Permalänk
Medlem

Crossfire 4850 vs 4870

Har planer på nytt grafikkort. Men så kommer detta med tvivel efter en hack i häl!

2st Asus 4850 512mb eller HIS 4870?

Har hittat 4850 för 1400kr på komplett stycket.

och HIS kostar runt 2800 tror jag.

Spelar mest i 1380 x 768 så har inte nån hög upplösning.

Ser gärna kommentarer och mer info om detta. Är inte nån höjdare på allt detta

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Min komentar blir 1st 4870....

crossfire till 1380x768 är inte lönt...

Ar du nu besatt av CF och måste kasta pengarna i sjön så säger jag 2x4850 ger mest prestanda för pengarna. Tänk också på att ha 2st 4870 i lådan innebär en enorm värmeutveckling och strömförbrukning. Du kan räkna med att byta kylaren på båda 4870 isf för ljudnivån är allt annat än trevlig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Min komentar blir 1st 4870....

crossfire till 1380x768 är inte lönt...

Ar du nu besatt av CF och måste kasta pengarna i sjön så säger jag 2x4850 ger mest prestanda för pengarna. Tänk också på att ha 2st 4870 i lådan innebär en enorm värmeutveckling och strömförbrukning. Du kan räkna med att byta kylaren på båda 4870 isf för ljudnivån är allt annat än trevlig.

Och då skulle jag nästan säga att ett HD4870 till 1380*768 inte är lönt heller...

Ett HD4850 klarar alla spel högsta inställningarna på den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Okej Grejen e det att jag kör via HDMI till en 32" tv men det ska väl inte göra nån skillnad?

Permalänk

Jag kör i samma upplösning på en 32" LCD TV med ett 4670 som kostar hälften så mycket och det klarar alla spel i de högsta inställningarna utan problem. Så om du satsar på ett 4850 kommer du klara dig utan problem ett tag framöver. Crossfire eller ett 4870 onödigt för den upplösningen.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Okej Grejen e det att jag kör via HDMI till en 32" tv men det ska väl inte göra nån skillnad?

1 pixel är en pixel, oavsett skrämstorlek.

Men alltså tycker du ditt 3870x2 är slött??

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
1 pixel är en pixel, oavsett skrämstorlek.

Men alltså tycker du ditt 3870x2 är slött??

Det är väl inte slött, dock så ser vissa spel konstiga ut. som tex crysis som börjar blinka och ibland hänger sig grafikkortet. Annars presterar det väl bra men ja känner att jag behöver förnya mig lite.

Permalänk
Inaktiv

Jag är också i detta problem att välja 4850 i crossfire eller en 4870..
Jag däremot söker de högsta inställningarna i spelen och kommer mest spela Call of Duty 4, Call of Duty 5 och CS:Source

Detta HD4870 var det jag tänkte köpa isåfall: http://www.dustinhome.se/pd_5010197672.aspx?

Och två av dessa HD4850 i crossfire: http://www.dustinhome.se/pd_5010150410.aspx (alternativt det överklockade Asus HD4850 kortet)

Vilket anser ni vara det bästa köpet i detta fall om man ser på förhållandet mellan pris och prestanda?

Permalänk
Medlem

4870 klarar nästan att maxa COD 4-5 så det räcker gott ett bra tag till.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Har du råd så tycker jag du skall ta ett HD4870 för det skadar inte att ha lite extra kraft när det händer mycket samtidigt i tyngre spel som Crysis men lägg inte så mycket pengar när man får samma prestanda för bra mycket mindre.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368308

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipsen
Otroligt vilken prisskillnad på powercolor kortet än på asus kortet.. Har googlat lite på den och det verkar inte vara nån direkt prestanda skillnad, enda är att kylningen är det lite kritik på men det är skilda kommentarer även där..

Brukar vara den som helst vill ha Asus på det mesta i burken men det blir nog lyda plånboken denna gång

Fast det är en sak ja inte fattar. Minneshastigheten står det såhär på
Memory Clock 925Mhz (3.7Gbps) http://www.powercolor.com/global/products_features.asp?Produc...

och på Sapphires h4870 står det
Memory Clock 3600 MHz http://www.dustinhome.se/pd_5010184161.aspx

Så det verkar ju som att minneshastigheten är den enda skillnaden, dock rätt stor skillnad..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antello
Tack för tipsen
Otroligt vilken prisskillnad på powercolor kortet än på asus kortet.. Har googlat lite på den och det verkar inte vara nån direkt prestanda skillnad, enda är att kylningen är det lite kritik på men det är skilda kommentarer även där..

Brukar vara den som helst vill ha Asus på det mesta i burken men det blir nog lyda plånboken denna gång

Fast det är en sak ja inte fattar. Minneshastigheten står det såhär på
Memory Clock 925Mhz (3.7Gbps) http://www.powercolor.com/global/products_features.asp?Produc...

och på Sapphires h4870 står det
Memory Clock 3600 MHz http://www.dustinhome.se/pd_5010184161.aspx

Så det verkar ju som att minneshastigheten är den enda skillnaden, dock rätt stor skillnad..

Det är samma minneshastighet på dem. Det är samma på alla 4870 OM dem inte är över/underklockade från fabrik. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var de fungerade med det där, men 4870 har GDDR5-minne. Det är på nått sätt man "räknar om" så att endel skriver den totala(?) hastigheten medans andra skriver nåt annat.

Men sen tycker jag det är onödigt att köpa ett 4870 med 1gb om du kör i så låg upplösning. Riktigt höga upplösningar behöver mera minne. Men det är klart, som de andra sagt, för framtiden

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Det är samma minneshastighet på dem. Det är samma på alla 4870 OM dem inte är över/underklockade från fabrik. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var de fungerade med det där, men 4870 har GDDR5-minne. Det är på nått sätt man "räknar om" så att endel skriver den totala(?) hastigheten medans andra skriver nåt annat.

Men sen tycker jag det är onödigt att köpa ett 4870 med 1gb om du kör i så låg upplösning. Riktigt höga upplösningar behöver mera minne. Men det är klart, som de andra sagt, för framtiden

Han har nog säkert köpt korten nu..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem

Lol!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hehe, tänkte inte så långt

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Sitter på 2x Gigabyte 4850 OC som är överklockade 24%.
Spelar på 19" just nu, och har har skyhög fps på den upplösningen.

Händer även ibland att jag spelar tf2 på min 42" och det flyter på även där riktigt bra.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

En fråga ang. CF om man då köper ett 1 GB kort och setter det som första kort, kan man då köpa ett 512 MB kort som andra kort då utan prestanda förlust?

Permalänk
Hedersmedlem

Det som händer är att det kort som har 1GB inte använder mer än 512MB, så det är bättre att köpa ett med samma mängd minne

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det som händer är att det kort som har 1GB inte använder mer än 512MB, så det är bättre att köpa ett med samma mängd minne

Ja jag som trodde jag kunde spara in en hundring eller så