Permalänk
Medlem

IPRED - Namninsamling!

Först kom FRA, och nu är nästa steg, nästa "level" här. IPRED är något som EU har kommit fram till, och Sverige skall nu ta till sig det EU kommit fram till.

Det handlar kort och gott om att vem som helst skall kunna begära ut personuppgifter om någon bakom ett ip-nummer, om man kan framföra “skäliga bevis” för att fildelning har skett från den IP-adressen. Förmodligen räcker en vanlig skärmdump eller liknande, då det är svårt för en privatperson att skaffa fram andra sorters bevis.

Skriv gärna under namninsamlingen för att stoppa detta vansinne!

Läs mer om vad exakt IPRED-förslaget innebär för Sverige HÄR!

Namninsamling mot förslaget hittar du HÄR!

Facebook-grupp finns HÄR!

Sprid information om detta till alla dina vänner, och länka gärna tråden så de enkelt kan få en uppfattning om vad det gäller. Vi medborgare måste stå upp tillammans i dessa tider!

http://www.stoppaipred.nu/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tack för informationen!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Namninsamlingar brukar inte fungera.

Nå det jag undrar över vad menar de menar med "större befogenheter än polisen att sätta dit människor som de misstänker för fildelning"? Det skulle vara intressant att veta exakt vad. Syftar de på lagra ipadresser, personregister etc? Sjukt om polisen inte skulle få det för datainspektionen. -Ja det finns allt lite grövre brott än fildelning som polisen kunde ha användning av detta till.

Sedan bra att de är konsekventa och är emot alla privata låtsaspoliser som väktare, lapplisor och rånartjänstnissar( de kallar sig själva för radiotjänst). Nä vissa låtsatspoliser är bra.. En del fildelare tycker t.o.m. att man ska öka väktares befogenheter till att hålla fast folk etc.
*edit*
För övrigt tycker jag allt ska gå via polisen, förutom att man själv skulle kunna ta reda på vem som är innehavare till ett bankkonto, men det är en annan historia. (så man vet vem man sätter in pengar till vid köp på blocket etc)

Att det finns en massa idioter bland dagens låtsaspoliser går lätt att inse genom att läsa om folk med personliga erfarenheter och jag tror piratjägare kommer bete sig likadant som våra lapplisor etc. Skillnaden är bara högre böter, i.o.f. kan man också få rätt saftigt straff av väktare som ljuger och anklagar folk hej vilt för hot mot tjänsteman osv.
*edit2*
Jag är alltså helt ärlig när jag påstår att dagens låtsaspoliser inte ovanligtvis missbrukar sin makt och att piratjägare självklart kommer göra samma sak. Speciellt de som får provision för hur många de sätter dit (som vissa lapplisor och radiotjänstnissar)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det här är på sitt eget vrickade vis en väldigt bra sak. I detta så tar ju våra politiker öppet avstånd från sin position som folkets företrädare. Tydligare än så här har det ju aldrig varit att det inte är för folket och landet de styr utan för sin egen del. Nu kan jag förklara exakt vad jag avskyr med politiker med ett enda ord, "IPRED"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ang. Skärmdump. Räcker det med en bild på skrivbordet med t.ex en Direct Connect logga i hörnet? Eller måste det vara en bild som visar vad man laddar ner?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon namninsamling för IPRED?
Övervakning är bra, ju mer desto bättre.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Någon som vet om det finns någon namninsamling för IPRED?
Övervakning är bra, ju mer desto bättre.

Ironi i skriven form fungerar sällan, men det var ändå kvällens/nattens skratt, tack så mycket

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Ang. Skärmdump. Räcker det med en bild på skrivbordet med t.ex en Direct Connect logga i hörnet? Eller måste det vara en bild som visar vad man laddar ner?

Skulle kunna tänka mig att en skärmdump från tex uTorrent räcker, som visar en torrent med anslutna källor (alltså vilka som delar ut torrenten, ipadresser). Tydligare bevis än så blir svårt att skaffa för en privatperson skulle jag tro.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Skulle kunna tänka mig att en skärmdump från tex uTorrent räcker, som visar en torrent med anslutna källor (alltså vilka som delar ut torrenten, ipadresser). Tydligare bevis än så blir svårt att skaffa för en privatperson skulle jag tro.

