Dator utan operativ system

Permalänk
Avstängd

Dator utan operativ system

Kan man stämma företag som säljer datorer med för-installerat Windows om man inte kan välja bort det, inte kan välja ett annat alternativt operativ system, eller få datorn utan Windows?

Är inte detta olaglig anti-kompetiv verksamhet som kallas "tying"?

Är inte det olagligt att man köper en produkt (dator), och sedan blir man påtvingad att köpa en annan produkt (operativ system) ?

Strider inte det mot konkurrenslagar att den kommer förinstallerat med ett operativ system och man varken kan välja ett konkurrerande alternativ eller helt välja bort det?

Detta hämnar aktivt konkurrensen!
Jag är trött på att behöva betala Windows taxa när jag inte ens använder Windows.

Går det inte stämma företagen? Kan inte någon göra det? Grupptalan/grupprättegång någon?

När folk köper en dator så följer Windows med, detta får folk att felaktigt tro att Windows är gratis även om så inte är fallet. Detta gör dem mindre villiga att överväga alternativ. Dåligt får konkurrensen.

Permalänk
Avstängd

Nej tyvärr, inte i sverige

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

I Sverige stämmer vi inte företag

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Du ska kunna lämna tillbaks Windows enligt EULAN och få tillbaks pengarna för vad det kostat men det bryter många säljare mot så jag rekomenderar dig att lusläsa EULAN för det är vad jag vet för den är inte direkt rolig att läsa :p.

Edit: Läs mer här http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mo...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Du ska kunna lämna tillbaks Windows enligt EULAN och få tillbaks pengarna för vad det kostat men det bryter många säljare mot så jag rekomenderar dig att lusläsa EULAN för det är vad jag vet för den är inte direkt rolig att läsa :p.

Edit: Läs mer här http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mo...

Jo, jag har hört att man kan lämna tillbaka Windows men företag vägrar ofta, det är ofta krånligt och man måste kopplas vidare till chefer och ringa flera ggr etc.

Hade Windows sålts som tillägg till datorn som man måste betala extra för utöver datorn, så hade det varit bättre för konkurrensen och fler hade varit villiga att prova Linux, och andra system.

Permalänk
Medlem

Folk som köper datorer i färdiga paket vill ofta kunna använda den direkt.
Så förstår inte vad du gnäller över riktigt....

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Re: Dator utan operativ system

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

När folk köper en dator så följer Windows med, detta får folk att felaktigt tro att Windows är gratis även om så inte är fallet. Detta gör dem mindre villiga att överväga alternativ. Dåligt får konkurrensen.

Jag tror faktiskt inte många tror att Windows är gratis. De flesta har nog koll på att Windoze har en prislapp, likväl om du köper det löst.

Priset på en produkt är ju summan av innehållet, mjukt som hårt.

Då kan du väl likväl stämma Apple för att man blir "påtvingad" Apple OS ?
Jag kanske vill ha en Mac men köra Windows.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dator utan operativ system

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag tror faktiskt inte många tror att Windows är gratis. De flesta har nog koll på att Windoze har en prislapp, likväl om du köper det löst.

Priset på en produkt är ju summan av innehållet, mjukt som hårt.

Då kan du väl likväl stämma Apple för att man blir "påtvingad" Apple OS ?
Jag kanske vill ha en Mac men köra Windows.

Ja varför inte? men nu är det så att M$ har en marknadsandel av 95% och utnyttjar det till max så när det gäller bärbara finns det inte fler än Zepto som säljer dessa utan OS från M$.

Sen verkar det vara så att när du köper en dator med OS från M$ så är det värt 500:- max men när du sen köper det separat så kostar det 3X detta vilket för mig är att M$ utnyttjar sin marknadsställning till max och lite mer.

När ska EU göra nått åt det som säger sig vara för konkurrens :rolleyes:?

Sen om du kollar min länk så tolkar vissa EULAN från M$ som att det gäller hela produkten vilket om folk visste även detta skulle få dom att överväga andra alternativ men ibland är fårskocken ack så lättledd?

