Permalänk

Alkohol som gel

Jag undrar om vanlig alkohol, etanol, blir gelé om det är nog hög procentsats?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Re: Alkohol som gel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Jag undrar om vanlig alkohol, etanol, blir gelé om det är nog hög procentsats?

nej de blir det inte.

Permalänk

Jag har haft massor med 95% och det var väldigt flytande :).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Kanske om det är över 100 prosent ... ...

hmmm

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Blir gas vid höga procentsatser.
Testa att ha en 95% utan kork.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Kanske om det är över 100 prosent ... ...

hmmm

Jag har hört att du kan dricka hur mycket Alkohol som helst om det är typ över 110%??? typ som vatten??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Jag har hört att du kan dricka hur mycket Alkohol som helst om det är typ över 110%??? typ som vatten??

Ja, det stämmer. När alkoholhalten överstiger 100% frigörs ett speciellt ämne som tar bort den brännande känslan som ibland kan upplevas. Tänk dock på att ruset stora mängder alkohol kan framkalla kvarstår, så man bör vara försiktig.

Permalänk
Medlem

vad snackar ni om 96,6% är väl det mesta man kan få.....
Köpte själv på semester en flaska 95% för 40 kr... fast fick inte ta in den till sverige.... våga inte heller dricka upp den....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88

vad snackar ni om 96,6% är väl det mesta man kan få.....

Vad menar du skulle hända med alkoholen om det var över 96.6%?
Skulle en bråkdel av det brytas ned till vatten?

Att få över det med destillering vet jag är svårt, men det är inte det enda sättet att få ut stark alkohol.

kaptenperre:
Det låter på frågan som om du kommit i kontakt med handdesinfektionsmedel med hög halt av alkohol, de brukar nämligen vara geléartade.
Isåfall är det inte alkoholen som gör den trögflytande utan ett förtjockningsmedel.
Du bör inte dricka något sådant om du inte först destillerar ut de denatureringsmedel de antagligen stoppat i för att göra det mer odrickbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vad menar du skulle hända med alkoholen om det var över 96.6%?
Skulle en bråkdel av det brytas ned till vatten?

Att få över det med destillering vet jag är svårt, men det är inte det enda sättet att få ut stark alkohol.

kaptenperre:
Det låter på frågan som om du kommit i kontakt med handdesinfektionsmedel med hög halt av alkohol, de brukar nämligen vara geléartade.
Isåfall är det inte alkoholen som gör den trögflytande utan ett förtjockningsmedel.
Du bör inte dricka något sådant om du inte först destillerar ut de denatureringsmedel de antagligen stoppat i för att göra det mer odrickbart.

Denatureringsmedlen brukar väl inte vara giftiga?
Bitrex ska väl inte vara någon fara att dricka om man väl lyckas få i sig det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Denatureringsmedlen brukar väl inte vara giftiga?
Bitrex ska väl inte vara någon fara att dricka om man väl lyckas få i sig det.

Det stämmer bra, de kan nanturligtvis inte använda denatureringsmedel som är direkt hälsovådliga.

Men precis som du antyder så är det inte så trevligt att svälja och hålla nere, så destillation är nödvändigt för de flesta. Men det kräver att man läser på om det ska lyckas då de valt denatureringsmedel som försvårar detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
[B]Vad menar du skulle hända med alkoholen om det var över 96.6%?
Skulle en bråkdel av det brytas ned till vatten?

Att få över det med destillering vet jag är svårt, men det är inte det enda sättet att få ut stark alkohol.

Antar att han syftar på i kontakt med luft kommer viss del övergå i gasform och ersättas med vatten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Oj så många svar. Men då vet jag iaf. Jag hade för mig att det blev gelé vid hög procentsats. Har hört det nånstans, men då stämmer tydligen inte det.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tja, vill du ha spriten i geléform blir det nog till att göra jelloshots.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Tja, vill du ha spriten i geléform blir det nog till att göra jelloshots.

Vilket inte alls smakar så gott som man kan tro

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
vad snackar ni om 96,6% är väl det mesta man kan få.....
Köpte själv på semester en flaska 95% för 40 kr... fast fick inte ta in den till sverige.... våga inte heller dricka upp den....

