Permalänk
Medlem

Stoppa privatpolislagen

http://www.stoppaipred.nu/

Citat:

För två veckor sedan presenterade vår regering förslaget till privatpolislagen. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. Går förslaget igenom kommer privata företag att få större befogenheter än polisen att sätta dit människor som de misstänker för fildelning. Det öppnar dörren för laglig utpressningsverksamhet som kommer att drabba helt vanliga människor. Det vet vi av erfarenhet från andra länder, där underhållningsföretagen har fått de här befogenheterna till skänks av politikerna.

Namninsamling
Underskrifter

Permalänk
Medlem

Om man ska skapa en omröstning bör den vara neutral i frågeställningen...

Sätta dit, laglig utpressning, vanliga människor... Det mesta som fildelas är ju trots allt material som någon har upphovsrätten till och därmed begår ju den "vanliga" människan ett brott när man sysslar med fildelning.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Om man ska skapa en omröstning bör den vara neutral i frågeställningen...

Sätta dit, laglig utpressning, vanliga människor... Det mesta som fildelas är ju trots allt material som någon har upphovsrätten till och därmed begår ju den "vanliga" människan ett brott när man sysslar med fildelning.

Detta är frågeställningen "Ska vi stoppa privatpolislagen?"
Den anser jag vara hyfsat neutral.

Det du klagar på är ju StryderS argument.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Detta är frågeställningen "Ska vi stoppa privatpolislagen?"
Den anser jag vara hyfsat neutral.

Det du klagar på är ju StryderS argument.

Andra delen av inlägget klagar på argumenten.
Men, tycker inte frågan är neutralt ställd eftersom uttrycket "privatpolis" av dom allra flesta människor uppfattas som negativt laddat. Ta lagen i egna händer används ju oftast i negativ bemärkelse och är en företelse som inte eftersträvas i ett demokratiskt samhälle.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Andra delen av inlägget klagar på argumenten.
Men, tycker inte frågan är neutralt ställd eftersom uttrycket "privatpolis" av dom allra flesta människor uppfattas som negativt laddat. Ta lagen i egna händer används ju oftast i negativ bemärkelse och är en företelse som inte eftersträvas i ett demokratiskt samhälle.

Geez.. frågan är neutral... alla som uppfattar den annourlunda måste ha druckit brännvin.. Uttrycket "privatpolis" är något som dem på sidan själva har skrivit.

Detta inlägget jag gör nu är mitt första där jag använder mina egna ord, fattar inte hur man kan klaga på vad jag har skrivit tidigare när allt tidigare varit citerat... Det enda jag ville var att uppmärksamma detta. Döm själva... I'm just the messenger..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Geez.. frågan är neutral... alla som uppfattar den annourlunda måste ha druckit brännvin.. Uttrycket "privatpolis" är något som dem på sidan själva har skrivit.

Detta inlägget jag gör nu är mitt första där jag använder mina egna ord, fattar inte hur man kan klaga på vad jag har skrivit tidigare när allt tidigare varit citerat... Det enda jag ville var att uppmärksamma detta. Döm själva... I'm just the messenger..

Och dom på sidan är helt objektiva och neutrala? Du kan ju inte säga att du inte har vinklat omröstningen mot att den ska stoppas...

Man behöver inte dricka brännvin för att frågeställningen ska tolkas som icke-neutral...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Haha, hörru.. det hade varit en sak om jag ens hade nämnt ett ord själv, i detta fallet har jag bara tagit fram material som finns ute på nätet. Jag har inte vinklat ett skit eftersom jag inte har lagt till något av mina egna ord i samband med det. Hade jag däremot påstått något eller börjat snacka kring händelsen hade det varit en annan femma. Tycker du ska ta o lugna ner dig lite.. Det hade kanske varit bättre om ingen hade vetat om detta alls va? Då hade ingen kunnat bilda sig sin egen uppfattning heller..

Att påstå att ja vinklar något genom att bara visa upp det..? helt idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Får väl erkänna att jag har det jävligt tråkigt på jobbet och ville kolla om man kunde tända en gnista och sen kasta på lite bensin...=)

Edit:
Är emot förslaget å det grövsta by the way...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Haha, hörru.. det hade varit en sak om jag ens hade nämnt ett ord själv, i detta fallet har jag bara tagit fram material som finns ute på nätet.

Jag tror inte det är så många som bryr sig om vem som har skrivit texten, men för att omröstningen skall ha något som helst värde måste frågan ställas objektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Får väl erkänna att jag har det jävligt tråkigt på jobbet och ville kolla om man kunde tända en gnista och sen kasta på lite bensin...=)

Du, det anade jag! Måste vara ett hemska trist jobb du har då.. Inte IT-tekniker som jag förmodar ja.

"Hur i h-ete resonerar människan" satt jag o tänkte Ondskefullt av dig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Att påstå att ja vinklar något genom att bara visa upp det..? helt idiotiskt.

Ordet privatpolis är vinklat då det inte heter så och vi redan har haft fönstertittande privatpoliser med provisionlön, smygandes i buskarna utanför våra bostäder sedan 80talet. (radiotjänst) *edit* Televerket gjorde i.o.f.s kontroller innan.

Nå hur du formulerade dig här spelar ingen roll, tyvärr tänker de flesta enbart på piratkopierings vara eller inte och inte på hur vårat rättsväsende skall fungera.
*edit* Det finns redan en tråd om ämnet, dock är trådtiteln mer anonym så man ser inte vad den gäller. -Vad är IPRED? Nog inte många som visste innan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ja, ordet kanske är vinklat men det är fortfarande inte jag som vinklar det.. Det är isåfall ordets historia och sammanhang med annat. Varje person har sin egen uppfattning av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Du, det anade jag! Måste vara ett hemska trist jobb du har då.. Inte IT-tekniker som jag förmodar ja.

"Hur i h-ete resonerar människan" satt jag o tänkte Ondskefullt av dig...

Jobbet är kul och stimulerande för det mesta, men ibland så kan det bli dagar där inte mycket alls händer... och nej, inte är det IT-tekniker...=)

Och fast jag mest startade upp för att jävlas så är det fortfarande så att det inte är en bra frågeställning. Så länge vi sitter på ett forum och kollar vad folk tycker spelar det ingen roll, och framförallt eftersom jag skulle gissa att närmre 100% av folket här inte är glada för övervakning och fildelarjakt.

Om du jobbat med statistik,, eller haft ambitionen att få ett korrekt resultat så kan frågan inte ställas som den görs här. Den är inte objektiv och citatet är definitivt inte objektivt för fem ören..
Men som sagt, det här är ett forum och inte SCB, och nu har jag ju fått en halvtimme av dagen att gå...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Well, om ja ska va ärlig så har jag också fått en halvtimme av dagen att gå.. Och omröstningen var mest en kul grej! Tycker det är mest intressant att alla hakar upp sig så mycket på upplägget istället för innebörden av lagen. Men men, ni lägger er tid på det ni vill, det gör jag också

Ni som är så duktiga kan ju skriva en "vettig" frågeställning om det nu berör er så mycket.

För övrigt har jag tydligen inte rättigheter att ändra pollen heller även om jag skulle vilja göra det.