Har en Collie som gillar att valla men inte fårskockar :D.

M a o så köper man ifrån en leverantör som kan leverera utan OS om man vill lägga in Linux som Zepto men tror du "p0öbeln" vet om detta och hur säljare bryter mot M$ EULA?

Permalänk
Hedersmedlem

Så bara för att Microsoft har ett dominerande OS så ska datorer inte få säljas med detta installerat?

Självklart ingår priset av Windows i priset på en dator. Tillverkare har rätt att välja vad de vill sälja sina produkter med. För 99.9% av användarna så är det endast intressant att köpa en dator som de direkt kan använda. Och en majoritet av användare vill ha Windows. De vill ha ett OS som de är vana vid från jobbet, som de vet det finns program till etc. De är inte intresserade av löjligt datorkrig utan ser datorn och OS'et som ett arbetsredskap.

Om intresse finns så börjar tillverkare att sälja datorer utan OS eller med Linux installerat. Dell har t ex gjort detta (osäker på om de fortfarande gör det) och det finns idag flera Netbooks med Linux (och Windows).

Och om en dator ska förbljudas att säljas med Windows så måste Apple förbjudas att sälja OSX med sina datorer. Du kan inte ha olika regler för olika företag. För då måste du bestämma vilken % som är tillräcklig marknadsandel för att OSX inte längre ska få säljas med en dator.

Och Olirc ...."M$". "Fårskock". "p0öbeln"?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd

Annat exempel är väl att skit Windows man får med får man ingen support på, man man kanske har redan en Windows hemma som man har support på och vill använda det istället..
Eller varför betala för home/basic medan man redan har PRO/Ultimate?

Pengar är pengar, kanske små summor men många bäckar små.

Jag föredrar att bygga eget för att just slippa detta strul fast jag skaffa mig en HP, dock tog inte lång stund innan moderkortet från MSI flög ut och en Asus trycktes in, samma med det sketna XP Home byttes ut mot PRO.. sen Vista Ultimate (köpt för en bra låg pris från en Vista hatare, en kebabpizza och en flak med öl)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Så bara för att Microsoft har ett dominerande OS så ska datorer inte få säljas med detta installerat?

Självklart ingår priset av Windows i priset på en dator. Tillverkare har rätt att välja vad de vill sälja sina produkter med. För 99.9% av användarna så är det endast intressant att köpa en dator som de direkt kan använda. Och en majoritet av användare vill ha Windows. De vill ha ett OS som de är vana vid från jobbet, som de vet det finns program till etc. De är inte intresserade av löjligt datorkrig utan ser datorn och OS'et som ett arbetsredskap.

Om intresse finns så börjar tillverkare att sälja datorer utan OS eller med Linux installerat. Dell har t ex gjort detta (osäker på om de fortfarande gör det) och det finns idag flera Netbooks med Linux (och Windows).

Och om en dator ska förbljudas att säljas med Windows så måste Apple förbjudas att sälja OSX med sina datorer. Du kan inte ha olika regler för olika företag. För då måste du bestämma vilken % som är tillräcklig marknadsandel för att OSX inte längre ska få säljas med en dator.

Och Olirc ...."M$". "Fårskock". "p0öbeln"?

Har du ens kollat första inlägget i länken jag postade så förstår du att M$ och Appl$ utnyttjar sitt övertag till max därför att man kör med minsta motståndets lag som privatpeson är det inte kostar nått!!!!

Men om folk fick veta att du kan köpa en bärbar med M$ för 4000:- eller med Linux för 3500:- vad tror du dom skulle svara?

just det vi tar den datorn för 3500:- men ser du M$ kör med sitt att folk är van vid deras produkt därför att det har tidigare varit lätt att kopiera deras OS men nu när dom har börjat skydda sin produkt med diverse DRM mm monoplistiska fällor så har jag och fler genomskådat detta.

Så nä M$ är på en nedåtgående trend om du frågar mig?

Ang fårskock och pöbel så är det ganska lätt att driva folk framför sig till vadvill att dom ska göra framför dig vilket bl.a aktiemarknaden bevisar då mäklarna säkerligen garvar rätt rått åt "svensson" ellr hur?

