fråga gällande garantiärenden?

Permalänk
Inaktiv

fråga gällande garantiärenden?

Nu är det så att jag nyligen har köpt en htc diamond, och jag har som alla andra fått samma problem(att det lyser gult längst ner på kanten). Nu på torsdag så har det gått 21 arbetsdagar vilket är Elgigantens maxgräns gällande garantiärenden. Har jag rätt att kräva en ny mobil torsdag då jag inte orkar vänta längre då jag verkligen behöver telefonen?

Permalänk

Det beror nog lite på vad som står i deras policy..
Rätt har du nog inte men en utbytestelefon ska du väl ha?

Permalänk
Medlem

Har du stort behov av en fungerande telefon så har du rätt att kräva omleverans enligt konsumentlagstiftning men räkna med oförstående försäljare som inte vet om detta.

Utdrag ur Konsumentköplagen på

-------------
Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
-------------

Dvs § 29 ger dig rätt att häva köpet om felet gör att du t.ex inte kan använda varan som avsett och är i stort behov av en fungerande sådan.

Policy trumfar aldrig konsumentlagstiftning.

Däremot verkar ju ditt fel vara av liten betydelse för den funkar ju annars? Sen Elgigantens maxgräns för garantiärenden förstår jag inte då du har i normalfallet 2 mån på dig att reklamera ett fel och garanti får inte vara sämre än konsumentköplagen?

Permalänk
Medlem

Vad TS menar är maxgränsen för att reklamera en telefon som DoA.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Skulle ni kunna förklara det hela lite bättre istället för copy/paste stilen ,
Talade med dem igen och de sa att de kunde reklamera telefonen på torsdag om inte ärendet skulle vara färdigt, = längre tid?

Men eftersom Elgiganten själva påstår att det är en maxgräns på hela 21 dagar gällande garantiärenden då måste jag väl endå ha rätt att kräva det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Men om jag häver mitt köp, får jag dp pengarna tillbaka eller hur fungerar den delen?>

Permalänk
Medlem

Ja du får pengarna tillbaks och då telefonen är så pass ny så får du allt tillbaks för annars kan man göra ett "nyttjandeavdrag" men det kommer inte i fråga på ditt ärende.

Permalänk
Inaktiv

ok en sista fråga. Pratade nyss med Elgiganten igen . På torsd<ag kan jag ringa in och reklamera/häva köpet . <Men de säger att det är företaget som lagar telefonen som bestämmer om jag ska få pengarna tillbaka eller en helt ny telefon.

Jag känner att jag inte vill ha en ny telefon då det är ungefär 75% att det förekommer samma funktionsfel (gul fläck länngst ner på skärmen) .

Kan man på något säga att man inte vill ha en ny telefon, att man istället vill välja pengarna?

/Tack

Permalänk
Medlem

Det är säljaren som du har köpt varan av och ingen annan dvs har avtal med så att dom blandar in företaget är ingenting du behöver bry dig om alls.

Och häver du köpet ska även ev abb gå tillbaks utan förbehåll eller kostnad för dig. Om du får problem så vänd dig till din konsumentvägledare där du bor för rådgivning

Visst låt företaget titta på telefonen om dom vill konstatera att skadan inte beror på handhavandefel men det är du som väljer påföljd och icke säljaren som du köpt varan av om han inte kan visa på att detta blir mycket dyrare för denne och då oskäligt dyrt vilket det i normalfallet knappast kan bli då det inte handlar om nån blingtelefon med guldskal o diamanter så stå på dig om säljaren vägrar och låt även säljaren veta att du vet om dina rättigheter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Det är säljaren som du har köpt varan av och ingen annan dvs har avtal med så att dom blandar in företaget är ingenting du behöver bry dig om alls.

Och häver du köpet ska även ev abb gå tillbaks utan förbehåll eller kostnad för dig. Om du får problem så vänd dig till din konsumentvägledare där du bor för rådgivning

Visst låt företaget titta på telefonen om dom vill konstatera att skadan inte beror på handhavandefel men det är du som väljer påföljd och icke säljaren som du köpt varan av om han inte kan visa på att detta blir mycket dyrare för denne och då oskäligt dyrt vilket det i normalfallet knappast kan bli då det inte handlar om nån blingtelefon med guldskal o diamanter så stå på dig om säljaren vägrar och låt även säljaren veta att du vet om dina rättigheter.