Det vore ju direkt jävla skrämmande då en skärmdump inte direkt är svår att manipulera så den visar vilken ipadress man vill i det fallet. Jag i min egna höga person skulle aldrig kalla en skärmdump för ett giltigt bevis.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
Det vore ju direkt jävla skrämmande då en skärmdump inte direkt är svår att manipulera så den visar vilken ipadress man vill i det fallet. Jag i min egna höga person skulle aldrig kalla en skärmdump för ett giltigt bevis.

Precis, det som är det skrämmande. Vad för andra sorters bevis skulle en privatperson kunna få fram mot annan person? Jag ser inga andra alternativ iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag skrev på redan igår. Tror dock inte heller att namninsamlingar fungerar. Se till att alla stora dagstidningar tar upp det, så att det uppmärksammas!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Precis, det som är det skrämmande. Vad för andra sorters bevis skulle en privatperson kunna få fram mot annan person? Jag ser inga andra alternativ iaf.

tja man skulle kanske kunna anväda sig av loggar från routrar o dyl. Dom blir ju iofs oerhört svåra att förfalska i program som är lite jobbiga att få tag på, tex notepad o dylika program :/
(den som inte ser ironin borde kanske skaffa glasögon? )

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk

Skippa namninsamlingen, skriv istället ett brev till dina närmaste riksdagsledamöter (närmaste och närmaste - skriv till så många du vill). Sådant kan faktiskt påverka, till skillnad från namninsamlingar som inte gör _någonting_.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
tja man skulle kanske kunna anväda sig av loggar från routrar o dyl. Dom blir ju iofs oerhört svåra att förfalska i program som är lite jobbiga att få tag på, tex notepad o dylika program :/
(den som inte ser ironin borde kanske skaffa glasögon? )

Oavsett hur mycket bevis dom sitter och samlar via internet kommer det aldrig räcka. En ip-adress talar inte om vem som satt vid datorn. Man kan ju jämföra med fortkörningsböter. För att dela ut böter på någon tusenlapp krävs att man identifierar föraren, för att förstöra folks liv pga piratkopiering krävs en lättmanipulerad bild från väldigt tvivelaktiga källor, så fruktansvärt skevt.

Permalänk

Bra att du tar upp detta skrämmande förslag. Jag tror som många andra i tråden att det är viktigt att så många som möjligt skriver direkt till olika politiker. Precis som belga skriver så är det ju nu fastställt att politikerna inte representerar väljarnas intressen. Den kanske konstigaste delen i förslaget är att om en person döms så kan denna person även bli skyldig till att betala för en tidningsannons(eller liknande) för att sprida information om målet.

Läs hur motsvarande lag nyttjas för utpressning i Danmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
För att dela ut böter på någon tusenlapp krävs att man identifierar föraren, för att förstöra folks liv pga piratkopiering krävs en lättmanipulerad bild från väldigt tvivelaktiga källor, så fruktansvärt skevt.

appro på, vad var det för bevis man hade mot den manen i skåne(?) som vart dömd för att ha delat ut en massa låtar på DC? och hur löd dommen?
någon som vet?

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
appro på, vad var det för bevis man hade mot den manen i skåne(?) som vart dömd för att ha delat ut en massa låtar på DC? och hur löd dommen?
någon som vet?

En ren gissning är väl att när de misstänkte honom så sökte de igenom hans hem och kanske hittade ett par stärkande bevis på hårddisken. Därför ska man ALLTID skydda sig, förutom anti-virus och brandvägg är även kryptering viktigt. Ett tips: Truecrypt.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
En ren gissning är väl att när de misstänkte honom så sökte de igenom hans hem och kanske hittade ett par stärkande bevis på hårddisken. Därför ska man ALLTID skydda sig, förutom anti-virus och brandvägg är även kryptering viktigt. Ett tips: Truecrypt.