Permalänk

Om Microsoft på något sätt tvingar datorleverantörer att skicka med windows så är det helt fel, och jag har ett vagt minne av att de har gjort något liknande. (jag vill minnas att de skyllde på att folk då skulle pirata)

Däremot att tvinga en leverantör dela upp ett paket och reducera priset är en helt annan sak. Detta problem finns inte bara vid märkesdatorer och windows utan det mesta.
Exempel:
Märkesdator utan grafikkort, rammine, hd, tangentbord etc
Sterioanläggning utan högtalare
Släpvagn utan däck, man kan ha däck liggandes hemma eller man kanske vill ha bättre däck. Tänk på att det oftast är olika fabrikat på släpvagn och däcken.
Reservdel till maskiner/fordon utan behöva köpa ett nytt stort dyrt paket med en massa delar som man ej behöver.
Verktyg, skruvar etc där man ibland tvingas köpa en massa när man bara behöver ha en.
Osv..

Så detta är inget unikt problem och en stor orsak till att alla leverantörer/försäljare inte kan dela upp paketen hur som helst, är att lager/hanteringskostnaderna då skulle ökas. Likaså blir det en förbaskat massa mer supportkostnader o.s.v. Alla dessa kostnader hamnar såklart tillslut på kundens nota.
Vilket innebär att konsumenter som vill ha en dator med windows på får betala mer, speciellt då skaran "rena linuxanvändare" som tänker köpa en dyr märkesdator med mycket dålig support för deras operativsystem inte är stort.

Så lösningen är låta marknaden sköta detta själv, men se till så att MS inte tvingar företag att sälja deras OS på något sätt. Finns det ett stark marknad efter märkesdatorer utan os/ med linux installerad på, så kommer allt någon leverantör att börja sälja detta system.
*edit*
Med "rena linuxanvändare" syftade jag på att de bara skall använda linux och inte även windows.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Företag får sälja dator med vad dom vill på, om du inte vill ha windows är det så j'vla svårt att installera något annat?

Att det kommer med Windows är ju precis som Björn Endre sa.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Företag får sälja dator med vad dom vill på, om du inte vill ha windows är det så j'vla svårt att installera något annat?

Att det kommer med Windows är ju precis som Björn Endre sa.

wippie... problemet har nog aldrig varit att instalera ett annat OS än windows om man så vill det var väll mer än fråga om valmöjligheten. blir du tvingad att köpa windows så får du ju betala för licensen vilket är en helt onödig kostnad om du ändå instalerar linux på den direkt..

Permalänk
Medlem

Bygg ihop en egen dator själv då, hur svårt kan det vara?

Att windows levereras med dom flesta datorer är för att windows är det mest använda systemet. Om man vill ha något annat får man bygga själv eller hitta något företag som säljer utan OS.

Att ens tänka tanken att stämma ett företag bara för att dom gör saker som dom tror ska passa marknaden bäst, är helt absurt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Har du ens kollat första inlägget i länken jag postade så förstår du att M$ och Appl$ utnyttjar sitt övertag till max därför att man kör med minsta motståndets lag som privatpeson är det inte kostar nått!!!!

Men om folk fick veta att du kan köpa en bärbar med M$ för 4000:- eller med Linux för 3500:- vad tror du dom skulle svara?

just det vi tar den datorn för 3500:- men ser du M$ kör med sitt att folk är van vid deras produkt därför att det har tidigare varit lätt att kopiera deras OS men nu när dom har börjat skydda sin produkt med diverse DRM mm monoplistiska fällor så har jag och fler genomskådat detta.

Så nä M$ är på en nedåtgående trend om du frågar mig?

Ang fårskock och pöbel så är det ganska lätt att driva folk framför sig till vadvill att dom ska göra framför dig vilket bl.a aktiemarknaden bevisar då mäklarna säkerligen garvar rätt rått åt "svensson" ellr hur?