Tack så hemskt mycket Olric för all hjälp jag fick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Tack så hemskt mycket Olric för all hjälp jag fick.

Hehehehe

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk

Elgiganten söker reklamation mot tillverkaren, så för att veta om de får pengar först för den innan de ger dig tillbaka pengar/annan telefon.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Ok lite uppdatering :

Var inne i butiken idag ,,,, jag kunde varken häva köpet eller få en ny telefon. De sa , för att jag ska kunna häva köpet så måste telefonen minst ha varit inne 3 gånger . det enda som jag kommer få är lite ersättning för varje vecka som telefonen försenas, vilket jag tror är någon hundralapp.

Skulle ni kunna hjälpa till här , finns det någon lag som jag kan använda imot dem ,, eller måste jag helt enkelt stå ut?........

Permalänk
Medlem

Kolla på ARN http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... och denna http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var...

Så säljaren har fel men tyvärr är dom ofta inte så hemma på konsumentlagstiftningen men skriv ut dessa fall och ta med dig och tala om att ARN får avgöra fallet om dom inte går med på hävning av köpet eller ny vara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla på ARN http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... och denna http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var...

Så säljaren har fel men tyvärr är dom ofta inte så hemma på konsumentlagstiftningen men skriv ut dessa fall och ta med dig och tala om att ARN får avgöra fallet om dom inte går med på hävning av köpet eller ny vara!

Men det där var väl inte så relevant?
Vad jag förstår har den inte varit inne på reperation en ända gång än.

Kan du istället visa ett fall från ARN där det det bara skulle ha räckt
med att gå in i affären, lägga den på disken, få pengarna tillbaka,
med argumentet, jag behöver ringa?

Permalänk
Inaktiv

Men fallet är nu så att det redan har gått 4 veckor vilket är max väntetid enligt dem. Jag sa att jag inte ville vänta längre och ville häva köpet . De sa att telefonen skulle ha varit inne 3 gånger på reperation för att detta skulle göras .(första gången den var inlämnad) .

Tycker att det är dåligt av dem att säga att jag bara ska vänta tills telefonen är färdig, ersättningen som jag troligtvis kommer få är väl inte mer än några hundralappar förmodligen. Det skulle ta minst 5-12 dagar tills de fick hem delerna som behövdes.
Olirc , ska jag göra som du förslog ovan ,,,,,, är chansen stor att något händer?

Känner också att de inte är så kunniga så varför kommer de bli rädda nu, tror inte ens de känner igen ARN?

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade en cd-brännare en gång på EG efter garantitiden.
Säljaren ville inte kännas vid reklamationsrätten och plötsligt var de
4-5 säljare som stog och argumenterade emot mig.
Jäklar obehagligt.
Är man ung, ensam är man lätt att avfärda.

Nåt år senare gick en polares stationära DVD sönder efter
nästan två år sedan inköp.
Det gick så fint att reklamera så.
Det var jag, polaren och fem brottare som moraliskt stöd.

Det är aldrig fel att ha med sig någon som stöd om de trilskas.
Det är ofta så tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Läste nyss länkerna du som du länkade till Olirc ,,, jag tror inte de håller, eftersom jag aldrig har lämnat in min telefon tidigare.

Snälla finns det något annat sätt att göra detta på? Vill helst åka in till dem imorgon och lösa detta

Permalänk
Medlem

Nä jag missförstod dig david_dellblom men säljaren måste iaf få kolla på varan för att utesluta handhavandefel eller som dom så gärna avskriver en mobil "fuktskada" precis som om bilverkstaden skulle kunna avskriva ett elektronikfel på bil pga "fuktskada"

Nåja jag går inte in på det mer utan du får lämna in telefonen så får du säkert en ny efter en tid som rimligen inte är över 2 veckor får vi hoppas.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nä jag missförstod dig david_dellblom men säljaren måste iaf få kolla på varan för att utesluta handhavandefel eller som dom så gärna avskriver en mobil "fuktskada" precis som om bilverkstaden skulle kunna avskriva ett elektronikfel på bil pga "fuktskada"

Nåja jag går inte in på det mer utan du får lämna in telefonen så får du säkert en ny efter en tid som rimligen inte är över 2 veckor får vi hoppas.