Mjo, truecrypt är bra skit, kommer nog att kryptera allt jag har om den här skiten går igenom.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur någon kan stå bakom den här lagen oavsett vad man tycker i fildelningsfrågan. Det är vidrigt att privata aktörer kan kräva ut privat information från annan part, oavsett orsak.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Men om en person ska kunna använda en skärm dump från typ u-torrent så måste de själva åka dit eftersom man själv måste tanka för att så vilka som delar den. och man ser ju inte hela IP nummret heller...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Men om en person ska kunna använda en skärm dump från typ u-torrent så måste de själva åka dit eftersom man själv måste tanka för att så vilka som delar den. och man ser ju inte hela IP nummret heller...

Man kan ju välja vilken del av en torrent man vill ladda ner. Man kanske bara laddar ner en ReadMe eller en bild tillhörande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Men om en person ska kunna använda en skärm dump från typ u-torrent så måste de själva åka dit eftersom man själv måste tanka för att så vilka som delar den. och man ser ju inte hela IP nummret heller...

Och du tror inte att skiv- och filmbolagen som äger upphovsrätten till verken har rätt att ladda ner det?

Permalänk

Var det någon som såg svt:s debatt angående ipred i torsdags? Tycker debatten gav en ganska bra fingervisning om regeringens respekt för personlig integritet och, inte minst, rättsäkerhet. Det var tydligt att folkpartisten Johan Pehrson inte hade den ringaste aning om vad han pratade om i dessa frågor, tex. hur man kan veta vilken person som döljer sig bakom en IP-adress.

Riktigt skrämmande var också hur Johan Pehrson bortförklarade Reinfeldts löfte(!) om att regeringen inte skulle jaga en hel ungdomsgeneration fildelare med: "Vi ska inte låta polisen jaga en hel ungdomsgeneration fildelare vi ska i stället låta mediabranchens advokater jaga en hel ungdomsgeneration"(ej ordagrant). Denna bortförklaring finner jag otroligt motbjudande och betydligt mer alvarlig än att polisen skulle jaga fildelare.

Oavsett var man står i frågan om fildelning så borde man ta sig en ordentlig funderare på om man verkligen vill ge mediabolagen den rätt som denna lagen ger dem. Det handlar inte om att folk ska ha rätt till sina intäkter till deras verk, det handlar om att införa en lag som ger mediabolag rätten att på ett mycket tvivelaktigt sätt stämma folk på mycket lösa grunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karstmannen
Var det någon som såg svt:s debatt angående ipred i torsdags? Tycker debatten gav en ganska bra fingervisning om regeringens respekt för personlig integritet och, inte minst, rättsäkerhet. Det var tydligt att folkpartisten Johan Pehrson inte hade den ringaste aning om vad han pratade om i dessa frågor, tex. hur man kan veta vilken person som döljer sig bakom en IP-adress.

Riktigt skrämmande var också hur Johan Pehrson bortförklarade Reinfeldts löfte(!) om att regeringen inte skulle jaga en hel ungdomsgeneration fildelare med: "Vi ska inte låta polisen jaga en hel ungdomsgeneration fildelare vi ska i stället låta mediabranchens advokater jaga en hel ungdomsgeneration"(ej ordagrant). Denna bortförklaring finner jag otroligt motbjudande och betydligt mer alvarlig än att polisen skulle jaga fildelare.

Oavsett var man står i frågan om fildelning så borde man ta sig en ordentlig funderare på om man verkligen vill ge mediabolagen den rätt som denna lagen ger dem. Det handlar inte om att folk ska ha rätt till sina intäkter till deras verk, det handlar om att införa en lag som ger mediabolag rätten att på ett mycket tvivelaktigt sätt stämma folk på mycket lösa grunder.

Haha kolla just på Debatt å nivån var väldigt låg, FP nissen var ju helt borta i både fildelnings och ungdomsbrottsdebatten.
Sjukt att folk ska få lappar med absurda summor pengar, laddar man upp en låt så ska det väll ändå gå under snatteri och inga supersummor...nästan som att en som jagar fildelare och fäller personen får mer pengar för någon usel låt än vad ett våldtäktsoffer får i ersättning för ett ärr som kommer följa med hela livet.