Att Microsoft och Apple utnyttjar sin position är inget främmande för mig. De är båda vinstdrivande företag där maximal vinst är det enda som är intressant. Visst kan man diskutera att Microsofts monopolställnings inte är bra för marknaden, inget monopol är bra för en marknad. (bolaget och apoteket undantaget ).

Det skiljer inte 500 kr för Vista Home Basic eller Linux, den kostnaden ligger på runt 200 kr. 500 kr är vad det kostar för en systembyggare att lägga in Ultimate.

Jag har kört både Linux (ubuntu) och Windows, och om jag får välja så är det för mig inte främmande att lägga 300-500 kr för Windows.

1. Högre andrahandsvärde.
2. Jag gillar Windows, det må ha sina brister men för mig passar det utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Att Microsoft och Apple utnyttjar sin position är inget främmande för mig. De är båda vinstdrivande företag där maximal vinst är det enda som är intressant. Visst kan man diskutera att Microsofts monopolställnings inte är bra för marknaden, inget monopol är bra för en marknad. (bolaget och apoteket undantaget ).

Det skiljer inte 500 kr för Vista Home Basic eller Linux, den kostnaden ligger på runt 200 kr. 500 kr är vad det kostar för en systembyggare att lägga in Ultimate.

Jag har kört både Linux (ubuntu) och Windows, och om jag får välja så är det för mig inte främmande att lägga 300-500 kr för Windows.

1. Högre andrahandsvärde.
2. Jag gillar Windows, det må ha sina brister men för mig passar det utmärkt.

Visserligen kan vissa monopol vara bra för marknaden. Skulle vilja påstå att operativsystemsmarknaden är en sådan. Stora investeringskostnader när man bygger systemen, men små marginalkostnader när de väl är gjorda, skulle marknaden vara full av små tillverkare skulle system vara billigare, sämre och många skulle inte kunna överleva på den.

Monopol på många marknader är dåligt, men inte på alla.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hur kan MS vara boven i dramat? Inte MS som bygger och säljer datorer så varför ska alla gnälla över det?

Tillverkare kan lägga in vilket OS de vill, varför skulle de då inte lägga in ett OS som funkar med 99.9% av mjukvara och hårdvara man kan tänkas vilja ha?

Det är ju genomtänkt att tycka de lägger in "omständiga" OS som kanske funkar eller kanske inte funkar med allt man planerar att köra och koppla in.....

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Bygg datorn själv istället så slipper du det problemet, då köper du ju bara dom delar du vill ha själv.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Bygg datorn själv istället så slipper du det problemet, då köper du ju bara dom delar du vill ha själv.

Både billigare och mindre problem det, då märkesdatorer ibland kan vara riktigt dåliga på att supporta drivrutiner.
Så vid stationär dator och linux bygg själv eller köp en ihop byggd i en liten datorbutik.

Problemet är dock vid bärbara datorer då kan jag förstå trådskaparen, eftersom man inte har så mycket att välja på. Typ bara zepto eller? Men ändå blir det problem med drivrutiner där, jag är förbannad på min tillverkare (fujitsu) att de inte kan fixa drivrutiner till sp1 i vista ännu, när jag just köpte datorn med vista på. Och vista är den primära OSet för denna dator, vilket de supportrar bäst. hmm

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

varför verkar alla tro att det handlar om enbart tråd skaparen?
jag tycker mer det var helt generellt. dvs. man borde få valet. majoriteten av alla som köper datorer köper nog fabriksgjorda datorer och fick fler möjligheten att välja OS så skulle fler välja linux antagligen. För en licens för Windows kostar fortfarande pengar och det kommer reflekteras i priset. Om fler vågar sig på linux så kanske microsoft kan tappa några andelar.

och angående kvalitet, så är det väll så att ser du att du börjar tappa marknadsandelar så försöker du väll göra det du kan leverera bättre alternativt billigare. Konkurrens är aldrig dåligt. Det gynnar slut konsumenten. Windows licenser kanske börjar kosta hälften så mycket som nu etc. etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Både billigare och mindre problem det, då märkesdatorer ibland kan vara riktigt dåliga på att supporta drivrutiner.

