Permalänk
Medlem

PCI-Express 2

Kan man använda ett kort som typ Radeon HD4850 till ett rätt så gammalt moderkort som ett Asus P5VDC-X. Som jag har upfattat det så har det inget stöd för PCI-E 2.0? Har nämligen tänkt att uppgradera lite grann har ett rätt så dåligt grafikkort nu. Och om jag ska uppgradera till ett nytt grafikkort behöver jag då köpa nytt nätagg (Det jag har nu är på 350 W)

Permalänk
Medlem

Ja du kan använda det graffekortet på ditt mobo så länge du har pci- express, om du kan använda nätagget e ja inte säker på, har ju att göra med vad du har för andra komponenter och va de e för kvalle på agget.

Visa signatur

iMac 24" 3,06ghz, 8800gs, 500gb.
Athlon II X2 245 2,9GHZ @3,4ghz, XFX HD 4770 GPU 803 MHZ Mem 1700 Mhz, 2 x 250 gb.

Permalänk
Medlem

Okej, så hur stort nätagg behöver jag ungefär ha för att allt ska vara bra. Räcker det med ett 480W?

Permalänk
Medlem

Köp ett 80+ certidierat nätagg då du tjänar in mellanskilnaden mellan ett som är ett och ett som inte är ett på något år av användande.
Alla 80+ har minst en PCI-Strömsladd och tillräckligt med effekt för att driva ditt system.

Permalänk
Medlem

Men n'r jag läser om moderkortet så står det så¨här PCI-E X16 (max. X4 läge). Vad menar dom med max X4 läge?

Permalänk

Ja du kan använda det graffekortet på ditt mobo så länge du har pci- express. Vad har du för andra komponenter?
Jag skulle kört på ett Corsair 450w nätagg.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206314

Permalänk
Medlem

Jag har en intel pentium 4 3.0 ghz processor, 1024 mb minnen, Asus P5VDC-X mobo, 250 gig hdd, 2 fläktar och två dvd läsare.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer att flaska kortet rejält att den bara klarar PCI-E 16x i 4x, så jag skulle bytt till ett nyare moderkort om jag var som du, förutsatt att du dessutom inte behöver byta ut både prolle och minne då

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tänk även på att det är VIA-chipset. Inte säkert att alla PCI-E kort funkar på de chipen.

Jag har själv ett Asrock med VIA-chip och där finns en lista med kort som funkar.

Mvh
Trent

Permalänk
Medlem

Okej, finns det något annat billigt moderkort ni kan rekommendera för grejarna jag har?

Permalänk
Medlem

Prova först med ditt nuvarande moderkort. Det jag menade var bara att VIA-chippen kan var lite kinkiga.

Har du DDR eller DDR2 minnen?