Det går väll att avsätta regeringar om man vill? då tycker jag vi gör det eftersom dom har sådan lust att driva dessa frågor utan att demokratin fått säga sitt.
"vi lyssnar alltid på människor, men jag lyssnar politiskt på mitt hjärta" blir lätt så när muppar får för mkt makt.

Permalänk
Medlem

Har kompisar som är politiskt aktiva. Skall informera dem! ( De vet säkert redan)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Har kompisar som är politiskt aktiva. Skall informera dem! ( De vet säkert redan)

Du får det att låta som om de är aktiva på terroristnivå...?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Haha kolla just på Debatt å nivån var väldigt låg, FP nissen var ju helt borta i både fildelnings och ungdomsbrottsdebatten.
Sjukt att folk ska få lappar med absurda summor pengar, laddar man upp en låt så ska det väll ändå gå under snatteri och inga supersummor...nästan som att en som jagar fildelare och fäller personen får mer pengar för någon usel låt än vad ett våldtäktsoffer får i ersättning för ett ärr som kommer följa med hela livet.

Det går väll att avsätta regeringar om man vill? då tycker jag vi gör det eftersom dom har sådan lust att driva dessa frågor utan att demokratin fått säga sitt.
"vi lyssnar alltid på människor, men jag lyssnar politiskt på mitt hjärta" blir lätt så när muppar får för mkt makt.

Så du menar att sossarna inte är lika mycket muppar då?
Det här handlar om EN fråga. Resten har Alliansen lyckats bra med. Men så fort det handlar om en fråga som du inte tolererar är det dags att avsätta regeringen? Så vi ska låta inkompetenta nissar få sitta i regeringen för att dom gynnar piratkopiering?
För övrigt var ju folkpartisten den enda som kunde tala. Alla andra kunde inte få fram vad dom menade och stammade mest fram desperata skrik på hjälp.
Jag tycker dock det är synd att folkpartisten förespråkade lagen på ett så effektivt sätt. Ännu mera synd är det att han inte greppat den stora bilden.
Det är verkligen tragiskt att Alliansen har lurats in i pirat-bekämpningssmeten.
Sossarna skulle gjort precis samma sak om dom satt i regeringen.
Jag tror hellre på högerns idéer än på vänsterns idealist-crap och falskhet.

Jag är inte heller nöjd med lagen. Jag är inte nöjd med besluten som tagits. Jag är dock nöjd med regeringen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Ang. Skärmdump. Räcker det med en bild på skrivbordet med t.ex en Direct Connect logga i hörnet? Eller måste det vara en bild som visar vad man laddar ner?

Sen när är det olagligt att använda program som dc m.m. det är väll vad man använder det till som är olagligt.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det här är på sitt eget vrickade vis en väldigt bra sak. I detta så tar ju våra politiker öppet avstånd från sin position som folkets företrädare. Tydligare än så här har det ju aldrig varit att det inte är för folket och landet de styr utan för sin egen del. Nu kan jag förklara exakt vad jag avskyr med politiker med ett enda ord, "IPRED"

Tack! Mitt i prick! Ingen kunde sagt det mer tydligt!

Jag föreslår att vi gör ett substantiv av det: Jävla ipredare!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tack! Mitt i prick! Ingen kunde sagt det mer tydligt!

Jag föreslår att vi gör ett substantiv av det: Jävla ipredare!

Jag har stor lust att kalla många för jävla ipredare, men jag tror fortfarande att lagarna skulle gått i genom även fast sossarna styrde.

Det är en jävla besvikelse hur mitt eget parti har svikit mig i den här frågan. Jag tror dock det är så att det är för många "äldre" som är politiker idag, vilket leder till dålig förståelse av konsekvenserna som FRA och IPRED leder till.
Jag vet inte hur jag ska göra för att påverka. Namnlistor och liknande lär inte fungera så bra.
Jag vill se lite fart i demonstrationer. Att fler som är emot lagarna ställer sig upp och säger emot.
Vi borde lära gamla politikerna en del om vad internet faktiskt är!
Folkpartisten i Debatt här om dagen, som för övrigt var en duktig talare, har ju inte alls fattat vinkeln. Att jämföra en stulen musik med att stjäla dubbeldaim på ICA är en lite väl enkel slutsats.