Så för att jag ska kunna häva mitt köp , dvs få pengarna eller ny mobil tillbaka , då ska jag har lämnat in mobilen mer än 1 gång, vilket jag inte har .

Antar att det inte finns ett annat lagligt sätt att häva mitt köp. ganska tråkigt att jag måste stå ut 7-12 dagar till.

Permalänk
Medlem

Bara så jag förstått dig rätt, du har lämnat in varan, det har gått 3 veckor och de säger att det tar ytterligare en vecka innan du får reda på vad som händer pga de väntar på svar från en extern firma som tydligen ska ha reparerat din telefon?

Finns något som heter konsumentvägledare i varje kommun och sådan här frågor är barnmat för dem, de kan hjälpa dig leta fram tidigare ARN beslut som liknar ditt ärende för att ge dig mer backning av ett krav när du stött på problem med ett företag.

1. Konsumentköplagen säger att ett fel ska avhjälpas inom rimlig tid, det betyder allt som inom 3 veckor beroende på vad det är och hur pass betydande det är för kunden att ha en fungerande vara.

2. Om du har garantipapper som säger ärendet max får ta ta 3 veckor sen är du berättigad X? Och om X är det du vill, ja då är det bara att använda sig av garantin som är utställd på varan. Om de trilskas kan man alltid fråga dem om de brukar bryta mot ingågna avtal och om de är medvetna om de juridiska konsekvenserna när man gör sådant.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Inaktiv

Lite uppdatering :

Fick tillbaka telefonen efter 6 hela veckor, vilket var 2 veckor mer än vad de "utlovar" .

Efter 2 dagars användning så märkte jag att telefonen hade blivit sämre. Telefonen stängs av "ibland" vid något tillfälle ,vilket jag stör mig på ibland. Men att ljudet på telefonen inte är lika bra som förut.

Jag har inte orkat klaga på detta då jag anser att yttligare 4-6 veckor till är för mycket , men nu är det så illa att jag knappt kan höra när någon ringer upp mig.

Vad ska jag göra?(förutom att hoppas på att de fixar problemet innan 4-6 veckor)

Permalänk
Medlem

Lämna in telefonen igen och fråga om dom har en lånemobil. Tar sen rep längre tid än 4 veckor så ska du absolut propsa på omleverans eller hävning av köpet och ev tidsbundet abbonemang.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Lämna in telefonen igen och fråga om dom har en lånemobil. Tar sen rep längre tid än 4 veckor så ska du absolut propsa på omleverans eller hävning av köpet och ev tidsbundet abbonemang.

Enligt Elgiganten hos mig så ska telefonen ha varit inne på lagring 3 gånger innan man har rätt att häva köpet, vilket är för mycket enligt mig.

Kommer att lämna in telefonen imorgon eftersom det inte finns något annat jag kan göra. Man känner ju att man ska ha rätt att häva köpet redan efter 2 gånger .

Permalänk
Medlem

2 ggr är det som gäller och sen tredje gången samma fel uppträder har du rätt att häva köpet se http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... så hänvisa till det fallet om dom tjaffsar och vill dom inte låta dig häva köpet så lämna in telefonen igen eller ta ställning till om du vill gå till ARN och även KO för sen i sommras kan säljare bli fällda om dom underlåter att avhjälpa fel för konsument enligt dom rättigheter konsumenten har.

Permalänk
Medlem

Telefonen måste alltid in en tredje gång och felet verifieras, naturligtvis påtalar man dock vid serviceinlämningen att man vill häva köpet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Telefonen måste alltid in en tredje gång och felet verifieras, naturligtvis påtalar man dock vid serviceinlämningen att man vill häva köpet.

Precis vad jag trodde , hoppas att det inte går så långt , att de istället byter ut telefonen