Nvidia berättar om Big Bang II

Permalänk
Melding Plague

Nvidia berättar om Big Bang II

Grafikkortstillverkaren Nvidia går ut med detaljerna om drivrutin 180 – tidigare känd som Big Bang II. Sammanlagt får Geforce-ägare ta del av fyra nya finesser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bättre nvidia includerar ett extrafysikchip på sina grafikkort istället.
Hatar allt som man måste köpa 2 av.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Inget som tillför något till mig...

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
bättre nvidia includerar ett extrafysikchip på sina grafikkort istället.
Hatar allt som man måste köpa 2 av.

Du menar ett till fysikdedikerat grafikkort på grafikkortet? Känns lite osmidigt.

Och jag misstänker att det nya i "ett för grafik/ett för fysik" så måste grafikkortet vara nvidia också... :/

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan köpa MoBos utan SLI certifiering, bör väl kosta mindre då Nvidia tar ut en avgift för certen.

Och ja, det är (änsålänge) bara Nvidia som har PhysX i sina kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
bättre nvidia includerar ett extrafysikchip på sina grafikkort istället.
Hatar allt som man måste köpa 2 av.

Nja, kan väl vara en bra användning av det gamla Nvidia-kortet när man köper nytt. Då kan man ju välja om man skall sälja det gamla eller behålla det och använda det som PhysX-kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, kan väl vara en bra användning av det gamla Nvidia-kortet när man köper nytt. Då kan man ju välja om man skall sälja det gamla eller behålla det och använda det som PhysX-kort.

Precis min tanke! Det måste vara ett av de billigare sätten att fixa fysikkort..

Permalänk
Avstängd

vf inte intergrera det i Nvidia chipset mobo?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

eeh fattar inte detta. vadå man har ju kunnat köra physx med ett kort dedikerat det gamla 8800GT ex sen det nya GTX 280 till gfx eller ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexzion
Undrar om man kan köpa MoBos utan SLI certifiering, bör väl kosta mindre då Nvidia tar ut en avgift för certen.

Om du läste gårdagens nyhet (http://www.sweclockers.com/nyhet/8425-nvidia_tar_betalt_for_s...) ordentligt så hade du vetat att det handlar om $5 i avgift.. Det blir i slutändan, för konsumenten, en ungefärlig prisökning på 80kr.. Lägg in det faktum att dollarn åker berg och dalbana så kommer du inte att kunna avgöra vilket av två i övrigt likvärdiga kort som har SLi-stöd och inte = du bör inte bry dig. 80kr om man lägger 3000+ på endast moderkortet.. Snål känns helt rätt, men samtidigt fruktansvärt fel att kalla dig, vad är du egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag tror iaf att det här är början till Nvidias stora comeback. När de nya GTX-korten släpps och med Big Bang II kommer inte ATI att ligga särskilt långt före längre. Om ens det, det är fullt möjligt att de kommer att få leka catch-up igen.

Om Nvidia lyckas trycka in två nya och strömsnålare GTX280-cores (eller bättre/liknande) på ett kort tror jag 4870x2 blir akterseglad.. Jag väntar iaf med stor spänning!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Du menar ett till fysikdedikerat grafikkort på grafikkortet? Känns lite osmidigt.

Och jag misstänker att det nya i "ett för grafik/ett för fysik" så måste grafikkortet vara nvidia också... :/

tycker det känns ännumer osmidigt att ha 2 av allt.

Tex, Alla har inte 2 PCI-E.

Det ända nvidia försöker göra är att kränga dubbelt av allt.

Snart behöver man 2 fysikkort i SLI.
2 grafikkort SLI.
2Moderkort SLI

2brudar SLI..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger

2brudar SLI..

Jag känner med dig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
tycker det känns ännumer osmidigt att ha 2 av allt.

Tex, Alla har inte 2 PCI-E.

Det ända nvidia försöker göra är att kränga dubbelt av allt.

Snart behöver man 2 fysikkort i SLI.
2 grafikkort SLI.
2Moderkort SLI

2brudar SLI..

Nej, du behöver inte ha två av allt, men om du vill ha extra prestanda är det väl ganska bra att ha möjligheten att KUNNA få det, eller?