Naj det där är bara nästan sant. Etanol har en azeotrop med vatten runt 96% vilket betyder att det inte går att destillera en etanol-vattenblandning till högre koncentration. Jag har dock handskats med 99,9% etanol på lab ett flertal gånger. Man kan flytta azeotropen genom att tillsätta andra kemikalier. Oftast verkar man använda bensen som är ytters otrevlig då den är cancerogen. Så hittar ni sprit som är starkare än 95% så låt bli att dricka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Naj det där är bara nästan sant. Etanol har en azeotrop med vatten runt 96% vilket betyder att det inte går att destillera en etanol-vattenblandning till högre koncentration. Jag har dock handskats med 99,9% etanol på lab ett flertal gånger. Man kan flytta azeotropen genom att tillsätta andra kemikalier. Oftast verkar man använda bensen som är ytters otrevlig då den är cancerogen. Så hittar ni sprit som är starkare än 95% så låt bli att dricka.

Äntligen rätt. 95.5% har jag hört är gränsen men det är ju egalt.
Man använder ju sig av den här (azeotropiska) effekten mha tillsatser i t.ex. K-sprit för bilar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Blir gas vid höga procentsatser.
Testa att ha en 95% utan kork.

Har hört att den effekten kallas "angels share" på de skotska whisky destillerierna. Alkoholen avdunstar helt enkelt

Permalänk
Avstängd

Det går väl köpa 1 liters 96% sprit flaskor på tysklands färjorna!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Jag har hört att du kan dricka hur mycket Alkohol som helst om det är typ över 110%??? typ som vatten??

Jag har inte pluggat kemi alls eller så... men hur kan man ha mer än 100% av något i en vätska? 100 % alkohol borde väl betyda att det är ren alkohol... alltså så ren som den nånsin kan bli?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pojo
Jag har inte pluggat kemi alls eller så... men hur kan man ha mer än 100% av något i en vätska? 100 % alkohol borde väl betyda att det är ren alkohol... alltså så ren som den nånsin kan bli?

Man kan om man har humor.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Det går väl köpa 1 liters 96% sprit flaskor på tysklands färjorna!

I stora delar av europa kan man även köpa 95% sprit som är tänkt att användas för konservering. Går hur bra som helst att dricka... om man bortser från att det är 95% alkohol i det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Finns det någon som har ett bra tips på hur man bäst de-denaturerar alkohol? :P. Är det destillation eller aktivtkol man ska använda?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Finns det någon som har ett bra tips på hur man bäst de-denaturerar alkohol? :P. Är det destillation eller aktivtkol man ska använda?

Destillation, kolen kan suga upp en del föroreningar men tyvärr inte denatureringsmedel...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Finns det någon som har ett bra tips på hur man bäst de-denaturerar alkohol? :P. Är det destillation eller aktivtkol man ska använda?

Det är en asetrop (stavning) mellan denatureringsmedlet och alkoholet vilket gör det omöjligt (?) att destillera, tror jag.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Jo jag snackade med min kemilärare och han sa att det var en kemikalie som förändrade strukturen på etanolen. Men tänkte att den kanske gick tillbaka till ursprunget när man värmde upp den i destillation. Ska kolla upp detta mer, går det så har jag flera dunkar "vodka" :).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Det är en asetrop (stavning) mellan denatureringsmedlet och alkoholet vilket gör det omöjligt (?) att destillera, tror jag.

Vad jag minns så är det ingen azeotrop men om man ska ge sig på att destillera ut denatureringsmedel så är det lättare att göra egen mäsk och gå den vägen.
Det går annars att vänja sig vid den vedervärdiga smaken av T-röd så med lite träning så kan man supa billigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att köra rektalt annars.
Se till att späd ut det ordentligt först innan bara och spruta sedan upp det med hjälp av en doseringsspruta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Borde väl gå att köra rektalt annars.
Se till att späd ut det ordentligt först innan bara och spruta sedan upp det med hjälp av en doseringsspruta.

Jo det lät ju mysigt.
Men om man ska späda ut det ordentligt är det väl bättre att köpa svagare direkt (iofs räcker ju flaksan längre ditt sätt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Jo det lät ju mysigt.
Men om man ska späda ut det ordentligt är det väl bättre att köpa svagare direkt (iofs räcker ju flaksan längre ditt sätt).

Denaturerad sprit brukar ligga på 96%.