*Lite mer text*

Förutsättningen är att man inte har tummen mitt i handen när man sätter ihop den, annars kan det bli dyrare istället

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

om jag inte minns helt fel har microsoft redan betalat miljonskadestånd för detta till EU. Gällde både integreringen av Explorer i windows samt övrigt tjafs.
Dock blev inget vite utfärdat för framtida liknande "abuse".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozez 54
om jag inte minns helt fel har microsoft redan betalat miljonskadestånd för detta till EU. Gällde både integreringen av Explorer i windows samt övrigt tjafs.
Dock blev inget vite utfärdat för framtida liknande "abuse".

Tyckte det bara var larvigt. Jag har ingenting emot att Windows kommer med Internet Explorer och Windows Media Player.
Det jag inte gillar är att det ska vara så svårt att köpa en dator utan Windows. Jag vill inte ha Windows, så jag skulle gärna vilja köpa datorn utan det, eller med något annat istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Visserligen kan vissa monopol vara bra för marknaden. Skulle vilja påstå att operativsystemsmarknaden är en sådan. Stora investeringskostnader när man bygger systemen, men små marginalkostnader när de väl är gjorda, skulle marknaden vara full av små tillverkare skulle system vara billigare, sämre och många skulle inte kunna överleva på den.

Monopol på många marknader är dåligt, men inte på alla.

Nja, håller inte med. Monopolföretag har en tendens att lägga kraften på att hålla kvar kunderna i monopolet och inte att främja kundernas behov.

De stora investeringskostnaderna du nämner kan likväl delas upp på ett flertal företag med lika bra (om inte bättre) resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Tyckte det bara var larvigt. Jag har ingenting emot att Windows kommer med Internet Explorer och Windows Media Player.
Det jag inte gillar är att det ska vara så svårt att köpa en dator utan Windows. Jag vill inte ha Windows, så jag skulle gärna vilja köpa datorn utan det, eller med något annat istället.

Problemet är att linuxfolket är typ <5% av marknaden och de större tillverkarna lägger nog hellre fokus på de återstående 95%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Problemet är att linuxfolket är typ <5% av marknaden och de större tillverkarna lägger nog hellre fokus på de återstående 95%.

Problemet?
Vi försöker i Europa uppehålla någon sorts förvriden marknadsekonomi, då kan vi inte komma och gnälla när marknaden faktiskt fungerar som det är tänkt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Problemet är att linuxfolket är typ <5% av marknaden och de större tillverkarna lägger nog hellre fokus på de återstående 95%.

Inte konstigt att det är <5% när det är så svårt att köpa en dator för-installerad med Windows.
Hade det alltid varit möjligt att välja mellan Linux och Windows när man köper en dator, så skulle den siffran nog se väldigt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Att Microsoft och Apple utnyttjar sin position är inget främmande för mig. De är båda vinstdrivande företag där maximal vinst är det enda som är intressant. Visst kan man diskutera att Microsofts monopolställnings inte är bra för marknaden, inget monopol är bra för en marknad. (bolaget och apoteket undantaget ).

Det skiljer inte 500 kr för Vista Home Basic eller Linux, den kostnaden ligger på runt 200 kr. 500 kr är vad det kostar för en systembyggare att lägga in Ultimate.

Jag har kört både Linux (ubuntu) och Windows, och om jag får välja så är det för mig inte främmande att lägga 300-500 kr för Windows.

1. Högre andrahandsvärde.
2. Jag gillar Windows, det må ha sina brister men för mig passar det utmärkt.

Om det nu inte skiljer mer varför säljer inte M$ Vista Basic för 200:- isf? Jo därför att dom utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden till att få fabrikanterna att installera deras OS vilket dom också gladeligen gör.

Microsoft Windows Vista Home Basic SP1 Sve kostar enligt prisjakt minst 795:- så det är 595:- för mycket som M$ tar för dom har en dominerande marknad och utnyttjar detta in absurdum.

Varför gör inte KO och konkurrensverket nånting?