren nöjesmaskin. Och vad jag syftade med slösurfa när jag borde ha skrivit nöjessurfa.

Liknelsen har dock brister. En dator kan mycket väl vara en nöjesmaskin; det finns inte något sätt att använda den på som är objektivt fel. Man kan vidare mycket väl tänka sig att folk inte har någon större anledning att lära sig hur till exempel en tv fungerar, ungefär som att man inte behöver förstå ögats konstruktion för att använda det. Kommunicera kan man däremot göra på olika bra sätt och det är nog väldigt få som inte har nytta av att bli bättre på detta.