Det är väl bara att investera i en stor säng annars...

Permalänk
Medlem

Mer prestanda? Ja tack!
SLI ägare gynnas ju absolut av denna drivrutin. Skönt att se mer prestanda samt nya funktioner, då vet man att nVidia gör något nytt i alla fall

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju bra för de som använder SLI! Det påverkar inte mig, men det var en del bra förbättringar.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

kanske man kan ta sitt gamla kort och köra fysiken på det då? antar att det inte kommer några fler nforce kort då..
oboyoboy nya grejjor att testa, nya bluescreens och nya problem och förhoppningsvis lite bättre prestanda i slutändan.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk

Kommer detta att påverka mig som har gx2 i och med att den har 2 kärnor

Visa signatur

Kompett gamer conan edition / q6600@3.5 ghz / Corsair 6400 4gb @936 mhz / xfx Radeon 5870 / corsair 620w / WD caviar 500GB / Antec 900 / Asus P5Q Pro / Samsung 2253bw

Permalänk
Medlem

Riktigt najs för mig
Har två 8800gt i sli
nu kan jag alltid ha tv:n inkopplad och kan även koppla in mitt gamla 8800gts 320 som fysikkort

Massa prestanda gratis THX

Permalänk
Medlem

Frågan som är intressant för mig är om det är möjligt att köra mitt 8800 (g80) GTS som fysik med ett nytt Radeon på en X38 bräda. Vad tror ni ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skeden H
Frågan som är intressant för mig är om det är möjligt att köra mitt 8800 (g80) GTS som fysik med ett nytt Radeon på en X38 bräda. Vad tror ni ?

Du kanske är ironisk.. om inte så kan ja säga att det inte går att kombinera kort från nvidia och ati. Iaf inte än... Men det finns lösningar under utveckling

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skeden H
Frågan som är intressant för mig är om det är möjligt att köra mitt 8800 (g80) GTS som fysik med ett nytt Radeon på en X38 bräda. Vad tror ni ?

Iofs har jag bara en gissning, men den är solklart nej..
Jag lyckades inte ens kombinera ett ATi och ett nVidia-kort för att kunna köra en skärm på varje kort, drivrutinerna fuckar med varandra å de grövsta så tyvärr tror jag du får släppa tanken.. Däremot är det möjligt att det går att köra två nVidia-kort (ett som gpu o ett som ppu) på ett mobo som inte stödjer SLi, det skulle inte vara konstigt iaf

Permalänk
Medlem

Men får man bättre prestanda med ett kort dedikerat till PhysX istället för exempelvid tre kort i SLI på vanligt vis? Alltså (2xGFX+1xPhysX) > (3xGFX)??

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad ger exempel ett 8800GT (som PhysX kort) till ett 8800GTS 512MB som GPU?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vill nu se ATI ta fram en likande drivrutin, så man kan köra ena kortet som grafikkort och andra kör fysiken i spel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goehran
Det är väl bara att investera i en stor säng annars...

hehe vadå 90 säng funkar ju. bara bygga på höjden.

on topic. Jag tycker iaf att de bör göra kort som drar mindre men har samma prestanda som nu. sen göra spel som ligger på samma krav 1-2 år fram i tiden.
då kan man ju ha pengar över till annat ^^

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Det finns ju en viss ironi i det hela och det är speltillverkarna "fel"... Fysikstöd från gpuerna i all ära men att speltillverkarna inte ens nyttjar dagens flerkärniga cpuer som de kan är ju "mindre bra" så att säga.

Permalänk
Inaktiv

Så med Big Bang II, kan man köra två olika nVidia kort? Tror jag läste det någonstans, men jag blev plötsligt osäker.

Finns ju en del som har bytat upp sig och har ett liggandes....tummen upp!

Permalänk
Medlem

Jag har ett 7900GTX liggandes, sitter med 9800GTX+ nu, kan jag slänga in 7900at som Physx kort alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Jag har ett 7900GTX liggandes, sitter med 9800GTX+ nu, kan jag slänga in 7900at som Physx kort alltså?

Är rädd för att det inte kommer gå då physx endast funkar på kort som stödjer CUDA (från och med 8 alltså)